De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:25

En die tijdelijkheid is waar het hem voor mij in zit. Ik twijfel aan de tijdelijkheid van de wet of bepaalde onderdelen daarvan.

Volgens mij is juist het grootste doel van de wet om je huis in te mogen zonder gerechtelijk bevel. De vergelijking met ambulance personeel is niet relevant want die mag je weigeren, je hoeft ze niet toe te laten.

En of zij het wel of niet leuk vinden om bij je binnen te komen zal mij een worst wezen. Het is mijn huis en als ik dat niet wil dan gaan ze maar een bevel halen en dan vindt bij de rechter toetsing plaats of het wel of niet oké is. Ik heb zelfs laatst gemeente van het erf gestuurd. Ook zij kunnen zich netjes melden of een afspraak maken ipv rond gaan lopen of het van hun is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:28

Waarom, dus me welk doel, heeft de regering een noodwet opgetuigd om bij jou, bij mij het huis binnen te stappen zonder gerechtelijk bevel. Waarom al die moeite (een wet optuigen) om bij mij, bij jou binnen te stappen zonder gerechtelijk bevel?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-04-20 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:29

Gloa schreef:
En die tijdelijkheid is waar het hem voor mij in zit. Ik twijfel aan de tijdelijkheid van de wet of bepaalde onderdelen daarvan.

Volgens mij is juist het grootste doel van de wet om je huis in te mogen zonder gerechtelijk bevel. De vergelijking met ambulance personeel is niet relevant want die mag je weigeren, je hoeft ze niet toe te laten.

En of zij het wel of niet leuk vinden om bij je binnen te komen zal mij een worst wezen. Het is mijn huis en als ik dat niet wil dan gaan ze maar een bevel halen en dan vindt bij de rechter toetsing plaats of het wel of niet oké is. Ik heb zelfs laatst gemeente van het erf gestuurd. Ook zij kunnen zich netjes melden of een afspraak maken ipv rond gaan lopen of het van hun is.

Geef eens een reden waarom ze bij je binnen zouden wíllen komen? Waarom ga je er van uit dat iemand dat zomaar zou willen?

En dat je twijfelt aan de tijdelijkheid komt omdat je simpelweg niet wilt geloven dat noodwetten een systeem zijn buiten de wet om. Maar dat is jouw probleem. Er is geen enkele mogelijkheid om een noodwet te implanteren in de grondwet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:33

bigone schreef:
De opmerkingen in dit topic en op Facebook worden steeds lachwekkender als ze al niet te treurig zijn voor worden, medicatie die werkt, boa’s in je huis, hitler als voorbeeld. Tjonge jonge.
Ja we worden op dit moment beperkt in ons dagelijks leven en ja, dat is niet leuk, voor niemand .
Maar wanneer iedereen zich aan de gevraagde regels houd zal het steeds beter worden. En het tijdelijk implementeren van een noodwet zal alleen noodzakelijk zijn wanneer veel ( achterlijke aso’s met 0 respect voor andermans leven) personen alle regels naast zich neer gaan leggen.

Waarom wordt het steeds lachwekkender? Omdat er een groep mensen is die zich niet door emotie en paniek laten leiden en kritisch naar de situatie kijken? Daarvoor hoef je echt geen 5G doemdenker met alu hoedje te zijn. Daarmee ben ik ook niet meteen een aso die de regels naast zich neerlegt. Want ik hou me keurig aan de wensen voor een 1,5 meter samenleving en moet vaak uitwijken omdat anderen dat niet doen. Ik ga meerdere keren per week hardlopen in het bos, al jaren. Ik ben uit pure noodzaak maar rond etenstijd gaan lopen omdat ik overdag mn nek breek over hele familie's en pensionado's met hun fiets en wandel clubjes |o .

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:34

Gloa, waarom wil de regering (met noodwet) zonder gerechtelijk bevel bij mij naar binnen, in huis?

Omdat je gepensioneerd bent, mag je niet meer wandelen? Ik snap je niet helemaal geloof ik.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:36

Ayasha schreef:
Niobe schreef:
Het gaat om een noodwet, niet een definitiefwet

Ja, dat hoop je dan maar he. :) Dat hopen de Belgen iig ook. Maar zoals gezegd kan ie wel tot in den einde verlengd worden.
En als de geschiedenis (die de neiging heeft om zich te herhalen omdat wij mensen weigeren er iets uit te leren want "ons overkomt dat niet.") ons iets had moeten leren dan is het dat in tijden van crisis niet altijd "alleen maar" beslissingen genomen worden die goed zijn voor het volk. Veelal zijn dat ook dé momenten om beslissingen te nemen die goed zijn voor de machthebbers.

Amen

rien10

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:37

En welke beslissingen zijn er tot nu toe genomen die slecht waren voor ons maar goed voor de machthebbers? En welke machthebbers bedoel je dan?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:42

Heeft iemand een bron met concepttekst van die noodwet? Zo nee, hoe weet je dan dat vaccinatie verplicht wordt en handhavers je huis binnen mogen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:45

Gelukkig hebben ze bij mij geen enkele reden om binnen te vallen. Maar ik vind het hele 'ik heb niets te verbergen dus ze doen maar' een gevaarlijke houding. Ik heb niets te verbergen maar dat wil niet zeggen dat ik de overheid dan maar mijn recht op privacy op een presenteerblaadje moet inleveren. Jammer dat heel veel mensen hun ogen sluiten hoe beetje bij beetje onze privacy en rechten worden afgebrokkeld. Nu is corona de kapstok, wat wordt het volgende?

Ik ervaar de overheid niet als een betrouwbare partner. De recente demonstraties vanwege continuë wijzigende regelgeving voor de agrarische sector zijn denk ik wel een goed voorbeeld. Ze doen in Den Haag vooral wat ze op dat moment goed uitkomt. Er zijn nog veeeeel meer voorbeelden hierover te vinden. Dus ja ik trek mijn twijfels bij de hele 'tijdelijkheid' van hun noodwet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:47

Gloa, jij stelt dat de noodwet mede in het leven geroepen is om bij mensen binnen te kunnen vallen.
Waar staat dat in de wet? Waarom zou men dat willen?
Ik stel de vraag nu voor de derde keer. Beert heeft de vraag ook al gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:48

beert schreef:
Heeft iemand een bron met concepttekst van die noodwet? Zo nee, hoe weet je dan dat vaccinatie verplicht wordt en handhavers je huis binnen mogen komen?

Vaccinatie is een vermoeden, net als de app.

Maar één van de redenen waarom de noodverordening vervangen moet worden door een noodwet is omdat bekend is geworden dat recente 'invallen' door politie en handhavers onrechtmatig is geweest. Het mag gewoon echt niet en die wet moet dat ondervangen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:50

OK, dus op basis van vermoedens en van horen zeggen, vind jij de overheid een onbetrouwbare partner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:55

rien10 schreef:
En welke beslissingen zijn er tot nu toe genomen die slecht waren voor ons maar goed voor de machthebbers? En welke machthebbers bedoel je dan?

Staat en recht zijn gescheiden in ons land. Elke wet die toetsing door het recht omzeilt is slecht voor ons en goed voor de machthebbers.

Wil de politie bij jou binnen komen moeten ze eerst langs de rechter, wil de politie iets met jouw telefoongegevens moeten ze eerst langs de rechter, wil de politie iets met de camerabeelden die van jou of je auto in elke grote stad wel worden gemaakt moeten ze eerst langs de rechter. Hoe lang wil je dat ik doorga?

Zo'n noodwet kan een korte route voor de overheid worden. En ja ik zie een reeël risico dat dit soort componenten van een wet niet zo tijdelijk blijken te zijn op de lange termijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:56

Met welk doel zou de overheid -zonder tussenkomst van de rechter- bij mij binnen willen vallen.

Het is allemaal waar wat je zegt. Dus je hoeft helemaal niet door te gaan wat mij betreft.
Maar beantwoord nou eens mijn vraag. WAAROM zou de regering bij mij willen binnenvallen zonder ... etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:01

rien10 schreef:
OK, dus op basis van vermoedens en van horen zeggen, vind jij de overheid een onbetrouwbare partner.

Lees eens goed alsjeblieft. Ik heb het niet over horen zeggen of vermoeden. De overheid bewijst al jaren dat ze onbetrouwbaar zijn. Wie kent het kwartje van Kok niet. Recente demonstraties van agrariërs omdat de overheid elke paar maanden de regeltjes wijzigt. Grote partijen als Schiphol en de Rotterdamse haven die de hand boven het hoofd wordt gehouden als het op uitstoot aankomt. Huishoudens moeten van het gas af en giga investeringen doen want ze hebben bevingen in Groningen.....newsflash......al ons huis tuin en keukengas komt uit Rusland! Gronings gas is compleet ongeschikt voor onze ketels en wordt alleen gebruikt voor de industrie. Maar de overheid laat ons graag anders geloven......

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:01

TheWelsh schreef:
Ayasha schreef:
Ja, dat hoop je dan maar he. :) Dat hopen de Belgen iig ook. Maar zoals gezegd kan ie wel tot in den einde verlengd worden.
En als de geschiedenis (die de neiging heeft om zich te herhalen omdat wij mensen weigeren er iets uit te leren want "ons overkomt dat niet.") ons iets had moeten leren dan is het dat in tijden van crisis niet altijd "alleen maar" beslissingen genomen worden die goed zijn voor het volk. Veelal zijn dat ook dé momenten om beslissingen te nemen die goed zijn voor de machthebbers.

Amen

1. We zijn niet in de kerk
2. Onzin

:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:02

Gloa schreef:
Gelukkig hebben ze bij mij geen enkele reden om binnen te vallen. Maar ik vind het hele 'ik heb niets te verbergen dus ze doen maar' een gevaarlijke houding. Ik heb niets te verbergen maar dat wil niet zeggen dat ik de overheid dan maar mijn recht op privacy op een presenteerblaadje moet inleveren. Jammer dat heel veel mensen hun ogen sluiten hoe beetje bij beetje onze privacy en rechten worden afgebrokkeld. Nu is corona de kapstok, wat wordt het volgende?
Je mist het punt. Het gaat niet om iets te verbergen hebben. Het gaat er om dat als er geen reden is om bij je binnen te komen, men dit met of zonder wet echt niet doet, als je dieven en overvallers even buiten beschouwing laat. Het feit dat iemand recht heeft om iets te doen, maakt nog niet dat ze van dat recht gebruik gaan maken. En het feit dat een ander een recht heeft om iets te doen om de bevolking te beschermen, overrules jouw recht van privacy. dat is nu ook zo bij misdadigers, die mogen ze ook uit hun huis halen als dat nodig is. De omstandigheden die maken dat het nodig is is de eerste voorwaarde om gebruik te maken van zo´n recht. En politie en ambulance mag wel degelijk ook bij je inbreken als je bewusteloos op de grond ligt of ze vrezen voor je leven.... Wederom, in bepaalde omstandigheden. Dat soort wetten zijn er altijd geweest.

Citaat:
Ik ervaar de overheid niet als een betrouwbare partner. De recente demonstraties vanwege continuë wijzigende regelgeving voor de agrarische sector zijn denk ik wel een goed voorbeeld. Ze doen in Den Haag vooral wat ze op dat moment goed uitkomt. Er zijn nog veeeeel meer voorbeelden hierover te vinden. Dus ja ik trek mijn twijfels bij de hele 'tijdelijkheid' van hun noodwet.

Er is ook nog altijd een oppositite, er is niemand in de regering die in zijn eentje iets kan bepalen en er door drukken er zijn ook genoeg voorbeelden van dingen die het echt niet haalden.
"De overheid" is niet 1 persoon die maar kan doen waar hij of zij zin in heeft. En uiteraard veranderen dingen weer als blijkt dat ideeën erover niet klopten of als er nieuwe factoren zijn waar rekening mee gehouden moet worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:03

De overheid maakt zeker fouten. Dat is waar. Er zijn zaken die tenen krommend zijn. Soms zijn ze laks. Soms hebben ze oogkleppen op.

Maar, waarom denk jij dat de overheid bij mij wil binnenvallen zonder gerechtelijk bevel. En waarom denk jij dat ze daar een noodwet voor hebben aangemaakt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:10

Dat binnenvallen doen ze alleen als je een illegale bijeenkomst aan 't houden bent. Dus als de buren gebeld hebben omdat ze een hoop lawaai horen en/of teveel mensen bij elkaar zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:12

rien10 schreef:
Met welk doel zou de overheid -zonder tussenkomst van de rechter- bij mij binnen willen vallen.

Het is allemaal waar wat je zegt. Dus je hoeft helemaal niet door te gaan wat mij betreft.
Maar beantwoord nou eens mijn vraag. WAAROM zou de regering bij mij willen binnenvallen zonder ... etc etc.

Geen idee waarom ze dat bij jou of mij OP DIT MOMENT zouden willen. Maar de wereld veranderd snel. Misschien hebben ze daar over 20, 30, 40, 50, 60 of wat mij betreft 100 jaar wel een aanleiding toe. Ik ga niet zomaar op de blauwe ogen van de overheid een tijdelijke noodwet geloven.

Ik las ook berichten dat de noodwet het mogelijk/toegestaan gaat maken om bepaalde componenten van virtuele rechtspraak of overleg uit te voeren. Dat kan ik alleen maar toejuichen want ook daar stroopt veel op en was al zoveel wachttijd. De noodwet is meer dan een huis binnen mogen. Maar het als een package deal slikken? Ik vind het lastig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:14

Gloa schreef:
rien10 schreef:

Lees eens goed alsjeblieft. Ik heb het niet over horen zeggen of vermoeden. De overheid bewijst al jaren dat ze onbetrouwbaar zijn. Wie kent het kwartje van Kok niet. Recente demonstraties van agrariërs omdat de overheid elke paar maanden de regeltjes wijzigt. Grote partijen als Schiphol en de Rotterdamse haven die de hand boven het hoofd wordt gehouden als het op uitstoot aankomt. Huishoudens moeten van het gas af en giga investeringen doen want ze hebben bevingen in Groningen.....newsflash......al ons huis tuin en keukengas komt uit Rusland! Gronings gas is compleet ongeschikt voor onze ketels en wordt alleen gebruikt voor de industrie. Maar de overheid laat ons graag anders geloven......

Dat is over de hele wereld hetzelfde en inherent aan besturen. Zelfs in het klein, neem een stamboek, heb je nooit alle feiten op tafel, eigen belang en gesjoemel. En wat goed is voor de een kan slecht zijn vor de ander. Je kunt niet iedereen in een heel land tevreden stellen.
Niet dat het okee maakt, maar je moet wel realistisch blijven en niet overal een of ander complot achter denken dat bestaat om jou persoonlijk iets aan te doen.
En het is echt niet beter in andere landen. De enige manier om aan van alles te ontkomen is om zelf biljonair te zijn. dan heb je touwtjes in handen. Erg, maar zo werkt het.
Maar we hebben het nu over een ziekte die onder de duim moet blijven, ik snap niet waarom mensen zo´n moeite hebben met maatregelen daarvoor. Wat zijn jouw persoonlijke ideeën dan om de ziekte te bannen en een tweede golf te voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:15

elnienjo schreef:
Dat binnenvallen doen ze alleen als je een illegale bijeenkomst aan 't houden bent. Dus als de buren gebeld hebben omdat ze een hoop lawaai horen en/of teveel mensen bij elkaar zien.

Ik gooi weer een knuppel ~~}> . Hoeveel mensen staan er op slechte voet met de buren of hebben klikkende etters in de straat wonen die met iedereen overhoop liggen?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:16

Gloa schreef:
elnienjo schreef:

Ik gooi weer een knuppel ~~}> . Hoeveel mensen staan er op slechte voet met de buren of hebben klikkende etters in de straat wonen die met iedereen overhoop liggen?

Dan ziet de politie toch gauw genoeg dat er onterecht gebeld is?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:16

Nou, ik wil dat van je weten want jij maakt er zo’n punt van.
En meer argumenten dan “je gevoel” dat het eng is kom je niet.
Gevoel is subjectief. Jij vind het eng. En dat je dat voelt is prima. Maar jouw gevoel moet je niet als feit brengen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:19

Gloa schreef:
elnienjo schreef:

Zolang je geen grote bijeenkomst in je huis/tuin houdt ben je safe, want dan vindt de politie alleen een gezapig stelletje bankhangers die netflix kijkt.