Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:45

Ik leef juist erg graag op de klok. Heb een vast ritme, qua eten en slapen etc. Ook omdat we twee jonge kinderen hebben die dat nodig hebben.
Ik spreek dus dingen af die in ons dagritme passen. Komt iemand een uur later, is onze planning om zeep. En dat maakt me op zich niet erg uit, ik ga wel door met de planning, maar zelf vinden ze het vervelend.

Of van die mensen die dan een uur of meer te laat komen en het jammer vinden dat ze het kind niet zien. Nee, nu ligt ie in bed, had je eerder moeten komen :=
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-02-21 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:46

Ineke dat vind ik ook.
Je komt te laat en vindt kennelijk jouw tijd belangrijker dan mijn tijd.
Kan een keer gebeuren. Maar daarna is het klaar voor mij.
Ik wacht 10 minuten en dan ga ik weg.

Zo dus ook weggegaan bij de tandarts die te lang uitliep.
Maak niet voor niets een afspraak. Bel maar als je beter kan plannen en tijd hebt.
Sinds die tijd word ik altijd keurig op tijd behandeld bij de tandarts.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:46

Ik ben ook een laatkomer. De tijd gaat altijd sneller (hoewel, soms ook langzamer) dan ik verwacht. Maar dat scheelt enkele minuten (oké een kwartier misschien). Geen uren.

Ik maak ook geen afspraken direct na werktijd. Als ik om 18.00 met iemand afspreek word ik om 16.00 al zenuwachtig. Als ik lekker in het werk zit, vergeet ik gewoon de tijd. Kan natuurlijk een wekker zetten maar ik blijf de tijd toch in de gaten houden. Spreek op werkdagen dan ook niet eerder af dan 18:30. Dan heb ik zelf een uur speling :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 13-02-21 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:50

Ik spreek prive inderdaad sowieso zelden op en vaste tijd af, meer zo tussen x en y. Ik verwacht ook absoluut niet dat mensen op een exacte tijd bij mij zijn.
Mijn ouders zijn wel wat lastig plannen als die hierheen komen aangezien die rustig 4 uur tot zelfs een dag later vertrekken als de bedoeling was. Echter duurt het 8 uur voor ze er zijn, dus dat laat genoeg tijd voor omorganiseren _O-

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:54

Sizzle schreef:
Ik spreek prive inderdaad sowieso zelden op en vaste tijd af, meer zo tussen x en y.

Oja! Inderdaad “rond 18.30”, dus niet exact. De meeste tellen er bij mij dan automatisch een kwartier bij op :+ of een vriendin die zegt “we hebben om 15.00 afgesproken maar jij moet er om 14:30 zijn” :')

Ceffyl

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:56

Ja als ik thuis afspreek doe ik ook altijd rond een tijd afspreken. Of wanneer ik op het stand lig maakt het me ook niet uit hoe laat iemand erbij komt liggen. Maar als je wat gaat doen vind ik een tijd toch wel handig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:57

Sizzle schreef:
Ineke2 schreef:
Degene die standaard 5 of 10 minuten te laat komen “ omdat ze zelf niet willen wachten” vinden het dus blijkbaar wel normaal dat hun vrienden dus wel moeten wachten?

Super egoïstisch noem ik dat.

Waarom denk je dat?
Ik neem nooit iemand kwalijk voor een beetje te laat komen en vind het ook niet erg om zelf te wachten.
Mijn sollicitant vorig jaar kwam ook wat te laat. Ik heb er niets van gezegd (hij werkt er nog).

Iemand hier in dit topic zegt dat letterlijk daarom maakte ik deze opmerking. Is dus voor degene bedoeld die werkelijk zo denken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:01

Selina schreef:
_San87_ schreef:

Te laat op je bruiloft :oo ? Dat vind ik echt onvergeeflijk :o .

‘Gelukkig’ voor haar was ze alleen te laat bij het decoreren dus daardoor wel ruim op tijd voor de bruiloft zelf. Alleen mochten m’n ouders dus extra hard werken om alles op tijd af te krijgen. Ze was ook te laat op m’n vrijgezellenfeest dat zij organiseerde.. Het zorgt er wel voor dat ik bijna niet meer afspreek. En als ik dat doe, bij mij thuis zodat ik gewoon een serie kan kijken tot zij er is.

Dat je bijna niet meer afspreekt snap ik wel, ja :\.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:04

Ik snap niet dat als je nog 5 minuten hebt om te vertrekken je dan nog allerlei klusjes gaat doen waardoor je dus altijd te laat komt.
Als je dat weet van jezelf waarom dan steeds die klusjes?? Kunnen die nou echt niet wachten tot je terug bent zodat je in ieder geval niet te laat op je afspraak komt?

Ik sprak vaak met een stalgenootje af om op een bepaalde tijd te gaan rijden samen. Als ik al opgezadeld klaar stond op de afgesproken tijd kwam zij aankakken en moest dan nog paard uit de wei vissen, uitgebreid poetsen en tuttelen en dan uur later pas te vertrekken.
Met haar over gehad en ze zou er rekening mee houden. Keer daarop weer zelfde verhaal.
Keer daarop ben ik gewoon zelf vast gaan rijden en toen werd ze boos.
Eerder afspreken werkte ook niet bij haar.
Laatst bijgewerkt door cissy op 13-02-21 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:05

Ineke2 schreef:
Sizzle schreef:
Waarom denk je dat?
Ik neem nooit iemand kwalijk voor een beetje te laat komen en vind het ook niet erg om zelf te wachten.
Mijn sollicitant vorig jaar kwam ook wat te laat. Ik heb er niets van gezegd (hij werkt er nog).

Iemand hier in dit topic zegt dat letterlijk daarom maakte ik. Deze opmerking. Is dus voor degene bedoeld die werkelijk zo denken.

Dat was ik. Ik heb ook aangegeven dat ik strak plan en dus niet 15 min voor de afgesproken tijd op de afgesproken locatie klaar ben, maar om en nabij afgssproken tijd. Dat betekent dat ik soms 5 min te vroeg ben en soms 5 min te laat. Ben ik meer dan die 5 min te laat, stuur ik een berichtje. De keren dat dat voorkomt, is niet vaak.....

Eerder werd ook genoemd dat mensen voor belangrijke afspraken 1.5 uur te vroeg waren, dat vond ik vooral zonde van mijn tijd...

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:26

Een vriend van mij maakte er ook een potje van, tot 3 uur te laat, en dat is meer dan 1x gebeurd zonder bericht van tevoren, excuus of uitleg achteraf. Was sowieso altijd minimaal een kwartier te laat. Verder een leuke vriend, waar ik destijds net als jij nu, TS, goed mee overweg kon. Later bleek dat hij op nog veel meer fronten geen respect had voor mijn grenzen, dus het zal jullie niet verbazen dat die vriendschap (hij zou mijn getuige zijn) compleet naar de haaien is.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:28

Moestuin schreef:
Mijn man is altijd te laat. Hatelijk. Ik ben altijd overal te vroeg :+ Waar het fout loopt bij hem? Tijd inschatten. Hij maakt dan een planning, bv: Douchen om 11.00, aankleden om 11.10, haren en schoenen om 11.20, om 11.30 de deur uit en om 12.00 aankomen. Maar in werkelijkheid gaat het: 11.00 in de badkamer. 11.05 uitgekleed, handdoeken bij elkaar gezocht, oh ja nog snel een wasmachine insteken. 11.15 gedoucht. 11.20 afgedroogd en op de slaapkamer kleren aan het zoeken. 11.30 kleren gevonden en aan. Haren nog kamen en schoenen. Oh ja, tanden nog even poetsen, naar toilet gaan, honden wegsteken, portemonnee zoeken, jas aandoen. 11.45 in de auto. Oh ja, tanken... 11.55 tanken. Oei, de rit duurt geen 30 minuten maar 40 minuten. Ah ja, overdag is het drukker dan ‘s avonds op google maps. 12.25 aankomst.

Hij kan het gewoon echt niet inschatten. Echt niet.

Dit ben ik ten voete uit..

Ook altijd standaard 5-10’min te laat, maar spreek dan ook vaak met vriendinnen een “rond” tijd af..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:30

Lieke schreef:
Ik heb juist een ‘hekel’ aan mensen die altijd te vroeg of exact op tijd zijn. Ik vind het fijn als mijn vrienden ook niet zo van de klok zijn, dan hoef ik me ook niet druk te maken of alles precies op de klok loopt. Als we iets gaan doen of op locatie afspreken dan is een half uur te laat zeker acceptabel. Komt iemand naar mijn huis, dan is een uur of later ook geen probleem.
Teveel op de klok leven haalt bij mij de ontspanning en flexibiliteit/spontaniteit weg.

Voor werk of dingen als tandarts ben ik wel op tijd, maar zeker niet te vroeg.

Dit wilde ik daarstraks typen, maar toen kwam er iets tussendoor dus nu is het wat later geworden :+
Eens! Ik hou ervan als dat kan. Vaak moet ik sowieso nog wel een stuk rijden, dus ik spreek meestal een "ongeveer" tijdstip af en app als ik weg ga de exacte aankomsttijd.

Voor echt afspraken moet ik heeel ruim rekenen, anders gaat het fout, maar dan lukt het wel. En bij vrienden waarvan ik weet dat die te laat vervelend vinden zorg ik ook dat ik op tijd ben.

Maar then again, als iemand later is ben ik altijd blij, dat voelt als extra tijd voor mezelf :') om nog nét iets af te kunnen maken...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:35

Wanneer er een “ ongeveer “ tijd word afgesproken is dat voor mij een tijdsbestek van ongeveer een kwartier eerder of later, niet nog liggen pitten in je nest. En mensen die aangeven altijd te laat te zijn door bepaalde aandoeningen/ omstandigheden maar wel bij belangrijke zaken op tijd kunnen komen moeten zich misschien maar is afvragen wat hun vriendschap waard is wanneer een vriend aangeeft daar wel erg veel moeite mee te hebben.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:36

Bij mij verschilt het of ik dichtbij huis afspreek of ver weg :') Wanneer ik namelijk maar 5 á 10 minuten moet fietsen, denk ik altijd nog wel genoeg tijd te hebben om rustig te eten, schoenen aantrekken, huis afsluiten, fiets pakken.. en vervolgens zijn er al bijna 5 min om..

Maar duurt het zo'n 30 minuten of meer om ergens te komen, heb ik meer stress en ga ik wel ruim op tijd weg (en ben ik dus ook altijd op tijd of te vroeg).

Met vrienden vind ik overigens ook dat er wat meer speling is dan met werk etc. Maar dat ligt denk ik ook aan wat voor vrienden je hebt. Bij de meeste vrienden van mij is zo'n 10 minuten te laat komen acceptabel, met max. +-20 minuten als je bv. vastzit in het verkeer oid.

Ik ken wel mensen die zich nooit aan de afgesproken tijd houden en eigenlijk standaard een uur of langer te laat komen. Ik weet dat van diegenen dus ik ga er dan ook al vanuit :')

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:44

Mij lukt t ook niet goed om op tijd te komen.
Valt mij op het werk wel op dat mensen die altijd (te) vroeg op het werk zijn ook stipt om 17u naar huis gaan. Ik vertrek rustig een half uur later om nog even af te maken waar ik mee bezig was. Hoe kun je nu precies om 17u klaar zijn met waarmee je bezig bent?? En dan wel mopperen dat ik te laat ben terwijl je uiteindelijk meer uren maak. (Voor vergaderingen oid ben ik uiteraard wel op tijd). Mijn voorkeur gaat echt uit naar flexibele tijden als je maar 8u per dag maakt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:48

mag schreef:
Valt mij op het werk wel op dat mensen die altijd (te) vroeg op het werk zijn ook stipt om 17u naar huis gaan. Ik vertrek rustig een half uur later om nog even af te maken waar ik mee bezig was. Hoe kun je nu precies om 17u klaar zijn met waarmee je bezig bent?? En dan wel mopperen dat ik te laat ben terwijl je uiteindelijk meer uren maak. (Voor vergaderingen oid ben ik uiteraard wel op tijd). Mijn voorkeur gaat echt uit naar flexibele tijden als je maar 8u per dag maakt.

Ik ben degene die stipt 8.00 op werk is en dan stipt 16.30 weer naar huis gaat. Ik ga ook altijd stipt 12.30 lunchen. Ik denk dat ik in m’n vorige leven een klok was.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:48

Ik ben zelf heel stipt en altijd te vroeg en liever nooit te laat. Ik zorg dat ik ruim van te voren wegga en calculeer altijd wat vertraging in.

Ik vind het heel irritant als iemand zonder bericht (veel) te laat komt. Ik kan het nog waarderen als het gemeld wordt, zonder excuses of uitleg ben ik er snel klaar mee.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:04

Ik ben altijd te vroeg en heb een vriendin die altijd te laat is. Zij heeft geen auto en voor afspraken geef ik haar vaak een lift. Het is al een paar keer gebeurd dat ik daar 5 minuten te vroeg aankom (nadat ik een berichtje heb gestuurd als ik thuis weg rij, het is 20 minuten rijden) en dat ze nog in dr pyjama loopt. Er is daar geen parkeerplek in de buurt dus ik moet altijd een pokke end lopen, tenzij ze voor de deur klaar staat en direct in kan stappen.

1 keer kwam ik gigantisch vast te staan in het verkeer (ongeluk gebeurd, niemand ging ook nog maar ergens heen) en kwam 20 minuten te laat bij haar aan. Was ze me dr een partij pissig, niet normaal. Heb toen ook gezegd dat ik altijd op haar moet wachten en dat ik hier niets aan kon doen. Vond dat ook echt niet leuk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:08

mag schreef:

Dat is plannen 8-) ik ben altijd stipt op tijd klaar. Andere mensen zijn niet zo stipt daarmee en verwachten dat je tien voor vijf nog hun probleem gaat oplossen, maar tenzij de boel op dat moment affikt ga ik daar dan dus niet aan beginnen. Dan rond ik mijn werk af en ben ik de volgende dag vanaf 9.00 weer beschikbaar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:19

mag schreef:

Grappig, ik ben zelden tot nooit te laat op mijn werk ( meestal een kwartier te vroeg) en maak mijn werk af. De ene dag ben ik stipt op 17 uur klaar, maar als er spoedklussen zijn dan maak ik dat eerst af.
Dus die vlieger gaat niet voor iedereen op. In de logistiek is het oprecht heel vervelend als een collega vaak te laat is, want dan kun je zijn / haar ‘rotzooi’ oplossen omdat diegene er nog niet en daardoor dus pas later met je eigen werk beginnen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:29

Ik ben zelf ook vaak een laatkomer. Maar er zijn wel verschillen in laat komen. Of het echt een belangrijke afspraak is , waarbij te laatkomen heel lastig is...bijv. als je gaat trouwen :D of een minder belangrijke afspraak. Daarnaast heb je 5-10 minuten te laat komen of 1-2 uur, dat maakt wel verschil.
Zelf kom ik vrijwel nooit te vroeg. Dat vind ik dan weer zonde van mijn tijd. Ben altijd bezig en de tijd gaat altijd sneller dan ik denk. Of ik vergeet nog wat net voordat ik de deur uit moet. Ik maak me er ook niet zo druk meer om. Was voor mijn burn-out een perfectionist. Heb leren loslaten en ben daardoor veel makkelijker gaan leven. Scheelt heel wat stress kan ik je zeggen. Mijn vrienden weten het en houden er rekening mee. Bijvoorbeeld eerder afspreken dan de afspraak is :o Maar 1-2 uur te laat komen vind ik wel bizar, zelfs als laatkomer...haha...

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:34

Is het gek om te zeggen dat ik later of meer op tijd bent afhankelijk van de afspraken en mensen met wie ik wat heb staan? Werk.. altijd op tijd of te vroeg, afspraken, op tijd. Persoonlijke afspraken.. met mijn moeder of zus; 9 van de 10 keer op tijd (ze zijn zelf heel erg punctueel dus ik weet dat ze me niet leuk vinden als ik te laat ben, als ik later ben is dat 5 min en laat ik dat weten. Met vrienden spreek ik vaak een aantal dagen van tevoren een richttijd af en ben er dan ergens 15 min voor of erna. Dit laat ik weten door te appen als ik de auto in stap, dan weten zij preciezer aan welke kant van het uur of half uur ik aan kom. Deze vrienden vinden het niet erg dat ik het zo doe en mochten ze dat wel vinden, zou ik proberen me ernaar aan te passen.

Het zou absoluut niet in me opkomen om meer dan een uur te laat te zijn! Voor wat dan ook

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:40

Hier ook meestal 5 min te laat.
Enorm 'add'er. Ik kan nog verdwaald raken tussen de wasmachine en me wasmand zeg maar :')
Ik heb dat overzicht niet en kan het niet inplannen ook. Daarbij heb ik 4 jonge kids, wij leven met go with the flow.
Ik word echt heel erg zenuwachtig van moeder die om klokslag 12 uur Jaapie in bed moeten hebben om half 2 stipt het fruit van Pietje moeten geven en daar dus ook niet van afwijken.
Onze kinderen krijgen elke dag eten, gaan elke dag gewassen naar bed. Maar de ene keer om 6 uur en de andere dag om kwart voor 7.. Ik maak me daar echt niet druk om, omdat er toch wel iets veranderd aan wat je gedacht had te gaan doen.
Heb het wel eens geprobeerd, alles op vaste tijden en stipt, was mezelf compleet gek aan het maken zweten van de stress want we waren niet op tijd :o
Nee hoor iets soepel vind ik fijn. En gelukkig ook enkel vrienden die zo leven

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:41

Ik vind het ook moeilijk om op tijd te komen. Juist als ik inplan hoe ik op tijd kan komen, dan ben ik te laat. Ik merk als ik me ga haasten of stressen dat ik dan nogal klunzig word en dingen vergeet. Dan vlieg ik het huis door, laat ik alles vallen, vergeet ik mijn laptop, heb ik geen broodbeleg meer in huis of blijk ik niet getankt te hebben. :Y) Ik ben ook vrij langzaam. In de ochtend heb ik echt veel tijd nodig om me klaar te maken (40 min) en dan ontbijt en douche ik niet eens.

Als ik een belangrijke afspraak heb dan ben ik wel altijd op tijd overigens. Maar als ik afspreek en er wordt gezegd: ‘Het is vanaf 14:00 uur’ dan ben ik er nooit om die tijd. Het ligt voor mij echt aan de context van de afspraak. Afhankelijk daar van kan ik de discipline bij mezelf vandaan halen om extra tijd in te calculeren zodat er niks mis kan gaan.
Laatst bijgewerkt door Peuk op 13-02-21 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt