Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:59

veerledec schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ken-hoe-en
En hier staan vergelijkingen tussen materialen, inclusief de sjaal.

Geinig dat ventje met zijn earsaver. Patroontje gaat al 2 maanden rond op internet. Heb hem hier ook al een tijdje.
Maar tof dat ie zijn moeder helpt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:03

Lusitana schreef:
Het probleem is, dat het weinig met verantwoordelijkheid te maken heeft als je met mondkapjes gaat rondlopen die echt niet veel doen. Afstand houden en zo weinig mogelijk aanraken en ontsmetten na aanraken werkt gewoon het beste.
En eigen verantwoording is prima, dat hebben ze tot een paar dagen geleden hier gehad, maar laat het dan helemaal aan mensen over of ze iets willen dragen of niet en wat.
Op het moment dat je gaat verplichten, vind ik dat ze een en ander op z´n minst redelijk kunnen houden en vergemakkelijken door toegankelijke prijzen of gewoon bij de ingang beschikbaar hebben en niet bijna onmogelijk moeten maken om aan een fatsoenlijk masker per keer/dag te komen als je niet toevallig bulkt van het geld.
Voor 6 euro kun je hier 60 kadetten of 10 kilo groenten kopen....

Ik zeg nergens dat ik het niet met dingen eens ben of niet begrijp, maar ik ga uit van andere principes, en zie ook andere mogelijkheden.

Het is mij helemaal duidelijk dat je het begrijpt hoor, geen enkele kritiek daarop. Ik kijk er alleen anders tegenaan, v.w.b. redelijkheid/toegankelijkheid (ik heb gisteren maskers gekocht voor 30 cent per stuk), maar het is ook lastig te beoordelen hoe het bij jullie is (hier bv geen verplichting in winkels om een masker te dragen, dat scheelt al veel).

LadyMadonna

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:10

En dan heb je het nog over particulier gebruik....
Ik heb die dingen nódig, zodat ik geen stoflongen krijg of een allergie ontwikkel.
Stoffen zelfmaak kapjes gaat fijnstof doorheen...
Ik heb nog wat liggen, en een bestelling op ali

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:20

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:40

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:47

Ik bestel ze via www.nrdogstyle.be ( werk samen met dit bedrijfje op instagram en ik mag namelijk ook 10% korting weg geven)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:11

Hier in de supermarkt worden ze verkocht aan inkoop prijs en er gaat gedeelte naar goed doel. Vind ik heel ok.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:44

Mijn moeder is pedicure en die heeft laatst nog mondkapjes aangeschaft toen het eruit zag dat er schaarste zou komen. Heeft ze toen ook al vrij duur gekocht. Bleek toen ze ze kreeg dat ze niet geschikt waren voor medisch gebruik dus zij mag ze helemaal niet gebruiken in haar werk. Lekker dan. Had ze daarover bericht, werd er doodleuk gezegd, het andere model is momenteel niet leverbaar. Dit is het alternatief. Zit je met twee dozen van die dingen die niet geschikt zijn voor je werk.. Ze zouden prima zijn voor in het ov ofzo maar hier worden ze dus niet gebruikt. Blijf het een vreemde verplichting vinden om kapjes te dragen in het ov gezien er amper mondkapjes te verkrijgen zijn. De prijzen rijzen De pan uit. Zelfs voor niet medische kapjes.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 07-05-20 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:46

Maar de medische zijn niet verplicht toch? *Als het maar voldoende tegenhoudt. Of iig iets tegenhoudt. Van die stoffen lijken mij prima waar je dan een zakdoekje in kunt doen. Beter iets dan niets.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:25

Met medische mondkapjes mag je niet in het ov reizen. Welke zijn dan precies medisch ik dacht de ffp3 kapjes

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:29

Amber_anne schreef:
Met medische mondkapjes mag je niet in het ov reizen. Welke zijn dan precies medisch ik dacht de ffp3 kapjes

De ffp 1, 2 en 3. En de chirurgische, de IIR.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:32

FFP1 ook niet? Dat zijn toch gewoon bouwmarktmaskers? Tenminste, mijn bouwmarktmasker is een FFP1.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:36

Goede rede om OV te mijden, het helpt geen fluit die zelfgemaakte mondkapjes, sterker nog, als je ziektekiemen hebt, infecteer je jezelf steeds opnieuw.
En de anderen, je moet ze goed gebruiken, hoe vaak wij elkaar na ruim een maand nog wijzen op het juiste gebruik....en bij onjuist gebruik, ziektekiemen komen ( steeds weer ) in je systeem....
Als iemand nabij je hoest, blijft dat lekker in je mondkapje hangen....

Ik vind dit meest idiote maatregel die er is getroffen.
De goede kapjes gaan naar de zorg....en in een dienst van 10 uur, verbruik je er zo 10

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:37

Weet niet, die ffp 1 worden ook in de zorg gebruikt, dus neem aan dat die ook onder medisch vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:38

Shadow0 schreef:
FFP1 ook niet? Dat zijn toch gewoon bouwmarktmaskers? Tenminste, mijn bouwmarktmasker is een FFP1.

Ik heb begrepen dat alle FFP-maskers, dus 1, 2 en. 3, en de chirurgische maskers medische maskers zijn. Of gebruikt worden in de zorg.

https://www.consumentenbond.nl/zelfzorg ... oronavirus

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:42

Waarom zou je daar niet mee mogen reizen dan?

Edit

Ik lees het al in de link hierboven.

Als je ze kan kopen lijkt het mij wel veiliger dan de andere mondkapjes maar ja.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 07-05-20 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:44

Rakkie123 schreef:
Goede rede om OV te mijden,

Het vermijden van het OV is ook de bedoeling ja.

Citaat:
het helpt geen fluit die zelfgemaakte mondkapjes,

Dat is niet waar. Het gaat er alleen om wanneer en met welk doel je ze inzet. Kleine beetjes kunnen helpen!

Citaat:
sterker nog, als je ziektekiemen hebt, infecteer je jezelf steeds opnieuw.

De besmetting binnen het lichaam gaat hoe dan ook heftiger en sneller dan via herinfecteren, want er blijft echt meer achter in je lichaam dan je uit kunt ademen. Al zou ik op zich wel geinteresseerd zijn in gericht onderzoek hiernaar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:07

verootjoo schreef:
Amber_anne schreef:

De ffp 1, 2 en 3. En de chirurgische, de IIR.

Maar dan zit je dus echt vast aan de zelfgemaakte. De chirurgische zijn toch gewoon de wegwerp maskers?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:08

Ja, ze hadden het toch ook over zelfgemaakte. Die stoffen iig, je mag ze ook kopen ipv maken. Maar er zijn ook wegwerp die je niet in de zorg mag gebruiken. Dat zijn andere types dan de IIR.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:24

Ik ben benieuwd hoe ze in de bus kunnen zien welke wegwerp masker je draagt. Werk zelf dus elke dag met maskers en neem aan dat deze voor de zorg gecertificeerd zijn, vervelend want ik dacht lekker makkelijk die aan te kunnen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:25

Wat voor werk doe je dan dat je die mondkapjes mee mag nemen :?

Vitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:38

Ik heb ook de ffp masker thuis liggen. Het zou toch te raar voor woorden zijn dat ik andere moet kopen omdat deze niet mogen

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:20

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:38

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:19

pien_2010 schreef:
linnnde schreef:
Hi all. Mijn afstudeerbedrijf (Stichting The Melting Shop) maakt mondkapjes met super leuke printjes. ze kosten 4.95 en worden door vrijwilligers gemaakt. 1 euro gaat naar het rode kruis en de overige 4 euro gaat de stichting weer in. De stichting zet zin in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een goed doel - mondkapje dus :-)
Je kan ze bestellen via Etsy of eigen website.

Er zit een gat aan de zijkant zodat je een eigen filter kan toevoegen. Ook zijn de bandjes van katoen zodat je ze op 90 graden kan wassen!!

Tevens kan je aangeven of je een druk printje wilt of gewoon egaal. Ze worden op bestelling gemaakt!

Hieronder de link!
https://www.dinkra.com/nl/mondkapje.html
https://www.etsy.com/nl/listing/7882791 ... 2nGHuNNu9Q

Ze zien er goed uit en ik denk gezien het gat dat ze ook dubbele stof zijn, klopt dat?

Ik heb er geen nodig meer maar ze lijken veel op die van mij en die hebben kwaliteit want als je het gaat dragen, doe het dan goed in gebruik en aanschaf. Deze lijken goed.

Klopt. Dubbel stof en aan de zijkant een opening voor het toevoegen van een eigen filter. We zijn keihard bezig om alles te maken. Gister alleen al 300 mondkapjes besteld. Misschien is het niet volgens de richtlijnen maar je kan toch wel een eigen filter toevoegen en ze zien er leuk uit. :-)