Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:20

Lieke schreef:
Ik vind een vaccinatiepaspoort/testplicht echt heel ver gaan. Zeker omdat nog niet voldoende is bewezen dat vaccinatie de spreiding echt tegen gaat. Daarnaast gaat het een restaurant medewerker of een dierentuin medewerker helemaal niets aan of ik gevaccineerd ben of iets onder de leden heb.
Daarnaast vind ik het van groot belang dat vaccinatie een eigen keuze blijft van iemand. De onaantastbaarheid van het lichaam en de privacy zijn m.i. belangrijke grondrechten die alleen met grote zorgvuldigheid ingeperkt zouden moeten worden. Dan moet ook goed onderbouwd worden waarom zo'n paspoort de enige uitweg is.

Aan de andere kant geloof ik wel dat de vaccinaties de enige uitweg zijn uit deze pandemie. De volksgezondheid is ook een belangrijk argument. Als zo'n vaccinatiepaspoort in belangrijke mate bij gaat dragen aan volksgezondheid en het een tijdelijk iets wordt, dan zou ik wel voor kunnen zijn. Maar voorlopig ben ik er nog een beetje huiverig over en ben ik bang dat het een middel wordt om mensen indirect te dwingen om te laten inenten of zorgt voor meer polarisatie in de samenleving.


Daar breng je een interessant punt. Want welk recht op onaantastbaarheid van het lichaam weegt zwaarder? Dat van jou om de keuze te hebben om wel of niet te testen/vaccineren? Of dat van de dierentuinmedewerker die voor zijn werk met jou om moet gaan? Het recht van de een heeft in deze rare tijd gewoon een grotere invloed op hetzelfde recht van een ander, dat maakt het zo lastig.

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het een tijdelijk iets moet zijn om te kunnen overbruggen naar min of meer normaal.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:22

Lieke schreef:
Daarnaast gaat het een restaurant medewerker of een dierentuin medewerker helemaal niets aan of ik gevaccineerd ben of iets onder de leden heb.

Dat gaat hen wel degelijk aan. Het gaat over hun gezondheid en de gezondheid van hun klanten. En indirect ook over het openhouden van hun zaak. Eén superverspreider kan tientallen mensen ziek maken.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:23

Sclimpre schreef:
Lieke schreef:
Daarnaast gaat het een restaurant medewerker of een dierentuin medewerker helemaal niets aan of ik gevaccineerd ben of iets onder de leden heb.

Dat gaat hen wel degelijk aan. Het gaat over hun gezondheid en de gezondheid van hun klanten. En indirect ook over het openhouden van hun zaak. Eén superverspreider kan tientallen mensen ziek maken.


maar als zijzelf gevaccineerd zijn, en hun klanten ook, dan is dat risico toch al een stuk kleiner??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:25

Ik ga er vanuit dat een vaccinatie paspoort alleen voor reizen gaat gelden. Maar begrijp dat veel mensen denken dat we ook in NL er naar gevraagd kunnen worden. Voor een dagje dierentuin of een avondje uit eten vind ik het ook wel ver gaan. Voor een reis naar het buitenland kan ik me wel voorstellen dat er naar gevraagd wordt. Daar heb je immers voor diverse reizen/landen al vaccinaties die je moet nemen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:27

Cer schreef:
Sclimpre schreef:
Dat gaat hen wel degelijk aan. Het gaat over hun gezondheid en de gezondheid van hun klanten. En indirect ook over het openhouden van hun zaak. Eén superverspreider kan tientallen mensen ziek maken.


maar als zijzelf gevaccineerd zijn, en hun klanten ook, dan is dat risico toch al een stuk kleiner??

Als ze het aan de klanten niet mogen vragen, dan weten ze dat toch niet?
En als ze van de klanten niet mogen verwachten dat die gevaccineerd of getest zijn, mag een werkgever het dan van zijn werknemers verwachten?
Iemand die geaccineerd is loopt idd een kleiner risico, maar er blijft een risico.
Ik denk dat we er maar uitraken als iedereen zijn best doet, en niet als een groep geen moeite doet en alles maar aan de anderen overlaat.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:29

Cer schreef:
maar als zijzelf gevaccineerd zijn, en hun klanten ook, dan is dat risico toch al een stuk kleiner??

:)*

En hoe denk je dat dat te waarborgen is?
Precies. Dé manier om als restauranthouder te zorgen dat de kans drastisch omlaag gaat dat coronagevallen met complicaties/overlijden als gevolg, terug te herleiden zijn naar jouw zaak, is door te zorgen dat je enkel gevaccineerde mensen toelaat.
Van de rest kun je simpelweg niet redelijkerwijs aannemen dat je ze bij elkaar in één ruimte kunt proppen en dat dat dan goed gaat.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:29

Cer schreef:
Sclimpre schreef:
[
Dat gaat hen wel degelijk aan. Het gaat over hun gezondheid en de gezondheid van hun klanten. En indirect ook over het openhouden van hun zaak. Eén superverspreider kan tientallen mensen ziek maken.


maar als zijzelf gevaccineerd zijn, en hun klanten ook, dan is dat risico toch al een stuk kleiner??


Maar als zij dan ook niet willen?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:34

SusanH schreef:
Ik ga er vanuit dat een vaccinatie paspoort alleen voor reizen gaat gelden. Maar begrijp dat veel mensen denken dat we ook in NL er naar gevraagd kunnen worden. Voor een dagje dierentuin of een avondje uit eten vind ik het ook wel ver gaan. Voor een reis naar het buitenland kan ik me wel voorstellen dat er naar gevraagd wordt. Daar heb je immers voor diverse reizen/landen al vaccinaties die je moet nemen.


Ik denk dat dat inderdaad het grote punt is. ik denk dat het voor grote evenementen, waarbij je geen afstand kunt houden, noodzakelijk is. En reizen naar het buitenland, hoewel dat misschien niet noodzakelijk is, denk ik dat veel landen dat wel willen. Maar het zou in de toekomst niet nodig moeten zijn in een restaurant oid. Ik denk wel dat men moet zorgen voor goede ventilatie, daar zou best een verplichting op kunnen komen, net als schone keukens.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:35

Whut...
Als straks bijna heel nederland gevaccineerd is, dan is dat toch veel minder aan de hand?

Citaat:
is door te zorgen dat je enkel gevaccineerde mensen toelaat.

Ik mag aannemen dat je hier ook mensen toe laat die een negatieve test kunnen laten zien, anders ga je wel heel erg naar een exclusieve maatschappij hoor... >;)

Citaat:
Maar als zij dan ook niet willen?

Er staat ergens 'het gaat over hun gezondheid en de gezondheid van hun klanten' dus ik neem aan dat ze wel willen....

En straks in de samenleving waarin bijna iedereen gevaccineerd is, wat kan een superverspreider dan nog doen? Die moet toch voet aan de grond krijgen om te kunnen verspreiden?

Maar ik begrijp dat jullie eigenlijk voor een maatschappij zijn die op slot blijft?

ApplePapple

Berichten: 2749
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:40

Ik vind het nergens over gaan. Het is mijn lijf, en ik bepaal wat ik ermee wil.
Dus omdat ik geen rotzooi in mijn lichaam gespoten wil krijgen waarvan de lange termijn effecten nog niet eens bekend zijn zou ik voor alles buiten gesloten gaan worden?

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:41

Tegen. Er is gezegt dat in laten enten vrijwillig is. Zodra ergens consequenties aanhangen d.m.v een paspoort en bijbehorede rechten vind ik het niet vrijwillig meer.

En zeker omdat niemand weet hoe vaak die prik herhaald moet worden, hoelang hij werkzaam is en wat de gevolgen op lange termijn zijn.
En dán consequenties durven te hangen aan diegenen die niet willen laten enten? Nee hoor, deze poppenkast gaat nu écht te ver.

Wie wil mag zich van mij enten laten, maar in godsnaam, jouw lijf, doe het voor jezelf en niet voor een ander.
En dat is precies waarom ik hem niet wil, voor mij is de enting niet relevant en dus geen troep in mijn lijf graag. Maar door dasr consequenties aan te hangen word er eigenlijk door derden besloten dat mijn lijf niet van mij is, en dat vind ik heel erg eng.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:41

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, Cer. We hebben het over iemand die geen prik wil en geen paspoort en wel naar de dierentuin. Die kan de medewerker en de andere klanten besmetten. Dus die moeten dan wel gevaccineerd zijn? Waarom de 1 wel en de ander niet? Dan zou je dus eigenlijk iedereen die met een ander in aanraking komt moeten vaccineren. Ik ben voor hoor, daar niet van...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:42

nynke55 schreef:
Cer schreef:
maar als zijzelf gevaccineerd zijn, en hun klanten ook, dan is dat risico toch al een stuk kleiner??


Maar als zij dan ook niet willen?

Dan blijven we voortsukkelen zoals we nu doen. overal beperkingen en overvolle IC's :(

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:45

nynke55 schreef:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, Cer. We hebben het over iemand die geen prik wil en geen paspoort en wel naar de dierentuin. Die kan de medewerker en de andere klanten besmetten. Dus die moeten dan wel gevaccineerd zijn? Waarom de 1 wel en de ander niet? Dan zou je dus eigenlijk iedereen die met een ander in aanraking komt moeten vaccineren. Ik ben voor hoor, daar niet van...

Nou ik denk dat je op een gegeven moment de maatschappij wel vrij moet laten. Een vaccinatieplicht moet je niet willen (want wie weet wat ze anders nog naar binnen willen spuiten).
Dus als iedereen die wil én kan, gevaccineerd is, dan is het voor de rest toch prima?
Alleen de extra kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden, daar zou dan iets voor bedacht moeten worden (maar dat zal niet de meerderheid zijn).

De mensen die vanwege 'omdat ze niet willen' niet willen, die nemen zelf een risico..

Dat ze met dat risico ook een risico zijn voor een ander, gaat dan volgens mij niet meer op, want die ánder is nou juist wel gevaccineerd..

(die medewerker van die dierentuin mag t zelf weten, maar misschien kan diegene zonder vaccinatie niet bij de dierentuin werken, dat dat de restrictie wordt weet ik veel... )

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:47

Sclimpre schreef:
Dan blijven we voortsukkelen zoals we nu doen. overal beperkingen en overvolle IC's :(

Nee, hoe dan? Want daar zijn die vaccinaties toch voor?

Als we het grootste deel gaan prikken, zoals het er nu uitziet (er zijn er niet veel die niet willen), dan houden die overvolle IC's toch vanzelf op?
En als ze daarnaast nog iets doen met zorg uitbreiding zodat er ruimte is voor mensen die ziek worden, dan loopt t toch niet met zo'n vaart meer?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:48

Maar als de gevaccineerdengroep te klein is blijft het virus te veel rondgaan en word de kans op gevaarlijker mutaties groter, vooral ook omdat het vaccin niet voor 100% bescherming geeft.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:49

nynke55 schreef:
Maar als de gevaccineerdengroep te klein is blijft het virus te veel rondgaan en word de kans op gevaarlijker mutaties groter, vooral ook omdat het vaccin niet voor 100% bescherming geeft.

ja maar daar kan je nu nog niks van zeggen... ?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:50

Nee, pas als iedereen gevaccineerd is die dat wil.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:51

Cer schreef:
Sclimpre schreef:
Dan blijven we voortsukkelen zoals we nu doen. overal beperkingen en overvolle IC's :(

Nee, hoe dan? Want daar zijn die vaccinaties toch voor?

Als we het grootste deel gaan prikken, zoals het er nu uitziet (er zijn er niet veel die niet willen), dan houden die overvolle IC's toch vanzelf op?
En als ze daarnaast nog iets doen met zorg uitbreiding zodat er ruimte is voor mensen die ziek worden, dan loopt t toch niet met zo'n vaart meer?


Niet als er teveel mensen denken dat een ander het wel in hun plaats gaat oplossen.
Voor groepsimmuniteit moet rond de 80% gevaccineerd zijn. Hoe minder mensen gevaccineerd zijn hoe meer kans op mutaties en het zijn die varianten die roet in het eten kunnen strooien.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 04-05-21 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

corinadrenth

Berichten: 1868
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:52

ik ben tegen

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:55

Was israel niet een lagere vaccinatiegraad?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:55

Proffessionele hacking organisaties hebben nu al gewaarschuwd voor de dataleaks.
Een papiertje vind ik nog een soort van OK, een app :n

Ofwel, ik ben tegen het de huidige plannen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:57

Cer schreef:
Was israel niet een lagere vaccinatiegraad?


Israel 60% tenminste 1 vaccinatie, 55% beide prikken.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:58

Cer schreef:
Sclimpre schreef:
Dan blijven we voortsukkelen zoals we nu doen. overal beperkingen en overvolle IC's :(

Nee, hoe dan? Want daar zijn die vaccinaties toch voor?

Als we het grootste deel gaan prikken, zoals het er nu uitziet (er zijn er niet veel die niet willen), dan houden die overvolle IC's toch vanzelf op?
En als ze daarnaast nog iets doen met zorg uitbreiding zodat er ruimte is voor mensen die ziek worden, dan loopt t toch niet met zo'n vaart meer?


Ja ik zie je punt wel. Zou het vaccinatiepaspoort mbt binnenlandse faciliteiten misschien wel af laten hangen van de mate van groepsimmuniteit/vaccinaties. Voor buitenland kan ik me voorstellen dat andere landen eisen dat het een vereiste is, net als andere reisvaccinaties.

Dus mits er voldoende bescherming is (door groepsimmuniteit dan wel gezette vaccinaties) dan is het paspoort voor binnenlandse evenementen en uitjes niet meer te verplichten. Maar zo lang corona nog doorgaat en die bescherming nog niet is behaald (aka, de komende maanden nog wel) mag het imo wel nog gevraagd worden.

@Sizzle: maar hoe zit dat dan? DigiD is ook een online ding dus kan theoretisch gezien ook gehacked of gelekt worden. Waar zit het verschil met een goed ontwikkelde app die voldoet aan de meest recente beveilingseisen? Bijv. hoe zit het met de berichtenbox of de digitale belastingaangifte?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:05

Sizzle schreef:
Proffessionele hacking organisaties hebben nu al gewaarschuwd voor de dataleaks.
Een papiertje vind ik nog een soort van OK, een app :n

Ofwel, ik ben tegen het de huidige plannen.

Wordt het in zwitserland een app dan?