Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:58

Inderdaad poosje, dat is geen leuke televisie.
Mijn broer is ook geëmigreerd en dat gaat prima.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:58

moonsparkle schreef:
@sureido ja geld vind ik ook de lastigste kwestie :')

Hoezo vind je Oostenrijk realistischer dan een eiland? Spanje, Portugal, Italië, ze hebben allemaal prachtige eilanden.

Ik bedoel echt zo’n bounty eiland waar je goed kan surfen. Dus bijvoorbeeld richting Azië of Hawaï of zo :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:10

Als je wilt emigreren moet je denk ik ook niet de verschillen willen opzoeken. Natuurlijk moet je realistisch kijken naar wat je nodig hebt en dan voor jezelf afwegen of emigreren een optie is. Maar 1 op 1 vergelijken lijkt mij niet goed.

De vriend van m’n zusje vertrekt voor alles terug naar Duitsland maar hij is daar via ouders verzekert via een particuliere verzekering (zen daar zit als ik hem mag geloven wel veel verschil in maar ik geloof ook direct dat, dat voor de meeste mensen niet betaalbaar is)
Hij werkt hier in de gezondheidszorg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:12

Rust, ruimte, betaalbaar huisje (pensioen is niks en aow reikt ook niet zo ver in NL).
Hoewel ik zeker eerder weg zou willen dan aow leeftijd, is deel van de motivatie zeker lagere vaste lasten tegen die tijd en aangezien huur daar het grootste deel van is, is eigen plekje in goedkoper land samen met NL aow een interessante optie.
Combi ouders en inkomensprobleem is wat nu die stap ronduit lastig maakt.
Goede zorg, OV en internet zijn wel belangrijk, evenals genoeg water en voorkeur voor sneeuw/vorst in de winter (sommige planten die ik wil verbouwen als rabarber groeien niet zonder "gedwongen" winterslaap). En met huurwei en geen put nu (nog) is belang van water op het perceel mij al lang heel duidelijk.

NL heeft zeker hoop goede kanten, maar dat is ook deels door de compactheid die veel regels en goede infrastructuur met zich mee brengt. Wens voor meer ruimte en betaalbare grond/huisje zal op dat punt inleveren betekenen, maar deels ook lagere lasten met zich mee brengen. Vraag is welke balans voor mij zal passen of dat het toch NL blijft.

Weet wel dat ik t.z.t. als dat van toepassing zou worden niet naar verzorgings/verpleegtehuis wil, dan liever kist voor die tijd zelf dichttrekken. Al kan het zijn dat ik daarvoor dan wel naar NL terug moet, maar hopelijk zijn meer landen tegen die tijd zo ver dat je dat zelf mag bepalen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:15

Mijn broer heeft het 6 jaar in Italië uitgehouden met zijn gezin. Hij is berooid terug gekomen.
Voor ze gingen had hij een goede baan bij de KLM en een prachtig eigen huis
Zijn vrouw is Italiaans. Maar werk zoeken in dat land was al lastig en eigen bedrijf runnen helemaal want de belasting daar is zo corrupt als de pest. Zo ook het te maken hebben met klanten en bedrijven die niet betaalden....
Terug in NL weer vanaf het begin moeten beginnen. Huurhuis, baantje om te kunnen eten... diep in zak en as. Nu na 7 jaar hebben ze alles weer helemaal op de rit.
Als er voor Italianen zelf al amper netjes betaald werk is waarom zou dit er dan voor immigranten wel zijn!?

Denk dat velen het te veel romantiseren en een verkeerd beeld creeeren van dat alles er beter is. Het is nogal een verschil of je ergens op vakantie bent en niks hoeft te doen dan af en toe een boodschap en wat leuke dingen of dat je ergens je dagelijkse brood moet verdienen en je leven op orde moet houden.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:26

Popstra schreef:
Denk dat velen het te veel romantiseren en een verkeerd beeld creeeren van dat alles er beter is. Het is nogal een verschil of je ergens op vakantie bent en niks hoeft te doen dan af en toe een boodschap en wat leuke dingen of dat je ergens je dagelijkse brood moet verdienen en je leven op orde moet houden.

Dat ben ik zeker met je eens, er zijn een hoop die denken dat het wonen in een ander land net zo is als vakantie vieren in dat land. Dat valt ik veel gevallen nogal vies tegen en een hoop mensen gaan gewoon compleet onvoorbereidt ergens heen. Vervolgens krijgt alles en iedereen de schuld als het dan mis gaat..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 12:32

Popstra schreef:
Ik zou best op Ibiza willen wonen. Maar dan als ik gepensioneerd ben.

ken ook wel wat voorbeelden van mensen die gingen emigreren en toch na een aantal jaren terug zijn gekomen omdat het in ons eigen land toch alles allemaal beter geregeld was.
Dat mooie weer in het buitenland is natuurlijk lekker maar ervaar je het meest als je op vakantie was en niks hoefde.

Kijk naar fam Meiland :D
Of kijk naar het programma ,,Ik vertrek,, dat is over het algemeen ook kommer en kwel en keren er ook veel terug.
Vergunningen, huizen kopen, land kopen, belasting afdragen...dat is in het buitenland allemaal net een heel stuk anders en vooral Corrupt in veel Zuidelijke landen.

Maar die mensen hebben het wel geprobeerd, ik zou spijt krijgen als ik het nooit geprobeerd heb, dan liever eventueel terugkeren als het het toch niet was. Als het in Nederland mooi weer is ben ik na het werk altijd buiten en heb ik veel meer energie op het werk en om in de avond nog wat te doen. Overigens was ik juist verbaasd hoeveel mensen ondanks opstart problemen toch aan het einde van ik vertrek niet terug zijn gekeerd en niet op hebben gegeven.

En tja tenzij je al met pensioen bent kan het qua werk wel een hele opgave zijn natuurlijk en is het inderdaad geen vakantie vieren, maar ik lees heel veel over dat mensen ondanks dat ze werken alsnog niet meer de druk van Nederland ervaren.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 14-07-20 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:33

Poosje81 schreef:
Popstra schreef:
I
Of kijk naar het programma ,,Ik vertrek,, dat is over het algemeen ook kommer en kwel en keren er ook veel terug.

Emigraties die gewoon soepel verlopen zenden ze helemaal niet uit, is niet genoeg sensatie. Heel soms zit er 1 tussen waarbij alles lekker loopt, maar dat is uitzondering die de regel bevestigd.

Ik ken genoeg immigranten, inclusief gezinnen met kinderen, waaronder wij ook vallen, waarbij het prima verloopt.
Natuurlijk zijn er altijd zaken waar je rekening mee moet houden en gaat niet alles vlekkeloos, maar dat hoort erbij.

Ik ben toentertijd benaderd of ik niet mee wilden doen. Toen ik aangaf dat het geen spannende dingen zijn en vooral geen spannende tv zou opleveren gaven ze aan dat ze af en toe een aflevering uitzenden waarbij het wel goed gaat :j .
Maar 'Ik vertrek' of soortgelijke programma's vind ik tenenkrommend. Ga jij lekker naar de andere kant van de wereld, waar je niks lust en geen woord van de taal spreekt je B&B oprichten waarbij je vervolgens aan alle kanten word opgelicht, manmanman.

[EDIT] Ik heb overigens niet meegedaan. Ik heb tot de dag van mijn emigratie nog gewerkt in de horeca en twee dagen na mijn aankomst kon ik aan de slag bij mij nieuwe werk. Ben met twee koffers en een handtas vertrokken en zag het niet zitten om een camera ploeg op mijn werk rond te hebben lopen.
Laatst bijgewerkt door Marije112 op 14-07-20 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:35

Je zal mij ook zeker niet horen zeggen dat alles hier beter is. Ik werk hier minstens net zo hard als dat ik in Nederland deed zei het in een ander vakgebied. Alleen boer zijn zou in Nederland niet haalbaar zijn geweest en ik voel me niet thuis in Nederland. Hier ben ik oprecht gelukkig ondanks en alle tegenslagen die we het afgelopen jaar gehad hebben ben ik nog steeds iedere dag blij dat we de stap genomen hebben om 6,5 jaar geleden te vertrekken en een jaar geleden onze boerderij op te starten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:37

Ik ben 5,5 jaar geleden naar Zweeds Lapland verhuisd. Was toe aan een avontuur en toen kwam er er een vacature op Facebook voorbij. 3 Maanden later verhuisde ik. Inmiddels samenwonend en moeder van een dochter.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:43

@Popstra, maar dat moet je weten voor je gaat emigreren toch?
Bij ‘ik vertrek’ zie je zoiets ook vaak. En het is altijd de schuld van alles en iedereen, maar nooit van hunzelf... heb ik altijd wat moeite mee.

Zat mensen doen en kunnen het wel met succes, dus het is weldegelijk mogelijk. Maar sommige bereiden zich enorm goed voor en andere denken vooral te weten hoe of wat. Ik denk dat daar veel verschil in zit. En natuurlijk ook je financiële situatie. In ‘ik vertrek’ zie je het ook zoooo vaak. Mensen die echt geen idee hebben wat ze bv gekocht hebben, amper geld hebben om te renoveren, laat staan nog tegenslagen te overbruggen,....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:46

Popstra schreef:
Mijn broer heeft het 6 jaar in Italië uitgehouden met zijn gezin. Hij is berooid terug gekomen.
Voor ze gingen had hij een goede baan bij de KLM en een prachtig eigen huis
Zijn vrouw is Italiaans. Maar werk zoeken in dat land was al lastig en eigen bedrijf runnen helemaal want de belasting daar is zo corrupt als de pest. Zo ook het te maken hebben met klanten en bedrijven die niet betaalden....
Terug in NL weer vanaf het begin moeten beginnen. Huurhuis, baantje om te kunnen eten... diep in zak en as. Nu na 7 jaar hebben ze alles weer helemaal op de rit.
Als er voor Italianen zelf al amper netjes betaald werk is waarom zou dit er dan voor immigranten wel zijn!?

Dit is inderdaad een reden om niet naar Italie te verkassen. Hoe mooi het land ook is.
De corruptie viert er nog altijd hoogtij en het land is grotendeels echt onbestuurbaar.

Zolang je geld teveel hebt, is het nog geen probleem. Maar als je er echt van moet leven en ook niet een reserve-huis achter de hand kunt houden in je geboorteland, ben je zwaar de klos :7

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:50

Maar zoiets hoor je op voorhand te onderzoeken, dan is de oorzaak je onwetendheid en niet de corruptheid. Is gewoon al jaren zo, is niet iets nieuws.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:50

Bij ons is het ook een serieuze overweging om naar Zweden te verhuizen.

Mijn vriend komt er sinds 2 jaar bijna maandelijks om auto's te importeren voor ons bedrijf en verblijft dan bij Nederlandse vrienden. Zij nemen hem mee in hun dagelijks leven en kunnen alle ins en outs vertellen van het emigreren naar Zweden. Ik ben nu ook een aantal keren mee geweest en zie en hoor ook de voordelen. Wat mij ontzettend opvalt is dat ik nergens iets kan vinden/horen/lezen over de nadelen van emigreren naar Zweden. Wat zou je anders doen? Wat mis je ontzettend aan Nederland? Als je bepaalde nadelen van te voren had geweten, had je dan een ander land gekozen? Dat soort dingen. Onze Nederlandse vrienden noemen alleen de tandartsen die iets minder goed zijn dan de Nederlandse.

Als we hier aan zouden beginnen wil ik heel zeker van mijn zaak zijn en alle voors en tegens goed afgewogen hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:52

Bij zweden denk ik toch aan de lange donkere winters en kou.
Prachtig land lijkt het me, maar dat zou mij persoonlijk weerhouden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:56

Echt emigreren ga ik nooit doen maar ik verlang weleens naar een plekje waar je echt nog ruimte en ongerepte natuur hebt. Hier in Nederland kan je je niet omdraaien of je ziet iets wat door mensenhanden gemaakt is (een straat / een bord / een lamp). En gelukkig zijn er bossen en stranden waar je even kan ontsnappen maar ergens wonen en dan zover kijken als je kan en dan alleen maar natuur zien? Lijkt me fantastisch!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:59

Ik kijk "Ik vertrek ook graag" met stijgende verbazing hoe naief en onvoorbereid sommige mensen te werk gaan. En er soms nog mee wegkomen ook.

Ik heb ook altijd wel een "drive" gehad uit NL te willen vertrekken, maar de coronacrisis heeft me toch wel doen beseffen dat het in NL zo slecht nog niet is. Wel snak ik wonende in de Randstad wel erg naar rust, ruimte en vooral zon. Dat is iets dat ik in NL toch te vaak mis. Het is hier zo nat.
Ben je nog geen pensionado dan moet je toch iets van een inkomstenbron hebben. We hebben wel zitten denken aan een caravanopslag met reparatiewerkplaats oid erbij. Dat Francofiele kampeerders of kampeerders op doorreis naar Spanje daar hun caravan kunnen stallen zodat ze die niet helemaal naar NL mee terug hoeven slepen. Dat is wat minder werk dan een camping of een B&B, maar je moet wel de ruimte hebben en grote loods. Op een mooi centraal punt met veel campings in de omgeving oid.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:01

@penotti Ja, dat ben ik met je eens. We zouden niet gek veel hoger dan Stockholm willen zitten, dan valt het echt nog reuze mee. Bij onze vrienden wordt het rond half 4 in de middag donker in de winter. Dat vind ik nog wel te doen en vrijwel vergelijkbaar met Nederlandse winters. Voordeel is dat ik er alleen nog maar in de winter ben geweest en het er toen iig wel heel leuk vond. Over 3 weken gaan we naar Zweden op vakantie, eens kijken hoe me het bevalt in de zomer ;)

Ik denk dat Gabyfedde wel echt hele donkere winters heeft als ik de locatie zie op google maps.
Laatst bijgewerkt door EvaC op 14-07-20 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:05

Wat een leuk topic! Ik zou ter zijner tijd wel naar Frankrijk willen emigreren.
Het liefst naar de Var, ben echt verliefd geworden op die streek. Verliefd op het land, de taal en de mensen was ik toch al.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:07

Half 4 donker, nou dat scheelt toch wel een stuk met hier hoor :)
16:27 is hij hier onder op zijn vroegst, dan is het nog ongeveer een half uurtje schemer. Dus rond 5 uur donker.

EvaC schreef:
Ja, dat ben ik met je eens. We zouden niet gek veel hoger dan Stockholm willen zitten, dan valt het echt nog reuze mee. Bij onze vrienden wordt het rond half 4 in de middag donker in de winter. Dat vind ik nog wel te doen en vrijwel vergelijkbaar met Nederlandse winters. Voordeel is dat ik er alleen nog maar in de winter ben geweest en het er toen iig wel heel leuk vond. Over 3 weken gaan we naar Zweden op vakantie, eens kijken hoe me het bevalt in de zomer ;)

Ik denk dat Gabyfedde wel echt hele donkere winters heeft als ik de locatie zie op google maps.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:08

lenaa_tje schreef:
Als je wilt emigreren moet je denk ik ook niet de verschillen willen opzoeken. Natuurlijk moet je realistisch kijken naar wat je nodig hebt en dan voor jezelf afwegen of emigreren een optie is. Maar 1 op 1 vergelijken lijkt mij niet goed.

De vriend van m’n zusje vertrekt voor alles terug naar Duitsland maar hij is daar via ouders verzekert via een particuliere verzekering (zen daar zit als ik hem mag geloven wel veel verschil in maar ik geloof ook direct dat, dat voor de meeste mensen niet betaalbaar is)

Mwah, de private verzekering is niet zo veel duurder dan de wettelijke. Je moet niet vergeten dat het vooral ambtenaren en mensen boven de inkomensgrens van €62,000 per jaar zijn. Er zitten wel voordelen aan, zo hebben veel artsen aparte spreekuren voor mensen met een private verzekering.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:10

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:

Mwah, de private verzekering is niet zo veel duurder dan de wettelijke. Je moet niet vergeten dat het vooral ambtenaren en mensen boven de inkomensgrens van €62,000 per jaar zijn. Er zitten wel voordelen aan, zo hebben veel artsen aparte spreekuren voor mensen met een private verzekering.

Dan gaat hij waarschijnlijk om die voordelen terug inderdaad.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:12

Wat een leuk topic is dit! Ik heb zelf geen concrete plannen, maar vind het wel ontzettend gaaf als anderen die wel hebben! Met emigreren geldt denk ik net als met al het andere in de wereld 'het is overal wel wat', en werken zul je als niet-pensionado overal moeten, maar wat ik bij familie en vrienden die geëmigreerd (en sommigen ook weer geremigreerd) zijn zie is dat het vooral gaat om een andere manier of een andere snelheid van leven.
Als ik ooit wel zou gaan, staat Ierland hier hoog op het lijstje. Prachtig land, geweldige mensen, maar ook een cultuur die ik begrijp en een taal die ik spreek.
Alle hier in het topic genoemde landen begrijp ik wel, behalve de USA. Dat is sociaal-economisch gezien zo'n raar land vind ik altijd. (Maar ik ben dan ook wel écht een Europeaan, ik zou ook niet 'zomaar' vertrekken naar Zuid-Amerika, Azië of zelfs Australië of Nieuw-Zeeland)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:13

Belangrijkste punt is inkomsten (voor mij dan toch ;) ). Ik ben helaas niet financieel onafhankelijk.
Dan het punt: als je wil werken, kan je overal werken... klopt misschien, misschien ook niet...
Wat betreft Griekenland (voor mij) zou het hoofdzakelijk uit het toeristen seizoen komen, want ook met een nagelsalon zal je meer toeristen dan locale mensen trekken., dus ijn pak m beet 6 maanden moet je het wel voor een heel jaar verdienen.
Een b&b oid zou ik niet willen. Gids lijkt me wel heel gaaf :j.
Maar je moet gewoon een dondersgoed plan hebben.
Ik kan hier de niet wel verkopen (oud arbeidershuisje, dus €160.000 max gok ik, en dan vertrekken...
Dan blijkt het niet te werken, en dan moet je terug...

Zou weleens willen dat ik wat minder beren overal zou zien en wat ondernemender zou zijn :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:22

Nadeel van Zweden is denk ik ook de veeeellleee muggen en andere vliegende prikkebeesten die er in de zomer rond je oren vliegen... ik wordt hier bv al gek ‘s nachts van een mug, maar bij momenten kan je daar niet buitenkomen zonder ingesmeerd te zijn of er hangt een zwerm rond je lijf...(door het vele water daar kunnen ze makkelijk hun eitjes kwijt)