Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:34

BaileyMix schreef:
Ach kom, en dat is een fijn, waardig leven hebben? Volgens de regels je gehele leven maar liefst 0,8m2
tot je beschikking hebben? Zou jij ervoor tekenen? Dat iets wettelijk gezien mag maakt het niet direct diervriendelijk.

Ik zeg niet dat een fijn, waardig leven hebben is. Ik zeg dat het leven van dieren hier niet hetzelfde is als het leven van dieren daar en dat het al een hele verbetering is. Overigens behoor ik steeds meer in de categorie zelfvoorzienend in eigen vlees omdat ik vind dat dieren dus inderdaad een goed leven gehad moeten hebben voordat ik ze opeet. Maar ik zie de dood zelf niet als lijden, dus ook niet als een probleem.

Overigens houden veehouders wel degelijk veel meer van hun dieren dan koelkastfabrikanten van hun koelkasten. Dat vergelijkbaar vinden maakt discussies voeren heel lastig, want daarmee schoffeer je ontzettend veel veehouders en terecht. Want je zet hen weg als wezens die geen gevoel hebben voor andere wezens, enkel omdat ze niet zo'n probleem hebben met het doden voor gebruik als jij en mogelijk andere waardes hebben wanneer een dier een goed leven heeft gehad dan jij.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:36

Sicayes schreef:
Zou je de edit knop willen gebruiken om je antwoorden gewoon in 1 post te houden? Leest wat makkelijker.

Ik denk verder dat het een hoop zou schelen als de wat 'stelligere' vegans in plaats van iemand af te branden dat ze geen vegan zijn, ook blij kan zijn dat iemand tenminste iets doet. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

Misschien dat diegene die voor het eerst zuivelloos of minder-vlees-etend door het leven gaat inziet hoe makkelijk en goed het gaat en dan is de stap naar compleet veganisme al weer makkelijker gezet dan als gatekeeping is van 'ja leuk enzo MAAR HET IS NIET GENOEG EN STELT NIKS VOOR -:(- " want dat is wat er nu veelal gebeurd en ook deels waar dit topic over gaat.

Ik hou van dieren, ik hou van mannen, ik hou van mensen. Maar ik hou niet van de dazen die mij prikken, van Jeffrey Dahmer of van mensen die met poepschoenen door mijn huis lopen. :+

Ik vind het heel goed dat veel mensen bewuster om willen gaan met vlees, persoonlijk ben ik ook van mening dat een exclusief planten-dieet niet mens-eigen is. Maar dat iemand anders dat juist anders vind - dat respecteer ik en vind ik ook goed.

Nee, want ik weet niet hoe dat moet :+ Als je het me zou willen uitleggen en het maakt het overzichtelijker, graag.

Ik zou dat ook nooit zeggen hoor. Alle kleine beetjes helpen en alles begint klein, absoluut. Maar het is wél frustrerend om iets te horen als "ik hou van dieren hoor maar zou nooit zonder vlees kunnen". Die frustratie maakt dat ik - en ik denk veel vegans met mij - soms feller reageren dan de bedoeling is. Ook omdat het niet om iets kleins gaat - het gaat om de levens van miljoenen dieren. Dat maakt het voor mij een topprioriteit, terwijl dat voor anderen niet zo is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:43

DeMolenhoek schreef:
Uiteraard is vegan extreem en daar is niets mis mee. Als omnivoor kies je voor een leven op plantaardige basis. Dat is even extreem als een omnivoor die enkel vlees zou eten. Ontkennen dat het een extreme uiting is en dat zien als respectloos zorgt uiteraard niet voor een aangename discussie. Ik vind het spijtig dat je extreem ziet als iets negatiefs.

Overigens is vlees, ei, melk etc niet altijd leed. Dat zet jij nu weer als een feit en dat klopt totaal niet. Er zijn voldoende diervriendelijke alternatieven zonder enig vorm van leed. Uiteindelijk zie ik ook genoeg vegans bv wel paardrijden dus er wordt even goed gebruikt gemaakt van een dier :) Dan zie ik niet wat er mis is met een ei van een kip die kan rondscharrelen waar ze wil.

Maar om op het topic te antwoorden: Uiteraard mag iedereen wat vinden van dierenleed en niet alleen vegans. Iedereen zou blij moeten zijn met elk initiatief om dierenleed te verminderen, hoe klein ook.

Dat is niet zo, dat vind jij. Omdat het anders is dan waar jij aan gewend bent. Ik vind niet het vlees eten an sich extreem, ik vind het houden en doden van dieren op de manier en schaal waarop dat nu gebeurt terwijl er alternatieven zijn extreem.

Over dat ei is ook binnen de vegan community trouwens wel eens wat gekibbel :D Net zoals bv. met honing.

Ik ben benieuwd wat volgens jou voor melk en vlees een diervriendelijk alternatief is? Oprecht benieuwd, ik ben altijd op zoek naar middenwegen en manieren om daarin te verbinden.
Ik kom overigens op genoeg veehouderijen en weet echt wel dat niet iedere veehouder één of andere duivel is, laat me dat duidelijk maken. Maar in de basis is er gewoon een waardeverschil die moeilijk met elkaar te verenigen is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:44

Hoewel ik zelf geen veganist ben, vind ik veganisme juist niet extreem eigenlijk. Als je er heel open naar kijkt, dan vind ik het veel extremer om dieren te fokken, te selecteren op uiterlijk, in kleine hokjes te houden, voor hun vlees en om melk uit hun uier te halen als voedsel.. dan een plantaardig dieet.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:44

Oh geen punt! Als je een post hebt gemaakt heb je in de rechter hoek van het kader van je post een 'wijzig' knop. Zie:

Afbeelding

(ik had het geen edit knop moeten noemen :') komt te veel op Engelse forums denk ik. )

Daarmee kan je alles samenvoegen. Het is wel wat lastig met meerdere quotes. Maar ik kopieer dan gewoon de tekst waarop ik reageer in het [ quote][/quote ] vakje. Zonder naam komt iemand daar ook wel uit.

Soms leest iemand achter elkaar (zonder de ava/naam te zien staan) en dan lijkt het net of er 3 mensen reageren terwijl het in de praktijk maar 1 persoon is. Dat is wat verwarrend en onoverzichtelijk.

Dat snap ik , nooit zonder vlees kunnen zonder het te hebben geprobeerd is onzin. Je zou best kunnen beginnen met in ieder geval een dag minder vlees. Of vervang je melk door kokos/haver/soja melk. En breid het daarbij uit. Veel mensen vinden een enorme aanpassing in het dieet moeilijk (zo zie je ook wel dat mensen die willen afvallen vaak moeite hebben zich aan een nieuw dieet te houden als er ineens heel veel niet meer 'mag' )

Mensen ook bewust maken van vlees met een 'betere' afkomst (bijv. lokale boer, koopeenkoe) is imo ook al een klein stapje in de juiste richting.

Ik vind een stukje vlees ook lekker. Wel lekkerder als ik weet dat deze niet uit de supermarkt komt/een kiloknaller is. Dit vind ik niet afdoen aan mijn liefde voor dieren. Ik probeer een balans te vinden waar ik mij goed bij voel. :j

En ik denk dat wij als jager-verzamelaar ook lang niet elke dag de mazzel hadden om een hert neer te halen.
Dus inderdaad, de hoeveelheden die nu worden geconsumeerd lijken mij overbodig. Iedere stap die een individu doet om dit in te perken lijkt mij een stap in de juiste richting. Dan vind ik je ook een dierenvriend.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 19-08-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:45

BaileyMix schreef:
Je moet er toch je brood mee verdienen, of niet? Emoties hebben daar niets mee te maken. Iedere bedrijfsvoerder is verdrietig als er iets met zijn/haar producten gebeurt.
Ik geloof heus dat je het beste met je koeien voor hebt en handelt zoals jij denkt dat goed is hoor. Maar dat is dus het hele punt van veganisme, waar denk ik veel miscommunicatie door is. Dat het voorbij gaat aan de intrinsieke waarde van een dier, het recht gewoon te zijn, zonder dat het moet dienen of leveren aan de mens. Zonder dat het geld moet opleveren. En als je daar in beginsel nu eenmaal totaal anders over denkt, dan kun je het inderdaad nooit eens worden.

Nu breng je weer iets heel persoonlijks ("emoties hebben daar niets mee te maken") als een feit, maar dat is het mijn inziens niet. De financiële gevolgen van de voorbeelden die ik noemde zijn op ons bedrijf klein genoeg dat ik mij daar gelukkig niet druk over hoef te maken. Ik voel gewoon mee met dat dier dat op dat moment aan het lijden is, zo simpel is het. Dat zijn pure emoties, geen geldzorgen. Vind je het niet vreemd om aan een ander te vertellen wat diegene op zo'n moment voelt, zijnde enkel geld-gerelateerde emoties en niets anders?

Verplicht worden om investeringen te doen (om bijvoorbeeld stikstof te reduceren) zonder dat we daar iets van terug gaan zien in de melkprijs, dát zijn geldzorgen. Niet die enkele koe die ernstig geblesseerd raakt of een kalf dat het niet redt. Geldzorgen die bij mij trouwens eerder leiden tot chronische stress (slecht slapen, kort lontje) dan verdriet.

Een veehouder en een veganist zullen het over het algemeen ook niet eens worden, en dat is helemaal niet erg. Op het moment dat je conclusies gaat trekken voor een ander, draagt dat imo niet bij aan een zinvolle discussie. Dus zullen we de aanname dat ik tijdens een noodslachting alleen maar aan geld denk naar het Rijk der Fabelen verwijzen? :D

Edit: wat grappig, ik lees nu je laatste post:

BaileyMix schreef:
Dat is niet zo, dat vind jij.

Geen aanval, gewoon een constatering van 2 houdingen die ik niet met elkaar kan rijmen :o

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:57

Tiepfoudt schreef:
Nu breng je weer iets heel persoonlijks ("emoties hebben daar niets mee te maken") als een feit, maar dat is het mijn inziens niet. De financiële gevolgen van de voorbeelden die ik noemde zijn op ons bedrijf klein genoeg dat ik mij daar gelukkig niet druk over hoef te maken. Ik voel gewoon mee met dat dier dat op dat moment aan het lijden is, zo simpel is het. Dat zijn pure emoties, geen geldzorgen. Vind je het niet vreemd om aan een ander te vertellen wat diegene op zo'n moment voelt, zijnde enkel geld-gerelateerde emoties en niets anders?

Verplicht worden om investeringen te doen (om bijvoorbeeld stikstof te reduceren) zonder dat we daar iets van terug gaan zien in de melkprijs, dát zijn geldzorgen. Niet die enkele koe die ernstig geblesseerd raakt of een kalf dat het niet redt. Geldzorgen die bij mij trouwens eerder leiden tot chronische stress (slecht slapen, kort lontje) dan verdriet.

Een veehouder en een veganist zullen het over het algemeen ook niet eens worden, en dat is helemaal niet erg. Op het moment dat je conclusies gaat trekken voor een ander, draagt dat imo niet bij aan een zinvolle discussie. Dus zullen we de aanname dat ik tijdens een noodslachting alleen maar aan geld denk naar het Rijk der Fabelen verwijzen? :D

Edit: wat grappig, ik lees nu je laatste post:

BaileyMix schreef:
Dat is niet zo, dat vind jij.

Geen aanval, gewoon een constatering van 2 houdingen die ik niet met elkaar kan rijmen :o

Misschien begrijpen we elkaar verkeerd. Ik bedoel dat emoties niet afdoen aan het feit dat een dier binnen een veehouderij ofwel het product ís, of levert. Dat dat los staat van wat jij voelt voor de dieren.

Ik vind het fijn om te lezen hoe jij over je dieren denkt. Ik zou willen dat het voor elke veehouder zo was, ook (misschien zelfs juist voornamelijk) buiten de melkveehouderij.

We blijven het inderdaad denk ik oneens - we denken in beginsel gewoon anders over bepaalde zaken - dat is ook oké.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:59

BaileyMix schreef:
DeMolenhoek schreef:
Uiteraard is vegan extreem en daar is niets mis mee. Als omnivoor kies je voor een leven op plantaardige basis. Dat is even extreem als een omnivoor die enkel vlees zou eten. Ontkennen dat het een extreme uiting is en dat zien als respectloos zorgt uiteraard niet voor een aangename discussie. Ik vind het spijtig dat je extreem ziet als iets negatiefs.

Overigens is vlees, ei, melk etc niet altijd leed. Dat zet jij nu weer als een feit en dat klopt totaal niet. Er zijn voldoende diervriendelijke alternatieven zonder enig vorm van leed. Uiteindelijk zie ik ook genoeg vegans bv wel paardrijden dus er wordt even goed gebruikt gemaakt van een dier :) Dan zie ik niet wat er mis is met een ei van een kip die kan rondscharrelen waar ze wil.

Maar om op het topic te antwoorden: Uiteraard mag iedereen wat vinden van dierenleed en niet alleen vegans. Iedereen zou blij moeten zijn met elk initiatief om dierenleed te verminderen, hoe klein ook.

Dat is niet zo, dat vind jij. Omdat het anders is dan waar jij aan gewend bent. Ik vind niet het vlees eten an sich extreem, ik vind het houden en doden van dieren op de manier en schaal waarop dat nu gebeurt terwijl er alternatieven zijn extreem.

Over dat ei is ook binnen de vegan community trouwens wel eens wat gekibbel :D Net zoals bv. met honing.

Ik ben benieuwd wat volgens jou voor melk en vlees een diervriendelijk alternatief is? Oprecht benieuwd, ik ben altijd op zoek naar middenwegen en manieren om daarin te verbinden.
Ik kom overigens op genoeg veehouderijen en weet echt wel dat niet iedere veehouder één of andere duivel is, laat me dat duidelijk maken. Maar in de basis is er gewoon een waardeverschil die moeilijk met elkaar te verenigen is.

Een duurzaam en diervriendelijk alternatief voor vlees en melk.
Melk en zuivel kan je zelf vrij makkelijk kweken door op een groot weiland met een schuilstal een kudde melkgeiten te houden bijvoorbeeld.
Deze melkgeiten zou je dan elk jaar moeten laten dekken. De geitjes hou je bijvoorbeeld zelf aan voor verdere productie of verkoop je en de bokjes mogen lekker rond lopen in het weiland (na castratie) en gaan zodra ze op een hoog genoeg gewicht zijn naar een slager in de buurt die bekend staat om zijn geduld met dieren. Bij voorkeur vraag je of je aanwezig mag zijn hij het slachtproces van je eigen dier zodat je kan leren hoe het in zijn werk gaat.

De melk zou je nog kunnen vermaken tot ijs, kaas en yoghurt zodat het langer houdbaar blijft.

Zo heb je dus zuivel en vlees van eigen land en productie. Weet je wat de dieren gegeten hebben, dat ze genoeg liefde hebben gehad en dat er geen preventieve geneesmiddelen gebruikt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:04

BaileyMix schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik kweek bv mijn eigen schapen voor het vlees :) Elk dier komt van jongs af aan in de hand. Zij kennen en vertrouwen mij door en door. Kruipen op de schoot en komen knuffelen. Kunnen 24/7 kiezen tussen binnen en buiten. Worden pas gespeend als ze tegen geslachtsrijp aan komen (ligt hier op 5/6 maand maar vaak is dan de melkproductie dan ook al gestopt) Alles blijft in groep tot ze worden geslacht. Een lam wordt (vergund) thuis geslacht. Wij gaan tijdens de dagelijkse routine de weide in. Alles krijgt eten en het ene lam lokken wij dan wat weg van de rest met extra lekkers. Terwijl het lam dit opknabbelt knuffel en kroel ik terwijl mijn vriend het slachtmasker bovenhaalt. Dit zet hij op het voorhoofd, wat het lam niet eng vind. Het lam staat nog steeds te kroelen en te eten, welliswaar met een halsband aan ondertussen maar dit zijn ze langzaam aan gewend geworden tijdens het opgroeien. Ook dit is niet eng. 1 schot en het lam is direct hersendood. Hij heeft het nooit gemerkt, er is geen stressvol vervoer geweest. Dit is in mijn ogen diervriendelijk. 0,0 stress.

Voor onze kippen gaan wij ook voor dubbeldoel rassen. Deze zakken niet door hun poten en kunnen hier vrij rondscharrelen. Af en toe gaat er 1 bij de buren piepen en die is dan na een dag of 2 weer terug. Slachten gebeurt als ze op stok zitten te slapen. Kippen zijn dan natuurlijk verdoofd en worden gewoon geschoten op de stok. Ook hier is er geen besef wat er is gebeurt, geen stress en geen leed.

Melk halen wij deels van de schapen. Als de lammetjes minder en minder beginnen te drinken nemen wij langzaam het melken op. Dit doen wij nu wel nog maar zeer beperkt. Ondertussen zijn er 2 schapen hier in getraind. Er wordt dus geen lam weggenomen opdat wij meer melk hebben.

Voor koemelk zijn wij aan het zoeken naar een boer die ook de kalfjes 24/7 bij de koe laat. Maar deze zijn helaas zeer zeldzaam.

Wij zijn ook in al de rest vrij natuurlijk. Elk jaar een ruime bloemenmengeling voor de vlinders en de bijen. Fruit en groenten besproeien wij niet. Wij laten de gewone bijen hun werk doen en zetten bv geen honingbijen uit. Het stikt hier van de lieveheersbeestjes, wespen etc. Dus ik gok dat zij het hier wel aangenaam vinden :)

Oh nog een edit: Binnenkort komen er 2 varkens die worden geslacht zoals de lammetjes. Wij houden deze op een ruim stuk buiten en niet binnen :) Heel dicht tegen de natuur aan. Rundsvlees komt van koeien die 100% in het natuurgebied lopen hier in de buurt van ongelofelijk veel hectaren bij elkaar. In de winter krijgen ze hooibalen neergezet en bieten etc bij indien nodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-20 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:07

Een discussie die ik in dit topic nog niet ben tegen gekomen: het hebben/ krijgen van kinderen.

Want met de geboorte van een kind, is er óók weer een extra mond te voeden. En een baby, peuter, kleuter kan/Mag je volgens mij niet veganistisch eten geven?

En dat babytje groeit op en gaat later misschien wel vlees eten....

Ik zelf bijvoorbeeld heb geen intenties om moeder te worden. Ik praat het kopen van kiloknallers niet goed, maar doordat ik geen nageslacht op de wereld zet, red ik ook het leven van heel veel dieren.

Om nog maar niet over het klimaat te spreken. Want van alle diersoorten (kip, varken, rund, schaap) is rundvlees wél een van het meest diervriendelijke vlees. Maar juist wél weer het vlees wat het meeste impact heeft op het klimaat..

Kortom, om het écht goed te doen, zou je eigenlijk niet moeten leven. Want wat je ook eet, er zit altijd ergens in het productieproces wel een gevalletje: niet diervriendelijk en/ of slecht voor het klimaat.

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:10

Afbeelding

Ik las vanmiddag in mijn pauze dit topic en de reacties en open instagram en kwam deze tegen. Toevallig... Vond hem wel mooi. Zelf vegetarisch en aardig goed vegan op weg. eieren eet ik van mijn eigen kippen die in de tuin scharrelen. Vind het een erg interessant topic met in veel reacties te lezen dat zoveel mensen er wel bewust van zijn, dat is denk ik al een hele goeie stap :Y)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:10

Het krijgen van kinderen en voortplanten hoort voor mij bij mijn oerinstinct. Ik hoop dat ik dit nageslacht dusdanige opvoeding kan meegeven om bewust met zijn/haar doen en laten om te gaan. Dat is in ieder geval wel de bedoeling.

Dat vind ik ook wel de minimale verantwoordelijkheid denk ik. Als je het dan wil, maak ze dan wel bewust. Dat gaat ook het leed tegen.

Mooie quote Indra_S _/-\o_

Mijn voornemen is overigens ook om over een paar jaar voor een deel zelfvoorzienend te zijn wat betreft vlees en eieren. Moet er nog voor verhuizen met partnerlief. Maar is wel de wens.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 19-08-20 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:12

mvdende schreef:
Een discussie die ik in dit topic nog niet ben tegen gekomen: het hebben/ krijgen van kinderen.

Want met de geboorte van een kind, is er óók weer een extra mond te voeden. En een baby, peuter, kleuter kan/Mag je volgens mij niet veganistisch eten geven?

Ik zelf bijvoorbeeld heb geen intenties om moeder te worden. Ik praat het kopen van kiloknallers niet goed, maar doordat ik geen nageslacht op de wereld zet, red ik ook het leven van heel veel dieren.

Om nog maar niet over het klimaat te spreken. Want van alle diersoorten (kip, varken, rund, schaap) is rundvlees wél een van het meest diervriendelijke vlees. Maar juist wél weer het vlees wat het meeste impact heeft op het klimaat..

Kortom, om het écht goed te doen, zou je eigenlijk niet moeten leven. Want wat je ook eet, er zit altijd ergens in het productieproces wel een gevalletje: niet diervriendelijk en/ of slecht voor het klimaat.

Ik ben al lange tijd voorstander van maximum 2 kinderen per gezin. Zo zal langzaam de populatie weer dalen en wordt de wereld weer gezonder. Je gaat er altijd bij hebben die geen kinderen willen etc. Binnen 100 jaar moet er dan al opmerkelijk verschil zijn.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:21

DeMolenhoek schreef:
mvdende schreef:

Ik ben al lange tijd voorstander van maximum 2 kinderen per gezin. Zo zal langzaam de populatie weer dalen en wordt de wereld weer gezonder. Je gaat er altijd bij hebben die geen kinderen willen etc. Binnen 100 jaar moet er dan al opmerkelijk verschil zijn.

2 kinderen per gezin vind ik dus ook echt een top oplossing! 4,5,6 kinderen is echt niet nodig en naar mijn mening alleen maar slecht voor moeder aarde.

Sommige mensen zeggen wel eens tegen mij: je moet minder water verbruiken, of je eet te veel vlees, of je hebt nu een autotje..

Tja, ik weet echt wel dat ik minder water kan gebruiken, minder vlees kan eten en vaker de auto kan laten staan.

Maar ik heb helemaal geen kinderen dus mijn "footprint" op de aarde is alsnog heel veel kleiner dan iemand die wél kinderen op de aarde zet.

En zoals hierboven vermeld wordt, zou ik ook wel willen leven. Eigen vlees, zuivel en eieren "produceren" door het goed diervriendelijk houden van rund, schaap en kip.

Maar tenzij ik de loterij win, zit de kans dat ik in mn eentje zo kan leven er niet in.

Ik probeer wél lokaal te kopen, aardappelen en uien direct van de boer bijvoorbeeld ipv in de supermarkt.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:22

8nnemiek schreef:
Hoewel ik zelf geen veganist ben, vind ik veganisme juist niet extreem eigenlijk. Als je er heel open naar kijkt, dan vind ik het veel extremer om dieren te fokken, te selecteren op uiterlijk, in kleine hokjes te houden, voor hun vlees en om melk uit hun uier te halen als voedsel.. dan een plantaardig dieet.

Precies dit. Eigenlijk nooit zo over gedacht maar klopt helemaal.

Anoniem

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:27

mvdende: Lokaal kopen is echt al een heel goede start :j Ik erger mij vaak aan Oxfam bv. Bio en Fairtrade maar het vliegt wel de halve aarde over. Tot daar dus het aspect bio om de aarde gezonder te maken... Of bio appelsap met appelsienen uit, jawel, Brazilië. Dat laat ik dus lekker staan en ik ga een kannetje appelsap halen bij de boer hier om de hoek van zijn eigen appels :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:32

Zodra je 4m2 aan tuin hebt, kan je al diervriedelijk vlees produceren. Konijnen, kwartels en cavia's zijn alle drie prima mogelijk in een hok van 1x2. Maak er een kast van en je hebt 3 (konijnen hebben 50 tot 70cm nodig, afhankelijk van het ras) tot 6 lagen (kwartels hebben 30cm nodig, cavia's 35cm) en je kunt ze echt diervriendelijk houden zonder de hoofdprijs kwijt te zijn voor je vlees.

Kippen hebben meer ruimte nodig (6m2 is voor krielrassen wel al voldoende, maar de haan is in woonwijken vaak een probleem). Schapen en runderen is een heel ander verhaal, dat gaat heel hard. Zelfs als je Ouessant en Dexters neemt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:39

Mizora schreef:
Zodra je 4m2 aan tuin hebt, kan je al diervriedelijk vlees produceren. Konijnen, kwartels en cavia's zijn alle drie prima mogelijk in een hok van 1x2. Maak er een kast van en je hebt 3 (konijnen hebben 50 tot 70cm nodig, afhankelijk van het ras) tot 6 lagen (kwartels hebben 30cm nodig, cavia's 35cm) en je kunt ze echt diervriendelijk houden zonder de hoofdprijs kwijt te zijn voor je vlees.

Maar een konijn in een hok van 50 cm is toch verre van diervriendelijk? :=
Ik vind dat een konijn minimaal een ruim buitenverblijf nodig heeft waar hij een sprintje kan trekken, een maatje heeft, verstopplekken, speelgoed, liefst op gras..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 16:44

Konijnen in zulke hokjes vind ik ook niet diervriendelijk. Dan word ik toch blijer van alternatieven zoals koopeenkoe en dergelijke, zou ik vlees eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:52

Hier zijn wij ook alle konijnenhokken aan het aanpassen naar 0,90 op 1,80 binnen en buiten naar 0,90 op 2,40. Volgende doel is een steriele voedster bij onze ram zodat deze altijd gezelschap heeft.

Elk hok kan overigens aangekoppeld worden dus wij kunnen de ruimte onbeperkt vergroten :) Volgende doel is een groot buitenverblijf van 10 op 5 (voor 4 konijnen), maar daar moeten wij eerst nog even de tijd voor vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:59

8nnemiek schreef:
Mizora schreef:

Maar een konijn in een hok van 50 cm is toch verre van diervriendelijk? :=
Ik vind dat een konijn minimaal een ruim buitenverblijf nodig heeft waar hij een sprintje kan trekken, een maatje heeft, verstopplekken, speelgoed, liefst op gras..

50cm hoog en 1x2m is voor 2 dwergkonijnen een prima verblijf. En wanneer de twee voedsters gedekt zijn, moeten ze mogelijk tijdelijk gescheiden worden en dan is een verblijf van 1x1m ook prima. Overigens is het goed om te beseffen dat het vleesdieren zijn. De kiloknallers zijn dus varkens die op 0.8m2 gehouden zijn (2.5 varken op 1 laag van dit hok) en vleeskuikens die met 42kg/m2 gehouden zijn, dus zo'n 36-40 dieren op 1 verdieping. Je moet het daartegen afzetten, niet tegen hobbykonijnen.

Het ging over het aantal lagen boven elkaar en niet over optimale
Huisvesting maar over diervriendelijk. Een 6 tot 7 is diervriendelijk, een 9 of 10 is optimaal. Cavia's zijn gemakkelijker diervriendelijk te houden, maar vinden veel mensen lastiger omdat ze in onze cultuur knuffeldieren zijn.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:36

Ik vind de kwartel optie wel weer een hele goede optie voor mensen die met beperkte ruimte toch eieren en vlees willen. Japanse vleeskwartels leven graag in groepjes (4 hennen 1 haan bijvoorbeeld) en jongen zijn met 8 weken slachtrijp.
Voor 5 kwartels is een hok van 5m2 ruim zat. Maak er nog een opfokhokje bij en je hebt echt al een hoop eieren en vlees die je niet in de winkel hoeft te kopen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:27

Nog even over de kalveren discussie die zouden gehouden worden op 0,8m2. Mensen, dat is 80cm X 80cm. Als het kalf tegen dan niet al is vermalen tot gehakt, krijg je het daar nooit op kwijt lijkt mij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:35

HopeMyDay schreef:
Ik vind de kwartel optie wel weer een hele goede optie voor mensen die met beperkte ruimte toch eieren en vlees willen. Japanse vleeskwartels leven graag in groepjes (4 hennen 1 haan bijvoorbeeld) en jongen zijn met 8 weken slachtrijp.
Voor 5 kwartels is een hok van 5m2 ruim zat. Maak er nog een opfokhokje bij en je hebt echt al een hoop eieren en vlees die je niet in de winkel hoeft te kopen.

Ik weet niet of kwartels veel herrie maken? Ik woon wel in een woonwijk dus kip is echt uitgesloten.

En ik kan/ wil niet zelf slachten. Ten minste, het hele proces van dood dier naar vlees voor in de vriezer prima. Maar ik kan het niet over mn hart verkrijgen zn kwartel zelf te doden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:38

sevke schreef:
Nog even over de kalveren discussie die zouden gehouden worden op 0,8m2. Mensen, dat is 80cm X 80cm. Als het kalf tegen dan niet al is vermalen tot gehakt, krijg je het daar nooit op kwijt lijkt mij.

0,8m2 is geen 80x80, maar bv 100x80.. of bv 150x50.

Verder heb ik geen idee van de regelgeving.

Over de hobbydieren vs vleesdieren, ik vraag me af waarom daar verschil in moet zitten. Alsof zo’n dier dan ineens gelukkiger is met minder ruimte :=
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-08-20 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt