De coronaMelder of corona app.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: De coronaMelder of corona app.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 14:07

Karuna, jij hebt al Corona gehad toch? Heb je de app toch niet nodig ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:09

Je weet niet of je een tweede keer kunt krijgen. Waarschijnlijk wel lijkt nu. En ook voor mezelf en omgeving zou het fijn zijn het te weten of je in contact bent geweest met. Stel de supermarkt is iemand geweest die besmet is. En ik weet van mensen die de app niet hebben kun je die waarschuwen. Ik ken genoeg mensen in de omgeving zonder smartphone die dus nooit die app kunnen downloaden

Aangezien ik niet mega uithuizig ben en heel erg afstand houdt van mensen kan ik vrij aardig inschatten waar ik dan iemand zou hebben ontmoet.

Maar ja foon wi het niet dan houdt het op.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:20

karuna schreef:
Je weet niet of je een tweede keer kunt krijgen. Waarschijnlijk wel lijkt nu. En ook voor mezelf en omgeving zou het fijn zijn het te weten of je in contact bent geweest met. Stel de supermarkt is iemand geweest die besmet is. En ik weet van mensen die de app niet hebben kun je die waarschuwen. Ik ken genoeg mensen in de omgeving zonder smartphone die dus nooit die app kunnen downloaden

Aangezien ik niet mega uithuizig ben en heel erg afstand houdt van mensen kan ik vrij aardig inschatten waar ik dan iemand zou hebben ontmoet.

Maar ja foon wi het niet dan houdt het op.

Maar je krijgt waarschijnlijk geen melding van iemand uit de supermarkt, tenzij je minstens 10-15 minuten in je nek gehijgd wordt door de besmette persoon. Als je langs elkaar loopt in de supermarkt, zul je geen melding krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:23

Ik noem maar een voorbeeld, kan ook markt zijn of honden uitlaten bij wijze van. .ik ben al best lang heel beperkt langer dan 15 minuten met vreemden in een ruimte of in de buurt. En de 15 minuten is destijds gekozen voor uitgeademde virusdeeltjes, als iemand eens goed in zijn hand niest en daarmee een deurkruk vastpakt die je vervolgens ook vastpakt en daarna aan je neus krabt. Dan heb je die 15 minuten niet nodig.
Ik zou dan mensen kunnen melden, hee jij bent toen ook daar geweest, ik krijg een melding dat iemand besmet is. Doe even navraag bij de ggd of je huisarts

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:25

karuna schreef:
Ik noem maar een voorbeeld, kan ook markt zijn of honden uitlaten bij wijze van. .ik ben al best lang heel beperkt langer dan 15 minuten met vreemden in een ruimte of in de buurt. En de 15 minuten is destijds gekozen voor uitgeademde virusdeeltjes, als iemand eens goed in zijn hand niest en daarmee een deurkruk vastpakt die je vervolgens ook vastpakt en daarna aan je neus krabt. Dan heb je die 15 minuten niet nodig.
Ik zou dan mensen kunnen melden, hee jij bent toen ook daar geweest, ik krijg een melding dat iemand besmet is. Doe even navraag bij de ggd of je huisarts

Maar een markt is buiten en je laat je hond ook buiten uit, daar is het risico sowieso kleiner en sta je ook niet zo lang op dezelfde plek.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:27

het zijn maar voorbeelden. Als je daar bent geweest waar iemand was die besmet was blijkt later zal de app dat lijkt me aangeven. Daar gaat het om. Niet of je ook daadwerkelijk besmet wordt. Of hoe groot het risico is dat je ziek wordt maar de app zal je dan een melding geven. En die kun je dan doorgeven aan mensen die daar ook waren als je dat weet

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:28

karuna schreef:
het zijn maar voorbeelden. Als je daar bent geweest waar iemand was die besmet was blijkt later zal de app dat lijkt me aangeven. Daar gaat het om. Niet of je ook daadwerkelijk besmet wordt.

En voorbeelden hoeven niet juist te zijn? Maar we kunnen het hier heel lang over hebben, je gaat de app toch niet installeren, dus je krijgt ook geen melding en kan anderen ook niet waarschuwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 14:29

karuna schreef:
het zijn maar voorbeelden. Als je daar bent geweest waar iemand was die besmet was blijkt later zal de app dat lijkt me aangeven. Daar gaat het om. Niet of je ook daadwerkelijk besmet wordt.

Alleen wanneer je langer dan 15 minuten binnen anderhalve meter van de positief geteste bent geweest.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:34

bigone schreef:
karuna schreef:

Alleen wanneer je langer dan 15 minuten binnen anderhalve meter van de positief geteste bent geweest.

Karuna, denk dat je twee dingen door elkaar haalt.

De app zal niet aangeven als jij vlak na iemand de supermarkt binnen komt die Corona heeft.
Degene loopt 3 gangpaden door en is met 5 minuten buiten, jij doet een half uur over en gaat er dan uit.
Dan krijg je geen melding, want je bent niet die 15 minuten dicht bij degene geweest.

Dus niemand in die supermarkt (want de besmette persoon was daar 5 minuten) krijgt hier bericht van..

En ja in theorie kan je besmet zijn als diegene net voor je heeft lopen niezen/hoesten ed in de supermarkt en jij het op die manier oppikt omdat het zweeft in de lucht. Maar zo werkt de app dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:41

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:58

Bedankt voor je uitgebreide post. Snap nu iig waarom hij locatie vraagt.
Ik werk zelf in de zorg en zit in het test gebied Drenthe. Ik vind het zelf wel belangrijk om zoiets te downloaden dan. Hoorde van de collega's dat de meerdere het ook al op de telefoon hadden gezet.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:09

Ja hoor bij mij staat 'ie er ook op. Volgens de informatie gaat het trouwens niet op locatie, maar via bluetooth. Dus technisch gezien kan die app niet precies weten waar je bent.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 16:36

XXTien1979 schreef:
Ik heb de app ook. Baat het niet, schaadt het niet. Over veiligheid maak ik me geen zorgen, app zal vast niet zomaar op de markt gebracht zijn. Daarnaast, als iemand wat wil hacken kan dat zonder die app vast ook wel.
Daarnaast werkt het via Bluetooth, geen locatie. Uitzetten kan te allen tijde.
Ik lees in de app dat je geen info krijgt wie corona heeft/had, maar alleen de datum waarop je contact had met iemand die.. Nou, dat vind ik voldoende.

Zo sta ik er ook in, zit niet in het testgebied maar heb hem wel al geïnstalleerd

Karuna: Ook google moet je toestemming geven om je locatie te lezen dus als jij die niet toestaat, kunnen ze dat niet, net als maps

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 10:14

De app word nu echt actueel aangezien hij komende week overal te gebruiken is. Denk nog steeds dat het veel besmettingen kan voorkomen maar hoop wel dat iemand die een melding krijgt een sneltest kan ondergaan want anders gaan mensen hem niet gebruiken. De meesten gaan niet 10 dagen binnen zitten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:22

Ik heb hem net geïnstalleerd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:23

Ik heb hem uiteindelijk aan de praat gekregen en alle andere apps locatie geweigert. Ik zet hem aan als ik ergens heen ga en weer uit als ik daar weg ben. Check tussendoor thuis of er een melding is geweest.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:27

In Belgie is hij er ook sinds een paar dagen. Ik heb hem ook geinstalleerd. Bluetooth staat toch continu aan ivm handsfree in de auto. Dus dat is ook al geen probleem. Ik merk echt geen verschil in batterijduur.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:35

Mijn collega's die met app ontwikkeling bezig zijn, ook in het kader van privacy, zijn heel enthousiast over de app. Na het lezen en kijken van de informatie heb ik hem een aantal weken geleden geïnstalleerd. Ik hoop dat er meer mensen volgen, het is een mooie manier om het virus in te kunnen dammen, zo heeft het ook gewerkt in China (alleen daar onder dwang).

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:49

Ik heb hem al sinds hij voor de testregio online ging (waar ik niet in woon of werk), wilde hem er gewoon vast op hebben en dacht, wie weet zijn er meer mensen die dat al doen. Netjes iedere maand een rapport dat er geen blootstellingen zijn geweest en de app naar behoren werkt. Hij staat ten alle tijden aan en maakt in een week nog niet eens 1% van mijn batterijverbruik op. Gebruikt geen mobiele data en je hoeft er verder ook helemaal niks mee te doen. Prima gedaan zo :j

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:50

Ik gebruik hem al een tijdje en merk ook geen verschil in batterij duur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:56

Sakura789 schreef:
Mijn collega's die met app ontwikkeling bezig zijn, ook in het kader van privacy, zijn heel enthousiast over de app. Na het lezen en kijken van de informatie heb ik hem een aantal weken geleden geïnstalleerd. Ik hoop dat er meer mensen volgen, het is een mooie manier om het virus in te kunnen dammen, zo heeft het ook gewerkt in China (alleen daar onder dwang).

Vraagje: mijn broer had de test app, maar volgens hem is het eigenlijk onmogelijk om alles te verwijderen?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:11

Ik heb hem ook geïnstalleerd maar ik zie er niet zo de meerwaarde van in met de huidige drempels: ik zou liever zien dat de app me véél sneller en melding geeft dan pas na 15 minuten contact binnen de 1,5 meter. De enige waarmee ik dat zou bereiken is bij vrienden en die gaan het me sowieso al laten weten mochten ze corona hebben.

Ik volg echter soms live les op de campus of studeer in de faculteitsbib (dus langer dan 1 u aan een stuk in een ruimte maar in principe op meer dan 1,5 meter), dan zou ik het leuk gevonden hebben als de app het zou melden indien iemand in de ruimte positief zou blijken te zijn, maar ja.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 15:21

Schemerdier schreef:
Ik heb hem ook geïnstalleerd maar ik zie er niet zo de meerwaarde van in met de huidige drempels: ik zou liever zien dat de app me véél sneller en melding geeft dan pas na 15 minuten contact binnen de 1,5 meter. De enige waarmee ik dat zou bereiken is bij vrienden en die gaan het me sowieso al laten weten mochten ze corona hebben.

Ik volg echter soms live les op de campus of studeer in de faculteitsbib (dus langer dan 1 u aan een stuk in een ruimte maar in principe op meer dan 1,5 meter), dan zou ik het leuk gevonden hebben als de app het zou melden indien iemand in de ruimte positief zou blijken te zijn, maar ja.

Die app is geen wondermiddel die Corona of aerosolen kan ruiken. Eigen verantwoordelijkheid is nog steeds het beste. Wanneer je je niet veilig genoeg voelt in die bieb kun je er beter niet gaan zitten.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:26

Klopt, maar soms ben ik verplicht de les te volgen of moet ik boeken raadplegen in de bib.
Gelukkig is het risico vooralsnog beperkt want de lokalen zijn met 1/5 bezetting, en in de bib is er volgens de coronamaatregelen slechts plaats voor 110 personen, waarbij er momenteel maar rond de 15 personen effectief aanwezig zijn per tijdsvak (je kan reserven per vak van 3 uur 1/dag)

Dus al bij al valt het goed mee, maar is de app voor mij persoonlijk dus ook echt volkomen onnuttig.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:39

Kinke schreef:
Sakura789 schreef:

Vraagje: mijn broer had de test app, maar volgens hem is het eigenlijk onmogelijk om alles te verwijderen?

Ik heb collega's die veel van apps weten, maar ik ben een complete nitwit. Dus geen idee...