Huishouden. Of het gebrek daaraan...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:38

Eleeke schreef:
Ja hoor herkenbaar. En dan hebben we ook nog eens 2x per week een schoonmaakhulp ( 6 uur per week ) . Dat heeft het wel wat beter gemaakt. Dus het is wat netter dan de filmpjes ... maar niet heel veel hoor :D .
Wel schoon.
3 honden een kat , een paar 100km verderop , die is met pensioen. Een vrij zware baan ( meer dan fulltime) 2 kinderen. Oh ja ik sport 7 uur per week.
Mijn man kookt altijd en doet het meeste in het huishouden. Ik doe de regelzaken rondom de kinderen.
En ik wil zo graag het perfecte huis , maar eigenlijk is dat toch geen prioriteit anders zou het wel altijd op orde zijn.

Oooh, 6 uur per week schoonmaak hulp, heerlijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:45

Hier ligt geloof ik al een maand of 2 een helmslot op de rand van een traptrede, braaf te wachten tot ik hem onder het zadel van mijn scooter ga opbergen :') but nooo

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:45

Mijn man en ik zijn beide chaoot en hebben geen talent voor opruimen en schoonmaken. Dus ja overal ligt wat vooral op de trap en we lopen er met een grote stap overheen zonder iets mee te nemen. Grote valkuilen voor ons zijn: vaat opstapelen op het aanrecht en als we dan eindelijk de vaatwasser willen vullen blijkt die nog vol met vieze vaat. Ik heb 6 wasmanden en die zitten meestal allemaal vol met schone was die nog opgeruimd moet. De kleding kast is mijn aartsvijand want ik krijg nette stapels er niet ingepropt en als het er dan in zit is het te donker om te zien wat er ligt en je kunt alleen het bovenste item pakken anders trek je de hele stapel uit zijn verband. de eettafel is ook een verzamelplek voor troep. Maar goed, krijgen we bezoek wat we van te voren weten dan krijgen we het meestel wel opgeruimd en schoon. Om dat dan na 2 dagen weer in chaos zien te verzanden.

F_Orumster

Re: Huishouden. Of het gebrek daaraan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:51

Jezelf afleren je spullen achteloos neer te leggen is de beste tip vrees ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 01:38

Mijn grootste fout is wel geweest om veel ruimte en opbergboxen te hebben. Want waarom zou je ooit iets weggooien als je toch een logeerkamer hebt en een opbergruimte in de tuin? Daar staan boxen al jaaaaren met random troep te wachten tot ze weer aandacht krijgen.

En als ik iets nodig heb wat in een van die boxen zit? Even snel online bestellen gaat sneller dan gaan zoeken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 02:05

Ik ben chronisch vermoeid, chaotisch, rommelig en ik heb rugklachten en geen overzicht.
Eens in de zoveel tijd gaat één van mijn woonbegeleidsters samen met mij met vuilniszakken door een ruimte en dan gooien we alles weg wat kapot is, minimaal 1,5 jaar niet meer gebruikt is etcetc.
De rest sorteren we daarna uit en ruimen het op.
Wekelijks heb ik een huishoudelijke hulp die de badkamer en wc helemaal uitsopt (ik haal tussendoor de borstel door de wc en indien er visite komt een lapje eroverheen), de hele woning stofzuigt en dweilt en me helpt met de afwas wegwerken, hier en daar een lapje overheen halen en extra dingen als een kastje uitsoppen en herinrichten etc als daar nog tijd voor is.
Zelf regel ik de was ('s avonds de machine aantrappen en de volgende dag in de droger), zorg ik dat alle afwas in de keuken staat, veeg ik om de dag en dweil ik vaak ook (heb honden en knaagdieren) en wanneer de grijze container aan de straat moet trek ik mijn koelkast leeg en gaat daar ff een lapje doorheen.

Ik ben overigens het type dat een kop koffie oid drinkt, het kopje neerzet en dan vergeet hem naar de keuken te brengen.
Ik kan dan 3 maanden langs dat kopje lopen voordat het tot me doordringt dat dat kopje er nog staat en ik hem naar de keuken breng. :+
Kijk er ook letterlijk overheen in die tijd. :o
Ook heb ik een wasmand voor vuile was en een wasmand voor schone was, als die laatste letterlijk overstroomd vouw ik de was (deels) weg en doe het in de kast, das 3-4x per jaar gok ik.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 06:30

Selina schreef:
Ik voel me aangesproken :')
Daarom nu een schoonmaakster. De dag voordat ze komt ga ik als een tornado door het huis om op te ruimen waardoor m’n huis er vervolgens uitziet alsof het op Funda kan.
De schoonmaakster is nu 4 weken niet geweest en m’n huis staat weer vol lege dozen van pakketjes, lege verpakkingen, plantenpotten zonder planten erin, bordspellen op tafel ipv in de bordspellenkast etc etc.
* Er is uiteraard wel schoongemaakt de afgelopen weken, voordat iemand daarover valt :')

haha dit herken ik. Wij hebben ook sinds kort een schoonmaakster. komt 1 x per 2 weken. de dat voor ze komt gaat alles hier aan de kant, worden bedden verschoon, breng ik flessen naar de supermarkt etcetc... ze zegt ook altijd.. jouw huis is zo makkelijk schoonmaken..... :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 06:38

Foaly schreef:
Prrrr schreef:
We hebben één magische McGyver rommella en een rommelige boekenkast met één centrale plek voor belangrijke post, die daar dan wel vijf jaar belangrijk ligt te zijn.

Nee maar dit. Echt :')

Ik lees nog verder bij maar zo herkenbaar! Bij mij is het een stapel met soms ongeopende brieven (overzicht 2773 van de bank). Soms maak ik me woest en dan stop ik alles geordend in Belangrijke Mappen en daar kijk ik daarna ook nooit meer naar.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 06:40

Wat ben ik trots op mijn huishouden als ik dat filmpje zie haha!

Niet dat het hier spik & span is, en ik zou zelf niet van de vloer eten hier, maar ik probeer het wél op orde te houden. Misschien komt het doordat ik als huishoudelijke hulp werk :+

Ik heb het ook van thuis uit meegekregen - als je iets uit een kast neemt, en je bent er klaar mee, leg je dat meteen weer op zijn plaats. "Meteen" interpreteer ik wel wat ruimer, maar ik ruim het wel meestal dezelfde dag nog op.

De kunst is denk gewoon om door te bijten en het NU te doen. Mijn mama zegt altijd "een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd." Ikzelf ben niet altijd zo geweest, maar nu ik 32 jaar ben, en sinds anderhalf jaar in een huis woon en niet meer in een appartement, ben ik wel veel meer bezig met ons huishouden. Als mijn vriend met schoenen aan durft binnen komen of zijn jas in de woonkamer hangt, wijs ik hem daar altijd op. Ik heb er ook een bloedhekel aan als onze eettafel vol met rommel ligt. Het gebeurt wel hoor, ook door mezelf, maar ik loop het zowat dagelijks op te ruimen, als ik dat niet doe ligt die binnen de 3 dagen zo vol dat ik de moed verlies.

Natuurlijk hebben wij ook kasten met overvolle mandjes, maar die hebben allemaal wel een thema haha.

Ik ben ook niet perfect hoor. Ik zal de was meestal wel meteen opvouwen, en de wasmand zelfs ook vaak meteen naar de dressing brengen, maar ik laadt de wasmand niet altijd meteen uit.

Maar handdoeken moeten hier meteen na gebruik nétjes over de douchestang of op een haakje. Ik gruwel ervan als de badmatten niet netjes liggen. Leg ze gewoon goed, dat ziet er zo veel beter uit. Ons bed wordt na het opstaan ook meteen netjes open gegooid, ziet er zo veel rustiger uit!

Ook mijn keuken vind ik echt een big deal. Ik ga niet liegen, tuurlijk staat er hier vuile afwas naast de gootsteen. Tot vanavond, wanneer ik weer kook - dan kan ik toch niet echt weg uit de keuken, en dat is voor mij altijd hét moment om de keuken op te ruimen en schoon te maken. Ik kan niet koken in een vieze koken, dat vind ik gewoon vies :+

De was doe ik gewoon als de mand vol zit, ik haat het als ik meer was heb liggen dan 1 machine aankan, lijkt zo'n onoverkomelijke berg dan :+

Ik moet wel nog leren om vaker iets weg te gooien haha. Maar ik probeer alles wat ik heb, wel op orde te houden.

Tips... Doé het gewoon haha. Toen ik er nog "in moest komen", sprak ik met mezelf af om elke dag 1 ruimte in huis schoon te maken/op te ruimen.
En maak jezelf niet gek door 10x over en weer te lopen naar dezelfde kamer/richting - je mag die trap best gebruiken om iets op te leggen dat naar boven moet, maar neem dat dan ook echt mee zodra je de trap neemt. Ik ben zo iemand die in het midden van de woonkamer gaat staan, en dan hoopjes maakt: wat moet allemaal mee naar de keuken? Wat naar de slaapkamers? Wat naar de badkamer? Zo moet ik maar 1x naar de desbetreffende kamer lopen.

Het werkt hoor. Als ik nu langer dan een uur in mijn zetel hang, begint het te kriebelen en voel ik me schuldig omdat ik niks doe haha. Af en toe gun ik mezelf dat zeker wel, maar om eerlijk te zijn haal ik voldoening uit het opgeruimd en schoon houden van mijn huis. Het is ook zoveel makkelijker om het, eens het eenmaal schoon en opgeruimd is, zo te houden en niet telkens helemaal opnieuw te moeten beginnen.

En maak het léuk! Dat kan echt hoor :') Ik ben een audioboekenmens, dus ofwel een oortje in (vooral bij het stofzuigen of over en weer moeten lopen), ofwel koppel ik mijn telefoon aan een speaker. Strijken doe ik altijd voor de tv. Koken soms met de laptop erbij, serie op de achtergrond. Zo loop je niet alleen maar op te ruimen/schoon te maken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:07

Maar afwas opsparen op het aanrecht gaat toch vreselijk stinken?

Hier is het altijd opgeruimd en schoon, ik stofzuig dagelijks, mag ook wel met kind en 4 honden.
Verder herken ik weinig in de filmpjes. Enkel de belangrijke papieren, de rommella en de schone was die onopgevouwen opstapelt herken ik, oh en de zak spullen voor de recycle in de kofferbak :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:51

Mindim schreef:
Maar afwas opsparen op het aanrecht gaat toch vreselijk stinken?

Hier is het altijd opgeruimd en schoon, ik stofzuig dagelijks, mag ook wel met kind en 4 honden.
Verder herken ik weinig in de filmpjes. Enkel de belangrijke papieren, de rommella en de schone was die onopgevouwen opstapelt herken ik, oh en de zak spullen voor de recycle in de kofferbak :D

Ik ben wel zo iemand die de borden ed altijd afspoelt :D dan stinkt het niet :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:57

verootjoo schreef:
Solleke_Noah schreef:

Gaat zonder problemen hoor :+

Ook als je veel werkt, crossen er huisdieren rond (in ons geval, véél), wissel je van kleren, eet je elke dag,... :D

Maar als je kleren uittrekt doe je ze toch in de wasmand of de kast? En als je gegeten hebt gelijk spullen op de plek waar ze horen.
Ik snap dat rommel achter je kont laten staan nooit zo. Het is niet dat iets op de plek waar het hoort zetten meer tijd kost dan op een plek waar het niet hoort. :D

Huisdieren hebben we hier niet, alleen 2 apen :=

Dat klinkt heel logisch maar nee, in de praktijk slingeren mijn kleren heel het huis door :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:00

Maar echt, waar halen jullie de tijd vandaag? Wij werken beiden 40u p/w (ik kan ook echt lastig smokkelen omdat ik voor verschillende opdrachtgevers een vast aantal uren per week werk, mijn werk kan behoorlijk intensief zijn), ik heb een paard en zit in de nasleep van een fikse verbouwing. En ook al verdelen we het huishouden (hij de was, ik koken, ik beneden, hij boven), ik heb echt niet heel veel tijd "over". En als ik tijd over heb wil ik die gewoon écht liever niet besteden aan het huishouden. Gelukkig komt er binnenkort met een beetje geluk een poets *\o/* . Kleine dingen tussendoor prima (ik werk nu alleen maar thuis doe smiddags altijd even snel de keuken netjes maken, een keer snel stofzuigen tussendoor) maar iedere week dweilen zit er gewoon echt niet in.

Over stapeltjes gesproken - ik heb dat met kleding. Ik draag kleding vaak meerdere dagen, zowel paardrijkleding als gewone kleding (al helemaal nu, ik ga toch nergens meer heen). Ik heb altijd een stapeltje paardrijkleding (vind ik echt zonde om na 1x gebruiken al in de was te gooien, is al vies en wordt vanzelf wel weer vies op stal), een stapeltje "draagkleding" (dingen die ik al een keertje aan heb gehad maar nog een dagje meekunnen) en mijn pyama / huispak en momenteel ook nog mijn kluskleding. Ik heb dus standaard 3 tot 4 hopen kleding in mijn slaapkamer. Ik probeer die tegenwoordig niet meer in hoopjes op de grond maar in hoopjes in een open kastje te doen, dat staat al iets verzorgder.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:13

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:17

Huishouden, hoe dan?
Hier 36 uur per week werk, 10 uur reistijd. 1x per week naar mn paard (1.5 uur enkele reis)
Weekend naar ons bootje. Gemiddeld 1x per week afspreken met vrienden, 2x per week sporten, 2 avonden per week te gaar om nog iets na werk te doen. Ben al blij als elke avond de afwas weg is en er gekookt wordt ipv afhaal. Verder zet ik soms voor werk de wasautomaat aan, als we thuiskomen hangt de 1 de was op de ander kookt. Toilet maak ik schoon voor ik moet, douche doe ik tijdens het douchen.
Stofzuigen doe ik vooral als er weer eens iemand met vuile schoenen is doorgelopen, gelukkig gebeurd dat regelmatig :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:19

Heerlijk filmpje hoor! En het kan erger... je wil niet op mijn (rommel)zolder of in onze (rommel)garage komen. O:)

En het kan me ook niks schelen. Die tijd heb ik gehad. Ik heb eens per twee weken een schoonmaakster. En dus heel herkenbaar zoals iemand schreef: de avond ervoor alles snel opruimen. En tussendoor doen we ook stofzuigen en de wc's en keuken, want het moet niet smerig zijn in huis. Maar opgeruimd is het ook nooit. En lekker boeiend ook :roll:
Waarom zou ik al mijn vrije tijd in huishouden steken? Ik heb wel wat beters (leukers) te doen. :')
Dus ik schaam mij er niet eens meer voor. Opgeruimde huizen is leuk bij anderen en vroeger keek ik daar met enige jaloezie naar, maar dat heb ik achter mij gelaten.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:24

Utixo schreef:
Ik durf het filmpje niet te kijken uit angst dat ik erger ben.

Mijn zadelkast is trouwens wel geordend, mijn stallen zijn brandschoon en mijn gangetje altijd aangeveegd. Mijn tuig is als nieuw, na het rijden gaat het schoongemaakt de kast in.

Daardoor heb ik geen tijd voor het huishouden.

Precies dit :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:27

Fitzroy schreef:
Daarvoor heb ik deze https://www.ikea.com/nl/nl/p/grundtal-d ... 219455/%20 gekocht en daar staan er 2 van. Eigenlijk moet ik nog een derde :+

Oeh das hendig!

@Duke haha herkenbaar, wij hebben boven onze garage een soort berghok, daar hebben we dozen die we per sé mee moesten verhuizen al sinds we verhuisd zijn keurig ongeopend staan tussen andere troep waar we nooit naar kijken.

Zo fijn dat ik niet de enige ben met beetje een troephuis :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:31

Ohhhh herkenbaar en blij dat er meer mensen zijn die zich hier in herkennen! Dat ik alleen woon en zeker nu met corona weinig visite heb EN thuis werk helpt er niets bij . Al zou je denken dat het laatste wel zou helpen, omdat een rommelig huis echt heel afleidend is... al een jaar een struggle moet ik je zeggen, want ik loop er nu wel meer tegenaan dat het niet opgeruimd is, dan 'vroegah' toen ik hele dagen weg was voor werk, savonds voor de paarden ,en dus alleen savonds een paar uurtjes in mijn rommelhuisje zat :=

Ik kan dingen laten vallen, denken 'ruim nou oooooopp!!' en het gewoon laten liggen.... Mijn huis is alleen opgeruimd en helemaal spik en span als er visite komt :o Ik zit er wel eens aan te denken elke week iemand uit te nodigen om een stok achter de deur te hebben. Maar ja, dan MOET je wel, en daar heb ik ook weer geen zin in.

Ik vind het stom, het is tijdrovend. Ik ga dan liever naar buiten leuke dingen doen of op de bank liggen chillen. Stofzuigen doe ik eens per week ongeveer, soms wat vaker. Maar dat doe ik ook heel makkelijk om de rommel heen. Werkt prima.

Maar goed. Thuiswerken. Ik loop er toch wel tegenaan. En dus heb ik laatst de action en xenos leeggekocht en iig de binnenkant van mijn kasten wat opgeruimd. Ik heb nu overal bakjes, met labels. het is echt heel erg, maar wel een stuk netter en rustgevender. Nu alleen nog volhouden dat alles ook weer in die bakjes gaat, EN de bakjes netjes blijven.... Ik geef het 2 weken :+

Ik leef vanaf mijn droogrek... Strijken vind ik echt verschrikkelijk dus kleding dat eerst moet worden gestreken heb ik al geen eeuwen aan gehad. De trap staat ALTIJD wel iets wat ik ALTIJD weer vergeet mee te nemen. Of eindigt op het kastje bovenaan de trap.

Solleke_Noah schreef:
verootjoo schreef:
Maar als je kleren uittrekt doe je ze toch in de wasmand of de kast? En als je gegeten hebt gelijk spullen op de plek waar ze horen.
Ik snap dat rommel achter je kont laten staan nooit zo. Het is niet dat iets op de plek waar het hoort zetten meer tijd kost dan op een plek waar het niet hoort. :D

Huisdieren hebben we hier niet, alleen 2 apen :=

Dat klinkt heel logisch maar nee, in de praktijk slingeren mijn kleren heel het huis door :D

Nope. Het is logica. Ik denk het ook wel eens. Maar toch ligt het overal.... Ik heb een kast op de overloop waar ik het nog wel eens in wil proppen. Terwijl ik een speciaal rek heb gekocht voor 'gedragen maar nog prima nog een keer aangetrokken kleding' aan te hangen. Maar het gebeurd weinig tot niet :o

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:32

ik ben echt het tegenovergestelde, werk ook parttime om het huis en gezin in gareel te houden hahahaha :+
Maar goed dan moet je wel die mogelijkheid hebben.

Ik zou in een depressie raken als mijn huis er zo uit ziet en mijn zus of moeder in schakelen als ik zelf niet kan poetsen :P

Mijn dieptepunt is wel, dat ik ooit mijn enkelbanden heb gescheurd en op een bureaustoel het huis heb gestofzuigd := :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:39

Haha heerlijk dit!

Ik ben aardig opgeruimd en netjes qua huishouden van mezelf. Maar die kleding is wel een issue hier.

Draag gerust 2 dagen of meer dezelfde rijbroek of spijkerbroek voor een paar uurtjes bv bij het tuinieren. Die gaan echt niet elke keer in de was.
Heb in 1 kast in de waskamer een wasmand waar ik rijkleding dump die gedragen is maar nog een keer kan. En verder 1 of 2 stapels in de slaapkamer wat nog een keer aan kan.

Maar toch ligt er in de avond als ik naar bed ga altijd een broek die er uit ziet alsof ik bij de brandweer zit, klaar om weer in te springen :')
Mijn vent plaagt me er altijd mee, maar afleren ho maar.

De rest is niet heel herkenbaar. Was wordt hier netjes gevouwen en gestreken enz. Als ik het gelijk doe, dan is het niet zoveel werk. Als ik oppot dan stel ik uit, dat werkt niet.
Tijd kan je maken denk ik dan, werken beide fulltime, paard op doe het zelf stal, mountainbiken 3x per week beide, doe vrijwilligerswerk en hebben een aardige tuin er bij.
Energie krijg ik gelukkig van dingen doen, als ik ga zitten wordt ik lui O:)

Voor de 2x de was aanzet mensen? Hebben jullie geen timer op de machine?
Ik zet die van mij zo, dat als ik weg ga, de was pas klaar is als ik weer thuis ben. En ik hem dus hoor als het gereed is. Vroeger ging me dat anders dus mis, nu heb ik dat daarmee opgelost.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:45

Toverbal schreef:
Mijn dieptepunt is wel, dat ik ooit mijn enkelbanden heb gescheurd en op een bureaustoel het huis heb gestofzuigd := :')

:') :') schitterend.

Aan de mede sloddervossen: een poetsvrouw helpt, écht! Hier komt ze 1 x per week, waardoor het hele huis dus minstens 1 x per week opgeruimd moet worden. Echt de ideale stok achter de deur. Voor de poetsvrouw waren er ook momenten dat ik onverwacht bezoek niet binnen durfde laten door de chaos, maar nu geen schaamte meer. Aanrader :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:49

Maar, waar vind je dan een fijne poetsvrouw?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:51

Tijdje één gehad, vind het vreselijk.
Dan liever wat meer zooi, maar een 'vreemde' in huis (en zeker als je er zelf niet bent) is een no-go hier. En een vreemde waardoor je verplicht 'mee moet gaan doen', no thanks :))

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:53

Ik herken bepaalde dingen zeker wel, Het gaat hier de laatste tijd beter, maar mijn energie schommelt heel erg, dus het lukt de ene keer beter dan de andere keer. Sinds vorig jaar hebben we een vaatwasser, dat maakt al een groot verschil. Als je hier op een gemiddelde dag onverwacht langs zou komen is het misschien wel een beetje rommelig, maar niet vies.

Een schoonmaakster zou ik echt ideaal vinden, maar is niet goedkoop en eigenlijk heb ik de tijd er wel voor om het zelf te doen.

Onze wasmachine piept trouwens wel als hij klaar is, maar als ik er dan niet ben hoor ik dat natuurlijk niet. Mijn trucje is nu om de lamp in het washok aan te laten, dan zie ik dat als ik door de gang loop en dan weet ik dat er een was draait. Mijn man doet dat inmiddels ook en het is nu bijna nooit meer nodig om de was nog een keer aan te zetten.