Ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen...
TS, je dochter mag idd zeker en vast een eigen mening hebben. Ik was ook geen meisjemeisje, ik kreeg de kriebels van staartjes en jurkjes en roze. Arme moeder van me haha, die vond dat echt zonde. En ik mocht meestal ook wel mijn eigen ding doen, als in een broek dragen ipv een rokje. Maar ik moest ook niet overdrijven, door bijvoorbeeld echte jongenskledij te dragen (en ik deed niets liever haha). Bij mijn papa (ouders gescheiden) liep ik echt als een halve jongen rond, die stoorde zich daar niet aan. Petje achterstevoren op mijn hoofd enzo.
Ik ben nog steeds geen meisjemeisje (32 jaar nu), maar draag mijn haar nu wel lang, ik draag jurkjes en rokjes, en ja, ook roze

Ik bijt mijn nagels niet meer af, en zet mijn (meisjes)pet netjes op mijn hoofd, en draag af en toe hakken.
Is dus allemaal wel goed gekomen
Ook al draag ik stiekem nog steeds het liefste een hoodie en jeans hoor haha.
Maar.. en nu komt het.. Het leven is niet altijd eerlijk, en je kan niet altijd je zin krijgen. Jouw moeder niet - maar ook je dochter niet. Hoe erg is het als je dochter eens in de zoveel tijd een jurkje aan moet om oma te plezieren? Dat is toch geen ramp? Natuurlijk mag je dochter een eigen mening hebben, en een eigen smaak, maar is het zo erg om oma dat pleziertje af en toe te gunnen? Is het ondertussen een principiële kwestie geworden?
Je kan idd eens met zijn drietjes gaan winkelen, zodat oma met eigen ogen ziet wat je dochter wel en niet kiest. Zodat ze met eigen ogen ziet wat het kind haar smaak is, en dat jij die niet aan haar opdringt. En dan kan je in ruil daarvoor met je dochter afspreken dat ze bijvoorbeeld 1x in de maand eens een jurkje aantrekt.
Als je moeder ondertussen tientallen jurkjes wilt blijven kopen die amper gedragen zullen worden, is dat jouw moeder haar zaak. Het is natuurlijk wel jammer dat ze niet meer in je dochter haar smaak koopt, maar dat maakt voor jou de kost niet.
Ik ben de lollige tante die altijd boeken koopt voor neefjes en nichtjes. Want: ik lees graag, en hoop dat de huidige generatie kinderen er de fantasie en zin nog voor heeft. Ik koop ook speelgoed hoor - maar de Kerstman en Sinterklaas stoppen er toch ook wel altijd een boek bij

Daar hecht ik waarde aan - jouw moeder hecht waarde aan meisjemeisjeskledij. Als zij daar haar geld wilt blijven inpompen, moet ze dat zelf weten.
Uiteindelijk is het jouw keuze. Ik snap de reacties hier wel - het is jouw dochter, en je moeder moet er zo geen drama van maken. Het is maar een jurkje. Maar.. geldt dat "maak er geen drama van" ook niet een beetje voor jouw dochter? Want.. "het is maar een jurkje"

En het is tegelijk voor beiden een mooie les - je kan niet altijd je zin krijgen. Je oma niet wanneer je dochter een broek aan heeft - je dochter niet als ze die ene keer eens een jurkje aan moet