Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:37

DeMolenhoek schreef:
Fokfanaat: Het had jou gesierd moest jou bericht zijn blijven staan.

Als jij ervoor kiest om naar een land te gaan waar een vrouw de man de hand niet mag schudden dan hou jij jou daar toch gewoon aan in het openbaar? Je weet dat het zo in elkaar zit in dat land dus dan doe je dat ook gewoon.

Sannne: Ik denk dat mijn mening en opvatting juist getuigd van het grootste respect voor een cultuur en de daarbij horende gebruiken.

Cultuur en daarbij horende gebruiken? Het gaat hier verdorie over een bikini. Totaal niet te vergelijken met het handen schudden wat je hierboven aanhaalt. Dat zie je zelf toch ook wel in mag ik hopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:39

Dat handen schudden was een reactie op de verwijderde reactie van fokfanaat.

Als ts een tankini wilt dragen hoort ze dat gewoon te doen. Als de partner dit niet wil ivm cultuur dan zou hij bij mij pech hebben. Mijn cultuur en mijn land. Zitten wij in zijn land zijn de regels anders en heb ik daar wel alle begrip voor.

Als het gangbaar is in het land en strand waar ts ligt heeft zij het volste recht om dat te dragen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:41

__Sannne schreef:
Cultuur en daarbij horende gebruiken? Het gaat hier verdorie over een bikini. Totaal niet te vergelijken met het handen schudden wat je hierboven aanhaalt. Dat zie je zelf toch ook wel in mag ik hopen?

Hoezo niet? Als je ergens vandaan komt waar handen schudden niet gedaan wordt vanwege wat voor reden dan ook, dan kan ik me voorstellen dat je moet wennen als je ergens komt waar dat normaal is.
Hetzelfde geldt voor het dragen van een bikini, denk ik?

het is maar net wat je gewend bent en hoe snel je in je hoofd kan schakelen.. De een kan dat sneller dan de ander...

(ik vind 'handen schudden momenteel een heel slecht voorbeeld :+ )
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-05-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Kan je zomaar je reactie helemaal verwijderen dan :o?

Anoniem

Re: Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Ja, binnen bepaalde tijd wel :)

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:43

Nou ik kan de mijne niet helemaal verwijderen, alleen de tekst :=
Dit is natuurlijk off-topic maar was benieuwd.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:43

Oh nee, dit zou voor mij echt niet kunnen. Mijn lichaam, ik bepaal zelf wat ik draag. Maar dat is ook de reden waarom ik al niet begin aan een relatie met iemand die er zo in staat.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:53

DeMolenhoek schreef:
Als ts een tankini wilt dragen hoort ze dat gewoon te doen. Als de partner dit niet wil ivm cultuur dan zou hij bij mij pech hebben. Mijn cultuur en mijn land. Zitten wij in zijn land zijn de regels anders en heb ik daar wel alle begrip voor.

Als het gangbaar is in het land en strand waar ts ligt heeft zij het volste recht om dat te dragen.

Leuke partner ben jij dat je vriend dan maar gewoon "pech" heeft. Imo ga je dan een hele boel stappen voorbij die nodig zijn voor een gezonde relatie. Communiceren, overleggen, geven en nemen is echt niet zo moeilijk. Ik snap dat gesteiger echt niet..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 11:55

Ik zal proberen even wat vragen te beantwoorden.

marleen_88 schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar hoe hij het voor zich ziet. Is een badpak zoals hierboven wel goed, of denkt hij echt aan een hele outfit die van top tot tegen bedekt is?

Hij vroeg waarom ik er geen luchtig strandkleedje ofzo kon overdragen. Dus het lijkt mij inderdaad over borsten en billen etc. te gaan.

Cer schreef:
Grappig.. ik ben normaalgesproken ook heel erg anti bedekking en mensen die, vanuit welke opvatting dan ook, anderen menen te kunnen kleineren etc..

Maar TS geeft vrij duidelijk aan dat haar vriend het NIET gewend is, in tegenstelling tot de meesten die nu reageren..

sterker nog:
"En hij heeft als puber aardig wat nachtjes in de gevangenis doorgebracht, door simpelweg met een meisje over straat te lopen of ermee te praten. "
Volgens mij, maar dat is even een aanname, is er níemand hier in dit topic die zich dit kan voorstellen? Als je zo opgegroeid bent, is het wel even een switch om te maken. Hij doet al, voor zijn doen, dingen die erg buiten zn opvoeding liggen... Ik weet niet of je kan verwachten dat mensen, vooral wanneer ze voor dingen gevangen gezeten hebben, hun verleden zomaar los kunnen laten, ook al is iets in onze ogen heel gewoon.

De vraag is ook of hij het ongemakkelijk vind of dat hij het gewoon niet wil en nooit gaat willen. Dat is wellicht nog een goed gesprek om te voeren..?
Wat ik me daarbij ook afvraag, maar dat hoef je uiteraard niet te vertellen, of hij bijv vanuit zn verleden homohaat heeft meegekregen en of dat bijv een ding gaat worden... hij woont nu wel ergens waar dat redelijk gewoon is...

Hij vindt het ongemakkelijk.
Vorig jaar zijn we een weekje naar Mallorca geweest en toen heeft hij er niets over gezegd. Hij heeft braaf mijn rug ingesmeerd met zonnecrème. :D
Ik merkte wel dat hij zeer ongemakkelijk werd als andere vrouwen topless lagen te zonnen. Dat vond hij echt niet leuk om mee geconfronteerd te worden.
De bikini kwam echter pas na onze vakantie ter sprake.

Om de dingen wat meer in persectief te plaatsen; mijn lief is afkomstig van Gaza. Hij is dus opgegroeid onder het beleid van Hamas. En toeristen in badkleding op een strand zoals in andere toeristische Moslimlanden, is iets waar hij nooit mee geconfronteerd is. Zijn referentiekader ligt echt mijlenver verwijderd van het ‘onze’.
Ik overdrijf dus niet, als ik zeg dat hij meermaals in de gevangenis heeft gezeten omdat hij met een meisje sprak of op straat met haar gezien werd. En dat gaat uiteraard ook verder dan alleen het overheidsbeleid. Cultureel en binnen de familie is zoiets ook echt not-done. Zo is hij als jonge twintiger ooit door zijn zussen, moeder en tantes zwaar aangepakt omdat ze erachter waren gekomen dat hij met meisjes sms-te.
Dat heeft toen wel indruk gemaakt, want hij heeft mij dat verhaal al meermaals verteld.

Met homo’s heeft hij geen probleem.
Hij ligt blijkbaar heel goed in de markt bij homo’s. ( krijgt vaak berichtjes enzo via fb) En hij vindt dat dan wel grappig.
In de Arabische cultuur gaan mannen onderling ook heel anders met elkaar om. Veel vrijer. Tot een niveau zelfs, dat wij als westerlingen er misschien bedenkingen bij krijgen. Maar voor hen is dat normaal. Ze trouwen zelden uit liefde, als ze überhaupt hun vrouw al kennen voor het huwelijk. Contacten tussen meisjes en jongens zijn vanaf een bepaalde leeftijd ook niet aanvaard. Vrienden zijn dan ook veel belangrijker voor hen. Ze zoeken eerder betekenisvolle relaties in hun vriendenkring dan in hun huwelijk.

Mijn vriend is inderdaad nu 3 jaar in België. De redenen om uit Gaza te vertrekken, lijken logisch. Raketten op je hoofd krijgen is daar een dagelijkse realiteit. En economisch is het sterk achteruit aan het gaan sinds Hamas aan de macht is en de import zeer sterk gelimiteerd werd door Israël.
Voor hem persoonlijk was het gebrek aan bewegingsvrijheid de reden om te vertrekken. Het is een openluchtgevangenis. Maar hij zit nog steeds tussen 2 werelden hoor. En dagelijks heeft hij heimwee.
Ik vind die ‘aanpassen of oprotten’- retoriek dus indredaad wel pijnlijk voor hem. 3 jaar is helemaal niet lang. En waarom zou hij moeten assimileren? Integratie heeft toch niets te maken met het achterlaten van je eigen cultuur?

Maar dit is the bigger picture uiteraard. Mijn vraag gaat er natuurlijk over hoe je zulke verschillende achtergronden binnen een relatie past zonder dat één van ons beiden zichzelf verliest. ;)

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:57

Aanpassen aan het land waar je bent, gebeurt in de praktijk natuurlijk niet als het om Nederlandse toeristen in het buitenland gaat. Als je alleen al kijkt naar hoeveel mensen zo een kerk in Italië in willen lopen in een korte broek. Of in Indonesië op het strand gaan liggen in bikini waar de plaatselijke bevolking dat never nooit niet zou doen. Of in een buitenland waar dat niet gebruikelijk is vrolijk op het gras gaan zitten picknicken.

Het belangrijkste is binnen een relatie dat je er samen uit komt, ook als dat afwijkt van wat "men" vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:59

DeMolenhoek schreef:
Dat handen schudden was een reactie op de verwijderde reactie van fokfanaat.

Maar hij hééft toch ook "pech"? Dat zegt TS (en hijzelf!) nota bene in haar beginpost. :') Hij zei in eerste instantie inderdaad dat hij niet wil dat ze een bikini/tankini/whatever draagt, maar toen hij haar reactie zag, kwam hij daarvan terug, en dat is imo ook veelzeggend.

En inhakend op een eerder bericht: nee, het is niet zo zwart/wit. Het is schipperen, het is zoeken naar wat voor jou als persoon werkt, en wat voor de mensen in jouw omgeving werkt, want mijn normen en waarden zijn ook niet per se dezelfde als die van mijn buurman, of van iemand uit een andere provincie. Sommige mensen willen bijvoorbeeld helemaal geen handen schudden met mensen van het andere geslacht, terwijl anderen het bijvoorbeeld niet doen met mensen uit hun eigen land, maar er een minder groot probleem mee hebben als het immigranten betreft. Als een Nederlander mij na een eerste kennismaking bij het afscheid omhelst, word ik daar echt niet vrolijk van, terwijl ik er bij een Zuid Afrikaan geen moeite mee zou hebben - óók gevoelsmatig niet - omdat ik niet anders gewend ben. Daarentegen hoeft een Brit het niet in z'n hoofd te halen om expliciet seksueel getinte opmerkingen te maken of mij uit te schelden voor prutsmuts of tight bitch, terwijl dat hier ook, helaas, nog een stuk meer geaccepteerd is dan in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:01

Blijkbaar niet want ts bekijkt de mogelijkheid om toch wat te veranderen :)

Vriend gaf toen ook aan dan maar naar de bergen te gaan. Nogal extreem om te vermijden dat ts een tankini draagt :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:03

Nou je hebt in elk geval weer een leuk topic gestart! :D

Fijn dat je er over kan praten en die uiteindelijk waar jij je goed bij voelt. Ik vind het al heel netjes als je wat over je bikini aantrekt wanneer je gaat lopen. Misschien kun je dat nog eens benadrukken. Dat je strand jurkje enkel uitgaat als je lekker in het zonnetje ligt of gaat zwemmen.

Hoop dat jullie er uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:05

DeMolenhoek schreef:
Blijkbaar niet want ts bekijkt de mogelijkheid om toch wat te veranderen :)
En zolang dat nog steeds past binnen waar zij zich prettig en comfortabel bij voelt, is dat toch geen probleem? Ik heb weleens een slonzige dag waarin ik rustig in mijn onesie buiten kom, maar als ik een partner zou hebben die dat écht niet chill zou vinden, wil ik die onesie best vervangen door mijn fluffy pinguïnvest en een spijkerbroek. :j

Oké, geintje natuurlijk, maar ben jij dan echt nog volledig dezelfde persoon als toen je single was, of heb jij ook hier en daar wat aanpassingen moeten doen voor je vriend? Zolang je daarin niet jezelf verliest en jezelf nog prettig voelt, is dat toch oké?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:08

Luckystory schreef:
De boyfriend is niet meteen het meest religieuze exemplaar trouwens. Ik denk niet dat hij zichzelf nog herinnert wanneer hij laatst in een moskee was. En van de Ramdan heb ik deze maand ook nog niet veel gemerkt. ( Maar dat zal hij wel ontkennen tov vrienden en familie) Alleen dan dat er blijkbaar heel veel goede series online zijn tijdens de Ramdan. ;)
Ik denk dat het eerder cultureel ingebakken zit dan religieus.

De bikini die ter discussie staat is eigenlijk al een tankini. Uit eigen keuze. Mijn buik hoeft het daglicht niet te zien.

Intercultureel of niet. Een relatie blijft natuurlijk altijd een stuk geven en nemen.
Vraag blijft natuurlijk hoe ver je daarin moet gaan?
Er zijn uiteraard ook dingen die hij doet, die ik liever niet heb. Dus ik verzoek even goed soms om iets wel of niet te doen. Is dit anders?

Daarnaast moet ik ook melden dat ik op professioneel vlak ook zeer beperkt ben qua kleding. Ik werk voor de federale overheid in een internationale/multi-culturele context. Kedingstukken boven de knie of die de schouders onbedekt laten, mag ik op mijn werk niet dragen bijvoorbeeld. (Vandaar ook het bestaansrecht van de zo gehate hippie-broeken. Dat is tenminste luchtig bij 35 graden. )
M.a.w. ik laat mij door mijn baas zeer zware restricties opleggen. Maar t.o.v. van mijn lief, doe ik geen toegevingen. Zo ziet hij het ook wel een beetje, denk ik...

Persoonlijk, en dat is wat het is; persoonlijk, zou ik er 0 in meegaan. Ik trek aan wat ik leuk vind, of het is exit met deze jongeman.
En niet alleen om de kleding. "Het begint bij kleding" klinkt heel negatief, dat snap ik ook wel. Maar ook de zin "hij doet niet aan ramadan, maar ontkent dat voor de buitenwereld" of woorden van gelijke strekking vind ik ook op z'n zachts gezegd hypocriet.

Bedenk goed wat je wilt in deze relatie. Wil je altijd een compromis blijven zoeken over de meest basale dingen? Of wil je ongecompliceerd in je relatie kunnen staan?

Succes met "het gedoe"

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:09

Citaat:
Hij vroeg waarom ik er geen luchtig strandkleedje ofzo kon overdragen. Dus het lijkt mij inderdaad over borsten en billen etc. te gaan.

Fijn dat jullie er open over kunnen praten en het lijkt me belangrijk dat te blijven doen en aannames als bovenstaand zoveel mogelijk te vermijden. Waarom wil hij dat je iets erover draagt? Waarom doe jij dat niet (bijv. omdat je wil zonnen of omdat jij je op je gemak voelt in een tankini)? Wat maakt dat hij zich ongemakkelijk voelt als jij in bikini loopt? Of als hij vrouwen topless ziet zonnen?
Het maakt nogal een verschil namelijk wat de onderliggende redenen zijn en dan kom je vaak een stuk dichter bij elkaar dan in het oppervlakkige.

In het algemeen: interessante discussie komt er op gang!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 12:10

DeMolenhoek schreef:
Vriend gaf toen ook aan dan maar naar de bergen te gaan. Nogal extreem om te vermijden dat ts een tankini draagt :)

Dat is natuurlijk half grappig bedoeld, om zijn punt een beetje te maken.

Zonnen zonder jurkje en zodra ik opsta iets erover heen dragen, doe ik eigenlijk sowieso. En dat stelde ik ook zo voor. Maar hij zei dat dat geen verschil maakte voor hem. Als ik in bikini naast hem lig te zonnen, vindt hij dat nog steeds niet leuk.

rien10

Re: Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:11

Er zijn zoveel dingen in het leven die ik niet leuk vind. Deal with it

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:11

Luckystory schreef:
Maar dit is the bigger picture uiteraard. Mijn vraag gaat er natuurlijk over hoe je zulke verschillende achtergronden binnen een relatie past zonder dat één van ons beiden zichzelf verliest. ;)

Ik heb echt geen idee. Wat ik wel lees is dat jullie volgens mij beide genuanceerd kunnen denken en handelen en daar ook nog over kunnen communiceren. Lijkt me een recept voor een succesvolle relatie.

Jullie komen er samen vast goed uit. Veel geluk gewenst samen. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:12

Ts, het is een lastige situatie. Is het niet mogelijk bijv dat wanneer jullie lopen op het strand je het kleedje draagt en wanneer jullie liggen of wanneer je in het water bent je je bikini of badpak etc gewoon aan kan houden?

Ikzelf voel mij ook ongemakkelijk in een bikini, altijd al gedaan eigenlijk. Je geeft jezelf toch bloot en word meer gezien als lustobject. Ik draag ook nooit korte rokjes ofzo en als ik een korter jurkje draag, heb ik er ook nog een broekje onder. Zo ben ik. Maar genoeg dames die korte jurkjes heerlijk vinden waar je nog net niet (of wel) kan liplezen :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:13

Wat ik altijd zo lastig vind in een Ik wil dit wel en Ik wil dit niet situatie.
Waarom is de JA van Piet sterker/belangrijker dan de NEE van Truus.
(Of andersom). Een iemand "krijgt zijn zin" Je kan niet een halve bikini aantrekken bijvoorbeeld. Ik blijf t lastig vinden.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:13

Ik denk dat hij al ver is gekomen. Vanuit een wereld waar niks mag zegt hij nu tegen TS wat hij voelt als zij een bikini draagt (en dat uiten is iets wat ze ook afgesproken hadden). Hij verbiedt het dragen ook niet, hij voelt zich er alleen niet fijn bij. Dat is toch best logisch en ook erg eerlijk.

Hij laat aan TS over wat ze met die info doet. Eerlijk, ik zou rekening houden met zijn gevoelens. Een bikini dragen 'omdat dat nou eenmaal moet mogen' terwijl ik weet dat dit iets doet met mijn partner zou het me niet waard zijn.

En de verhalen 'van het een komt het ander' en 'dit is maar het begin': ik geloof er niet in als ik de beginpost lees.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:14

Mjelleke schreef:
Aanpassen aan het land waar je bent, gebeurt in de praktijk natuurlijk niet als het om Nederlandse toeristen in het buitenland gaat. Als je alleen al kijkt naar hoeveel mensen zo een kerk in Italië in willen lopen in een korte broek. Of in Indonesië op het strand gaan liggen in bikini waar de plaatselijke bevolking dat never nooit niet zou doen. Of in een buitenland waar dat niet gebruikelijk is vrolijk op het gras gaan zitten picknicken.

Het belangrijkste is binnen een relatie dat je er samen uit komt, ook als dat afwijkt van wat "men" vindt.

Ja he!
Ik vraag me ook af hoe dat punt standhoudt als wij vanaf hier massaal naar een Moslimland zouden vluchten waar hoofddoeken gebruikelijk zijn voor vrouwen. :+
Ik hoorde dat Geert Wilders eens is gevallen over Jeanine Hennis die een hoofddoek draagt als haar werk als VN gezant vereist dat ze bij een streng islamitische organisatie op bezoek gaat, of bij iemand thuis.

Dus ja, je hebt helemaal gelijk denk ik. Zolang je er beiden akkoord mee bent is het prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:14

rien10 schreef:
Persoonlijk, en dat is wat het is; persoonlijk, zou ik er 0 in meegaan. Ik trek aan wat ik leuk vind, of het is exit met deze jongeman.
En niet alleen om de kleding. "Het begint bij kleding" klinkt heel negatief, dat snap ik ook wel. Maar ook de zin "hij doet niet aan ramadan, maar ontkent dat voor de buitenwereld" of woorden van gelijke strekking vind ik ook op z'n zachts gezegd hypocriet.

Bedenk goed wat je wilt in deze relatie. Wil je altijd een compromis blijven zoeken over de meest basale dingen? Of wil je ongecompliceerd in je relatie kunnen staan?

Succes met "het gedoe"
Ach, genoeg mensen die op zondag vooraan in de kerk zitten, en het de rest van de week niet zo nauw nemen met de godsdienstige regels hoor. :') Ik heb ook een vriend (als in niet mijn partner) die moslim is en zelf heel liberaal. Zijn moeder daarentegen komt uit Jemen en is heel streng in haar leer, maar hij drinkt rustig af en toe een biertje, alleen dat zou hij nooit aan haar of zijn familie vertellen, en dat snap ik ook wel. Er zijn ook zat dingen die ik niet aan mijn niet-religieuze ouders zou vertellen omdat ik weet dat ze het er niet mee eens zouden zijn, dus waarom zou ik die discussie aangaan?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:15

lifaya schreef:
Ts, het is een lastige situatie. Is het niet mogelijk bijv dat wanneer jullie lopen op het strand je het kleedje draagt en wanneer jullie liggen of wanneer je in het water bent je je bikini of badpak etc gewoon aan kan houden?

Ikzelf voel mij ook ongemakkelijk in een bikini, altijd al gedaan eigenlijk. Je geeft jezelf toch bloot en word meer gezien als lustobject. Ik draag ook nooit korte rokjes ofzo en als ik een korter jurkje draag, heb ik er ook nog een broekje onder. Zo ben ik. Maar genoeg dames die korte jurkjes heerlijk vinden waar je nog net niet (of wel) kan liplezen :+

Ts draagt een tankini, en zodra ze op staat gaat er iets over/omheen, behalve in het water. Dus dit doet ze al.