Wat moet ik hiermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:11

Joman schreef:
pmarena schreef:

Zal er aan liggen hoe formeel / informeel de sfeer is :)

Het hoort natuurlijk niet. Maar ik kan me in een situatie waarin jij al het aanspreekpunt over hem bent geweest en waarin jij degene bent geweest die hem "naar binnen heeft gepraat" en er ook nog ene bonus aan vast hangt, best voorstellen dat er nog iets ter sprake komt.

Dat is idd het vervelende, ik breng hem binnen dus ze gaan mij vragen stellen over hem.

Ik heb nog nooit geld/aandraagbonus gekregen oid, maar ik heb wel al meerdere keren kennissen en vriendinnen aangedragen bij vorige werkgevers. Ik gaf dan wel altijd van te voren aan dat ik niet verantwoordelijk ben voor hun prestaties en niet schuin aangekeken wil worden als er dingen fout gaan. Overigens besprak ik júist met kennissen of vriendinnen mijn salaris niet

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:12

Blijkbaar is je vraag nav de OP niet duidelijk, aangezien jij aangeeft tips te willen maar niet te krijgen wat je vraagt, vandaar mijn bericht.

Maar goed, ik wens je veel succes.

Hopelijk krijgt hij de baan, met een salaris waar hij tevreden mee is.

En daarmee jij je bonus. Wens je succes met het onderhandelen voor meer salaris.
In mijn vorige bericht heb ik volgens mij best wat punten meegegeven, die zo'n onderhandeling kunnen ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:16

Boras schreef:
Joman schreef:

Ik laat me door niemand opnaaien :) Gelukkig kan ik zelf nog nadenken.
Ik bemoei me niet met hun onderhandelingen. Dus goede tip, dank.

Top. Verder heb je door hem voor te dragen als het ware al je goedkeuring kenbaar gemaakt. Daar kun je nu ook niet meer op terug komen zonder een flater te slaan.

Dat doe ik ook niet :) Het is gewoon een aardige vent!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:18

pmarena schreef:
Boras schreef:
Er is maar 1 goede tip, houd je erbuiten!

Nee vooruit, 2 goede tips: laat je niet opnaaien door pmarena. Houd je er gewoon verder buiten.

Pardon??

Ja, ik vind je advies gewoon echt niet in het belang van de ts. Of van haar vriend(-schap).

Edit: kleine, maar wezenlijke aanvulling aan het einde vd zin.
Laatst bijgewerkt door Boras op 07-07-20 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:20

Tallie1979 schreef:
Daarom zei ik al, graag gedaan. :)

Maar goed, ik kan je er alleen maar succes mee wensen. Met jou inzet en jouw insteek ga je het gewoon redden hoor. Je bent volgens mij een fantastisch mens en echt een plezier om mee om te gaan. :)

Had ik maar een vriendin als jij. Dan had ik geen vijanden meer nodig :)

Vervelend mens. Past precies tussen je overige reacties. Heeft niemand iets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:25

MarliesV schreef:
Blijkbaar is je vraag nav de OP niet duidelijk, aangezien jij aangeeft tips te willen maar niet te krijgen wat je vraagt, vandaar mijn bericht.

Maar goed, ik wens je veel succes.

Hopelijk krijgt hij de baan, met een salaris waar hij tevreden mee is.

En daarmee jij je bonus. Wens je succes met het onderhandelen voor meer salaris.
In mijn vorige bericht heb ik volgens mij best wat punten meegegeven, die zo'n onderhandeling kunnen ondersteunen.

Die neem ik mee :) Dank!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:32

Boras schreef:
pmarena schreef:

Pardon??

Ja, ik vind je advies gewoon echt niet in het belang van de ts. Of van haar vriend(-schap).

Edit: kleine, maar wezenlijke aanvulling aan het einde vd zin.

Verwar je me nou niet met iemand anders ofzo :?
Ben anders wel ontzettend benieuwd waar je precies over valt... waar je dat "opnaaien" in hemelsnaam ziet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:40

Marije112 schreef:
Joman schreef:

Dat is idd het vervelende, ik breng hem binnen dus ze gaan mij vragen stellen over hem.

Ik heb nog nooit geld/aandraagbonus gekregen oid, maar ik heb wel al meerdere keren kennissen en vriendinnen aangedragen bij vorige werkgevers. Ik gaf dan wel altijd van te voren aan dat ik niet verantwoordelijk ben voor hun prestaties en niet schuin aangekeken wil worden als er dingen fout gaan. Overigens besprak ik júist met kennissen of vriendinnen mijn salaris niet

Dit doe ik eigenlijk ook nooit. Maar ik had ook niet gedacht dat uitgerekend hij zou komen solliciteren ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:53

@pmarena

Nee, ik verwar je zeker niet met iemand anders.

pmarena schreef:
En dan even voor jezelf bepalen of je het daar bij wilt houden en erg je best gaat doen om voor je te houden dat je denkt dat hij voor minder ook wel overstag zal gaan / bijna zonder werk zit / nu veel minder krijgt.

Deze info over een vriend(!) verklikken aan zijn potentiële nieuwe werkgever vind ik binnen een vriendschap een naaistreek van de bovenste plank.

Dit ter overweging meegeven aan de ts, zoals jij in deze quote doet, vind ik daarom opnaaierij.

Daarbij komt dat het ook nog eens slecht kan uitpakken voor de ts. Niet alleen zou ze hiermee haar vriendschap op het spel zetten, ze kan zich er ook mee in een kwaad daglicht stellen bij de werkgever (die er evengoed zijn voordeel mee kan doe).

Ik heb gelezen dat je ook tegenovergesteld advies hebt gegeven. Het is nogal dubbel wat je schrijft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:57

Nou dat is wel creatief geïnterpreteerd zeg... de tendens van het bericht (en mijn andere berichten) is juist om voor jezelf vooraf de beslissing te maken of het niet beter is om dat soort dingen voor je te houden, mocht het ter sprake komen :=

Ik vind het wel bijzonder om dat zo aanvallend als "opnaaien" weg te zetten terwijl het juist het tegenovergestelde is en juist bedoeld is om rust te brengen voor de TS, met haar gesprek in zicht, precies een tip zoals ze vraagt.....Gelukkig vat TS hem zelf wel goed op :j

Eilinora

Re: Wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:04

Hier houd het gewoon op voor jou, je moet het heel simpel zien.

Hij zocht een baan, jij wist een baan.
Er zit voor jou een extraatje aan vast als hij aangenomen word maar dat is enkel mooi meegenomen.

Verder niet meer mee bemoeien.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:09

Maar is niemand hier in het topic wel eens jaloers geweest? En heeft nooit iemand ergens wat een naar gevoel aan over gehouden als sommige dingen wat scheef getrokken worden omdat iemand beter kan onderhandelen? Het is net of TS een jaloers kreng is die niemand wat gunt. Ik kan me het namelijk heel goed voorstellen en kan dan ook niet voorstellen dat mensen hier met de keiharde reacties hier nog nooit zoiets hebben gevoeld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:12

TS, ik neem aan dat jouw werkgever jou geen vragen gaat stellen over zijn salaris toch?
Ik vind het erg raar overigens, werkgevers die vragen om een loonstrook van de andere werkgever. Gaat ze helemaal niks aan wat jouw vorige salaris was/is. Ik vraag dan juist wat het hun waard is om mij in dienst te nemen :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:30

Wat mij betreft heeft die vriend heel dik gelijk.

Hij vraagt, eist niet.
Hij weet waar jij ongeveer zit, dus wat het bedrijf "blijkbaar" ongeveer bereid is te geven voor die functie.
Hij zet een stukje hoger in, want in de onderhandelingen kom je vaak op een compromis uit, iets lager dus.

zijn voormalige loon staat daar volledig los van. Hij solliciteert NU op deze functie, een functie waarvan jij blijkbaar denkt dat hij er wel past, want je draagt hem aan en hebt het er met hem over gehad.

Wat had je dan van deze vriend/kennis verwacht? Dat hij onder jouw loon gaat zitten qua vraag? Op jouw loonniveau? Waarom dan? Hij solliciteert naar een nieuwe functie, en hoopt daar gewoon een leuk loon te krijgen.
Ik zie oprecht echt niet wat hij verkeerd doet hier.

Het volgende interessante wordt 1- is hij aangenomen en dan 2-tegen welk loon. Als dat op jouw niveau ligt, dan is het duidelijk dat het bedrijf dat er ongeveer voor over heeft.
Ligt dat hoger, NOG beter. Dan heeft hij namelijk de eerste kolen uit het vuur gehaald voor JOUW hogere loon in de toekomst....

Ik zie het echt alleen maar positief dit hoor. Zowel voor hem als voor jou.

Het zou zonder zijn als er al jaloezie heerst tussen jullie voordat hij zijn eerste werktaak gedaan heeft.
En dat laatste zit dan toch echt aan jouw kant, niet aan de zijne...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:46

Nouja, als je het gevoel hebt dat je iemand voorgedragen hebt die dan ineens een (in jouw ogen) onrealistisch salaris vraagt kan ik me goed voorstellen dat je je een beetje geneert ofzo...

Denk dat als TS van de eerste schrik bekomen is, ze vast nu wel het positieve er van in ziet :)

Ik vind het eigenlijk wel superspannend of hij aangenomen wordt, voor dat salaris :j

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:50

Tja wat is onrealistisch, het is maar 10% boven dat van haar en de meeste mensen zetten hoger in om op een leuk resultaat uit te komen. Dat vind ik niet echt heel gek.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:12

Precies @zonnebloem. Het is, binnen die bedrijf/functie blijkbaar geen idioot salaris.
Het zit behoorlijk boven zijn huidige salaris maar als jullie vergelijkbare functies krijgen, lijkt het me dat hij nu behoorlijk onderbetaald wordt???

Verder, ik zou me er vooral niet zo druk om maken. Hij heeft het gevraagd, niet geeist en het is nog maar de vraag of de werkgever hiermee akkoord gaat.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:34

Maar is het probleem dat hij 30% meer vraagt als dat hij nu verdient of dat hij 10% meer vraagt als dat jij krijgt. Want als het een gelijke functie is zou hij sowieso 20% erop vooruit gaan. Of vind je dat ook niet eerlijk, moet hij volgens jou op het salaris dat hij nu verdient binnenkomen in jouw bedrijf?

Mijn inziens wissel je ook van baan om een stap in salaris te kunnen maken. Dus die 20% omhoog is niet raar, jij krijgt dat ook voor het werk dat je doet. Misschien wordt hij nu wel onderbetaald.

Dan blijft dus die 10% over en het lijkt alsof het daar wringt, want hij zou al een flinke stap vooruit gaan als hij hetzelfde krijgt als dat jij krijgt en nu wil hij daar nóg een schepje bovenop. Misschien heeft hij hoog ingezet dat als het bedrijf een tegenbod doet hij gelijk uitkomt met jou. Misschien wil hij een slag inhalen op wat hij jaren is misgelopen. En misschien wil hij gewoon veel verdienen, of vindt hij dat hij dit waard is, of, of, of...

Eigenlijk maakt het niet uit. Gun hem die 10% en zie het als een mogelijkheid voor jou om ook een stapje te maken. Sterkte hiermee TS, het is niet leuk om je zo boos te voelen hierover. Ik snap ergens je gevoel, maar probeer voorbij je eigen emotie te kijken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:50

Wat je ermee moet? Helemaal niets.

30% hoger inzetten is helemaal niet vreemd. Het principe is heel simpel: "nee heb je, ja kun je krijgen" en de meeste werkgevers middelen dan ergens tussen het gevraagde salaris en het salaris naar ervaringsjaren. Ik zie niet in hoe dat jou zou kunnen benadelen. Dan vragen ze zijn laatste loonstrook op? Mooi komen ze tot de conclusie dat ook nog eens iemand met fijne onderhandelskills hebben aangenomen. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid van het toekennen van het salaris toch bij de werkgever, en niet bij jou als aandrager.

Bovendien ligt het natuurlijk ook nog eens aan hoe gemakkelijk een vacature te vervullen is, wij hebben iemand ooit eens 47% boven het oorspronkelijke salaris gegeven puur omdat zijn persoonlijkheid, kwaliteiten en ambities paste binnen ons bedrijf en het een functie was die lastig te vervullen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:10

pmarena schreef:
Nouja, als je het gevoel hebt dat je iemand voorgedragen hebt die dan ineens een (in jouw ogen) onrealistisch salaris vraagt kan ik me goed voorstellen dat je je een beetje geneert ofzo...

Denk dat als TS van de eerste schrik bekomen is, ze vast nu wel het positieve er van in ziet :)

Ik vind het eigenlijk wel superspannend of hij aangenomen wordt, voor dat salaris :j

Nouja ik zie het opzich niet positiever in.
Ik blijf bij mijn standpunten, en ik heb mijn eigen plan getrokken, mede door hetgeen hier in het topic is gezegd en door wat input van bepaalde mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:12

Ketly schreef:
Maar is niemand hier in het topic wel eens jaloers geweest? En heeft nooit iemand ergens wat een naar gevoel aan over gehouden als sommige dingen wat scheef getrokken worden omdat iemand beter kan onderhandelen? Het is net of TS een jaloers kreng is die niemand wat gunt. Ik kan me het namelijk heel goed voorstellen en kan dan ook niet voorstellen dat mensen hier met de keiharde reacties hier nog nooit zoiets hebben gevoeld.

Hahaha, ja ik verbaas me er ook over. Maar ieder zn ding. Fijn als je nooit jaloerse gevoelens hebt, of nooit ergens je vraagtekens bij hebt.

Overigens gaat het niet om beter of slechter onderhandelen. Ik ben prima in staat om te onderhandelen. Ik denk ook een stuk beter dan hij. Niet voor niets staat morgen al een gesprek gepland over m’n voorwaarden ;)

Iedereen trekt steeds die conclusie. Dat vind ik wel bijzonder.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:32

Joman schreef:
Kana schreef:
Ik snap eigenlijk het probleem niet zo.
Zou je wel blij zijn als hij minder gaat verdienen dan dat hij nu vraagt?

Het zou netjes zijn als we hetzelfde worden ingeschaald naar mijn mening :)

Dan moet je dat tegen de werkgever zeggen. Kijken of die het waardeert dat je eerst iemand voordraagt, kennis en werkgever onderhandelen, kennis gaat meer krijgen dan jij, en jij vindt het nodig je daarmee te bemoeien? Het zijn jouw zaken niet TS. Jij onderhandelt over jouw salaris en een ander over dat van hem. En punt.

En als je dat bij mij zou aankaarten als werkgever zou ik je dat ook zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:39

Palmera schreef:
Joman schreef:

Het zou netjes zijn als we hetzelfde worden ingeschaald naar mijn mening :)

Dan moet je dat tegen de werkgever zeggen. Kijken of die het waardeert dat je eerst iemand voordraagt, kennis en werkgever onderhandelen, kennis gaat meer krijgen dan jij, en jij vindt het nodig je daarmee te bemoeien? Het zijn jouw zaken niet TS. Jij onderhandelt over jouw salaris en een ander over dat van hem. En punt.

En als je dat bij mij zou aankaarten als werkgever zou ik je dat ook zeggen.

Gelukkig ben jij m’n werkgever niet :+

Ik kaart dit nu niet aan, maar als dit in de toekomst het geval is en blijkt dat hij meer verdient dan ik, wel degelijk. Zelfde functie, zelfde achtergrond en ik vind zeker dat ik recht heb op hetzelfde salaris in dat geval. Er werken bij ons 5000 mensen. Er is een arbeidsvoorwaarden boek van meer dan 100 pagina’s en we zijn gebonden aan een cao. Dat is niet voor niets ;)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:41

Maar wat heeft HIJ in jouw ogen nou precies fout gedaan?

Dan vroeg ik al in mijn eerdere bericht, maar misschien niet duidelijk genoeg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:47

Maar eigenlijk gaat het jou natuurlijk helemaal niets aan wat hij eventueel zou gaan verdienen TS.