Extra kosten voor een betalingsregeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:48

Joman schreef:
GDG schreef:
Automatisch is lekker makkelijk gezegd. Maar die software moet wel betaald worden, de apparatuur, het pand, personeel, kosten voor niet inbare rekeningen, rente voor het voorschieten, reserveringen, verzekeringen en dan nog winst maken. Voor niets gaat de zon op.

Ach kom nou. Zij krijgen gewoon betaald om de administratie te doen van tandartsen. Hun verdienmodel zit m hopelijk niet in het over de rug van anderen die de factuur niet kunnen betalen geld verdienen. Dat zou toch schandelijk zijn.

Precies. Om de admin te doen, NIET om leningen te verstrekken :)* . Als jij die dienst (betalingsregeling) van hen af wil nemen kost dat gewoon geld omdat... juist ja: het leveren van de dienst dat bedrijf ook geld kost en er ook nog geld verdiend moet worden om te blijven bestaan :)* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:57

GDG schreef:
Joman schreef:

Ach kom nou. Zij krijgen gewoon betaald om de administratie te doen van tandartsen. Hun verdienmodel zit m hopelijk niet in het over de rug van anderen die de factuur niet kunnen betalen geld verdienen. Dat zou toch schandelijk zijn.

Precies. Om de admin te doen, NIET om leningen te verstrekken :)* . Als jij die dienst (betalingsregeling) van hen af wil nemen kost dat gewoon geld omdat... juist ja: het leveren van de dienst dat bedrijf ook geld kost en er ook nog geld verdiend moet worden om te blijven bestaan :)* .

Een lening impliceert, dat zij jou geld hebben geleend. Dat is niet zo. De tandarts verricht werkzaamheden, het administratiekantoor verwerkt vervolgens de factuur. Als jij niet betaalt, heeft dat niets te maken met een lening. Dat is een uitstel van betaling. Wellicht jezelf verdiepen in de betekenis van het woord lening.

purny

Re: Extra kosten voor een betalingsregeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 20:59

Maar ze hoeven maar 1 extra handeling te doen en dat is in het systeem zetten dat iemand in termijnen betaald. Waarom moeten ze daar dan iedere maand extra voor rekenen? Voor de rest gaat alles automatisch

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:00

Ze bieden ook een lening aan, dat is een andere constructie en sluit je af voor de behandeling. Dan wordt er ook gekeken hoeveel je mag en kan lenen. Bij e betalingsregeling niet, dan vraag je een aantal termijnen aan of zij stellen het voor. Daar komt ook geen rente bij kijken.

Ze rekenen ook gewoon het risico door aan de bedrijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 21:07

MyWishMax schreef:
Ze bieden ook een lening aan, dat is een andere constructie en sluit je af voor de behandeling. Dan wordt er ook gekeken hoeveel je mag en kan lenen. Bij e betalingsregeling niet, dan vraag je een aantal termijnen aan of zij stellen het voor. Daar komt ook geen rente bij kijken.

Er is ook een betaalplan. Dit zou dan neerkomen op de lening

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:08

purny schreef:
MyWishMax schreef:

Er is ook een betaalplan. Dit zou dan neerkomen op de lening

Die bedoelde ik idd. Maar die moet je aanvragen voordat je een behandeling hebt en met het overleggen van een indicatie van de tand arts.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 21:09

Maar dan nog vind ik het nergens op slaan...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:15

purny schreef:
Vervaldatum is 1 augustus.

Dan heb je nog eventjes om er iets op te vinden. Je zou bv bij de bank kunnen laten voorrekenen wat het je kost als je de rekening wel optijd betaalt en daarvoor in het rood gaat. Kost ook geld maar als dat minder is dan het betaalplan kan dat een optie zijn.
Je kan ook eens polsen bij de HR op je werk of je misschien een voorschot op je loon kan krijgen.
Of anders op zoek naar extra inkomsten; heb je in de kelder of op zolder niets meer staan wat al jaren in de weg staat en wat je op marktplaats zou kunnen verkopen? Een doos met oude boeken die je toch nooit meer gaat lezen? Kleren die je niet meer draagt?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:26

is de vervaldatum van oorspronkelijke regelingn 1 augustus? Dan kun je volgens mij 4 weken uitstel krijgen nog.

de kosten mogen.

maar:

heb je een offerte gevraagd of was de rekening boven de 250 euro? Dan zou je hier mss nog wat aan kunnen hebben:

Is mijn tandarts verplicht mij eerst een offerte te geven voordat hij een behandeling gaat doen?
In de Regeling Mondzorg van de Nederlandse Zorgautoriteit staat het volgende: bij een behandeling van meer dan 250,- euro is de tandarts verplicht om een prijsopgave te geven. Voor bedragen onder de 250,- euro moet een tandarts op aanvraag van de patiënt een offerte opmaken.

Deze offerte moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

Er staat in welke prestaties de tandarts gaat uitvoeren voor deze behandeling.
In de offerte staat het tarief dat de tandarts bij deze prestaties in rekening brengt.
Als de tandarts van de standaardprijs afwijkt, geeft hij aan voor welke prestaties dat geldt en waarom hij afwijkt.
De materiaal- en/of techniekkosten moeten op deze prijsopgave per prestatie afzonderlijk worden vermeld.
De patiënt moet de prijsopgave vóór de start van de behandeling schriftelijk of digitaal hebben gekregen. Tenzij tandarts en patiënt anders hebben afgesproken.
De tandarts moet de prijsopgave vastleggen in de administratie. Hieruit blijkt dat de offerte schriftelijk (of digitaal) aan de patiënt moet worden gegeven.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:57

@IHN
Het gaat om 150E.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:59

purny schreef:
Er zit niets anders op om het bedrag in 1 keer te betalen omdat ik weiger met die poppenkast mee te gaan.

Dit is dus precies de reden dat er vaak kosten per termijn zijn. Het word oninteressant gemaakt om in termijnen te betalen. Het gebeurt te vaak dat mensen als ze weten van de extra kosten toch wel ineens 1 keer kunnen betalen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:36

dus het kon toch in 1 keer...
ik snap dat dus nooit zo goed. Ik zou mensen niet langer op hun geld willen laten wachten dan strikt noodzakelijk... sommige mensen hebben daar kennelijk geen moeite mee. Dit zal dus ook precies de reden zijn vd extra kosten... wel sneu voor de mensen die ECHT niet kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:39

luuntje schreef:
Wat enorm jammer dat de collectieve gemeentelijke zorg erzekeringen voor de minima eruit gaan.
Zorgverzekeringen zijn schrikbarend duur geworden.

Soms is het handig enkel een basisverzekering te hebben en voor de rest geld apart te zetten.
Moet je wel geld hebben om apart te kunnen zetten.
Je kan zomaar een jaar hebben met hige ziektekosten.

Zal je even uit een droom helpen.
De enige die hier wijzer van wordt is de Zorgverzekeraar.
Verder verschuilen heel veel Gemeentes zich achter de Zorgverzekeraar als ze een aanvraag Byzondere Bijstand afwijzen.
Er wordt vlamhard geschreven. Kosten worden niet vergoed omdat er een voorliggende voorziening is en als die het niet vergoed dan is het niet noodzakelijk dus vergoeden wij het niet. _-:(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:47

IHN schreef:
dus het kon toch in 1 keer...
ik snap dat dus nooit zo goed. Ik zou mensen niet langer op hun geld willen laten wachten dan strikt noodzakelijk... sommige mensen hebben daar kennelijk geen moeite mee. Dit zal dus ook precies de reden zijn vd extra kosten... wel sneu voor de mensen die ECHT niet kunnen..

Ik lees in de berichten van ts dat ze familie of vrienden om hulp / een lening gaat vragen.
Tot zover jou glasharde mening.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:02

( is mss off topic, maar zo’n enorme prijsverschillen met belgie, hier is de tandarts dan eigenlijk gewoon goedkoop in vergelijking met jullie.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:04

tengeltje11 schreef:
( is mss off topic, maar zo’n enorme prijsverschillen met belgie, hier is de tandarts dan eigenlijk gewoon goedkoop in vergelijking met jullie.)

Jullie hele zorgverzekering is ook goedkoop in vergelijking met NL.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 08:57

Maar ze hoeven maar 1 extra handeling te doen en dat is in het systeem zetten dat iemand in termijnen betaald. Waarom moeten ze daar dan iedere maand extra voor rekenen? Voor de rest gaat alles automatisch.

Simpel gezegd: je hebt een openstaande rekening bij de tandarts staan of te wel een schuld. Betalen in termijnen betekent: De schuld verminderen in stukken ( termijnen).

De schuldeiser rekent voor deze dienst ( het betalen in termijnen) daarvoor toegestane kosten. Zo simpel is dat.

Let op! Geld lenen kost geld. Dat geldt dus ook in dit geval.

Ik hoop dat je een goede andere oplossing voor handen hebt, want het is zonde geld. Dat ben ik met je eens.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:21

Helaas is dit echt super normaal en komt het heel veel voor. Wanneer je bij Mediamarkt met een termijnbetaling iets wilt kopen krijg je een betaaltermijn van een aantal jaar en 14% rente per jaar. Hierdoor betaal je dus vaak ruim €200 extra bovenop het normaal bedrag aan rente. Volgens mij kosten betalingsregelingen vrijwel altijd geld bij ieder bedrijf omdat je, zoals al eerder gezegd in dit topic, ze laat wachten op hun geld

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 11:15

Ik heb het bedrag kunnen lenen... dus de rekening word netjes in een keer voldaan.

Neemt niet weg dat ik dit toch ga aankaarten bij diverse instanties.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:19

maar Purny, wat ik me wel bedacht. Je gaf aan dat je potje te klein was. Ik ga er dan vanuit dat je wel een offerte hebt gevraagd en gekregen?
Want in dat geval mag de nota ook niet meer dan een bepaald bedrag afwijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 11:28

IHN schreef:
maar Purny, wat ik me wel bedacht. Je gaf aan dat je potje te klein was. Ik ga er dan vanuit dat je wel een offerte hebt gevraagd en gekregen?

Nee daar had ik niet om gevraagd. Ik had mijn aanvullend pakket te laag ingezet. En ik was al naar de mondhygiënist geweest dus dat tikt ook al aardig aan. Daarvoor ook al een rekening van 85 euro voor een gaatje.
Ik heb een slecht gebit. Vorig jaar een "goed" jaar gehad met weinig gaatjes...

Volgend jaar gaat ie mooi weer een stuk omhoog

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:28

Ik vind dit altijd dubbel, ik snap dat het een 'gunst' is en dat niets gratis is in het leven, maar per betaling 5 euro extra lijkt me niet geheel redelijk, ik denk ook niet dat dit de daadwerkelijke onkosten zijn.

Gelukkig zelf nog nooit iets hoeven afbetalen, al was ik als student zijnde een keer de Sjaak. Ook bij de tandarts, ging om een rekening van krap 500 (ongeluk zit in een klein hoekje). 300 kon ik op dat moment missen, verzocht of de rest een maand later mocht. Geen probleem, of ik dan wel even vast 65 aan administratiekosten wilde betalen :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:38

LadyAnna schreef:
Maar ze hoeven maar 1 extra handeling te doen en dat is in het systeem zetten dat iemand in termijnen betaald. Waarom moeten ze daar dan iedere maand extra voor rekenen? Voor de rest gaat alles automatisch.

Maar hier maken velen steeds een denkfout. Het is niet 1 handeling, het is veel meer dan dat. Is al diverse malen uitgelegd dus ik zal niet in herhaling vallen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:04

purny schreef:
IHN schreef:

Nee daar had ik niet om gevraagd. Ik had mijn aanvullend pakket te laag ingezet. En ik was al naar de mondhygiënist geweest dus dat tikt ook al aardig aan. Daarvoor ook al een rekening van 85 euro voor een gaatje.
Ik heb een slecht gebit. Vorig jaar een "goed" jaar gehad met weinig gaatjes...

Volgend jaar gaat ie mooi weer een stuk omhoog

Hier zou ik het ook met de tandarts over hebben. Misschien kan je op een andere manier poetsen? Flos en stook je ook? Misschien fluoride mondspoeling?
Klem of knars je dat je barstjes in de tanden maakt, dat kan zorgen dat je kiezen breken. Daar zou je een bitje voor kunnen nemen?
Als dit soort dingen kunnen helpen dan zou het je geld kunnen besparen.

Als je vaak gaatjes hebt zou je kunnen vragen of je zwaargevulde kiezen hebt die misschien gekroond moeten worden binnenkort dan kan je daar je pakket ook naar aanpassen. Dat is namelijk een vervelende verrassing anders

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:43

Joman schreef:
tengeltje11 schreef:

Jullie hele zorgverzekering is ook goedkoop in vergelijking met NL.

Nee hoor, alleen in BE wordt een groter deel via de werkgevers afgedragen.

Overigens zal infomedic waarschijnlijk je factuur al hebben betaald aan de tandarts, dus in die zin wordt er voorgefinancierd. Als een bepaald percentage van de klanten dan in termijnen wil betalen, zal infomedic daar kapitaal voor moeten aanhouden of een constructie met een bank hebben. En dat is allemaal niet gratis.