Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:11

Cerilene_ schreef:
Iemand verstand van een uitvallende pannenkoekplant? Hij was prachtig vol, is heel veel gegroeid sinds ik hem kocht (1,5 jaar terug ofzo), onderste bladeren zijn zo groot als een kinderhand en hij heeft al meermaals kleintjes geproduceerd. Sinds een paar maanden vallen deze oudste en grootste bladen een voor een uit, begint onderaan bijna kaal te worden. Ondertussen krijgt hij van boven veel nieuwe blaadjes. Net of hij een pruik op heeft nu haha. Is dit een normaal fenomeen?

Daarnaast vind ik stekken van pannenkoek toch wel moeilijk hoor. De kleintjes groeien maar heel langzaam en blijven zwak aandoen.

Het is normaal dat er wat afvalt, maar dit klikt wel vrij extreem. Heb je de wortels gecheckt? Ik zie dit vaak bij planten die graag een grotere pot willen.

Blue_flower

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:35

Afbeelding

Perfecte timing van dit topic.
Kan ik deze ook stekken? Is de tweede keer dat de mama baby's lijkt te maken. Vorige keer heb ik ze weggegooid.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:38

Als je zo'n baby in water zet komen er vanzelf wortels uit!

Ik ben mijn variegated Maranta aan het stekken en ze doet het goed. Nu nog besluiten of ik haar wil ruilen of zelf wil gaan planten.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:22

Ik ben ook nog een monstera aan het stekken wat best aardig gaat. Maar stel ik ben straks zo ver om hem in een pot te zetten, dan staat er maar 1 banketstaaf blad in. Komen er dan vanzelf meer bladeren bij, hoe werkt zoiets? :+

Afbeelding

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:39

Je monstera gaat vanzelf meer bladeren groeien. De nieuwe bladeren komen dan uit de ‘stam’ van het andere blad.
Afbeelding

Hier ook nog een foto van mijn stekje. :D

Afbeelding

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:20

Aah leuk om te zien! Dan zal ik mijn geduld op de proef stellen :)

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:22

Vandaag weer een klein mini stekje van mijn lidcactus, die met de verhuizing er af was gevallen in een potje gezet. Ik liet het eerst in de pot staan, beetje tussen de aarde. Was het helemaal vergeten en kwam er nu, na een maandje weer achter hahaha. Slechte planten mama hier. Nu in een glas met vochtig keukenpapier en folie er overheen in de vensterbank. Kijken of ik er wat van kan maken. Poging twee :D Mijn eerste stekje van de lidcactus is ondertussen mooi en sterk. Staat er alleen wel een beetje sneu bij. Ze worden in de winkel blijkbaar vaak met meerdere stekjes in de pot gezet waardoor het voller lijkt. Ik snap ze wel, alleen voelt deze nu zo kaaltjes vergeleken met degene die ik heb gekocht.
Afbeelding

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:27

Okee ik zit ook met wat vragen en hoop dat iemand hier de antwoorden heeft. Ik heb wat vetplantjes die nu niet zo mooi meer zijn, ze zijn al wat ouder maar kan ik deze nog stekken/fatsoeneren? En zo ja hoe dan? Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:57

Ik vind het heel leuk om al jullie planten baby's te zien <3

Ik heb zelf tot nu toe alleen passiflora stekjes staan, waarvan het grootste deel van de takjes die ik in het water heb gezet wortels hebben gekregen

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 08:21

Kan iemand mij vertellen of deze plant te redden is? Wat voor plek die nodig heeft?

Hij was in ieder geval kurkdroog, dus heeft nu een slokje water gehad.
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 08:27

Monkeymask, die is leuk! Kijk even of de aarde het water goed opneemt. Ik zou kijken of ie op een plaats kan komen te staan waar ie licht staat. De zon is momenteel toch niet zo fel. Zo te zien gaan in ieder geval twee bladeren het niet redden maar die kun je gewoon afknippen.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 08:30

Mijn monkey mask word helaas ook snel bruin/geel, dus de gouden tip heb ik niet. Ze zeggen altijd dat het een vrij makkelijke plant is, maar ik doe toch wat verkeerd denk ik..

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 08:31

Puera schreef:
Monkeymask, die is leuk! Kijk even of de aarde het water goed opneemt. Ik zou kijken of ie op een plaats kan komen te staan waar ie licht staat. De zon is momenteel toch niet zo fel. Zo te zien gaan in ieder geval twee bladeren het niet redden maar die kun je gewoon afknippen.

Ik ga het water in de gaten houden, heb de slechtste er al af gehaald maar ken de plant verder niet.
Hij stond in de meest donkere hoek. Mag die in het raam staan?

Edit: raam zit op zuid-west / West

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:20

Boompje1985 schreef:
Okee ik zit ook met wat vragen en hoop dat iemand hier de antwoorden heeft. Ik heb wat vetplantjes die nu niet zo mooi meer zijn, ze zijn al wat ouder maar kan ik deze nog stekken/fatsoeneren? En zo ja hoe dan? Alvast bedankt!

[ [url=m/Dj2NaD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IqLEMT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je grond te organisch is waardoor het te lang water vast heeft gehouden. Vetplanten houden van een hee licht en luchtig mengsel met veel zand en steentjes. Graag ook in een binnenpot. Verder heel veel zon en warmte.

Ik denk dat je het beste die van jou kunt stekken met de bovenste delen. De mooiste delen knip je dan af en die laat je een dag drogen. Dan doe je ze in een vers mengsel zoals hier boven beschreven.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:39

Blue_flower schreef:
Ik ga het water in de gaten houden, heb de slechtste er al af gehaald maar ken de plant verder niet.
Hij stond in de meest donkere hoek. Mag die in het raam staan?

Edit: raam zit op zuid-west / West

Ik zou 'm nu wel in het raam zetten. Zomers is de zon te fel voor deze, volgens mij.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 09:51

Ik vind de monkey masks echt een zeikerd

Vooral niet te nat houden dan worden alle bladeren geel en vallen eraf. Hij kan prima in het raam staan, houdt ook van een hoge luchtvochtigheid. Als hij echt te slecht is kun je hem nog stekken en dan loopt hij vanzelf weer uit