"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:20

Ik kies zélf wie ik toegang geef tot mijn schuur, mijn zadelkamer en mijn wifi.

Alleen die personen krijgen de sleutel voor een veilige opbergplek voor hun fiets, mogen mijn paard meenemen naar het bos en kunnen van mijn netwerk gebruikmaken.

Die toevallige voorbijganger regelt het maar lekker zelf. ;-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:21

Ibbel schreef:
Maar nou eens omgekeerd: waarom zouden providers hun modems/routers dan in hemelsnaam met een wachtwoord/key afleveren als het allemaal toch geen fluit uitmaakt?

Omdat het wel een fluit uitmaakt wanneer t om vreemden gaat en je je wifi gewoon versleuteld wil hebben voor meekijkende ogen, helemaal wanneer je overheidszaken en bankzaken online regelt.

Naast dat het voor je eigen snelheid erg onprettig is wanneer jan en alleman op jouw wifi mee lift :P.

Voor vrienden en familie ligt t voor veel mensen anders.

Ibbel

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:31

Je hebt vast gelezen van die man die levenslang door Windows in de ban is gedaan vanwege 1 foto die hij ongevraagd via WA kreeg.
Je leest ook wel eens over (zelf) moorden en familiedrama's waarbij alle naasten allemaal zeggen: dat had ik nou nóóit verwacht.

Oftewel: je weet nóóit wat je gasten die je zo goed denkt te kennen op jouw wifi doen - en jij bent daar dus wél verantwoordelijk voor.

Een gastennetwerk is het minimum dat je in zou moeten stellen, maar voor 'een avondje op de koffie' heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand om de code vroeg, en ik zou 'm ook niet geven.

Als ikzelf ergens bij iemand per se een lollig filmpje moet laten zien op m'n telefoon doen ik dat gewoon op 4G. Geen haar op m'n hoofd om daar een code voor te vragen. En als ik geen bereik of bundel meer zou hebben vertel ik de gastvrouw wel wat de zoekterm is om het filmpje op de eigen telefoon op te duikelen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:36

Voor een avondje op de koffie heeft nog nooit iemand een wachtwoord gevraagd.

En als iemand hier een dagje komt werken of een nachtje komt slapen, dan ben ik maar gewoon naïef. ;-)

Ik kan ook zomaar in mijn slaap vermoord worden door iemand van wie ik dacht dat-ie dat nooit zou doen. >;)

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:45

Poekkie schreef:
Ik vraag er gewoon naar en ik geef ook gewoon spontaan mijn ww als ik zie dat ze hier hun mobiele databundel aan het opgebruiken zijn. Voor mij is dat gewoon normaal, nooit op gekomen dat mensen dat onbeleefd zouden vinden.

Bij mij precies hetzelfde

Het is gewoon een beetje hetzelfde als wat te drinken aanbieden geworden xd

Net zoals je in monkey town
De Mac en anderen plaatsen gewoon Wi-Fi krijgt

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:54

Ik kan me er dus juist wel aan irriteren als mensen vragen om een wifiwachtwoord als ze net aan hun eerste bakje koffie zitten. Als je op bezoek komt ben je er voor iemand en hoef je niet te gaan whatsappen of instagrammen, dat vind ik onbeleefd. Daarnaast valt het me gewoon op dat mensen zo verslaafd zijn aan hun telefoon dat ze niet eens een paar uur zonder kunnen. Eigenlijk best wel eng...

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:16

Krijg die vraag eigenlijk nooit. Wij hebben een 2e netwerk (oid... man heeft het geregeld) met apart wachtwoord voor vrienden die blijven slapen of bouwvakkers die langere tijd bij ons aan de slag zijn. De ontvangst is hier heel slecht, wij bellen ook via onze mobiele telefoon over de wifi omdat je anders vaak geen normaal gesprek kan voeren en 4G is er vaak ook niet. Dus het is ook wel een soort van noodzaak hier. Maar dus wel op een apart netwerk zodat het veilig is.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:36

Als het WiFi wachtwoord je erg gevoelig ligt en mensen vragen om je wachtwoord, zal ik zeggen dat je niet weet wat het wachtwoord is - iets met lange cijfers en je niet weet waar je het briefje hebt gelaten.
Als mensen vervolgens ''klagen'' dat ze geen bereik hebben of geen mogelijkheid tot 4G, jammer dan, dan moeten ze zelf maar niet zo krenterig zijn om geen 4G af te sluiten.

Ik zou daarnaast zeker niet bang zijn dat de mensen die ik ken (anders laat ik ze mijn huis niet binnen) duistere zaken doen op het netwerk. Merk alleen dat niemand er tegenwoordig meer om vraagt; iedereen is voorzien van een 4G abonnement. Mocht iemand nu hier komen met een laptop (omdat 'ie bijvoorbeeld backup dienst heeft - is wel eens voorgekomen) dan geef ik echt wel het wachtwoord. Verder tot nu toe weinig mee gemaakt - en houden zo :))

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:43

Op zicht zou ik niet zo'n probleem hebben met mijn Wifi wachtwoord geven, maar dat wordt hier eigenlijk nooit gevraagd en ik doe het zelf ook niet.
Enkel voorheen ooit bij samen ergens aan werken of studeren etc. waarbij laptop en internet nodig is.
Maar daarbij moet ik zeggen dat ik geen vrienden heb met kinderen in dergelijke leeftijd dus wellicht komt dat nog.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:08

Hier zijn het altijd de oudere mensen (40 plussers) die het als eerst vragen :')

Ik geef het gewoon aan vrienden en familie die het willen hebben, kan er niet wakker om liggen. Mensen die eenmalig langskomen dus klusjesmannen ofzo of een of andere vage kennis die met iemand meekomt die zou ik het niet geven, maar ik heb ook werkelijk nog nooit gehad dat zo iemand om de wifi code heeft gevraagd. Maar mijn normen en waarden liggen hier ook wel een beetje anders is dan sommige mensen. Zo lees ik hier ook een bericht in het topic dat het wordt vergeleken met de koelkast bij iemand opentrekken en dat dat dus ook niet 'normaal' zou zijn. Nou ook dat gebeurt hier gewoon, wederom alleen vrienden en familie, nooit gehad dat een random loodgieter ineens ongevraagd in m'n snoepla staat te graaien. Wij zijn daarin gewoon heel makkelijk en vrijgevig denk ik.

En ja het feit dat het een wachtwoord is... Wij lossen dat op door er gewoon een uniek wachtwoord op te zetten wat we dus nergens anders gebruiken. En tegenwoordig kan ik met mensen die ook een iphone hebben ook gewoon met 1 klik op de knop toegang geven tot de wifi zonder dat het wachtwoord bij diegene bekend is :j En met zelf intypen op de telefoon vang je dat natuurlijk op op.

Ook een top tip, of eigenlijk een 'must' wat mij betreft als je je wifi wachtwoord regelmatig weggeeft: verander hem alsjeblieft eens in de zoveel tijd! Dan filter je alle mensen eruit die je misschien ooit toegang hebt gegeven tot je netwerk (of die via via misschien wel toegang hebben gekregen) maar waarvan je het nu niet zo'n fijn idee meer vind dat ze er evt net buiten je huis toch op zouden kunnen. Wij doen het ongeveer elke 3 maand.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:28

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Dat mensen het een probleem vinden om hun wifi wachtwoord te geven. Ik vraag het zelf niet altijd bij andere, ik heb een grote internet bundel op mijn telefoon. Maar soms wordt het al aangeboden.
En dat mensen zeggen: ik zit niet op het internet als ik op bezoek ben. Maar soms wil je toch even wat opzoeken? Het ov bijvoorbeeld of een grappig filmpje dat je wilt laten zien. Ik snap dat het vervelend is als mensen gaan appen en niet meer naar je luisteren, maar het internet is niet altijd een slecht iets.
Hier mogen ze het wifi wachtwoord gewoon hebben. Dat ze duistere dingen gaan doen lijkt me sterk, maar goed dat kan. Maar dat hoeft niet alleen via de wifi. Lijkt me toch wel dat je de meeste mensen gewoon kent die over de vloer komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:44

AnnaXBoy schreef:
Ik heb hier nog nooit van gehoord. Dat mensen het een probleem vinden om hun wifi wachtwoord te geven. Ik vraag het zelf niet altijd bij andere, ik heb een grote internet bundel op mijn telefoon. Maar soms wordt het al aangeboden.
En dat mensen zeggen: ik zit niet op het internet als ik op bezoek ben. Maar soms wil je toch even wat opzoeken? Het ov bijvoorbeeld of een grappig filmpje dat je wilt laten zien. Ik snap dat het vervelend is als mensen gaan appen en niet meer naar je luisteren, maar het internet is niet altijd een slecht iets.
Hier mogen ze het wifi wachtwoord gewoon hebben. Dat ze duistere dingen gaan doen lijkt me sterk, maar goed dat kan. Maar dat hoeft niet alleen via de wifi. Lijkt me toch wel dat je de meeste mensen gewoon kent die over de vloer komen.

Ik heb hooguit dat de persoon waar ik bij op bezoek ben even naar het toilet moet ofzo en dat ik dan even mijn berichten check. Maar ik heb zelf gewoon internet dus nog nooit de behoefte gehad om een ander te vragen. Ook in openbare gelegenheden gebruik ik het eigenlijk nooit.. mijn 4G is snel genoeg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:44

CairnTerrier schreef:
Als mensen vervolgens ''klagen'' dat ze geen bereik hebben of geen mogelijkheid tot 4G, jammer dan, dan moeten ze zelf maar niet zo krenterig zijn om geen 4G af te sluiten.

Tja, hier binnen in huis heb je geen bereik met Vodafone.
Neem aan dat die mensen niet krenterig zijn.. of moet ik dan zeggen: Dan had je maar KPN moeten nemen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:49

AnnaXBoy schreef:

Ik ben toch blij dat de vrienden hier nog kunnen communiceren zonder internet-nood. Ik krijg het veelal op mijn zenuwen van dat filmpjes tonen. :o Praat in vredesnaam gewoon, als je filmpjes van internet wil showen stuur ze dan gewoon door en blijf lekker thuis. :?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:59

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik dacht trouwens dat je nooit iemand je wachtwoorden moet geven.Je gaat toch ookbij iemand op bezoek om in levende lijve met iemand te praten en niet om te internetten met derden.Dat moet je thuis doen vind ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:03

Mijn vriendin die hier binnen komt lopen is voor mij echt niet meer bezoek.
Zij heeft zeer beperkt internet op haar mobiel en heeft hier gewoon wifi.
Samen kijken we ook leuke filmpjes (zowel op mobiel, laptop, tv) kijken voor de fun naar huizen en leuke paarden enz.
Maar zij is hier rustig de hele middag, gewoon voor de gezelligheid.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:19

Ik heb een QR code op de koelkast hangen met het wifi-wachtwoord. Als je die scant verbind je automatisch. Probleem opgelost. Overigens vind ik het echt moeilijkdoenerij dat je mensen niet op je internet laat. Je vertrouwt ze wel in je huis, maar niet op je netwerk? Vreemd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:21

Badeendje schreef:
Ik heb een QR code op de koelkast hangen met het wifi-wachtwoord. Als je die scant verbind je automatisch. Probleem opgelost. Overigens vind ik het echt moeilijkdoenerij dat je mensen niet op je internet laat. Je vertrouwt ze wel in je huis, maar niet op je netwerk? Vreemd.

Idem...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:22

Van mij mag iedereen hier de code van de wifi krijgen, maakt me niks uit. Mensen waar ik vaak kom heb ik ook vaak wel de wificode, maar ik ben dan meestal niet 'bezoek' maar kind aan huis. Betekent niet dat ik tijdens het socializen ga zitten appen met anderen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:23

Om praktische redenen ruilen mijn ouders en ik weleens van auto. Ook maar niet meer doen dan? Stel je voor dat een van hen (bewust of onbewust) mijn auto gebruikt voor duistere doeleinden, of in een vlaag van verstandsverbijstering zich als een wegpiraat gedraagt met alle gevolgen van dien. :=

Met zo'n gebrek aan vertrouwen wil ik niet in het leven staan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:24

Ik woon aan de grens en hier is internet op de telefoon niet altijd even stabiel. Mensen die hier vaker over de vloer komen/kwamen hebben dus mijn gastenwachtwoord. Heb daar geen enkel probleem mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:24

Grappig dat het zo verschilt bij mensen! Voor de een zo vanzelfsprekend als het aanbieden van een kopje koffie en bij de ander komt het gewoon nooit ter spraken.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:25

Ik begrijp je wel hoor TS. Ik heb een aantal familieleden die zodra ze binnenkomen en de jas nog aanhebben, vragen om het WiFi wachtwoord... daar vind ik ook wel wat van. :o
In principe geef ik het wachtwoord niet zo snel, maar dat is vooral omdat ik het altijd kwijt ben en het een onmogelijke lange serie van cijfers en nummers is.:')

Daarnaast inderdaad wat Ibbel zegt. Je weet niet wat een ander doet, maar je bent wel verantwoordelijk.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:42

Wij hebben geen internet thuis, alleen via mobiel.
Er heeft ook nog nooit iemand naar gevraagd.
Maar ik vind 't onzin. Je komt op bezoek bij iemand. Tiener of niet, leg die mobiel gewoon ff weg. Je hoeft niet 24/7 online te zijn

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:45

Ligt aan de situatie, als je voor de gezelligheid op visite komt kom je om lekker bij te kletsen en wat te drinken eventueel wat lekkers erbij.
De kids van vrienden hebben meestal wel stripboeken bij zich en anders pakken ze de spullen die ik voor ze heb om mee te spelen, die vragen nooit daar om.
Nu op dit moment komt mijn buurmeisje dagelijks op onze pas geopereerde pup passen zodat ik buiten even de stallen kan doen en wat andere kleine klusjes. Zij zit volop in de toetsenweek en is dan haar huiswerk aan het maken op de laptop van school, veel opdrachten en leerstof kan ze via het internet doen en testen dus ja dan vind ik het prima dat ze het wachtwoord heeft. Ze helpt mij ook enorm door te komen en zij kan dan buiten de pup in de gaten houden ook doorgaan met haar huiswerk.