Waar covid test laten doen buiten ggd om die zkh accepteerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Waar covid test laten doen buiten ggd om die zkh accepteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:07

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom ze je neus en je keel swappen.

Is dat bekend, de reden?

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:16

Sjong schreef:
Cayenne schreef:
Is die test echt zo vervelend als sommige mensen zeggen?
Ik snap dat het staafje je neus en keel in moet, maar heb je dan het gevoel dat je stikt of moet overgeven? :=

Mijn dochter van 12 vond het meevallen, ik denk als zij het kan hoeven volwassenen ook niet te piepen ;)

Mijn dochter had een aantal weken terug ook iemand die het met beleid deed. Ik had van de week iemand die probeerde via mijn neus mijn hersenen te flossen. Eerst het ene neusgat en toen het andere want 'deze lukt niet'.
Ik vroeg of daar verschillen in zaten: 'ja,sommige mensen hebben enorme holtes en dan ben je er zo, bij anderen is het lastiger'.
Dus tja. Blijkbaar afhankelijk van persoon die test én persoon die getest wordt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:21

Onali schreef:

Is dat bekend, de reden?

Omdat het virus in de keel of neus kan zitten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:22

Onali schreef:

Is dat bekend, de reden?

Om de kans op een vals-negatieve uitslag te verkleinen. Misschien een beetje plastisch, maar met twee hengels op twee plekken is de kans dat je een vis vangt groter dan met één hengel.
In het ziekenhuis testen we ook sputum (de smurrie die je ophoest) op COVID, dat is nog betrouwbaarder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:23

Dan hoop ik niet dat ik er eentje in de toekomst moet krijgen.
Mijn gangen in mijn neus zijn niet recht en mijn voorhoofdsholte is een groot gat(niet ontwikkeld). Maar zo diep komt het stokje niet toch?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:29

Ze komen niet in je voorhoofdsholte, alleen neusholte en keelholte.
De samenleving komt er blijkbaar nu pas achter wat een zee aan ruimte er schuilt achter een neus. Goed om in een NL is vol discussie in te brengen. :')

Ik heb meerdere testen afgenomen, maar ben nog niet op doodlopende wegen beland. En ook zelf getest worden vond ik die twee keer te doen hoor. Het duurt maar even.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:30

Mijn dochter is nu ook al 2x getest.
Eerste keer deed vooral via de neus echt zeer en de hele dag last gehad, en via de keel flink kokhalzen. Ze zat ook echt flink overal te roeren. Nu is ze echt geen piepert. De 2e keer zag ze er wel wat tegen op. Toen hadden ze een ander soort staafje, niks geen last. Keel gaf wel kokhals reflex en de dame zei dat ze dan gelijk wisten dat ze goed zaten. Neus deed niet zeer, kijk echt lekker voelde het niet. Maar daarna geen last gehad.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:34

5 weken is toch vrij recent? Ik zie probleem niet. Ik snap nu ook wel waarom zo druk is bij die test locaties als mensen zich om de paar weken zich steeds laten testen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:40

Zebrastreep schreef:
Onali schreef:

Is dat bekend, de reden?

Omdat het virus in de keel of neus kan zitten.

Duh.

Gaat mij om het medische gedeelte, niet de leekuitleg ;)

Dankje Astorga, ik werk zelf ook in de zorg dus het mag nog veel plastischer dan dit :')
Maar een vals positief is behoorlijk logisch.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:45

karuna schreef:
Geen idee dit was duidelijker grondiger afnemen, drie seconden rondjes draaien diep ver in keel en neus. Ipv even erin en eruit. Kun je raar vinden maar daarmee verandert er niks aan. :+ Maar elke keer is het weer anders. Ze had het ook over een andere manier van swab nemen vooraf al.

Zo diep oh oh. Wel betrouwbaarder geloof ik. Misschien dan eindelijk een positieve test, al hoop ik negatieve test voor je hoor.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:51

Voorhoofdsholte heb ik niet genoemd, ik heb alleen letterlijk herhaald wat mij verteld werd.
En natuurlijk is het te doen. Er zijn ergere dingen en het duurt niet lang. Maar het was echt geen pretje en zeurde wel even na. Keel daarentegen amper gevoeld.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:38

Mijn kokhalsreflex zit heel dicht vooraan in mijn mond.
Ik vreesdat moet ik getest worden dat niet lollig gaat zijn.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:40

luuntje schreef:
Mijn kokhalsreflex zit heel dicht vooraan in mijn mond.
Ik vreesdat moet ik getest worden dat niet lollig gaat zijn.

Oh ja, heb ik ook hoor. Maar dat is niet erger dan je achterste kiezen poetsen. En veel sneller voorbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:48

Hoe meer je ontspant en het laat gebeuren hoe sneller en soepeler het gaat.
Tegen de tijd dat jij denkt oh dit is nie…… is het al klaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:09

tokedri schreef:
Ik ben altijd vanuit de auto getest
Moest je uitstappen?

In deze regio (ik woon in dezelfde regio als karuna) is de test op een locatie, geen teststraat met de auto. Dus ja, je moet uit de auto, gebouw in, je melden, op een stoel plaatsnemen en daar krijg je de test.

Ik snap ook wel dat ze getest moet worden voor het onderzoek in het ziekenhuis, want ze heeft klachten, dus ze zal de vragenlijst niet me nee hebben beantwoord. Wat ik alleen wel vreemd vind is dat zij vanuit het ziekenhuis niet aangeven waar je moet testen en het per sé GGD moet zijn.

Wanneer krijg je nu de uitslag?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:31

Daihyo schreef:
tokedri schreef:
Ik ben altijd vanuit de auto getest
Moest je uitstappen?

In deze regio (ik woon in dezelfde regio als karuna) is de test op een locatie, geen teststraat met de auto. Dus ja, je moet uit de auto, gebouw in, je melden, op een stoel plaatsnemen en daar krijg je de test.

Ik snap ook wel dat ze getest moet worden voor het onderzoek in het ziekenhuis, want ze heeft klachten, dus ze zal de vragenlijst niet me nee hebben beantwoord. Wat ik alleen wel vreemd vind is dat zij vanuit het ziekenhuis niet aangeven waar je moet testen en het per sé GGD moet zijn.

Wanneer krijg je nu de uitslag?

O wat vervelend dat je naar binnen moet. Ook geen fijn idee met al die mensen met klachten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:37

Nu voelt het misschien onprettig, maar ik vraag me af hoe de GGD het wil doen met alle buitentestlocaties als het straks herfst-/winterweer wordt. Dan ontkom je niet aan meer binnenlocaties lijkt me zo/

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:46

Het is goed geregeld hoor. Er zijn een aantal rijen waar je je auto moet zetten, met max 5 auto's achter elkaar. Er is iemand die je afspraak controleert en aangeeft wanneer je uit je auto naar binnen mag. Alleen de mensen die aan de beurt zijn staan dan ook daadwerkelijk binnen. Het is een ruime zaal, medewerkers zijn goed afgeschermd, er staan pijlen en linten overal, er zijn 3 loopstraten naar kleinere testruimtes en ook weer naar buiten toe. Heb me geen moment onveilig gevoeld toen ik moest gaan testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:37

Astorga schreef:
Nu voelt het misschien onprettig, maar ik vraag me af hoe de GGD het wil doen met alle buitentestlocaties als het straks herfst-/winterweer wordt. Dan ontkom je niet aan meer binnenlocaties lijkt me zo/

Je bedoelt die tenten enzo? Staan die nog op veel plaatsen dan? Want grote loodsen waar men in- en uitrijdt, parkeergarages etc gaan toch prima?

Ik vraag me af of we nog testen tegen die tijd. Want testen en bron- en contactonderzoek is eigenlijk alleen zinvol als je het virus er nog mee in kunt dammen. Anders is het vooral een verspilling van geld en moeite.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:56

Hier stonden er losse grote tenten in een grote loods in beide testlocatie's waar ik ben geweest.

Degene die getest wordt zit achter het stuur of achter de bestuurder. Je houd je ramen dicht. Ze vragen je idd voor het raam te houden, plakken daarna een sticker op je raam met nummer.
Pas als je in de tent staat mag je aanwijzing van het personeel een heel klein stukje het raam open doen. Hierna volgen meer vragen.
Je krijgt een folder en een zakdoekje om je neus te snuiten, let op dit mag je pas doen als je hem raam weer gesloten hebt.
Als je klaar bent vragen ze je portier open te doen, kwartslag draaien met je benen naar buiten. Doen de test en je gaat gelijk weer goed zitten en sluit de deur.

Dit vind ik persoonlijk veiliger testen dan wanneer je echt zelf gewoon lopend naar binnen moet. Regelmatig foto's gezien waarbij iedereen op voorhand buiten moest wachten en er niet eens 1.5 afstand mogelijk was.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:08

Hier ging het testen net iets anders, ik moest helemaal in de auto blijven zitten (teststraat is onderin grote parkeergarage) en de test deden ze gewoon door open raam. Keel helemaal niks gemerkt van kokhalzen en neus was niet echt een heel prettig gevoel en naderhand nog een uurtje beetje irritant gevoel gehad, maar mij viel het 100% mee.
Had wel een lieve dame die direct vroeg of ik het spannend vond of niet en toen ik zei van wel heeft ze me echt heel fijn precies gezegd wat ik moest doen en ook wat zij ging doen, praatte je erdoor zeg maar.

Al met al dus heel positief ervaren (hoe goed ze het geregeld hebben, maar ook de test op zich). Stel ik moet nog een keer, dan ga ik er zorgeloos weer heen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:33

Anoniem schreef:

Hier zelfde ervaring :j

Ik ben 3 weken terug getest, nu nog steeds verkouden maar het gaat eindelijk beter. Nauwelijks keelpijn gehad maar wel veel snot, hele neus kapot joh.... gelukkig al getest voordat het helemaal rauw was :=

Hier ook op industrieterrein. Bij hek stond zo'n vierkante witte partytent met een mevrouwtje er in.
Raampje open, naam zeggen, mevrouw wist dan dat ik kwam voor de gemaakte afspraak.

Ik mocht doorrijden naar de loods met 2 roldeuren, bij de rechterdeur stond weer een partytent en daar moest ik me melden bij haar collega, die zou verder wel zeggen wat ik moest doen. Vertelde mevrouw 1, terwijl een collega van haar niesend haar tentje in kwam lopen _O-

Dus naar tentje 2. Mevrouw 2 daar legde uit dat ik zo naar binnen mocht rijden. In de loods zeg maar tussen de 2 roldeuren, stonden 2 tenten. De voorste met de opening naar "de andere" kant en de achterste met de opening naar "deze" kant volgens mij.

Mevrouw legde uit dat ik om de tenten heen mocht rijden, en dan aan de andere kant, bij de andere roldeur, mocht stoppen. Motor uitzetten, raampje open, paspoort geven en 2 seconden later mocht ik dan weer wegrijden.

Nou dat vond ik wel erg makkelijk gezegd :)) Dus ik vroeg: "volgens mij zit er nog iets tussenin...?" :P
Maar dat zou ik daar wel horen O:)

Nou....rijden maar dan.

Om de tenten heen aangekomen, kwam er een volledig ingepakt meneertje op me af. Ik dacht "voor hem moet je oppassen..." := Die pakte mijn paspoort aan en gaf me een bundeltje met een plastic zakje, een doekje en een folder. Okee...? Er bovenop had hij 2 staafjes dus dat was duidelijke zaak wat daarmee zou gebeuren :=

Ik vroeg nog: "Doe je wel een beetje voorzichtig...?"
Hij: ik doe altijd voorzichtig :)

Nou prima. Eerst mond open. Staafje er in. En op het moment dat je denkt: Hee dat is te die.... is hij weer weg dus dat viel reuze mee. Dus gelukkig niet zoals vroeger bij de tandarts zeg maar, dat het met boren of dat nare haakje bij je tandvlees echt vervelend begon te worden en dat je dacht dieper moeten ze niet gaan...en ze dan nog even doorduwden weet je wel _-:(

Dan was dit een stuk prettiger +:)+
Goed.

Toen het neus-stokje. Die vond ik wel vervelend, want toen ik dacht nu ga je wel erg diep, gaf hij even een snel prikje waardoor er als een soort reflex wat tranen uit mijn ogen kwamen. Net zoals je sowieso wel kan hebben als je verkouden bent en je neus geprikkeld wordt weet je wel, als je tegen de zon in kijkt ofzo :)

Maargoed dat was toen ook al weer klaar. Ik zei nog "nou die was wel een beetje vervelend". Waarop de beste man zei dat de meeste mensen dat wel vonden dat die neus vervelender was. (daarom doen ze die ook het laatst denk ik :P ). En dat dat komt omdat hij dan met dat stokje langs je traanbuis gaat. (?!)

Ik: Ah vandaar. Ik werd er een beetje emotioneel van, zag je dat? :D
Hij: Dat komt door mij <<)
Mevrouwtje in tent die de stokjes aanpakte: Dat komt door het afscheid :))

Nou en toen mocht ik weer wegrijden en was de volgende aan de beurt.

Dus. Het was wel gezellig eigenlijk :))

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:35

Anoniem schreef:

Precies dit zo omschrijf ik het ook naar mensen die het heel eng lijkt. Voordat je denkt omg stop is het al klaar :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:08

Hier ook best gezellige vrolijke mensen :j
Raampje open. Het gedoe met de 2 staafjes en weer door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:16

Ik werd erg hartelijk begroet, want die testers kenden mij en vonden het wel lollig om mij te bemonsteren geloof ik. Maar ik kon dus niet goed zien wie er in die pakken zaten. Het was net the masked singer, maar dan anders. :')