Make up, ja of nee en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:58

MarcoBorsato schreef:
Ik draag vaak en graag make up behalve als ik er geen zin in heb. Maar het is voor mij wel onderdeel van m'n dagelijkse verzorging, ik besteed graag tijd en geld aan m'n uiterlijk.

Bij mij precies zo.

Ik vind het altijd zo jammer dat vrouwen die nooit makeup dragen soms zo negatief doen over vrouwen die het wel dragen. En er wordt wel eens vergeten dat er een heel groot gebied zit tussen niks en vol geplamuurd. :D

Ik heb kort geleden permanente makeup laten zetten op m'n wenkbrauwen en dat had ik veel eerder moeten doen. Pfoeh wat word ik er gelukkig van! Terwijl ik best veel negatieve reacties kreeg toen ik vertelde dat ik permanente makeup ging laten zetten.

Voor de nieuwsgierigen onder ons. Ik met m'n eigen wenkbrauwen en ik met de 'neppe'.

Afbeelding

Zoals de bovenste foto, zo ging ik de deur niet uit. Sterker nog, zo ging ik niet eens thuis op de bank zitten. :D Ik was dus altijd bezig met bijtekenen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Make up, ja of nee en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:03

<3 <3 Mooie wenkbrauwen tekenen je gezicht zó. Echt prachtig!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:05

Giolli schreef:
<3 <3 Mooie wenkbrauwen tekenen je gezicht zó. Echt prachtig!

Ah dankje!

Ik vind het ook het belangrijkste deel van makeup. Als de wenkbrauwen maar goed zijn. Sommige zijn gezegend met mooie wenkbrauwen van zichzelf maar als dat niet zo is mag je daar best wat aan doen. Beste investering van dit jaar. :D

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:05

Wow, die zijn echt mooi geworden! Deed het veel pijn? Zie ik het goed dat ze 'haartjes' hebben getekend?

Er zijn natuurlijk heel veel vooroordelen en ik moet zeggen dat de voorbeelden die ik mijn omgeving zag, het vaak ook niet echt mooi was. Vaak heel donker en alsof er een zwarte streep gezet was...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:08

Het gevaar van wenkbrauwen tatoeëren is dat er zó veel kneusjes zijn die zich aanbieden, dat de echte goede moeilijk te ontdekken zijn. Ik durf het daardoor niet aan, heb het vaak mis zien gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:08

Ik vind het sowieso raar dat iemand daar iets van moet vinden. Of je nou blanko bent, licht opgemaakt, volgeplamuurd of zelf onder de tatoes zit, dat veranderd niets aan de mens zelf. Zolang jezelf maar gelukkig bent ermee. Uiteindelijk vind toch iedereen wat anders mooi of niet mooi.
Die wenkbrauwen zijn erg mooi natuurlijk van uitstraling geworden (vind ik) :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:16

Giolli schreef:
Het gevaar van wenkbrauwen tatoeëren is dat er zó veel kneusjes zijn die zich aanbieden, dat de echte goede moeilijk te ontdekken zijn. Ik durf het daardoor niet aan, heb het vaak mis zien gaan.

Dit vervaagt en moet dus na een poos bijgewerkt worden. Blijft niet levenslang zitten zoals een tattoo.

KarenQ ik vond de eerste behandeling wel pijnlijk en de tweede behandeling viel me mee. Wat ik heb heet 'powderbrows' en is eigenlijk een achtergrond voor m'n eigen wenkbrauw haren.

Maar om ontopic te blijven.. Voor mij zou daten zonder make-up ook wel een ding zijn dus ik snap het programma wel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:25

Ik vind goed aangebrachte make-up bij anderen prima. Kan het soms mooi vinden ook.

Zelf draag ik nooit make-up, nooit gedaan ook. (1x op school-werkweek)
En zal dat ook hoogstwaarschijnlijk niet gaan doen.

Ik voel me er zelf niet prettig bij.

Dus ja, eventuele dates zijn zeker ook zónder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:29

Ik snap ook niet waarom je iemand daar perse toe zou willen zetten tenzij ze er zelf een goede reden voor hebben. Als ik ga daten laat ik me ook niet dwingen om iets aan te trekken of te smeren wat niet deel is is van mijn gevoelde persoonlijkheid.
Als je een echt rokjesmens bent, waarom zou je dan gaan daten in een baggy jeans als dat niet bij je past (en ongekeerd).

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:52

Ik heb acne en daar smeer ik foundation overheen omdat ik me ervoor schaam. Vervolgens gebruik ik weer blush om de koele ondertoon van de foundation een beetje op te warmen, want juist met enkel foundation lijk ik ziek. En daarna nog wat mascara, ik heb al mooie wimpers en met mascara zijn ze nóg mooier vind ik zelf.

Ik vind make-up echt een uitingsvorm, een manier om de mooie punten op je gezicht te accentueren en de minder mooie punten naar de achtergrond te vagen. Hoe nikkietutorials zichzelf kan opmaken, echt subliem, prachtig, maar a) ik kan het niet en b) het zou me veel te veel tijd kosten als ik het wel zou kunnen. Ik zie make-up totaal niet als iets dat je elke dag zou moeten dragen, het gaat er puur om wat je zelf comfortabel vindt. Ik laat mij sociale normen en waarden opleggen door de maatschappij. Een klein beetje make-up om mijn acne te verdoezelen is mijn manier om te conformeren naar de sociale normen die we elkaar allemaal opdragen. Op niet-werkdagen draag ik helemaal geen make-up, behalve als ik naar familie ga, want zij hechten veel waarde aan hoe andere mensen eruit zien.

Verder zou ik best meedoen aan zo'n make-uploos dateprogramma, uiteindelijk ben ik een 6,5-je uit de uiterlijk-loterij en met make-up word ik misschien een 7, veel verschil zal het niet maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:58

deze discussies lopen altijd hetzelfde. :)

Ik heb door de week geen make up op. Ga ik ergens heen of eten met mijn man dan dus wel. Gewoon, omdat ik het af en toe leuk vind om me op te maken. :j
En voor mij is het heel simpel; zou een kerel me laten staan omdat ik make up op heb, dan gok ik zomaar dat de relatie sowieso niet lang geduurd zou hebben als zo iets simpel het al kan breken. :+
Andersom net zo: zou een kerel je laten zitten omdat je geen make up op hebt, dan heb je gewoon een kneus voor je en geen geschikte kerel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:03

Ik denk dat de hele wereld echt een stuk leuker zou zijn als vrouwen eens zouden stoppen met schijten op de keuzes van andere vrouwen en iets meer aan introspectie zouden doen. Kan jou het verrotten als iemand met een 'plamuurlaag' op rondloopt, je weet niet waar het vandaan komt en waarom iemand die keuze maakt. Misschien zouden die vrouwen zich zonder al die oordelen ook wat meer op hun gemak voelen om geen make-up te dragen.

Ik draag make-up als ik er zin in heb. Ik vind het leuk om mee aan te kloten, en vind mijn gezicht mooier als ik bepaalde features wat naar voren haal. Maar ga ook gerust de straat op of naar kantoor zonder, als ik er 's morgens geen tijd voor heb of gewoon geen zin in.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:44

Badeendje, heb je dan wel de goede foundation kleur? Snap wel dat je het wilt opwarmen en want foundation geeft niet echt diepte in je gezicht. Zou je eventueel met een concealer kunnen werken om te voorkomen dat je je hele gezicht bedekt?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:51

Ik vind make up fantastisch!
Het geeft je de mogelijkheid om sterke punten in je gezicht extra te benadrukken en te verdoezelen waar je minder gecharmeerd van bent.
Daarnaast kan het onwijs veel voor je uitstraling doen.

De "keerzijde" van make up ken ik echter ook.
Als vrouw met 1 van de meest lichte huidtypes en dus zo goed als onzichtbare wimpers en wenkbrauwen, ben ik talloze malen aangesproken wanneer ik geen make up droeg of minder dan men gewend was.
Opmerkingen als 'Wat zie je er moe uit' of 'Ben je ziek?' en zelfs 'Het lijkt wel of je kanker hebt?' zijn geen uitzondering.
En die zijn heel vervelend, want het is kritiek op je meest natuurlijke zelf, iets wat een ander gewoon zou moeten respecteren en waarover je geen nare opmerkingen zou moeten krijgen.
Bij mij is het verschil met of zonder make up dus erg groot, alleen al mascara maakt een wereld van verschil.
Er is ooit onderzoek gedaan naar hoe men reageert op mensen die net als ik ook lichte wimpers en wenkbrauwen hebben, en waar ze de voorkeur aan geven. Of dat anders is vergeleken met mensen die wel duidelijke wimpers en wenkbrauwen hadden.
Daaruit bleek dat ze het prettigere gesprekken vonden en de voorkeur gaven aan mensen met duidelijk aanwezige wimpers en wenkbrauwen.
Waarom; De gezichtsuitdrukkingen waren beter af te lezen waardoor ze beter wisten wat ze aan diegene hadden en zich meer op het gemak voelden, onbewust dus.
En dat kan ik me ook goed voorstellen, want je ziet gewoon veel meer mimiek, en dat is heel belangrijk in een gesprek.

Ik ben ooit zelfs op het matje geroepen door een werkgever, omdat ik niet iedere werkdag make up droeg (terwijl collega's die nooit make up droegen daar niets over te horen kregen). :x
Een andere werkgever liet tijdens dienstverband "ineens" regels in het contract veranderen naar dat 'Het dragen van make up gewenst was maar wel passend', en dat diende nog ondertekend te worden ook. :wow: Wat ik overigens heb geweigerd.

Ik ga dus met een gerust hart de deur uit zonder make up, en zou eigenlijk ook best zonder make up een sollicitatiegesprek of date willen doen, omdat mensen dan anders naar je kijken, letterlijk en figuurlijk. Ik zou make up graag als bonus gaan dragen ipv dat mensen het als "de standaard" voor mijn uiterlijk zien. Maar daar zit toch nog een drempel bij mezelf.
En naar mijn idee zit er ook nog een drempel in onze maatschappij wat dat betreft, want vrouwen die make up dragen worden toch als meer verzorgd en zelfs als meer professioneel bestempeld.
Terwijl dat absoluut niets te maken heeft met de realiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:17

Wow, bij wat voor banen maken ze make-up-clausules voor hun werknemers? Echt bizar, ik zou dat heel awkward vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:17

Dat zal toch wel helemaal verschillend zijn bij de soort baan die je hebt,of make-up gewenst, zelfs verplicht is,of juist ongewenst. Ik weet alleen dat je in de verpleging geen lange nagels mag hebben.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:23

@Jildau Wat heb jij prachtige ogen! En ik ben het met je eens. Ik vind minimalistische make-up prachtig :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:23

Ja en nee, wel zin geen zin. Wat een ander er wel of niet mee doet ook lekker zelf weten.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:32

Danique_G schreef:
Badeendje, heb je dan wel de goede foundation kleur? Snap wel dat je het wilt opwarmen en want foundation geeft niet echt diepte in je gezicht. Zou je eventueel met een concealer kunnen werken om te voorkomen dat je je hele gezicht bedekt?

Ik denk vooral dat de foundation net iets te dekkend is, ik heb van mezelf best rode wangen en zelfs met een dun laagje foundation gaat die kleur echt zo erg naar de achtergrond. Ik denk dat er wel betere foundations zijn hoor, ik heb nu tenminste eentje die goed bij mijn huidskleur matcht, maar een minder dekkende zou beter zijn!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:45

Waar voor mijzelf meer de make-up issue zit is dat veel vrouwen het toch echt als gewoonte aanleren in hun tiener- of twintigerjaren. Als het allemaal alleen maar ging om gewoon de mooie punten uit je gezicht naar voren te brengen, waarom dragen mannen dan gen makeup? Hebben die van zichzelf een gezicht dat al mooi genoeg is? En waarom worden mannen die het wél doen er dan op aan gekeken? (En dan heb ik het niet over mannen die een potje foundation hebben om een plekje weg te kunnen werken ofzo, of mensen die op TV komen.)

Kijk, echt waar, iedereen mag doen wat ie zelf wil, maar je maakt mij echt niet wijs dat het overgrote deel van de make-up dragers dit doet omdat ze dat zélf willen, en voor niemand anders. En dat is wel degelijk een probleem denk ik.

Overigens, verrassend genoeg draag ik nooit make-up, ik heb het wel eens gedaan voor feestjes maar ik wrijf te vaak in m'n ogen en vind het er heel snel 'too much' uitzien := Ik ben ook eens opgemaakt door een visagist voor een fotoshoot en hoewel m'n eerste gedachte was "Wow, wat mooi!" was mijn tweede gedachte "Wow, ik herken mezelf letterlijk niet meer". Dus nee. Liever niet. Mijn liefje vind me mooi zonder. Ik vind het teveel moeite/geldverspilling. Goed genoeg. :):)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:51

Genoeg mannen die er niet uit zien zonder baard bijvoorbeeld hoor. Ook mannen doen dingen aan hun uiterlijk om er anders uit te zien. Ik draag zelf eigenlijk elke dag eye-liner, kleurloze wenkbrauwgel en mascara. Meestal draag ik met uit eten gaan / date ook een neutrale lipliquid of een lippenstift. En als ik echt uitpak dan foundation + uitgebreide ogenschaduw. Maar ik heb van mezelf een wat getinte huid, een open oogopslag en donkere wenkbrauwen / wimpers. Daardoor zien veel mensen het niet eens als ik geen make-up op heb. _O-

Maar vind het zelf mooier staan, krijg een vriendelijkere en meer open blik met wat eye-liner. Mijn ex kon nog wel eens zeuren wanneer ik me niet opmaakte. Die kon het zich persoonlijk aantrekken als ik me op maandag wel wat meer opmaakte en hij dan dinsdag kwam en dat ik het dan niet deed. Mijn huidige vriend ziet het niet eens. "Oh je hebt nu een zwart lijntje boven je oog". :Y) En "het is een leuk extraatje maar het hoeft niet".

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:07

Ik ben wel van de make up, ik maak me op omdat ik dat zelf mooi vind.
Draag geen foundation omdat m'n huid daar niet blij van word maar wel altijd redelijk dik eyeliner, mascara, blush en lipstick.
Het is ook een beetje iets wat bij mijn style past en vind het zelf gewoon heel mooi.
Er zijn er zat die zeggen, zonder make op is ook heel mooi, maar ik voel me er gewoon goed bij, ik zal ook zelden de deur uit gaan zonder en als ik een dagje thuis ben draag ik nog steeds make op, het hoort gewoon bij mij.
Wat een ander wel of niet doet moeten ze geheel zelf weten en laat ik in hun waarde.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:09

MarlindeRooz schreef:
Genoeg mannen die er niet uit zien zonder baard bijvoorbeeld hoor. Ook mannen doen dingen aan hun uiterlijk om er anders uit te zien.

Klopt, maar is wel echt van een andere orde. Geen man die als ie zijn baard niet netjes maakt 's morgens de vraag krijgt of ie ziek is :=
De meeste dingen die mannen doen, doen vrouwen ook. Kleding, haar, hygiëne etc.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:36

Ik vind het inderdaad storend dat er echt een verschil is tussen mannen en vrouwen.
Eens was op zoek naar een fotograaf omdat ik leuke foto's van mij zelf wilde laten maken. Bij eentje stond erbij dat het vrouwen dingend aangeraden werd om ook de visagist bij te boeken... die is het dus niet geworden.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:02

Ik ga zowel met als zonder make-up comfortabel de deur uit.
Wel vind ik mezelf er wat wakkerder en scherper uitzien met make-up, dus voor een date doe ik wel altijd wat op.

Nu door de corona loop ik sinds maart al met een bloot gezicht rond, ik zit dusdanig veel thuis dat ik het de moeite niet waard vind haha.

Overigens, heb ik ook niks tegen mensen die 'veel' make-up dragen. Met al die poedertjes, en smeerseltjes en technieken begint haast een kunstvorm te worden. Daar heb ik wel respect voor. :)