Memories schreef:Maar huishoudirritaties vormen wel het overgrote aandeel van het in totaal vrij kleine geheel aan algemene irritaties binnen de relatie
En als dan het ergste is, valt het toch ook wel weer mee? Je moet je ergens aan ergeren.
Hier een aardige 50/50 verdeling. Hij kookt, zet de vuilnisbak buiten, maakt deze schoon, haalt regelmatig de verse boodschappen, is verantwoordelijk voor de vaatwasser en lapt de ramen. En dat (meestal) zonder dat ik het hoef te vragen. Maar dan geef ik ook geen kritiek als het niet naar mijn perfectionistische maatstaven gedaan wordt. Als hij op zijn papamiddagen pas aan het einde van dag alles opruimt, terwijl ik om 4 uur 's middags al gek wordt van al het speelgoed dat overal rondslingert, dan moet hij dat helemaal zelf weten. Ik weet dat hij echt wel op gaat ruimen.
Ik bedenk wat we de hele week gaan eten, bestel de boodschappen, doe de was, stof af en stofzuig en verschoon de bedden. De tuin is mijn pakkie an, hij doet klusjes in huis (elektra, wc ontstoppen, gordijnroede ophangen, dat soort dingen) en is Mister Auto.
Ook de oudertaken zijn netjes verdeeld. Om beurten hebben we ochtend- (kind aankleden, voeden en op tijd op school krijgen), middag- (kind van school afhalen en iets leuks doen) en avonddienst (kind douchen en naar bed brengen).
We werken elke week hetzelfde aantal uren (hij verdient wel meer terwijl we ongeveer op hetzelfde niveau werken, so much for feminism
). Het heeft wel een paar (10) jaar geduurd voordat we deze samenwerking tot stand kregen. Dat ik na de geboorte van onze zoon maanden weinig kon, heeft geholpen. Hij zag plotseling hoeveel ik deed in huis, wat hij nu op zich moest nemen. Tot die tijd was ik de manager in huis die hem gewoon vertelde wat hij in welk tijdsbestek (dat is belangrijk) moest doen (hij grapt nog wel eens dat hij eerst aan de directrice moet vragen of hij iets mag
). De coronacrisis heeft ook geholpen. Nu werken we beide thuis, hebben we de afgelopen maanden een hele strakke weekindeling gehanteerd waarin een eventuele 40/60 verdeling nu echt 50/50 is.

maar bij ons zit dit patroon er ook in dus. Hoewel hij wel prima meehelpt verder, als ik vraag of hij de was wil opvouwen ofzo doet hij dit gewoon. Zeg wel eens voor de grap: schat, wil je uit jezelf even stofzuigen? 
.
)