Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:00

Mazida schreef:
Dochter een jurk aantrekken om oma te plezieren is het recept voor gillen, krijsen en onder dwang jurk aantrekken en huilend mee naar oma. Dat heb ik al een keer geprobeerd en spijt van gehad. In dat lijkt mijn dochter misschien op haar oma, allebei rete-eigenwijs :')

Ik vind dat ook echt niet nodig. Als je dochter geen jurk aan wilt moet je moeder daarmee dealen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:08

Mazida schreef:
Dochter een jurk aantrekken om oma te plezieren is het recept voor gillen, krijsen en onder dwang jurk aantrekken en huilend mee naar oma. Dat heb ik al een keer geprobeerd en spijt van gehad. In dat lijkt mijn dochter misschien op haar oma, allebei rete-eigenwijs :')

Je dochter heeft ook gewoon recht op een geaccepteerde eigen mening en het is belangrijk voor de ontwikkeling van een goed zelfbeeld dat ze leert dat ze ertoe doet en dat haar grenzen gerespecteerd worden :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:12

Jij bent door haar opgevoed en geeft al aan dat je nooit goed genoeg zal zijn in haar ogen. Dus stop met haar behagen en leef je leven. Heeft ze commentaar op de kleding die je dochter draagt, heel kort zeggen dat je de volgende keer wel alleen komt wanneer ze niet haar commentaar voor zich kan houden. Hard er in en zeer waarschijnlijk krijg je dan wel het respect waar je zo op hoopt. Stop met de pleaser zijn. Dit heeft eigenlijk weinig met je dochter te maken maar meer met jou, je hebt waarschijnlijk vanaf de geboorte al gehoord wat je niet goed doet.
En soms moet je gewoon voor jezelf opkomen en regels stellen.

Dit heeft niets met jurkjes maar veel meer met dominante moeder te maken, wanneer het jurkje weg is komt er wel commentaar op iets anders.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 30-04-21 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:12

Wat een gedoe kunnen mensen toch maken om zo iets onzinnigs.
Ik snap niet dat oma niet gewoon kan denken, goh jammer van de gekochte jurkjes, maar koop voortaan wel iets waar ze zich wel prettig in voelt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:47

verootjoo schreef:
Mazida schreef:

Je dochter heeft ook gewoon recht op een geaccepteerde eigen mening en het is belangrijk voor de ontwikkeling van een goed zelfbeeld dat ze leert dat ze ertoe doet en dat haar grenzen gerespecteerd worden :)

Ik vind het inderdaad juist een fijne ontwikkeling dat kinderen grenzen mogen aangeven en dat niet alles wat een volwassene wil wet is. Natuurlijk moeten kinderen soms ook stomme dingen doen, net als iedereen, maar het is onwijs goed om te leren dat aangeven dat iets niet leuk is het niet persé doorgedrukt wordt. Met name als het gaat om aan/om het lichaam zoals kleding en knuffelen.

Mungbean

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:53

Ze is nu ook gewoon nog heel jong.
Een beetje ouder kun je prima overleggen over wat gepast is voor een bepaalde situatie, ook dat is deel van het leven.
Echter vind ik op bezoek bij oma persoonlijk geen specifieke speciale gelegenheid die om een kleding protocol vraagt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:01

Mazida schreef:

Heb je dit ook zo aan je moeder verteld?
Het gevolg kan zijn wat al een keer eerder genoemd is dat ze helemaal niet meer mee wil naar oma.
Lijkt me dat als je moeder zo gek is met haar kleinkind dat ze dan wellicht wel overstag gaat en liever haar kleinkind ziet dan helemaal niet omdat bepaalde dingen persé zo moeten als dat zij wil.
Wil je moeder hier dan nog niet naar luisteren houdt het toch wel op denk ik.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:18

Je hebt moeders die vinden dat de kinderen moeten luisteren hè!
Ik heb ook mij los moeten trekken van mijn moeder, ben mijn man nog steeds dankbaar voor zijn steun, anders had ze de dienst uitgemaakt hier :j
Dus gewoon afkappen, het is jouw kind, jouw regels klaar!
Succes TS!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:57

LWDaisy schreef:
Ik ben nog steeds geen meisjemeisje (32 jaar nu), maar draag mijn haar nu wel lang, ik draag jurkjes en rokjes, en ja, ook roze :+ Ik bijt mijn nagels niet meer af, en zet mijn (meisjes)pet netjes op mijn hoofd, en draag af en toe hakken.

Is dus allemaal wel goed gekomen :D
Ook al draag ik stiekem nog steeds het liefste een hoodie en jeans hoor haha.
Met afgekloven nagels, kort haar, een oude spijkerbroek, afgetrapte sneakers en dat allemaal in de kleur zwart kan het toch ook goed komen?

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:17

Mijn mening, de mening van het kind is belangrijk. Zij moeten zichzelf kunnen zijn, ten aller tijden.

Ik kan al vanaf 3 jaar geen kleding of schoenen alleen meer kopen voor mijn dochter, geheid dat ik de helft terug kan brengen. De ene keer wel een rok, de andere keer niet. Dan wel een spijkerbroek, dan alleen maar jurkjes. Koop ik dan alles wat zij wil? Nee zeker niet, soms moet je een beetje en compromis sluiten. Mijn dochter zou het liefst in een volledig panterprint outfit lopen. Ik vind dat echt verschrikkelijk maar vanmiddag komt er wel een panterprint jasje binnen.

Ik vind het heel belangrijk dat zij zichzelf kan zijn. In mijn geval, is dat met een panterprint jasje, so be it! :) Het staat het vast prachtig! <3 Oma zou in dit geval bij mij echt dikke pech hebben, Mijn kind heeft haar eigen mening en dat heeft oma maar te respecteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:22

Ik maak vaak online een voorselectie aan kleding die in de juiste prijs vallen en waarvan ik denk dat ze het mooi vind en waar ik zelf niet gelijk pijn in mijn ogen krijg. Dat laat ik dan zien en dan kan ze daar uit kiezen. Dat werkt op het moment nog heel goed en hebben we geen ongedragen spul.

Wellicht kun je dat met oma ook doen? Dochter met oma samen laten kijken? Dan zijn ze wellicht beide tevreden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:35

LWDaisy schreef:
Ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen...

TS, je dochter mag idd zeker en vast een eigen mening hebben. Ik was ook geen meisjemeisje, ik kreeg de kriebels van staartjes en jurkjes en roze. Arme moeder van me haha, die vond dat echt zonde. En ik mocht meestal ook wel mijn eigen ding doen, als in een broek dragen ipv een rokje. Maar ik moest ook niet overdrijven, door bijvoorbeeld echte jongenskledij te dragen (en ik deed niets liever haha). Bij mijn papa (ouders gescheiden) liep ik echt als een halve jongen rond, die stoorde zich daar niet aan. Petje achterstevoren op mijn hoofd enzo.

Ik ben nog steeds geen meisjemeisje (32 jaar nu), maar draag mijn haar nu wel lang, ik draag jurkjes en rokjes, en ja, ook roze :+ Ik bijt mijn nagels niet meer af, en zet mijn (meisjes)pet netjes op mijn hoofd, en draag af en toe hakken.

Is dus allemaal wel goed gekomen :D
Ook al draag ik stiekem nog steeds het liefste een hoodie en jeans hoor haha.

Maar.. en nu komt het.. Het leven is niet altijd eerlijk, en je kan niet altijd je zin krijgen. Jouw moeder niet - maar ook je dochter niet. Hoe erg is het als je dochter eens in de zoveel tijd een jurkje aan moet om oma te plezieren? Dat is toch geen ramp? Natuurlijk mag je dochter een eigen mening hebben, en een eigen smaak, maar is het zo erg om oma dat pleziertje af en toe te gunnen? Is het ondertussen een principiële kwestie geworden?

Je kan idd eens met zijn drietjes gaan winkelen, zodat oma met eigen ogen ziet wat je dochter wel en niet kiest. Zodat ze met eigen ogen ziet wat het kind haar smaak is, en dat jij die niet aan haar opdringt. En dan kan je in ruil daarvoor met je dochter afspreken dat ze bijvoorbeeld 1x in de maand eens een jurkje aantrekt.

Als je moeder ondertussen tientallen jurkjes wilt blijven kopen die amper gedragen zullen worden, is dat jouw moeder haar zaak. Het is natuurlijk wel jammer dat ze niet meer in je dochter haar smaak koopt, maar dat maakt voor jou de kost niet.

Ik ben de lollige tante die altijd boeken koopt voor neefjes en nichtjes. Want: ik lees graag, en hoop dat de huidige generatie kinderen er de fantasie en zin nog voor heeft. Ik koop ook speelgoed hoor - maar de Kerstman en Sinterklaas stoppen er toch ook wel altijd een boek bij :j Daar hecht ik waarde aan - jouw moeder hecht waarde aan meisjemeisjeskledij. Als zij daar haar geld wilt blijven inpompen, moet ze dat zelf weten.

Uiteindelijk is het jouw keuze. Ik snap de reacties hier wel - het is jouw dochter, en je moeder moet er zo geen drama van maken. Het is maar een jurkje. Maar.. geldt dat "maak er geen drama van" ook niet een beetje voor jouw dochter? Want.. "het is maar een jurkje" :) En het is tegelijk voor beiden een mooie les - je kan niet altijd je zin krijgen. Je oma niet wanneer je dochter een broek aan heeft - je dochter niet als ze die ene keer eens een jurkje aan moet :)

Ik snap jouw punt ook wel. Ik mocht vroeger best veel kiezen, maar naar de kerk of naar een verjaardag moest ik wel iets netjes of feestelijks aan.
Dat vond ik niet altijd leuk -alhoewel het ook scheelt hoe je moeder het brengt- maar ik kwam er wel weer overheen.
Ik ben zeker van zelf kiezen en vrijheid, maar tegelijkertijd hoeft een kind toch ook niet nooit rekening te houden met anderen?
Ik vind dat dat vrijheidsdenken soms wel een beetje doorslaat.
Verschil is wel dat mijn moeder dat bepaalde, en niet mijn oma. Dat vind ik wel van belang. Maar mijn moeder kon wel -soms en tot op zekere hoogte uiteraard -rekening houden met de wens van háár moeder. Dat is echt niet persé slecht.
Ruzie er over krijgen met je kind lijkt mij ook een gevolg van hoe je met je kind communiceert.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:01

verootjoo schreef:
SusanH schreef:
Ik vind dat je niet zomaar over de grenzen van een kind mag gaan hierin. Dat is bij mij als kind vroeger wel geregeld gebeurd en ik heb daar geen fijne herinneringen aan. Ik moest die kriebeltrui aan, hoe vaak ik ook zei dat ik dat niet fijn vond zitten. Je krijgt daarmee al jong het gevoel dat je mening niet belangrijk is, er niet toe doet. Natuurlijk zijn er wel grenzen (zo mag mijn dochter van 11 geen naveltruitjes, en een t shirt met korte mouwen is ook niet handig als het buiten vriest) maar ik leg altijd uit waarom het niet mag of kan.

Korte mouwen of zonder jas als het buiten vriest mag bij mij altijd hoor. Ze komen meestal gauw weer terug om iets warmers aan te trekken en zo niet, hebben ze het vast niet koud :+

Mijn neefje, inmiddels is hij twaalf of dertien, draagt al ongeveer acht jaar geen lange broek meer. Hij draagt alleen korte broeken. Ook toen het in februari -15 graden was. Liefst dan ook nog zonder jas of met zomerjasje :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:07

Boompje1985 schreef:
Ook al past oma of opa op het kleinkind dan nog horen ze de regels die de ouders hanteren omtrent de opvoeding gewoon te respecteren.

Nee mijn huis mijn regels
Moeders huis moeders regels..
Tenzij ze er voor een gezelligheid bezoekje zijn dan is moeder haar wil wet en pas ik mij aan...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:10

Echwel schreef:
Tenzij ze er voor een gezelligheid bezoekje zijn dan is moeder haar wil wet en pas ik mij aan...

Dan zou het bij mij toch heel simpel zijn. Dan kwamen ze gewoon niet meer. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:13

Maar Echwel, ga jij dan in jouw huis uitmaken welke kleding je kleinkind aan moet?
Dat ze bij jou thuis van dingen af moeten blijven of juist mee moeten helpen met tafel dekken oid, waar ze thuis overal aan mogen zitten en lui op de bank blijven hangen als het eten bijna klaar is, dat snap ik.
Maar het kiezen van de kleding van een kind, waar dat kind gewend is om zelf te mogen kiezen, zou ik toch net iets vinden waarvan oma zich aan te passen heeft aan hoe het kind opgevoed wordt door de eigen ouders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:19

Als het aan mijn opa en oma lag was ik ook niet naar het buitenland op stage gegaan destijds. Woest! waren die daarover. Gelukkig hebben mijn ouders dat genegeerd :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:28

Marije_jiplover schreef:
Maar Echwel, ga jij dan in jouw huis uitmaken welke kleding je kleinkind aan moet?
Dat ze bij jou thuis van dingen af moeten blijven of juist mee moeten helpen met tafel dekken oid, waar ze thuis overal aan mogen zitten en lui op de bank blijven hangen als het eten bijna klaar is, dat snap ik.
Maar het kiezen van de kleding van een kind, waar dat kind gewend is om zelf te mogen kiezen, zou ik toch net iets vinden waarvan oma zich aan te passen heeft aan hoe het kind opgevoed wordt door de eigen ouders.

Kleine heeft hier over en weer kleren :D
1x per week overnacht hij meestal, dus kleren gaan over en weer
Nogmaals voor ik iets koop stuur ik foto naar mijn dochter of het wat is
Zegt zij nee koop ik het niet
Daarin is zij de baas

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:29

Ayasha schreef:
Echwel schreef:

Dan zou het bij mij toch heel simpel zijn. Dan kwamen ze gewoon niet meer. :)

Nou op zich ben ik het wel met jullie beiden eens. Als iemand hier wil komen met een kind, dan gelden wel mijn regels. Er wordt hier bijvoorbeeld niet met de schoenen over de bank gerend. Prima als ze dat thuis wel doen. Maar hier niet. En als ze thuis een grote waffel mogen opzetten tegen de ouders, hun keuze, maar hier tegen mij niet.

Maar omgekeerd, hou ik ook rekening met de wens van de ouders. Als het kind geen suiker mag vanwege drukte of wat dan ook, dan stop ik het niet vol met koekjes omdat ik nou eenmaal "suikertante" ben.

En nog een korte aanvulling: op school of sportclubjes gelden ook regels. Daar hebben kinderen ook naar te handelen, of dat nou helemaal strookt met wat de ouders uitdragen of niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:36

Het moet gewoon redelijk blijven toch?
Opa en oma mogen best verwennen maar als ik zou horen dat er enkel gesnoept wordt en TV gekeken dan is dat niet meer binnen de grenzen van redelijkheid.
Idem met speelgoed en kleding opdringen.
Mijn moeder heeft maandenlang zitten zeuren of ze een idioot grote poppenkinderwagen aan ons mocht geven. Monsterlijk ding dat ik nergens kwijt kan, dus nee. Na een keer of 10 vragen kwam ik erachter dat ze hem een keer meegenomen had onder het mom:dan laat ik hem gewoon achter. Daar was ik wel even heel serieus boos over, hij is dus weer mee terug gegaan :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:38

Sizzle schreef:
Het moet gewoon redelijk blijven toch?
Opa en oma mogen best verwennen maar als ik zou horen dat er enkel gesnoept wordt en TV gekeken dan is dat niet meer binnen de grenzen van redelijkheid.
Idem met speelgoed en kleding opdringen.
Mijn moeder heeft maandenlang zitten zeuren of ze een idioot grote poppenkinderwagen aan ons mocht geven. Monsterlijk ding dat ik nergens kwijt kan, dus nee. Na een keer of 10 vragen kwam ik erachter dat ze hem een keer meegenomen had onder het mom:dan laat ik hem gewoon achter. Daar was ik wel even heel serieus boos over, hij is dus weer mee terug gegaan :+

Respect hebben voor elkaar('s spullen en wensen) toch?!

Wat heb je tegen moeder gezegd? Zet maar bij jou, kan ze bij jou leuk spelen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:45

En vooral veel overleg en communiceren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:46

Hij staat inderdaad daar :D

Anderzijds mogen regels best afwijken, ook dat is deel van het leven wat een kind gewoon hoort te leren.
Net als dat je op vakantie niet gillend in een naveltruitje een kerk gaat bezichtigen.
Respect voor elkaar is immers geen 1-richtingsverkeer met knalhalde zwart-witte grenzen. Dat is een communicatie met consessies.

Echwel, precies ja :j

Soms is iets ook niet waard om ruzie over te maken.
Ik ben ook wel eens een kinderboek tegengekomen in de boekenkast wat achtergelaten was welk ging over ‚een baby op komst‘ voor kleuters. Echter hebben wij bewust maar 1 kind. Dat heb ik gewoon zonder woorden aan vuil te maken in de container gekiept.
Zulk bekeer/ mening opdring gedrag ga ik niet eens op in, zonde van mijn tijd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:51

En van daaruit terug naar ts, heeft jouw dochter geen kleding die zowel oma als kleindochter leuk vinden?

Een winwinwin situatie voor alledrie de generaties?

Of blieft jouw moeder enkel rokjes en jurkjes te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:52

TS, ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vraag mij af of het nu werkelijk om deze situatie met jurkjes bij je dochter gaat. Ik krijg uit jouw posts een beetje de indruk dat je moeder bij jou een 'ik doe het niet goed' gevoel losmaakt en dat je uit alle macht op zoek bent naar compromissen.
Het mooiste zou zijn (maar dat is niet makkelijk) om er boven te staan en er geen gehoor aan te geven. Als jij goed om kunt gaan met een gevoel van teleurstelling en het vol kunt houden, zul je op den duur misschien merken dat je moeder bot vangt en ophoudt met de discussie aan te gaan.
Want vind je een oplossing vwb de kleding van je dochter waar je moeder het mee eens is, dan vindt ze wel weer een andere stok om mee te slaan.