Gasverbruik vrijstaande woning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Gasverbruik vrijstaande woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:49

Met wat voor verklaring komen zij dan nu zelf nu ze de rapporten zien en de facturen naast elkaar? Ze kunnen het toch niet af doen met we weten het ook niet....

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:10

Wat heeft Stedin gezegd TS? En hoe kwamen jullie eerder aan een verbruik van 400m3 voor juli als het uiteindelijk zo anders is? Toch geschatte standen van de maatschappij of een afleesfout?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:27

Weten jullie al meer?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:44

Wij wonen echt buitenuit op de wind.
Ergens dat stipje langs de bomen.

Afbeelding

Vorige jaar 2040 m3 en dit jaar omdat ik 3 maanden thuis was komen we op 2309 m3 uit

2019 kwam ik op 2321 m3 uit.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:15

En TS, al wijzer geworden?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 14:20

Ik wilde jullie nog even updaten.

We hebben uitgebreid onderzoek hier gehad, omdat ook het stroomgebruik achteraf enorm hoog was (ook industrieel te noemen). Onze energiemaatschappij dacht richting aftappen en werkte goed mee. Uiteindelijk bleek het heel anders: de bedrading was op delen enorm verslechterd en lekte stroom. -O-

Het gas bleek achteraf te kloppen, een klein deel van het jaar is de hal nog gebruikt specifiek voor een machine met gasverbruik.

Nu alles is afgekoppeld zien we dat dus ook terug in het stroomverbruik, dat met ruim tweederde is verminderd. Helaas viel er ook weinig te doen aan de eindafrekening, verouderde bekabeling in je eigen gebouwen is eigen verantwoordelijkheid.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:05

Wat goed dat je nog even terug koppelt.

Zonde van de kosten maar fijn dat het 'opgelost' is en dat het nu wel goed gaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 18:24

Hoe oud was je bekabeling en kan stroom lekken zonder dat de aardlek eruit knalt?
Zelf hebben we ook een extreem stroomverbruik en zijn nu alle verbruikers aan het meten, zijn nu de laatste verbruikers aan het meten maar komen nog lang niet op de helft uit van wat de meter zegt. Volgende stap is de stroom voor een paar uur helemaal eraf, alle groepen uitschakelen, en kijken of er dan nog iets aan verbruik is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:14

Ik wist helemaal niet dat je stroom kon lekken door oude kabels. Wel goed dat het toch helemaal uitgezocht is. Maar het gas lekte dus niet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:16

Klinkt eng. Kan dat geen kortsluiting /brand geven?

Fijn dat het nu opgelost is. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:30

DuoPenotti schreef:
Klinkt eng. Kan dat geen kortsluiting /brand geven?

Fijn dat het nu opgelost is. :j

Dit kan zeker brand veroorzaken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:07

Pantykous schreef:
Ik wilde jullie nog even updaten.

We hebben uitgebreid onderzoek hier gehad, omdat ook het stroomgebruik achteraf enorm hoog was (ook industrieel te noemen). Onze energiemaatschappij dacht richting aftappen en werkte goed mee. Uiteindelijk bleek het heel anders: de bedrading was op delen enorm verslechterd en lekte stroom. -O-

Het gas bleek achteraf te kloppen, een klein deel van het jaar is de hal nog gebruikt specifiek voor een machine met gasverbruik.

Nu alles is afgekoppeld zien we dat dus ook terug in het stroomverbruik, dat met ruim tweederde is verminderd. Helaas viel er ook weinig te doen aan de eindafrekening, verouderde bekabeling in je eigen gebouwen is eigen verantwoordelijkheid.

Kom ik zomaar binnenvallen omdat de titel me in het oog sprong, dus geen 6 pag bijgelezen, maarre:

Dat dikgedrukte mag Collega Energiemaatschappij dan eens aan mij uit komen leggen hoe ik me dat voor moet stellen.
Mijn eerste reactie: volstrekte bullsh*t!
Slechte, verouderde bedrading, ja, dat kan, ik heb de voorbeelden meegemaakt. Dat een ouder huis geen aardlekautomaten heeft, check; ik ken de voorbeelden.

Maar om te bereiken wat jij beschrijft moet je zilverpapier rond je hoofdzekering heen gedaan want anders vliegt die je om de oren. Daarvoor zijn die zekeringen er namelijk tussen geplaatst.

Heb je concrete getallen? Zo moeilijk is het niet om dat uit te rekenen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 22:15

Neonlight schreef:
Hoe oud was je bekabeling en kan stroom lekken zonder dat de aardlek eruit knalt?
Zelf hebben we ook een extreem stroomverbruik en zijn nu alle verbruikers aan het meten, zijn nu de laatste verbruikers aan het meten maar komen nog lang niet op de helft uit van wat de meter zegt. Volgende stap is de stroom voor een paar uur helemaal eraf, alle groepen uitschakelen, en kijken of er dan nog iets aan verbruik is.

Bekabeling was 35-40 jaar oud en de aardlekschakelaar is er nooit uitgeknald.

Nee geen gaslek Suzanne :n Groot huis en veel open ruimte maakt het standaard verbruik in de winter al vrij hoog, en eerste maanden van 2020 was er ook nog wat industrieel verbruik dus dat klopte wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:41

Pantykous schreef:
Neonlight schreef:

Bekabeling was 35-40 jaar oud en de aardlekschakelaar is er nooit uitgeknald.

Nee geen gaslek Suzanne :n Groot huis en veel open ruimte maakt het standaard verbruik in de winter al vrij hoog, en eerste maanden van 2020 was er ook nog wat industrieel verbruik dus dat klopte wel.

40 jaar geleden was het 1981.
Een van mijn docenten vertelde in die tijd dat brand door kortsluiting hetzelfde was als we hebben geen idee wat de oorzaak is.
Brand door kortsluiting kan namelijk niet; het lekken wat je beschrijft ook niet.

Wat wel kan, maar dan hebben we het over iets heel anders: een slechte verbinding in een lasdoos. Dat kan inderdaad brand veroorzaken. Maar dat komt door overgangsweerstanden tussen kabels en NIET omdat er stroom zou lopen van fase naar nul!!
Dan heb je dus ook geen brand door kortsluiting maar brand omdat er juist GEEN sluiting is!

Tot zover mijn les elektriciteitsleer.

Je zegt dat er kleinschalig industriële activiteiten zijn geweest. Zou het kunnen dat daar ook elektrische verwarming bij gebruikt is, of zware motoren/ventilatoren?
Het verbruik daarvan wordt ook nogal eens onder het tapijt geveegd, zogezegd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:59

Citaat:
40 jaar geleden was het 1981

Ja wrijf het er even in. :') :+

Zo oud is dat toch niet toch? :Y)
Of wel voor bekabeling?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:31

Oh jee, dan is het in ons huis wel extreem oud (1963).
Dus nee kan me daar ook niets bij voorstellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:44

Suzanne F. schreef:
Citaat:
40 jaar geleden was het 1981

Ja wrijf het er even in. :') :+

Zo oud is dat toch niet toch? :Y)
Of wel voor bekabeling?

Nee; ik heb hier een installatie gesloopt die zeker 10 jaar ouder is en los van wat blunders was de installatie in prima staat.