candalisa schreef:Brainless
Ik ben afgestudeerd in arbeidsrecht dus ik weet wel hoe de vork in de steel zit
Er staat “KAN” dit is namelijk vastgelegd in een cao... sommige verplichten je thuis te blijven tot je een arbo arts gesproken hebt. Een baas kan die na de verplichte wachtdagen meteen inschakelen. Zou wat zijn ja ik ben ziek en je gaat lekker 6 weken vakantie vieren (wat uiteraard niet in dit topic het geval is)
Een arbo arts mag uiteraard aangeven dat degene juist naar buiten mag en leuke dingen mag gaan doen (vaak wordt dit juist voor psychische klachten gezegd omdat het juist goed voor de gemoedstoestand is) maar tot die tijd heb je je aan de regels van de cao te houden. En je hoeft geen reden aan te geven bij de werkgever waarom je ziek bent maar die mag op zijn beurt wel degelijk een arbo arts inschakelen als er geen vertrouwen is.
In deze kwestie heeft TS niet aangegeven dat ze ziek was maar betaald verlof wilde om nu ziek te gaan melden gaat uiteraard niet goed vallen bij de werkgever.
Ik ben heel benieuwd in welke CAO's dan staat dat een werkgever mag verplichten een werknemer thuis te laten blijven totdat de ARBO-arts is geweest.