In de gezamenlijke kleedkamer na sporttraining kan ik me perfect omkleden naast een groep vrouwen die staan te douchen, maar zelf douche ik me lekker gezellig thuis in alle privacy. Bijvoorbeeld.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Celestial schreef:Innerlijk en uiterlijk zijn twee losstaande dingen voor mij.
[***] schreef:Ik zal dan ook wel preuts zijn. Ik hou er niet van om veel huid te laten zien. Ik draag nooit een diepe decolleté of jurkjes (sowieso geen jurkjes/rokken, enigste uitzondering die ik wil maken zijn bruiloften en begrafenissen, maar dan zal het alsnog knie lengte zijn), en korte broeken alleen als ik sport, maar dan ziet niemand me. Korte mauwen alleen als het echt heel warm is. Wat andere doen moeten ze zelf weten, maar aan mannen die met een bloot bovenlijf op straat lopen kan ik me dan wel aan ‘storen’. Heeft niet perse te maken met naaktheid bewaar je voor je partner, ik voel me er gewoon niet prettig (meer) bij.
Gini schreef:Huertecilla, dus opvattingen over dit onderwerp die anders zijn dan die van jou zijn complex?
LiselotZorro schreef:Tja als je niet inziet dat gewoon douchen een stuk makkelijker is dan muren bouwen, badkleding aantrekken (hoe kun je dan überhaupt goed douchen?? Is gewoon niet hygiënisch) en panisch met handdoeken in de weer gaan. Dan ben je of extreem laag begaafd of je verkoopt kletspraat.
Huertecilla schreef:Gini schreef:Huertecilla, dus opvattingen over dit onderwerp die anders zijn dan die van jou zijn complex?
En weer een sprong naar conclusie door ???
Wat is er nu toch zó moeilijk te begrijpen aan dat je over een waslijst aan dingen druk maken complexer is dan je nergens druk over hoeven te maken.
Lijkt míj evident én dat iemand die dit niet begrijpt dit bewust niet wíl begrijpen.
LiselotZorro schreef:Ik kan me niet herinneren dat ik jou heb zien schrijven dat het geen gedoe is. Of dat gedoe het waard is moet natuurlijk ieder voor zich bepalen, maar doen alsof het geen enkele extra moeite kost, dat klopt simpelweg niet.
Sidera schreef:Ik reageer alleen even op TS, de rest niet echt bijgelezen.
Ik denk dat je helemaal geen gekke houding hebt, aangezien het merendeel van de mensen er voor mijn gevoel wel zo in staan. Ik denk echter ook dat dat zonde is. Preutsheid heeft mensen niet zoveel te bieden. Waarschijnlijk wordt je kans kleiner dat je voor 'slet' of 'prutsmuts' wordt uitgemaakt aangezien we toch nog bepaalde victoriaanse standaarden hebben (vooral voor vrouwen), maar het neemt je ook wel iets af. En dat is ten alle tijden je fijn voelen in je lichaam en voelen dat je lichaam niet iets is om je voor te schamen.
Nu beweer ik zeker niet dat ik een meester ben in zelfliefde ten alle tijdenmaar dat probeer ik wel echt steeds meer te bereiken. Zo weinig mensen zijn perfect, en we hebben zulke sterke heftige reacties op lichamen. Het zijn maar lichamen. Zo reageren we ook niet op honden of paarden ofzo. Ja, we kunnen nog steeds denken: Oh dat dier is niet op optimaal gewicht of juist, wauw wat een plaatje, maar we walgen bijna nooit van een dier omdat het iets heeft wat niet het ideaal plaatje is. En je constant druk maken over wat mensen zouden kunnen denken van jou of je lichaam lijkt me ook heel vermoeiend.
Je zegt dat je je niet schaamt voor hoe je eruit ziet (dat geloof ik ook meteen), maar je voelt je dan alsnog denk ik ongepast/ordinair/ongemakkelijk in naakt zijn. Als ik daar voor mezelf over na denk kan ik gewoon geen reden bedenken waarom ik dat zou willen, aangezien ik dat hele narratief van slutshaming onzin vind, en er dan geen andere reden overblijft voor mij om preutsheid te accepteren als gevoel.
Maar ik ben erg benieuwd naar of jij nog anderen reden hebt voor het terughoudend zijn met het laten zien van je lichaam/ vrij zijn in je lichaam, want dat vind ik wel interessant om te horen. Misschien vergeet ik iets essentiels.
pien_2010 schreef:Preuts zijn is ook tijdsbepalend. In mijn jonge jaren lagen we allemaal of op het naakt strand of op het gewone strand met ontblote borsten. Was niets raar aan.
Nu met internet ben ik daar zelf ook voorzichtiger mee geworden. Sauna vind ik heerlijk, want daar ben je onder gelijk gestemden.
Manlief en ik zijn erg vrij hier, maar waarom ook niet. Als in bij ons eigen vakantie huis zwembad zijn, dan geniet mijn man van bloot zwemmen, ik ben wat voorzichtiger gezien de preutse bevolking hier en de buuf die nu nog zicht heeft op het zwembad. Ze is een vervelend mens gebleken waar wij weinig of niets goeds van hebben te verwachten. De andere buur onze vriend, weet dat manlief graag blootje zwemt en ik soms meedoet en is ok.
Dus ik ben wel wat voorzichtiger geworden vergeleken met vroeger. Maar van binnen mag van mij iedereen bloot of niet bloot over straat gaan. Ik heb wel het idee dat er meer preutsheid is en als ik zie dat mensen al armen en blote benen hier onder vinden vallen dan vind ik dat sneu, want gaat wel erg ver.
HEt leuke van ons gehucht is, dat iedereen hier rondloopt zoals we graag willen als het bloed heet is. Buurman, heeft altijd enorm kapotte kleren aanen korte broek waarin hij werkt, ik heb voor het werk in de tuin een heerlijk zittend kort strak zwart broekje aan dat goddelijk zit, mijn vriendin heeft dan haar oude soep jurkjes aan
die mijn bet overgroot moeder niet zouden misstaan en we vinden het allemaal prima. En zo hoort het ook, leven en laten leven, niemand ongevraagd filmen want dat is echt onbeschoft, en niet moeilijk niet over een ontblote mannenborst want dat is zonde van jouw en je man zijn tijd. Laat hem lekker genieten van de zon op zijn blote bast.
Gini schreef:Het is een conclusie met een vraagteken achter, dus je bent vrij om er tegen te ageren. Het feit dat jij het een sprong noemt, doet me veronderstellen dat ik je foutief geïnterpreteerd hebt. Alleen bevestigt je tweede alinea dan weer wel mijn conclusie.
Zodoende ben ik verward. Is mijn conclusie nu wel of niet juist?