Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:34

bigone schreef:
En daar wringt het denk ik voor een aantal , waarom moet ts ook bijdragen aan het sparen omdat zij de gelukkige is om als jonge vrouw gewoon een eigen huis heeft en haar vriend eigenlijk vind dat hij een huurwoning opgeeft en mocht het misgaan hij een zak geld mee moet?

Nou zeg, wat een onvriendelijke aanname om te zeggen dat vriend zo denkt -O-

Bovendien moet ze niks :)

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 10:37

Eigenlijk komt het principe op hetzelfde neer. Of hij nou zelf spaart (het hypotheekbedrag of wat anders) of dat hij het naar een gezamenlijke rekening over maakt en we het samen aan de kant zetten: hetzelfde bedrag wordt gespaard.

Alleen gevoelsmatig vind hij het prettiger omdat het dan meer voelt dat we het echt samen doen. Hij neemt al genoeg risico’s en we gaan samen deze commitment aan. Ik spaar dus niet voor hem, zijn inleg komt op een gezamenlijke rekening. Als we ooit samen een huis kopen dan kunnen we vast regelen dat hij deze inleg alsnog kan meenemen als zijn inleg/aflossing in het nieuwe huis. :)
Daarnaast moet hij vast ook nog wat kunnen sparen voor eigen inbreng.

Hierdoor geef ik hem geen zak geld mee, maar alleen hetgeen wat hij ‘in de woning heeft gestoken’, en voor het geval dat houden we het dit gewoon achter de hand. Zo hoef ik niet ineens mocht het uitgaan ineens een groot bedrag op te hoesten. Ik vind het wel zo fair dat hij die aflossing terugkrijgt, anders zou ik er wel heel erg op vooruit gaan. :+

Verder vind ik speculaties over hoe mijn vriend er over denkt echt niet netjes, jullie baseren die mening op basis van een paar posts en kennen m’n vriend niet in het echt. Ik snap dat jullie er vanaf de zijlijn instaan, maar als ik twijfels had over zijn intenties was ik niet met hem samen. :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:42

Ik sta echt te kijken van het feit dat ts mee moet sparen voor het geval ze uit elkaar gaan en hij een andere woning moet zoeken. Ts spaart, alleen zit dat bij haar in de hypotheek in. De vriend bespaart enorm veel geld wanneer hij geen huur hoeft te betalen en een deel van de rente betaald als huur.

Stel dat de helft van de rente 200 euro is, dan kan hij 550 euro sparen ten opzichte van de sociale huurgrens. Dat is een bedrag dat mij met hypotheek nog niet eens lukt! Ts heeft haar zaakjes gewoon goed geregeld. Het is aan de vriend van de ts om dit ook te doen. Zelfstandig, zij hoeft niet te sparen voor hem.

blubblabhoi

Re: Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 10:50

Ik spaar niet voor hem, in principe spaart hij zelf wat we vervolgens apart zetten op een gezamenlijke rekening (wat dus eigenlijk alleen van hem is).

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:05

Maar waarom zo moeilijk doen? Dat is zijn geld, dat is niet van jullie beiden. Net zo goed als dat jouw spaargeld vastzit in jouw hypotheek. Pas wanneer je samen iets koopt dan leg je dit bij elkaar voor een nieuwe hypotheek. En pas dan ga je notarieel vastleggen wie welk bedrag inlegt in de nieuwe hypotheek.

Bij ons is de inleg niet helemaal gelijk. Mijn vriend heeft meer kunnen sparen dan ik. Mijn ouders hebben daarentegen een schenking gedaan. En dat is vastgelegd. Want wanneer we uit elkaar gaan dan blijft de schenking van mij en zijn spaargeld van hem. De rest van de hypotheek delen we.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:12

pmarena schreef:
Nou ik neem toch aan dat TS die kerel ook niet zomaar op straat zet als het misloopt, en hij dus niet zonder plek om te slapen of te douchen komt te zitten :=

Het opnieuw moeten beginnen met alle kosten die daar bij komen kijken lijkt me het grootste risico, toch...? :)

Ik heb de rest nog niet gelezen .Maar een relatie gaat niet zomaar uit.Als een partner van mij zich zou gaan misdragen waardoor ik niet meer met hem zou kunnen of willen samenzijn, dan dump ik hem wel degelijk meteen.Weg ermee en wat hij dan zou gaan doen zou me niets kunnen schelen.En ik ga hem dan echt geen geld meegeven hoor. Iets anders is als je zelf de schuld bent van de breuk en die ander niets misdaan zou hebben.Maar,geen twee relaties zijn gelijk natuurlijk dus het is moeilijk iets voor een ander in te vullen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:14

Ik snap jouw vriend niet zo goed. Ja hij neemt risico door zijn huur op te zeggen maar je moet soms ook risico's nemen in het leven om stappen te kunnen maken. Hij kan ingeschreven blijven staan. Als hij jou gewoon iedere maand huur betaalt dan is het toch geregeld? Met een huurhuis bouwt hij ook niks op.

Anders kan hij ook zijn huurhuis aanhouden en een huisgenoot zoeken (wel even kijken hoe de regels zijn bij zijn stichting). Dan kan hij de kosten delen en kan hij altijd terug naar zijn woning.

Ik zou hem ook gewoon op een eigen rekening laten sparen. Dan is het altijd transparant en duidelijk dat het zijn geld is en krijg je geen gezeik. Niet alles hoeft romantisch te zijn toch?

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 11:16

Het is niet moeilijk doen, het principe is precies hetzelfde.

Of hij nou geen aflossing betaald en daarmee bijvoorbeeld € 200 bespaard en dat in plaats van gebruiken opzij zet, of wel fictief € 200 betaald en dit ook gelijk opzij zet. Aan het einde van de rit staat er hetzelfde bedrag op de spaarrekening en is hij maandelijks hetzelfde bedrag kwijt.

@capopjekop: we blijven onze eigen privé rekeningen houden en we blijven beide ook (privé) sparen. Daar zou hij naar eigen inrichting een extra ‘uitgaan-potje’ kunnen sparen. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:35

AnnedB schreef:
anjali schreef:
Waarom zou ts haar vriend geld mee moeten geven als de relatie zou uitgaan?
Omdat hij een groot deel van zijn zekerheid (lees: een dak boven zijn hoofd, inboedel, etc) opgeeft om aan een toekomst met ts te beginnen.
Mocht het uitgaan staat hij op straat en ts heeft "nergens last van".

Lastige situatie, ts.
Ik denk dat je vriend het beste zo lang mogelijk zijn huurwoning aan kan blijven houden als dat financieel haalbaar is.
Jullie zijn nog erg kort bij elkaar.
Heeft hij eventueel een plek waar hij terecht kan? Bijvoorbeeld tijdelijk bij zijn ouders of familie?

Ga vooreerst gewoon latten joh.Dan kun je aan jullie relatie werken en heb je al die onromantische problemen niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:46

Henniie schreef:
zefiros schreef:
Even een hele andere optie..
samenwonen in de huurwoning en koopwoning tijdelijk verhuren?

Dit was ook mijn gedachte jij bent je koopwoning niet kwijt en mag die verhuren en hij is z’n huurhuis niet kwijt mocht het ooit stranden. Stel de huurwoning is te klein voor beide kan je altijd een optie zoeken om misschien samen iets te kopen en de koopwoning van jou te verhuren.

Maar als je je woning verhuurt krijg je de huurders er ook niet zomaar weer uit als je er zelf weer in zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:47

Ik persoonlijk zou hem een vast bedrag(je) laten betalen voor het wonen (huur) en verder de vaste lasten splitsen. Als het goed is betaald hij dan minder dan wat hij nu aan zijn eigen huur betaald (geld dat hij nu ook betaald en niet terug krijgt) en kan hij desgewenst het verschil zelf opzij zetten voor het geval dat. Als hij dat niet wilt, dan is dat zijn keuze. Jij hoeft immers niet te sparen voor een back up plan, dit is jouw huis.

Jij hebt nu eenmaal een koopwoning en hij niet. Ik zou inderdaad niet meteen de hypotheek splitsen en op naam zetten etc.
Als jullie later besluiten samen een woning te kopen kan de verdeelsleutel dan financieel bekeken worden, daar zou ik me nu niet al te druk om maken. Verschil zal er altijd zijn, zeker als hij bijvoorbeeld geen spaargeld of ander vermogen heeft.

Of inderdaad alles omdraaien, in zijn huurwoning gaan samenwonen en jouw woning via een bemiddelaar verhuren. Maar ook dan heb je alsnog te maken met een verdeelsleutel van de kosten.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 11:47

anjali schreef:
Ga vooreerst gewoon latten joh.Dan kun je aan jullie relatie werken en heb je al die onromantische problemen niet.

Blijven we ook nog minstens 3-4 maanden doen. :j
Het kan wel onromantisch zijn, maar ook als we 1/2/3/4/5 jaar samen zijn willen we het gewoon goed geregeld hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:50

Latten daar heb je toch helemaal niets aan om dat te (blijven) doen als je gewoon graag de volgende stap zet....

Als je wilt weten of je fijn kan samenwonen, zal je toch gewoon moeten gaan samenwonen :)

En met een beetje goede wil kan je zelfs het regelen van dit soort dingen nog een soort van romantisch vinden, je doet het immers om goed voor elkaar te zorgen :+:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:54

blubblabhoi schreef:
@Zefiros / Veneri: Ik zou m'n huis niet willen verhuren. Ik zou ook niet graag gelijk iets met hem kopen, dat vind ik wel veel risico voor een nog redelijk nieuwe relatie.

@Renee1991: Fijn dat jij het op mindering kon brengen van de nieuwe hypotheek!

@janderegelaa @meggiemeg: Mijn vriend kan wel met geld omgaan en hij wil het ook wel apart zetten, hij wil alleen niet voor z'n gevoel de enige zijn die dat doet of die daar om moet denken. Met de constructie die we nu hebben bedacht zetten we eigenlijk beide geld opzij voor het geval dat. Hij wil dus wel een buffer opbouwen. Het geeft ons beide een voordeel mocht het uit gaan, maar ook mochten we bij elkaar blijven.

@Ragdollcat: Nogmaals, zoals vaker gezegd, hij krijgt dit huis absoluut niet op zijn naam, in elk geval de komende jaren niet.

@Nielojram: Ik was 12 jaar toen ik met mijn ex een relatie kreeg. Dat is meer dan 1,5 geleden uitgegaan en ik heb toen 8 maanden geleden mijn huidige vriend ontmoet.
Als ik uit emotie handelde dan had ik het huis gelijk overgezet op zijn naam, maar ik ben juist heel erg voorzichtig daarmee.. Ik heb geleerd van m'n vorige relatie en ik wil juist nu wel een back-up hebben zodat we beide niet voor verrassingen komen te staan en het gewoon goed geregeld hebben.

Mijn vriend vond het trouwens een goed idee om (na een half jaar samenwonen) de aflossing mee te betalen en aan de kant te zetten. :)
Mocht het toch nog negatief uitvallen dan is hij z'n inleg niet kwijt en als het positief uitvalt (waar we natuurlijk vanuit gaan!) dan hebben we een mooi spaarpotje opgebouwd voor in een nieuw huis samen.

Ik heb wederom de rest nog niet gelezen! Maar hier schrik ik wel van,je was 12 (!!!!) jaar toen je met je x een relatie kreeg? En hoe oud was je ex toen?

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 12:02

anjali schreef:
blubblabhoi schreef:
@Zefiros / Veneri: Ik zou m'n huis niet willen verhuren. Ik zou ook niet graag gelijk iets met hem kopen, dat vind ik wel veel risico voor een nog redelijk nieuwe relatie.

@Renee1991: Fijn dat jij het op mindering kon brengen van de nieuwe hypotheek!

@janderegelaa @meggiemeg: Mijn vriend kan wel met geld omgaan en hij wil het ook wel apart zetten, hij wil alleen niet voor z'n gevoel de enige zijn die dat doet of die daar om moet denken. Met de constructie die we nu hebben bedacht zetten we eigenlijk beide geld opzij voor het geval dat. Hij wil dus wel een buffer opbouwen. Het geeft ons beide een voordeel mocht het uit gaan, maar ook mochten we bij elkaar blijven.

@Ragdollcat: Nogmaals, zoals vaker gezegd, hij krijgt dit huis absoluut niet op zijn naam, in elk geval de komende jaren niet.

@Nielojram: Ik was 12 jaar toen ik met mijn ex een relatie kreeg. Dat is meer dan 1,5 geleden uitgegaan en ik heb toen 8 maanden geleden mijn huidige vriend ontmoet.
Als ik uit emotie handelde dan had ik het huis gelijk overgezet op zijn naam, maar ik ben juist heel erg voorzichtig daarmee.. Ik heb geleerd van m'n vorige relatie en ik wil juist nu wel een back-up hebben zodat we beide niet voor verrassingen komen te staan en het gewoon goed geregeld hebben.

Mijn vriend vond het trouwens een goed idee om (na een half jaar samenwonen) de aflossing mee te betalen en aan de kant te zetten. :)
Mocht het toch nog negatief uitvallen dan is hij z'n inleg niet kwijt en als het positief uitvalt (waar we natuurlijk vanuit gaan!) dan hebben we een mooi spaarpotje opgebouwd voor in een nieuw huis samen.

Ik heb wederom de rest nog niet gelezen! Maar hier schrik ik wel van,je was 12 (!!!!) jaar toen je met je x een relatie kreeg? En hoe oud was je ex toen?

13. :)
Ja, het was mijn eerste relatie, ook van hem.
Ik weet het, je hoort het niet vaak, de meesten zullen het niet doen, maar dat is een onderwerp voor een ander topic. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:11

Als ik je verder nog 1 tip mag geven ts, neem contact op met https://www.vanalex.nl/homepagina.

Onwijs leuke gast. Kun je op een fijne manier mee sparren over alle mogelijkheden, is ontzettend eerlijk en oprecht en zorgt ervoor dat je er samen op een hele goede manier aan begint.

Wij hebben ook best een bijzondere constructie en moest flink puzzelen. Toen we vast zaten ben ik gaan Googelen en bij Alexander uitgekomen. Was het (zeer redelijke) bedrag dubbel en dwars waard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:24

Nou ts,ik word steeds verbaasder. Jij en je ex waren 12 en 13 toen jullie een relatie kregen.Waar waren en zijn jullie ouders in dit verhaal? Kunnen die geen tips en goede raad geven?

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 12:30

anjali schreef:
Nou ts,ik word steeds verbaasder. Jij en je ex waren 12 en 13 toen jullie een relatie kregen.Waar waren en zijn jullie ouders in dit verhaal? Kunnen die geen tips en goede raad geven?

Wauw, wat heeft dat met dit topic te maken? :')
Die relatie is allang voorbij en is geschiedenis.

Zoals ik al zei, een discussie voor een lange relatie op zo’n jonge leeftijd is een discussie voor een ander topic. Dat staat totaal los van deze situatie.

Mijn vriend en ik zijn 25 en 28 jaar. Tuurlijk vragen we nu onze ouders ook om raad, maar ik opende dit topic op zoek naar vergelijkbare situaties en tips.

Edit: aanvulling.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:42

Ts, de ene relatie volgt op de andere. Wat je in de vorige hebt meegemaakt,goed of slecht,speelt door in de volgende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:47

Anjali, ik denk niet dat je in de positie bent om te oordelen over het wel of niet meenemen van bagage in TS haar relatie. Het heeft niets met haar vraag te maken. Je hebt je zorgen geuit, terug naar de vraag lijkt me.

Ik kan je niet helpen Blubblahoi, maar ik vind het heel goed en verstandig dat je hier over nadenkt! Laat je niet gek maken door sommige meningen.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 12:50

Niece schreef:
Anjali, ik denk niet dat je in de positie bent om te oordelen over het wel of niet meenemen van bagage in TS haar relatie. Het heeft niets met haar vraag te maken. Je hebt je zorgen geuit, terug naar de vraag lijkt me.

Ik kan je niet helpen Blubblahoi, maar ik vind het heel goed en verstandig dat je hier over nadenkt! Laat je niet gek maken door sommige meningen.

Dankje Niece, ik vind het ook een rare veronderstelling. Deze relatie staat compleet los van mijn vorige relatie en al helemaal om wie ik als persoon toen was.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:55

Ik vind je eigen oplossing prima, en als hij dat op een gezamenlijke rekening wil, ook prima toch.
In theorie een beetje in zijn nadeel, want de helft is op papier van jou, maar als je netjes een scheiding kan regelen , kun je in het geval dat gewoon dat geld aan hem geven.

Niet alle scheidingen zijn vechtscheidingen ( ik ken er genoeg die hoewel met verdriet en ook boosheid toch voor beide partijen netjes geregeld zijn omdat je weet dat je ooit van elkaar hield en diep in je hart die ander niet de afgrond in wil duwen maar kans wil geven een nieuw leven op te bouwen )

Daarnaast een samenlevingscontract en wellicht over een jaar of wat ook een testament.

En vooral gewoon fijn gaan samenwonen over een paar maanden als jullie er allebei zin in hebben, je bent geen 18 meer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:56

anjali schreef:

Ja, want op je 12e kan je geen verkering krijgen :+

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:57

anjali schreef:
Ts, de ene relatie volgt op de andere. Wat je in de vorige hebt meegemaakt,goed of slecht,speelt door in de volgende.

Ja en je opvoeding ook de rest van je levensbagage ook.
Er zijn maar weinig mensen met maar 1 relatie in hun hele leven.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:57

Goof schreef:
anjali schreef:

Ja, want op je 12e kan je geen verkering krijgen :+

Mijn beide kinderen hadden rond hun dertiende de eerste verkering, prima toch.