Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:52

Emmaa_ schreef:
Joman schreef:
20k valt reuze mee? En dan nog stijgende? Dat is meer dan EUR 5.000,-- voor een studiejaar, er vanuit gaande dat een studie 4 jaar duurt. Waaraan kun je zoveel geld kwijt zijn? Collegegeld is misschien EUR 1.500,-- voor een universitaire studie?
Ik wil helemaal niemand angst aanjagen. Maar ik hoop wel dat studenten een realistisch beeld hebben van lenen en van de toekomst. En uitzicht hebben op een goede baan met dergelijke schulden.

Collegegeld is bijna 2200 euro, en niet alle studenten hebben de luxe om thuis te kunnen teren op alles van hun ouders. Zelfs als ze niet op zichzelf wonen zullen ze in veel gevallen bij moeten dragen aan het huishouden.

Uhm je kunt als student ook werken? Nooit aan gedacht?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:53

Brainless schreef:
Joman schreef:
Collegegeld is misschien EUR 1.500,-- voor een universitaire studie?

Collegegeld is ca 2100 E....

Inderdaad.
Niet iedereen heeft de luxe om thuis te blijven wonen en als er naast nog gewerkt wordt, zal het echt geen vetpot zijn.
Sommigen hebben helemaal geen werk om welke reden dan ook, en vaste lasten gaan wél door.

(Maar... Ik heb geen studieschuld. Helemaal geen schulden trouwens.)

Anoniem

Joman schreef:

Uhm er zijn ook studies die heel veel vragen van hun studenten en 60 uur per week bezig zijn is niet voor iedereen mentaal haalbaar?

Anoniem

Brainless schreef:
Joman schreef:
Collegegeld is misschien EUR 1.500,-- voor een universitaire studie?

Collegegeld is ca 2100 E....

Maar sommige opleidingen mogen hun eigen tarief hebben en dat kan heel hoog oplopen... van 5000-8000 per jaar.

Dan houd je dus nog EUR 3.000,-- per jaar over. Dat is EUR 250,-- per maand. Ben ik benieuwd waar dat naartoe gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:54

Emmaa_ schreef:
Joman schreef:

Uhm er zijn ook studies die heel veel vragen van hun studenten en 60 uur per week bezig zijn is niet voor iedereen mentaal haalbaar?

Hahaha, ja als je geneeskunde studeert ofzo ja. Maar dat doet zij niet. En dan hoef je je ook geen zorgen te maken over je studieschuld, die kun je daarna gemakkelijk terugbetalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:55

Joman schreef:
Hahaha, ja als je geneeskunde studeert ofzo ja. Maar dat doet zij niet. En dan hoef je je ook geen zorgen te maken over je studieschuld, die kun je daarna gemakkelijk terugbetalen :)

Naar dat je oordeelt over mensen hun situatie. Niet alleen geneeskundestudenten hebben het druk.

Anoniem

Joman schreef:
Resistance schreef:
Ik verdien nu zelf nog niets. Heb een studieschuld van 20.000 euro en daar zal nog wel wat bovenop komen. In die zin ben ik dus niet rijk.

Maar als ik kijk naar de toekomst, mijn studie waar ik zo geweldig veel plezier in heb, alle mooie kansen die ik voor mezelf heb gecreëerd en het feit dat ik ontzettend veel lieve en geweldige vrienden om me heen heb en gezond ben, plus een geweldige familie? Dan voel ik me zeker rijk. :j En als je iets voor jezelf uitstippelt en erin gelooft dat je iets kan bereiken, dan zou dat best moeten lukken.

En hier zou ik me dus wel zorgen over maken, een studieschuld van EUR 20.000,-- en stijgende zelfs nog. Wat een geld... Dit is echt wel zeer bepalend voor het begin van je werkende leven. Hypotheek wordt een lastig verhaal, en zoals je hier in dit topic kunt lezen, is particulier huren ook niet voor iedereen weggelegd. Hoewel ik zeker ben voor investeren in je toekomst, is EUR 20.000,-- echt heel veel geld. Hier zou ik me niet rijk mee voelen. Arm zelfs, en ik zou me zorgen maken.

Mag je je zorgen maken over de volledige studerende generatie, want dit is echt heel gebruikelijk. :Y) Ik ken er genoeg met 40.000 euro schuld. En in dat geval ook stemmen op een partij die tegen het leenstelsel is, want zonder lening kom je gewoon niet rond. Ook niet als je werkt.

Brainless

Maar een kamer kost al snel 600 per maand + 200 E collegegeld=800E per maand
Dan heb je nog geen laptop/boeken enz.
De meeste studenten verdienen dat niet en dan hebben ze al hun lasten zoals (zorg)verzekering, eten, drinken, kleding enz nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:56

Luister, mij boeit het niet hoor, EUR 20.000,-- studieschuld of meer. Al heb je 60.000,-- aan schulden open staan. Is mijn pakkie an niet. Ik zou me er wel zorgen over maken. Je hypotheek mogelijkheid zakt namelijk met tienduizenden euro's tegelijk en particulier huren blijkt lastig te zijn (zoals zovelen in dit topic ook nog maar eens benadrukken). Verder moet iedereen lekker lenen wat hij/zij wil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:56

Emmaa_ schreef:
Joman schreef:

Naar dat je oordeelt over mensen hun situatie. Niet alleen geneeskundestudenten hebben het druk.

Noem mij eens studies op met een belasting van 60 uur in de week. Ben zeer benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:57

Joman schreef:
Noem mij eens studies op met een belasting van 60 uur in de week. Ben zeer benieuwd.

Dat zeg ik niet, ik zeg dat een voltijd studie plus een baan (in totaal dus 60 uur) voor veel mensen niet haalbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:57

Brainless schreef:
Maar een kamer kost al snel 600 per maand + 200 E collegegeld=800E per maand
Dan heb je nog geen laptop/boeken enz.
De meeste studenten verdienen dat niet en dan hebben ze al hun lasten zoals (zorg)verzekering, eten, drinken, kleding enz nog.

Ja, dan heb je het al over op kamers gaan. Afhankelijk van de stad, ben je echt niet perse 600 euro per maand kwijt. En dan ga je er dus vanuit dat die personen op kamers gaan. Dat staat natuurlijk nergens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:58

Joman schreef:
Emmaa_ schreef:

Makkelijk oordelen als je geen idee hebt wat iemands studie inhoudt. En ja, ik werkte er "gewoon" naast.

Anoniem

Emmaa_ schreef:
Joman schreef:

Dat zeg ik niet, ik zeg dat een voltijd studie plus een baan (in totaal dus 60 uur) voor veel mensen niet haalbaar is.

Een voltijd studie met een belasting van 40 uur in de week moet ik ook nog tegenkomen. Mij is het niet gelukt er 40 uur in de week aan de besteden en heb zelfs 2 masterstudies gedaan.

Silenna

Joman schreef:
Resistance schreef:
Ik verdien nu zelf nog niets. Heb een studieschuld van 20.000 euro en daar zal nog wel wat bovenop komen. In die zin ben ik dus niet rijk.

Maar als ik kijk naar de toekomst, mijn studie waar ik zo geweldig veel plezier in heb, alle mooie kansen die ik voor mezelf heb gecreëerd en het feit dat ik ontzettend veel lieve en geweldige vrienden om me heen heb en gezond ben, plus een geweldige familie? Dan voel ik me zeker rijk. :j En als je iets voor jezelf uitstippelt en erin gelooft dat je iets kan bereiken, dan zou dat best moeten lukken.

En hier zou ik me dus wel zorgen over maken, een studieschuld van EUR 20.000,-- en stijgende zelfs nog. Wat een geld... Dit is echt wel zeer bepalend voor het begin van je werkende leven. Hypotheek wordt een lastig verhaal, en zoals je hier in dit topic kunt lezen, is particulier huren ook niet voor iedereen weggelegd. Hoewel ik zeker ben voor investeren in je toekomst, is EUR 20.000,-- echt heel veel geld. Hier zou ik me niet rijk mee voelen. Arm zelfs, en ik zou me zorgen maken.

Niet echt vriendelijk van je (ookal bedoel je het misschien niet zo!) om iemand op de kast te jagen over een schuld waar niets aan te doen is := , vooral als je zelf waarschijnlijk in een hele andere tijd/economie hebt kunnen studeren zonder schuld.

En shocking feitje: €20,000 is in mijn omgeving echt geen gek bedrag. Iedereen weet dat het niet ideaal is, iedereen vind het k*t maar dit is de realiteit. Hier moeten jongeren het mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:59

Resistance schreef:
Joman schreef:

Mag je je zorgen maken over de volledige studerende generatie, want dit is echt heel gebruikelijk. :Y) Ik ken er genoeg met 40.000 euro schuld. En in dat geval ook stemmen op een partij die tegen het leenstelsel is, want zonder lening kom je gewoon niet rond. Ook niet als je werkt.

Ik maak me geen zorgen over jullie. Ik zou me zorgen maken als ik jullie zou zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:59

Joman schreef:
Een voltijd studie met een belasting van 40 uur in de week moet ik ook nog tegenkomen. Mij is het niet gelukt er 40 uur in de week aan de besteden en heb zelfs 2 masterstudies gedaan.

Dat vind ik heel knap van je, maar dat is lang niet voor iedereen het geval.

Anoniem

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:00

Hee mensen luister, dit is geen studieschuld topic. Nogmaals, mij boeit het niet wat iemand voor studieschuld heeft. IK zou me er zorgen over maken. Wat iemand anders doet, moet hij/zij zelf weten :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:02

Ik voel me rijk omdat ik onafhankelijk kan zijn als dat moet, een prima auto heb en mijn paard heb waar ik mijn ontspanning uit haal. Enige is dat ik soms te weinig tijd heb om overal optimaal van te genieten.

Ben een half jaar m’n baan kwijt geweest, viel terug naar 70% van m’n inkomen in de ww , heb nu een baan waarmee ik 65% van m’n oude loon verdien. Was wel echt flink slikken maar goed uiteindelijk red je het ook wel weer met wat bezuinigen en anders indelen.

@Storm zo fijn om te lezen dat je er nu zo goed voor staat! Zou niet zeggen dat het al weer twee jaar geleden is.

BarbaravdW
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:03

De studieschuld die ik opgebouwd heb in 6 jaar wo studeren (bachelor3 jr, 2 jr premaster 1 jr master afgestudeerd in 2008) telde niet mee voor mijn hypotheek, weet niet of de regels inmiddels veranderd zijn? Ik heb ook 35000 ofzo aan schuld, betaal dat heeeel rustig af.

Urbanus

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:06

Joman, zou je het topic niet naar je toe willen trekken? Niet sfeerbevorderend zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:07

MarcoBorsato schreef:
Joman, zou je het topic niet naar je toe willen trekken? Niet sfeerbevorderend zo.

MarcoBorsato, zou jij inhoudelijk willen reageren ipv alleen dit soort berichten te plaatsen? Ik heb al 2 keer gezegd dat het me geen hol interesseert hoeveel iemand leent. Dat iedereen daarop door wil gaan is niet mijn probleem. }:0 Ik heb getemd op je bericht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:07

Joman schreef:

Dan krijg jij een sticker van mij...
Nu tevreden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:08

Brainless schreef:
Joman schreef:

Dan krijg jij een sticker van mij...
Nu tevreden?

Tevreden? Ik was niet ontevreden hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:09

BarbaravdW schreef:
De studieschuld die ik opgebouwd heb in 6 jaar wo studeren (bachelor3 jr, 2 jr premaster 1 jr master afgestudeerd in 2008) telde niet mee voor mijn hypotheek, weet niet of de regels inmiddels veranderd zijn? Ik heb ook 35000 ofzo aan schuld, betaal dat heeeel rustig af.

Telt wel degelijk mee sinds de crisis :) En ze tellen je beginschuld mee, ongeacht hoeveel je hebt afgelost bij het aangaan van je hypotheek.