Rokers en afval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 13:26

Mirre1415 schreef:
Dat vind ik ook het spannende aan een gewaagde post doen. Als je pech hebt heb je het hele topic opeens over je heen

Ik had ook wel vervelende reacties ingecalculeerd, gelukkig blijft dat beperkt. Maar ik post bijna nooit paard gerelateerde OP's omdat ik weet dat ik dan, naast hopelijk goede reacties, ook een sh*tstorm over me heen ga krijgen vanwege mijn toch nog onbekende manier van rijden en handelen. En omdat ik echt geen zin heb om 100 keer te moeten verdedigen dat ik met brede handen rij om ervoor te zorgen dat mijn lichamelijk zeer instabiele paard zijn buiging niet omklapt omdat hij een slecht evenwicht heeft, in plaats van dat ik gewoon een beginner zou zijn omdat ik blijkbaar mijn handen niet netjes bij elkaar zou kunnen houden, post ik het maar gewoon niet. Doodzonde, want het is een methode die héél veel paarden zou kunnen helpen. Ik heb mijn lesje wel geleerd... Maar dat is in het klein dus ook het maatschappelijke probleem wat je aankaart, ofwel je geeft commentaar en je kop wordt eraf gebeten, ofwel je vraagt vriendelijke reacties en je kop wordt eraf gebeten. Alles komt neer op #doeslief, zou willen dat dat de maatschappelijke norm kon worden.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:33

VuurVleugels schreef:
Mirre1415 schreef:
Dat vind ik ook het spannende aan een gewaagde post doen. Als je pech hebt heb je het hele topic opeens over je heen

Ik had ook wel vervelende reacties ingecalculeerd, gelukkig blijft dat beperkt. Maar ik post bijna nooit paard gerelateerde OP's omdat ik weet dat ik dan, naast hopelijk goede reacties, ook een sh*tstorm over me heen ga krijgen vanwege mijn toch nog onbekende manier van rijden en handelen. En omdat ik echt geen zin heb om 100 keer te moeten verdedigen dat ik met brede handen rij om ervoor te zorgen dat mijn lichamelijk zeer instabiele paard zijn buiging niet omklapt omdat hij een slecht evenwicht heeft, in plaats van dat ik gewoon een beginner zou zijn omdat ik blijkbaar mijn handen niet netjes bij elkaar zou kunnen houden, post ik het maar gewoon niet. Doodzonde, want het is een methode die héél veel paarden zou kunnen helpen. Ik heb mijn lesje wel geleerd... Maar dat is in het klein dus ook het maatschappelijke probleem wat je aankaart, ofwel je geeft commentaar en je kop wordt eraf gebeten, ofwel je vraagt vriendelijke reacties en je kop wordt eraf gebeten. Alles komt neer op #doeslief, zou willen dat dat de maatschappelijke norm kon worden.

Inderdaad

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:34

Tsja, op bokt valt het dan nog mee. Op fb lees ik soms de meest lachwekkende ruzies. Van mensen die terecht verontwaardigd zijn over iets en dan met de meest belachelijke argumenten worden afgebrand. De mods doen het hier nog vrij goed zou ik zeggen :)

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:37

Poekkie schreef:
Tsja, op bokt valt het dan nog mee. Op fb lees ik soms de meest lachwekkende ruzies. Van mensen die terecht verontwaardigd zijn over iets en dan met de meest belachelijke argumenten worden afgebrand. De mods doen het hier nog vrij goed zou ik zeggen :)

Dat vind ik ook! Ook op insta, zie ik dan dat mensen elkaar gaan uitschelden enzo. Dat ik denk, waar maak je je druk om?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 13:41

Mirre1415 schreef:
Poekkie schreef:

Dat vind ik ook! Ook op insta, zie ik dan dat mensen elkaar gaan uitschelden enzo. Dat ik denk, waar maak je je druk om?

Eens, bokt is zéker niet de 'gevaarlijkste' plek wat dat betreft! Heb niks te klagen over de mods <3

SinneJ

Re: Rokers en afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:56

Ik vind de zure reacties op de mensen die aangeven zich niet bewust te zijn van wat ze doen en er wat aan willen veranderen dan ook weer niet gepast. Zelfde in andere topics over andere onderwerpen. Dat is perfectie eisen en is gewoon niet mogelijk of wenselijk. Het enige waar mijn tenen van krommen is mensen die hun best niet willen doen om anderen of natuur (of hun paard) te beschermen.

Fouten maken we allemaal!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:58

Dat ben ik met je eens SinneJ :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 14:03

SinneJ schreef:
Ik vind de zure reacties op de mensen die aangeven zich niet bewust te zijn van wat ze doen en er wat aan willen veranderen dan ook weer niet gepast. Zelfde in andere topics over andere onderwerpen. Dat is perfectie eisen en is gewoon niet mogelijk of wenselijk. Het enige waar mijn tenen van krommen is mensen die hun best niet willen doen om anderen of natuur (of hun paard) te beschermen.

Fouten maken we allemaal!

Dat ben ik ook zeker met je eens! Ik hoop dat in mijn reacties op die mensen te hebben kunnen laten zien, en dat mijn reacties niet overkomen als zuur en uit de hoogte. Want ik vind het echt heel tof dat er wat bewustzijn ontstaat!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:06

Ik zie in dit topic best wat reacties van mensen die er eerder niet bij stilstonden en dat inmiddels wel zijn gaan doen. Ik kan dat alleen maar erg waarderen. Bewustwording idd, dat is iets om toe te juichen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:48

Hoewel ik uiteraard absoluut tegen sigarettenpeuken op de grond gooien ben, wou ik toch even een positief geluid laten horen:
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-ed ... e-20607413

Uit onderzoek blijkt dat vogels sigarettenpeuken gebruiken om hun nesten beter te isoleren, maar ook om parasieten uit hun nestjes te weren :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 14:50

Laurora schreef:
Hoewel ik uiteraard absoluut tegen sigarettenpeuken op de grond gooien ben, wou ik toch even een positief geluid laten horen:

Uit onderzoek blijkt dat vogels sigarettenpeuken gebruiken om hun nesten beter te isoleren, maar ook om parasieten uit hun nestjes te weren :)

Dat is niet geheel negatief, maar ik kan niet anders dan me afvragen hoe gezond dat voor die vogels en kuikens zelf is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:52

Laurora schreef:

Ha wat goed gevonden van die beestjes! Ik vraag me alleen af of dat op termijn geen gevolgen heeft voor de gezondheid van de eieren en kuikens. Die krijgen die stoffen dan toch ook binnen via de schaal/huid?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:59

Goede vraag.
Het insectenwerende zit m in de nicotine, die blijkbaar vooral te "ruiken" is als de peuk gerookt is.
Het lijkt me verder niet meteen gezond, maar dat ligt er denk ik ook aan hoe ze de peuken gebruiken. Als ze er direct opzitten zullen de schadelijke stoffen wel door de huid/eierschalen heen gaan. Als ze alleen aan de buitenkant zitten zal dat meevallen.
Ik kan helaas niet zo snel iets vinden over de gevolgen van langdurige blootstelling, zal later nog even verder zoeken.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:18

Ik had op school een docent die, als zijn sigaret op was, de sigaret onder zijn veter bond. Zo hoefde hij hem niet in zijn zak of hand te houden, en kon hij hem weggooien zodra er ergens een prullenbak was. Werkt perfect :D

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:22

Geen roker, maar ik kan misschien toch een kleine tip meegeven voor de rokers onder ons:
Op een festival in een natuurgebied waar ik werkte, werden metalen Smint-bakjes verzameld door de organisatie. Deze konden ze dan uitdelen aan bezoekers zodat er geen peuken op de heide belanden. Zo sla je meteen 2 vliegen in één klap: geen stinkende adem en een schone wereld! :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:55

Kaitlyn schreef:
Serieus? Je weigert rokers als pensionklant?
Bijzonder.

Ik vind dat helemaal niet zo raar.
A) brandgevaar door een smeulende verkeerd weg gegooide peuk.
B) in welk restaurant, sportschool, bios ....... openbaar gebouw mag je nog wel roken dan??

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:57

7ofhearts schreef:
Kaitlyn schreef:
Serieus? Je weigert rokers als pensionklant?
Bijzonder.

B) in welk restaurant, sportschool, bios ....... openbaar gebouw mag je nog wel roken dan??

Dat iemand rookt betekent niet dat ze op stal ook roken. ;)
Ik snap heel goed dat je geen rokende rokers in je stal wilt hebben, maar vind het wel abnormaal dat je niet iemand op stal wil hebben waarvan je weet dat die roker is. Daar kun je toch gewoon afspraken over maken of in je stal reglement zetten?

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:59

Kaitlyn schreef:
7ofhearts schreef:

Dat iemand rookt betekent niet dat ze op stal ook roken. ;)
Ik snap heel goed dat je geen rokende rokers in je stal wilt hebben, maar vind het wel abnormaal dat je niet iemand op stal wil hebben waarvan je weet dat die roker is. Daar kun je toch gewoon afspraken over maken of in je stal reglement zetten?

Dat klopt, maar ik snap het ook als je iemand op camera ziet roken, dat je het niet helemaal meer vertrouwd

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:00

Nee dat snap ik ook. Maar ik zou ze dan aanspreken en goed duidelijk maken dat ik het niet nog een keer wil zien omdat ze dan kunnen vertrekken met hun paard. Regels en/of afspraken moet je van beide kanten respecteren. :j

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:05

Maar waarom zouden we het zo moeilijk maken Voor onszelf? Mensen wegsturen is een heel gedoe, zowel qua ruzie/onbegrip als qua paarden in de kudde.

We hebben het geprobeerd en zagen dat het niet werkte. Waarom dan telkens maar blijven proberen en handhaven en waarschuwen? Nu hebben we een fijne groep mensen waar we gelukkig mee zijn.

P.s. in ons stalreglement heeft dat altijd al gestaan en vroeger ook altijd duidelijk op voorhand vermeld....

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:52

De andere zijn me voor in deze.
Ik kan me voorstellen dat “ roken “ op stal hanteren bijna een extra taak is, aangezien we geen van alle echt overal en altijd de brave Hendrik uithangen.
Bovendien kunnen er nu eenmaal ook klanten zijn die alleen op een 100% rookvrije stal willen staan, en dan is het als eigenaar een voorkeur kiezen.
Er zijn ook steeds meer mensen die er voor kiezen dat er in hun huis niet gerookt wordt.
Het wordt meer de trend dan een uitzondering.

Lastig voor verstokte rokers, absoluut!! Maar ik ga steeds meer geloven dat je roken toch echt in de ban kan doen.
Iets wat begon, heel lang geleden, met rook en niet rook gedeeltes wordt langzaam maar zeker een algemeen niet rook gedeelte, en eerlijk?? Ik vind het niet erg.
Nu die zoete en vette zooi nog.
En vlees

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:57

Die zoete zooi is anders wel lekker he -O-

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:04

7ofhearts schreef:
De andere zijn me voor in deze.
Ik kan me voorstellen dat “ roken “ op stal hanteren bijna een extra taak is, aangezien we geen van alle echt overal en altijd de brave Hendrik uithangen.
Bovendien kunnen er nu eenmaal ook klanten zijn die alleen op een 100% rookvrije stal willen staan, en dan is het als eigenaar een voorkeur kiezen.
Er zijn ook steeds meer mensen die er voor kiezen dat er in hun huis niet gerookt wordt.
Het wordt meer de trend dan een uitzondering.

Lastig voor verstokte rokers, absoluut!! Maar ik ga steeds meer geloven dat je roken toch echt in de ban kan doen.
Iets wat begon, heel lang geleden, met rook en niet rook gedeeltes wordt langzaam maar zeker een algemeen niet rook gedeelte, en eerlijk?? Ik vind het niet erg.
Nu die zoete en vette zooi nog.
En vlees

Ja, kom maar op met die dictatuur!!! :+ :D

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:16

;-) Je hebt gelijk hoor!!
Maar heel soms is het wel eens makkelijk dat er voor je beslist wordt. ;-)

Wat te denken van een andere vervuiler, het vuurwerk.
Geloof maar dat volgend jaar deze discussie in alle hevigheid losbarst.

Vroeger graag aan meegedaan.
Nu gemist??
Nee.
En “ maar “ een paar honderd slachtoffers.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:21

topsylover schreef:
Geen roker, maar ik kan misschien toch een kleine tip meegeven voor de rokers onder ons:
Op een festival in een natuurgebied waar ik werkte, werden metalen Smint-bakjes verzameld door de organisatie. Deze konden ze dan uitdelen aan bezoekers zodat er geen peuken op de heide belanden. Zo sla je meteen 2 vliegen in één klap: geen stinkende adem en een schone wereld! :)

dit dus!
Er bestaan ook van die "zak-asbakjes" om in je zak te doen en je peuken in te doen.