kiki1976 schreef:Nierdyalise mag wel begrijp ik, dan aansluiting op bv hart/longmachine ook?
ja zolang het een gesloten systeem is.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_San87_ schreef:Een niertransplantatie mag dan weer niet, als ik het goed begrijp?
Babootje schreef:_San87_ schreef:Een niertransplantatie mag dan weer niet, als ik het goed begrijp?
Jehovah's Getuigen geloven niet dat de bijbel zich rechtstreeks uitlaat over orgaantransplantaties; beslissingen ten aanzien van de transplantatie van een hoornvlies, nier of ander weefsel moeten daarom door de individuele Getuige genomen worden en is een kwestie van het eigen geweten.
Tevens is het een kwestie van het eigen geweten of je orgaandonor wil zijn of niet.
Babootje schreef:_San87_ schreef:Een niertransplantatie mag dan weer niet, als ik het goed begrijp?
Jehovah's Getuigen geloven niet dat de bijbel zich rechtstreeks uitlaat over orgaantransplantaties; beslissingen ten aanzien van de transplantatie van een hoornvlies, nier of ander weefsel moeten daarom door de individuele Getuige genomen worden en is een kwestie van het eigen geweten.
Tevens is het een kwestie van het eigen geweten of je orgaandonor wil zijn of niet.
rien10 schreef:anjali schreef:Ik heb 2 religies waar ik allebei actief in ben. Ook in allebei officieel ingewijd. De ene is het Rooms-Katholieke geloof, maar daar zoek je dus geen reacties van. Het andere is het Jainisme.Daarbij gaat het om geweldloosheid t.o.v. alle levende wezens,dus ook t.o.v. mensen.Vegetarisch eten is dus noodzakelijk. Toen ik enige tijd geleden in het ziekenhuis lag was dat geen probleem en heb ik prima vegetarische maaltijden gekregen.Verzorging mag door zowel vrouwelijk als mannelijk personeel.Er kan een probleem zijn met niet-vegetarische of niet-diervriendelijke medicamenten.Maar mijn Indiase guru zei dat je in geval van ernstige ziekte alle reguliere medicijnen mag gebruiken.
Planten leven ook. Hoe ga je die geweldloos oogsten en opeten dan?
Ook hier komen dus al de dogma's om de hoek kijken.
Poekkie schreef:Anjali, wat is de redenatie achter de underground vegetables? En van wat leven de ‘pure’ jainisten dan? Alleen noten, fruit en zaden?
Rocamor schreef:Is dat dan per Getuige verschillend? Of in de loop der jaren veranderd? Ik heb een Getuige gekend (nou ja, persoon leeft nog, maar zie ik niet meer) en die gaf aan dat Getuigen eigenlijk geen organen mogen ontvangen. Wellicht omdat daar toch nog ergens iets van bloed in / bij zit? De familie / het gezin van deze Getuige had dan ook een aangepast donor codicil. De organen waren evt enkel voorbehouden aan de partner en de kinderen en omdat ze van elkaar wisten dat ze dit niet mochten aannemen /zouden aannemen vanuit het geloof was dit dus een veilige vorm van donor zijn.
Poekkie schreef:Bedankt voor de verduidelijking.
Ik kende het zelf niet, maar lijkt me wel een vrij ‘streng’ geloof.
Zijn de meeste regels in het jainisme vooral rond voedsel? Of ook qua kleding, omgang, tijdsbesteding etc?
Babootje schreef:Rocamor schreef:Is dat dan per Getuige verschillend? Of in de loop der jaren veranderd? Ik heb een Getuige gekend (nou ja, persoon leeft nog, maar zie ik niet meer) en die gaf aan dat Getuigen eigenlijk geen organen mogen ontvangen. Wellicht omdat daar toch nog ergens iets van bloed in / bij zit? De familie / het gezin van deze Getuige had dan ook een aangepast donor codicil. De organen waren evt enkel voorbehouden aan de partner en de kinderen en omdat ze van elkaar wisten dat ze dit niet mochten aannemen /zouden aannemen vanuit het geloof was dit dus een veilige vorm van donor zijn.
Ja dat kan per individu verschillend zijn. Die persoon zal dan mogelijk ook geen bloedfracties accepteren.
De lijn wordt getrokken bij vol bloed en de hoofdbestanddelen ervan.
In hoeverre je fracties bijvoorbeeld als onderdeel van een vaccin nog moet worden gezien in de zin dat het het leven vertegenwoordigt, daarin kan iedereen een eigen beslissing nemen.
Een voorbeeld van het gebruik van bloedfracties: Ter preventie of behandeling van bepaalde ziekten kunnen artsen injecties kunnen met gammaglobuline, gewonnen uit het plasma van mensen die al immuun zijn. Uit witte bloedcellen worden interferonen en interleukinen gewonnen, die worden gebruikt om bepaalde virusinfecties en vormen van kanker te behandelen.
Dit geldt ook voor orgaantransplantatie. Iemand zou kunnen redeneren dat er toch nog iets van bloed achterblijft in een orgaan en het daarom niet willen.
Ik vind het wel vreemd dat ze dan wel bereid waren organen aan eigen familie te geven of te ontvangen.
Als jouw bezwaar zover reikt dat je ook geen bloedfracties of organen accepteert geldt dat voor iedereen, ook voor familie.
anjali schreef:Eigenlijk gaat het er bij alles om dat je probeert zo geweldloos mogelijk te leven.In de huidige tijd,Kali Yuga geheten,is het onmogelijk om alles perfect goed te doen.Omdat de omstandigheden zo slecht zijn.Er zijn dus 5 regels, dat is: Niet doden (ook geen dieren),niet liegen,niet stelen,kuis leven (dat wil zeggen geen sex buiten je eigen relatie) en niet hebzuchtig zijn. Dat betekent,niet meer bezit vergaren dan je echt nodig hebt.Omdat de aarde wel genoeg kan leveren voor het leven van iedereen,maar niet voor de hebzucht van iedereen.Hoeveel dat dan is wat je nodig hebt,dat mag je zelf bepalen want dat is voor iedereen anders.
)Babootje schreef:anjali schreef:Eigenlijk gaat het er bij alles om dat je probeert zo geweldloos mogelijk te leven.In de huidige tijd,Kali Yuga geheten,is het onmogelijk om alles perfect goed te doen.Omdat de omstandigheden zo slecht zijn.Er zijn dus 5 regels, dat is: Niet doden (ook geen dieren),niet liegen,niet stelen,kuis leven (dat wil zeggen geen sex buiten je eigen relatie) en niet hebzuchtig zijn. Dat betekent,niet meer bezit vergaren dan je echt nodig hebt.Omdat de aarde wel genoeg kan leveren voor het leven van iedereen,maar niet voor de hebzucht van iedereen.Hoeveel dat dan is wat je nodig hebt,dat mag je zelf bepalen want dat is voor iedereen anders.
Dat is wel egocentrisch. Niet in de negatieve zin maar in de zin dat dit vooral betrekking heeft op jezelf.
(Overigens: Als iedereen dit zou doen zou de wereld er wel heel anders uitzien denk ik :)
Maar heeft jouw overuiging geen regels m.b.t. bijvoorbeeld naastenliefde in de zin van hoe goed je voor je zelf bent moet je dat ook voor anderen zijn, etc.?
Babootje schreef:kiki1976 schreef:Nierdyalise mag wel begrijp ik, dan aansluiting op bv hart/longmachine ook?
ja zolang het een gesloten systeem is.
anjali schreef:Poekkie schreef:Anjali, wat is de redenatie achter de underground vegetables? En van wat leven de ‘pure’ jainisten dan? Alleen noten, fruit en zaden?
Omdat dan de plant wordt gedood en het bodemleven verstoord.Bij Jains is een groot verschil tussen monniken en leken.Leken zijn wat vrijer en praktischer . Monniken eten maar 1 keer per dag en dan alleen restjes die ze krijgen!
Babootje schreef:beslissingen ten aanzien van de transplantatie van een hoornvlies, nier of ander weefsel moeten daarom door de individuele Getuige genomen worden en is een kwestie van het eigen geweten.
oomens schreef:Babootje schreef:beslissingen ten aanzien van de transplantatie van een hoornvlies, nier of ander weefsel moeten daarom door de individuele Getuige genomen worden en is een kwestie van het eigen geweten.
Gekke vraag hoor, maar zijn er überhaupt religieuze zaken die níet een kwestie van het eigen geweten zijn?
Religie zou toch iets moeten zijn tussen een gelovige en zijn/haar god(sbeeld).
Als iemand welke daad dan ook voor zichzelf kan verantwoorden naar zijn godheid, wie heeft daar dan in religieuze zin nog iets over te zeggen?