Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:20

Shenavallie schreef:
Als je de omgeving erbij betrekt zal het inderdaad al een stuk meer geaccepteerd worden. Je spreekt over 'plat gooien'. Heb je helemaal niets meer dat eraan herinnert? Of heb je toch bepaalde delen laten staan?

Het woonhuis ging helemaal tegen de vlakte. Die wilde we eerst renoveren maar voor een halve ton meer hadden we een compleet nieuw huis staan. Er zijn 2 stallen gebouwen blijven staan, die hebben we opnieuw met mooi zwart hout betimmerd en een nieuw geisoleerd dak er op, dat waren al echt paardenstallen. Verder stonden er container stallen en was het erf een allegaar wat bestrating betreft. Dat is nu mooi strak met goede drainage en putten en de container stallen weg waardoor er nu een prachtige grote 100 jarige kastanje boom midden op het erf staat te doen pronken. Stapmolen is ook verplaatst en hekwerk overal vervangen naar mooi natuurlijk hout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:24

Achterom schreef:
Marie_Anne schreef:
De vrouw in het voorbeeld had kennisgemaakt op de buurt-bbq las ik.

Hier was ze niet eens uitgenodigd voor de buurt bbq, juist omdat ze nog niet heeft kennis gemaakt. Wel zo duidelijk.
Hoe lastig is het om gewoon even de mensen bij je thuis uit te nodigen voor een buurtborrel.
Als je dat niet doet, neemt men inderdaad aan dat je er verder niet bij wilt horen.

We hebben hier ook buren die dat dus niet willen, ook prima. En mochten ze ooit van gedachten veranderen, dan is dat simpel te regelen door alsnog de buren uit te nodigen.
Kleine moeite toch?

Ik vind het vreemd dat mensen die ergens nieuw komen wonen de anderen hun eigen normen en waarden willen opleggen, net zoals jij nu doet.

Nee, je draait het om. Ik wil anderen niet mijn normen en waarden opleggen, ik wil die van anderen niet door mijn strot geramd krijgen. Ongeacht waar ik woon, ik ben nl gewoon Nederlander en iedere Nederlander mag neerstrijken waar hij of zij wil. Jullie doen net alsof je naar een ander land verhuist.

Hoeveel moeite is het om iedereen gewoon te respecteren zoals hij of zij is, en gewoon normaal tegen iedereen te doen die je pad kruist. Ook als ze niet de hele buurt in huis willen hebben voor een buurtborrel, omdat ze zich daar misschien simpelweg niet prettig bij voelen en echt niet van houden.

Ik vind het zo'n kinderachtige mentaliteit. En ja, sorry, enorm bekrompen. Het is 2020, mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:54

Maar nogmaals, Marie-Anne, het is geen verplichting. Het hoeft niet. Als je niet meedoet groet iedereen je nog steeds even vriendelijk in het voorbijgaan en zullen je heus niet met de nek aankijken als ze je zien op de school van de kinderen of bij de slager. En kan je ergens prima wonen. Je zit dan alleen wel in een buurt met mensen die regelmatig contact met elkaar hebben en jij valt daar dan buiten. Maar als je toch niet van buren in huis houdt voor een buurtborrel, dan vind je dat waarschijnlijk niet erg.

Omgangsvormen zijn niet overal op de wereld hetzelfde. En ook binnen Nederland dus niet. Maar daar is lang niet iedereen die verhuist naar een andere streek zich bewust van. En als je dat heel bekrompen vindt dan is het goed om vooraf na te denken hoe je jezelf daartoe wilt verhouden. Want die mensen wonen er vaak al generaties lang met elkaar en die gaan echt niet zomaar weg of hun sociale mores voor jou overboord gooien.

Kinke

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:11

je krijgt ze niet door je strot geramd :D
Ik ben van nature niet super sociaal, ik vind het mooi dat ik hier toch een stukje sociaal zijn heb geleerd :) Vind het ook best een belangrijke eigenschap. Maar voor mijn gevoel wordt de wereld sowieso individualistischer/egoistischer, als dat dan 2020 is dan sla ik ff over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:16

Dat sommige westerlingen denken dat zoals het bij hun gaat de norm moet zijn voor heel Nederland...dat is waarschijnlijk precies waar het wringt. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:22

Grote verschil met steden en platteland, sociale betrokkenheid . Op het platteland is dat in sommige streken nog voldoende aanwezig , gelukkig. Alhoewel dat ook afhangt van de westerlingen die wel de voordelen van goedkoop huis kopen en bossen voor de deur willen maar totaal geen behoefte hebben om plaatselijke gebruiken in ere te houden.
Ja , de sociale controle is groter maar dat heeft voor- en nadelen. In een individualistisch woongebied kun je een week dood in huis liggen , platteland zal dat niet echt snel gebeuren . En in geval van nood is er hulp, dieren verzorgen , boodschappen doen enz. Geef mij maar platteland, je overloopt elkaar niet maar in slechte tijden zijn we er voor elkaar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:34

safina schreef:
Dat sommige westerlingen denken dat zoals het bij hun gaat de norm moet zijn voor heel Nederland...dat is waarschijnlijk precies waar het wringt. :D

Dat dus. Veel westerlingen beschouwen alle plattelanders als achtergebleven boeren. Mijn buren zijn vanuit Vlaardingen hier neergestreken. Met een aantal quarters. Ik heb van begin af aan geprobeerd een goed contact met ze te hebben, maar helaas het wil niet vlotten. Ik spreek ze eens over de heg maar bij elkaar over de vloer komen is niet meer aan de orde. Het geld druipt er vanaf, ze weten alles beter, ze willen niks aannemen en hebben overal wel een eigen visie op. Zelf hebben ze in het begin ook nog wel geprobeerd contacten in het dorp te krijgen. Gingen naar activiteiten en de buurt nieuwjaarsborrel enz. Maar toch, ze wonen hier nu 10 jaar en hebben helemaal geen contacten. In dit dorp woont heel veel import, zo we dat noemen, die wel opgenomen zijn, dus daar ligt het niet aan.
Laatst bijgewerkt door pillow op 29-08-20 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:57

bigone schreef:
En in geval van nood is er hulp, dieren verzorgen , boodschappen doen enz. Geef mij maar platteland, je overloopt elkaar niet maar in slechte tijden zijn we er voor elkaar.

Dit dus :)

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:14

Volg! Hoe is Appelscha en omgeving qua wonen?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:39

lenaa_tje schreef:
flooooo schreef:
Nee maar ik zeg toch ook niets anders? Ik zeg dat de SES daar vrij laag ligt en dat er zeker andere plaatsen zijn waar dat niet het geval is, niets meer en niets minder.

Overigens herken ik het verhaal van Ygritte deels, het praten over elkaar gebeurt hier ook wel, ook al is dit een stad. Het buurten en zo merk ik hier dan weer niet, wel in de plaats waar ik geboren ben. Maar daar woonde dan weer zoveel westerse import en die hielden het juist in stand. De niet mogen afwijken en het westers genoemd worden ken ik dus ook niet maar dat zal te maken hebben met de omgeving. In de buurt van de grotere steden heb je dat denk ik toch minder. Op het echte platteland komt dat vast nog wel echt voor.

Safina, hilarisch! Ik blijf bij de anekdote van een oom van me: Kijk een bonte hond! (het was een kalf). _/-\o_

Ik zeg toch dat ik het er mee eens ben of lees ik mijn bericht anders? Die reactie is ook op de gene op wie ik het eerst reageerde. Met een verklaring. De verwarring ligt bij de quote die wij beide hebben verprutst gok ik :')

hahahah ik denk dat dat de verwarring oproept, excuses!

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:47

pillow schreef:
safina schreef:

Dat dus. Veel westerlingen beschouwen alle plattelanders als achtergebleven boeren. Mijn buren zijn vanuit Vlaardingen hier neergestreken. Met een aantal quarters. Ik heb van begin af aan geprobeerd een goed contact met ze te hebben, maar helaas het wil niet vlotten. Ik spreek ze eens over de heg maar bij elkaar over de vloer komen is niet meer aan de orde. Het geld druipt er vanaf, ze weten alles beter, ze willen niks aannemen en hebben overal wel een eigen visie op. Zelf hebben ze in het begin ook nog wel geprobeerd contacten in het dorp te krijgen. Gingen naar activiteiten en de buurt nieuwjaarsborrel enz. Maar toch, ze wonen hier nu 10 jaar en hebben helemaal geen contacten. In dit dorp woont heel veel import, zo we dat noemen, die wel opgenomen zijn, dus daar ligt het niet aan.

Maar ja, sommige mensen verhuizen gewoon voor meer ruimte, boerderijtje, land eromheen, prima. Die hebben geen behoefte aan vriendjes worden met de buren, buurtfeesten en al dat soort gedoe en dat is toch ook prima?

Ik zou het heerlijk vinden als iedereen mij met rust zou laten. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:57

SoofO schreef:
Maar ja, sommige mensen verhuizen gewoon voor meer ruimte, boerderijtje, land eromheen, prima. Die hebben geen behoefte aan vriendjes worden met de buren, buurtfeesten en al dat soort gedoe en dat is toch ook prima?

Ik zou het heerlijk vinden als iedereen mij met rust zou laten. :+

Lijkt mij heel prima. Maar jij klaagt waarschijnlijk ook niet als ze je dan bij bepaalde gelegenheden niet betrekken en jij zou het juist wel lekker relaxed vinden als je weinig contact hebt met de mensen in je buurt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-20 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:01

Veriye schreef:
Toen wij hier naar Vaassen verhuisd zijn stond de buurman ineens in de woonkamer twerwijl wij aan het laminaar leggen waren.
Dat gebeurt niet in Arnhem en Deventer. Ik vond dat super leuk. Buurt bbq wordt ook om de buurt georganiseerd en als iemand hulp nodig heeft kan je altijd bij de buren terecht. Vind dat super fijn. :) als wij op vakantie gaan weet ik zeker dat het huis in orde gaat zijn als ik terug kom, want de buren houden een oogje erop.
In welke dorpjes in Drenthe moeten wij dan zijn als je weer zoiets wil? :+ kunnen wij gelijk iets markeren op de kaart voor als de sollicitatie slaagt haha.

Ik denk dat je dan niet in Meppel moet zijn, mijn ervaring is niet dat we hier nou echt noaberschap hebben. Ja bij mijn schoonvader in de straat misschien maar daar woont iedereen al heel lang en zijn echte Meppelers allemaal. In de andere wijken herken ik dat niet echt. In Havelte, Ruinerwold, Dwingeloo zit je dan beter gok ik. Havelte ken ik zelf als gezellig en buurtgericht, met de rest minder ervaring. Volgens mijn man zit je in de kleine dorpen in deze regio wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:11

safina schreef:
Maar nogmaals, Marie-Anne, het is geen verplichting. Het hoeft niet. Als je niet meedoet groet iedereen je nog steeds even vriendelijk in het voorbijgaan en zullen je heus niet met de nek aankijken als ze je zien op de school van de kinderen of bij de slager. En kan je ergens prima wonen. Je zit dan alleen wel in een buurt met mensen die regelmatig contact met elkaar hebben en jij valt daar dan buiten. Maar als je toch niet van buren in huis houdt voor een buurtborrel, dan vind je dat waarschijnlijk niet erg.

Nou, ik las hier eerder iets over de locals die je bij wijze van spreken wel helpen je koffer pakken als je je niet aanpast. En jij noemde zelf dat je geen hechte vriendschappen kunt sluiten dan.
En er zijn zeker wel mensen die met de nek worden aangekeken.

Een aantal van jullie doen het allemaal veel rooskleuriger voorkomen dan het is. Laten we eerlijk zijn, mensen zijn uiteindelijk gewoon mensen, waar ze ook wonen. Het is niet zo dat er "betere" mensen op een bepaalde plek wonen.

Doordat er minder sociale controle is in de stad wordt er daar vaak ook minder naar elkaar omgekeken en is er veel onverschilligheid. Het voordeel is dat er meer vrijheid is om te zijn wie je wilt zijn en dat er minder geoordeeld wordt. In dorpen wordt er meer naar elkaar omgekeken en is er waarschijnlijk meer verbondenheid. Keerzijde is "ons kent ons" en buitensluiten van mensen die anders zijn of zich niet willen conformeren. Want dat gebeurt heus.

Citaat:
Veel westerlingen beschouwen alle plattelanders als achtergebleven boeren.
Welnee, onzin. Hou toch eens op met die slachtofferrol. Je scheert zelf juist de "westerlingen" over een kam. Terwijl je het gewoon over je buren hebt blijkbaar.

En wie zijn dat eigenlijk, westerlingen? Want Callantsooog en Rotterdam zijn beiden het westen, maar niet echt vergelijkbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:50

Vergis je niet.

Even off topic. Noord Limburg. Ik vertelde daar aan een Brabantse kennis wat ik van het landschap vond.
De natuur was prachtig.
Maar de cultuur niet. - Zij vroeg wat ik bedoelde.
De streek rond Venlo is eeuwen lang strijdtoneel geweest. Tot StaatsLimburg, onderdeel van de Duitse bond, bij Nederland kwam, had 'de streek op de landkaart telkens een andere vorm' en elke 50 jaar of minder een andere heerser. (Bourgondië, de verschillende duitsers, Parma, noem maar op.)
Elke oude boerderij of kerk zag er uit als een vestiging - en dat moest ook. Eigen baas? Wel nee.
Die oorlog met Spanje, bezuiden de grote rivieren hebben we die gewoon verloren.

Zij zei het als Brabantse wel te herkennen.
Inclusief een minderwaardig gevoel tov mensen uit de Randstad / boven de grote rivieren.

Drenthe deed mee aan de Republiek van de Verenigde Nederlanden - die uit 8 provincies bestond.
Drenthe was straatarm en had geen stemrecht, de republiek staat ook bekend als de Zeven Provinciën...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:05

bigone schreef:
Grote verschil met steden en platteland, sociale betrokkenheid . Op het platteland is dat in sommige streken nog voldoende aanwezig , gelukkig. Alhoewel dat ook afhangt van de westerlingen die wel de voordelen van goedkoop huis kopen en bossen voor de deur willen maar totaal geen behoefte hebben om plaatselijke gebruiken in ere te houden.
Ja , de sociale controle is groter maar dat heeft voor- en nadelen. In een individualistisch woongebied kun je een week dood in huis liggen , platteland zal dat niet echt snel gebeuren . En in geval van nood is er hulp, dieren verzorgen , boodschappen doen enz. Geef mij maar platteland, je overloopt elkaar niet maar in slechte tijden zijn we er voor elkaar.

Dat is zeker waar. In de randstad werd je geeneens door je buren gedag gezegd. Hier lopen we gewoon bij elkaar het erf op en helpen we elkaar. Onze buurman is alleen en heeft geen auto bijv. Als hij voor iets een a uto nodig heeft gaat mijn man met hem mee En hij komt bij ons mollen vangen.
T.o ons zit een grote nieuwe kippen/kalferen stal. Daar lenen we de balen knijper voor op de shovel.. gewoon leuk en gemoedelijk.
Plus wij nooit over stank of lawaai klagen. Dat wil met import ook nog eens gebeuren.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:35

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zeg beste keus ooit.

Ik kom van origine uit Noord-Holland. Ook uit een dorp, waar oms kemt ons. Hoewel dat inmiddels niet meer zo is en is uitgegroeid tot bijna een stad, zeg maar.
Ik ben toen ik mijn man leerde kennen verhuisd naar Delft. Daar heb ik zo'n 15 jaar gewoond. Toen zijn we naar Frankrijk verhuisd. Daar hebben we 6 jaar gewoond en toen kwamen we weer terug in Nederland. Wij zijn in Gasselte, een klein dorp in Drenthe neer gestreken. En we vinden het fantatsisch hier. Ons krijgem ze niet meer weg. :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:18

flooooo schreef:
Ik denk dat je dan niet in Meppel moet zijn, mijn ervaring is niet dat we hier nou echt noaberschap hebben. Ja bij mijn schoonvader in de straat misschien maar daar woont iedereen al heel lang en zijn echte Meppelers allemaal. In de andere wijken herken ik dat niet echt. In Havelte, Ruinerwold, Dwingeloo zit je dan beter gok ik. Havelte ken ik zelf als gezellig en buurtgericht, met de rest minder ervaring. Volgens mijn man zit je in de kleine dorpen in deze regio wel goed.

bedankt voor je antwoord! Echt in Meppel is ook niet nodig. mijn vriend zou maar een keer per week naar kantoor in Meppel moeten. Dus alles binnen 40min reistijd is dan eromheen prima!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:19

Veriye schreef:
flooooo schreef:

bedankt voor je antwoord! Echt in Meppel is ook niet nodig. mijn vriend zou maar een keer per week naar kantoor in Meppel moeten. Dus alles binnen 40min reistijd is dan eromheen prima!

Mocht je qua aanbod e.d. meer willen weten mag je me ook altijd een PB doen hoor. Mijn man zit in het vastgoed hier dus die weet vaak ook wel wat. Meppel is ook vrij prijzig maar sommige buurten hier in de regio zijn ook een stuk betaalbaarder dus meer huis voor je geld, mocht je wat ruimte zoeken.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:32

Super lief! Ruimte, vooral tuin is altijd goed.
Net ookbericht gekregen dat vriendlief volgende week gebeld wordt voor het tweede gesprek. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:20

Marie_Anne schreef:
Nou, ik las hier eerder iets over de locals die je bij wijze van spreken wel helpen je koffer pakken als je je niet aanpast. En jij noemde zelf dat je geen hechte vriendschappen kunt sluiten dan.
En er zijn zeker wel mensen die met de nek worden aangekeken.

Een aantal van jullie doen het allemaal veel rooskleuriger voorkomen dan het is. Laten we eerlijk zijn, mensen zijn uiteindelijk gewoon mensen, waar ze ook wonen. Het is niet zo dat er "betere" mensen op een bepaalde plek wonen.

Doordat er minder sociale controle is in de stad wordt er daar vaak ook minder naar elkaar omgekeken en is er veel onverschilligheid. Het voordeel is dat er meer vrijheid is om te zijn wie je wilt zijn en dat er minder geoordeeld wordt. In dorpen wordt er meer naar elkaar omgekeken en is er waarschijnlijk meer verbondenheid. Keerzijde is "ons kent ons" en buitensluiten van mensen die anders zijn of zich niet willen conformeren. Want dat gebeurt heus.

Zal best eens ergens gebeurd zijn dat mensen wel met de nek werden aangekeken, maar ik ken ze persoonlijk niet. Jij misschien wel?

Maar de tip die ik mensen graag meegeef is: hou er rekening mee dat wat misschien de norm was in je oude woonplaats niet ook meteen de norm is in de rest van Nederland. Neem de de moeite om je te verdiepen in hoe dingen gaan op de plek waar je gaat wonen en wees je er bewust van dat het kan verschillen van wat je gewend bent.

Verder weet ik niet welk beeld je precies hebt bij als iemand uit de grote stad hier wonen. En of dat wel een realistisch beeld is. Mij bevalt het in ieder geval heel goed. Maar dat is misschien wel omdat ik de plaatselijke gebruiken niet afdoe als bekrompen, maar me verdiep in waar het vandaan komt en dat respecteer. En ja, ik moet me soms dus wel eens aanpassen. Maar als je zou zien hoe goed we het hier hebben met de leuke mensen om ons heen (die in mijn buurt misschien wel een stuk diverser zijn dan jij denkt), dan begrijp je waarschijnlijk wel dat wij nooit meer terug gaan. :Y)

En ja, dat betekent natuurlijk wel dan ik ergens binnenkort die vervloekte schijtsara op mn erf kan verwachten. Maar vooruit, dat heb ik er graag voor over. :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:44

1 sara maar? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:58

Kinke schreef:
1 sara maar? :D

Hou op, ik wil er nog helemaal niet aan denken. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:18

Popstra schreef:
Shenavallie schreef:
Als je de omgeving erbij betrekt zal het inderdaad al een stuk meer geaccepteerd worden. Je spreekt over 'plat gooien'. Heb je helemaal niets meer dat eraan herinnert? Of heb je toch bepaalde delen laten staan?

Het woonhuis ging helemaal tegen de vlakte. Die wilde we eerst renoveren maar voor een halve ton meer hadden we een compleet nieuw huis staan. Er zijn 2 stallen gebouwen blijven staan, die hebben we opnieuw met mooi zwart hout betimmerd en een nieuw geisoleerd dak er op, dat waren al echt paardenstallen. Verder stonden er container stallen en was het erf een allegaar wat bestrating betreft. Dat is nu mooi strak met goede drainage en putten en de container stallen weg waardoor er nu een prachtige grote 100 jarige kastanje boom midden op het erf staat te doen pronken. Stapmolen is ook verplaatst en hekwerk overal vervangen naar mooi natuurlijk hout.

Klinkt goed! :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:54

Afbeelding

Dit waren er nog maar 3... :D :+