Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:01

Pareltjes schreef:
Waarom is dit schaamteloos? Het gaat erom dat je als mens wordt ingedeeld in een groep die potentieel gevaarlijk is. Ik zie daar toch echt een vergelijking. En heb ik alle recht deze vergelijking te maken en een waarschuwing te doen laten uitgaan. Mijn ouders hebben gevochten voor onze vrijheid!! Dat hebben ze héél duur betaald.

Vrijheid om anoniem over straat te kunnen gaan! Niemand die hoeft te weten welke religie je hebt, welke ziekten, etc.etc. Als je deze parallelen niet ziet is er niets geleerd van het verleden!

Hoe weet jij dit zo zeker, en nu al?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:03

Jouw Letterlijke woorden Pareltje: "Geef me dan maar totale lockdown voor iedereen!"

Dus ja, daar ben jij voor. Je zegt het zelf.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:07

rien10 schreef:
Jouw Letterlijke woorden Pareltje: "Geef me dan maar totale lockdown voor iedereen!"

Dus ja, daar ben jij voor. Je zegt het zelf.

Er gingen even wat dingen door elkaar. Ik reageerde op Pareltjes en jij reageerde op mij, maar die reactie was eigenlijk op Pareltjes.

In ieder geval heel veel sterkte met je zwager.

rien10

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:08

Oh ha ha, sorry

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:20

Die app gaat niet verplicht worden.
Teveel mensen die niet willen, andere die het niet uitmaakt maar geen geschikte telefoon hebben.

Wat ik wel vind dat men nu ineens bang is voor het privé wat op straat komt.
Jaren terug kreeg ik ineens een brief of ik mee wilde doen aan de proef file mijden. Mijn kenteken was dus geregistreerd in de spits op die snelweg. Alleen ze hadden niet zo heel slim gekeken want reed de file altijd tegemoet :D
Maar ze registreerde dus waar ik was op welk tijdstip.

Kijk eens hoeveel camera's er al op snelwegen hangen? Dat geregistreerd de hele dag.
Dan zie ik bij verkeerslichten ook veel camera's hangen, zou voor het in de gaten houden van de doorstroming zijn.
En die registreren niets verder?

Bijna iedereen heeft zijn gps aanstaan.
Ze weten wat je verdient, hoeveel je uitgeeft en waar. Of je moet echt alles eerst bij de automaat pinnen.

Internet, hier op bokt, op facebook, het ad, je surfgedrag, of je moet een vpn aan hebben staan, dat scheelt alweer.

We zijn al lang niet meer onzichtbaar.
Wil ik die app, nee. Denk namelijk niet dat dat de oplossing is.
Maar angst voor het prive te verliezen ook niet, dat zijn we al heel wat jaren geleden verloren.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:23

Je kan helemaal nog niet zeggen of je voor of tegen de app bent. Wat waar je er nou van? Alleen dat het een app is. Niet hoe het werkt, welke gegevens worden verzameld, wie toegang heeft tot die gegevens, hoe lang iets bewaard wordt, of het tijdelijk is en welke voorwaarden daar mee zijn bepaald, hoe de beveiliging is geregeld, et cetera.

Kortom: geen idee wat ik er van vind, daarvoor is er veel te weinig informatie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:26

rien10 schreef:
Dit virus gaat nooit meer weg. Die komt en gaat in vlagen, net als andere virussen.

.

"Dit virus" is niet nieuw, het bestaat al jaren en is altijd al onderdeel van de griepvirussen. Het is nu gemuteerd naar een iets andere vorm, wat virussen altijd doen.
Nee, virussen gaan niet weg, geen enkel virus of het nu de gewone griep is of EEN Corona virus. Het heeft officieel overigens niet voor niets Covid 19........het is nl. al de 19e variant.

Virussen zullen altijd aanwezig zijn, de een gevaarlijker dan de ander, en dat gevaar is sterk afhankelijk van de weerstand van de mens die er mee te maken krijgt. SARS, Spaanse en Mexicaanse griep zijn/ waren ook ( gevaarlijke) virussen waar heel veel mensen aan overleden zijn. Zolang er mensen en dieren op aarde lopen zijn er virussen, zo simpel.

De angst voor dit virus is deels reëel en deels volslagen irreëel. Niemand weet bijv. hoeveel mensen er echt besmet zijn of zijn geweest of hoeveel mensen er intussen al genezen zijn; en dat zijn er waarschijnlijk vele malen meer dan er nu overleden zijn of waarvan bekend is dat ze besmet zijn. Er lopen duizenden mensen rond die dit virus in lichte mate hebben gehad maar die dus nooit getest zijn en die ook weer beter zijn geworden.

En, hoe je het ook went of keert; "van leven ga je dood"................

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:29

Pareltjes schreef:
Maar het gaat niet over aannames maar over werkelijkheid. Het gebeurd nu, het gebeurd dagelijks, je hebt er alleen geen weet van hoe je leven al onder druk staat van big data. Dat jij een andere prijsaanbieding krijgt dan je buurvrouw. Op basis van je surfgedrag o.a. Deze app gaat echter een brug te ver om diverse redenen.

Dat er een aantal zotte rondlopen die zendmasten in de fik steken omdat ze denken dat deze Covis-19 verspreiden is natuurlijk lachwekkend. Maar de beweging tegen 5G is wellicht zo gek nog niet. Immers 5G maakt het mogelijk bigdata nog sneller en efficienter te benutten.....willen we dat?

Het gaat wel over aannames of over jouw werkelijkheid, die niet iedereen zijn werkelijkheid is.

Die app is ook nog een aanname en geen werkelijkheid. Kunnen ze het wel verplichten? En komt die app er wel?

Vind dit een lastig topic, niet om het onderwerp, maar omdat er vanaf moment van openen door jou TS een ontzettende toon neer is gezet van verzet en complotten welke niet echt uitnodigt voor een open discussie en een eigen mening.

Persoonlijk heb ik liever zo'n app en dan gezond, dan besmet zonder app.
Ja, ik snap dat er nadelen aan kleven, maar die wegen voor nu voor mij niet op tegen de voordelen. Alleen is de vraag of het plan wel haalbaar en realistisch is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:30

ElCid schreef:
"Dit virus" is niet nieuw, het bestaat al jaren en is altijd al onderdeel van de griepvirussen. Het is nu gemuteerd naar een iets andere vorm, wat virussen altijd doen.
Nee, virussen gaan niet weg, geen enkel virus of het nu de gewone griep is of EEN Corona virus. Het heeft officieel overigens niet voor niets Covid 19........het is nl. al de 19e variant.

Prima als je iets ergens van vind, maar ik meen toch dat het -19 heet omdat het in 2019 'ontdekt' is, maar correct me if i'm wrong ..

Citaat:
Virussen zullen altijd aanwezig zijn, de een gevaarlijker dan de ander, en dat gevaar is sterk afhankelijk van de weerstand van de mens die er mee te maken krijgt. SARS, Spaanse en Mexicaanse griep zijn/ waren ook ( gevaarlijke) virussen waar heel veel mensen aan overleden zijn. Zolang er mensen en dieren op aarde lopen zijn er virussen, zo simpel.

Ja, die waren toch een beetje anders...

Citaat:
De angst voor dit virus is deels reëel en deels volslagen irreëel. Niemand weet bijv. hoeveel mensen er echt besmet zijn of zijn geweest of hoeveel mensen er intussen al genezen zijn; en dat zijn er waarschijnlijk vele malen meer dan er nu overleden zijn of waarvan bekend is dat ze besmet zijn. Er lopen duizenden mensen rond die dit virus in lichte mate hebben gehad maar die dus nooit getest zijn en die ook weer beter zijn geworden.

Das alleen maar mooi meegenomen toch ? :j

Maar voor de anderen, hoe kun je nou iets van iets vinden terwijl je heel nog niet weet hoe het gaat werken?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:32

_Penotti schreef:
Die app gaat niet verplicht worden.
Teveel mensen die niet willen, andere die het niet uitmaakt maar geen geschikte telefoon hebben.

Wat ik wel vind dat men nu ineens bang is voor het privé wat op straat komt.
Jaren terug kreeg ik ineens een brief of ik mee wilde doen aan de proef file mijden. Mijn kenteken was dus geregistreerd in de spits op die snelweg. Alleen ze hadden niet zo heel slim gekeken want reed de file altijd tegemoet :D
Maar ze registreerde dus waar ik was op welk tijdstip.

Kijk eens hoeveel camera's er al op snelwegen hangen? Dat geregistreerd de hele dag.
Dan zie ik bij verkeerslichten ook veel camera's hangen, zou voor het in de gaten houden van de doorstroming zijn.
En die registreren niets verder?

Bijna iedereen heeft zijn gps aanstaan.
Ze weten wat je verdient, hoeveel je uitgeeft en waar. Of je moet echt alles eerst bij de automaat pinnen.

Internet, hier op bokt, op facebook, het ad, je surfgedrag, of je moet een vpn aan hebben staan, dat scheelt alweer.

We zijn al lang niet meer onzichtbaar.
Wil ik die app, nee. Denk namelijk niet dat dat de oplossing is.
Maar angst voor het prive te verliezen ook niet, dat zijn we al heel wat jaren geleden verloren.

Maar nu kan je dat alles prima ontlopen. Geen internet, geen ( mobiele) telefoon, geen auto, allen cash betalen. Mensen hebben duizenden jaren zo geleefd dus dat kan prima.
Ik denk ook niet dat die app verplicht gaat worden maar als dat zo is kan je dat dus niet ontlopen.

En ja, ik ga soms wel eens gewoon in het bos wandelen, zonder telefoon, zonder auto, zonder iets en dan ben ik dus niet te traceren. Je kan al die controle nu nog ontlopen als je echt wil; met een verplichte app kan dat niet.

Misschien is dat de reden dat er nu geruchten gaan dat meneer Gates mensen wil gaan voorzien van een chip.......dan ben je dus altijd overal te vinden ( wat niet wil zeggen dat ik dat meteen geloof maar er gaan dergelijke berichten rond, net als de verplichte app

Het is nu, wettelijk gezien, ( nog) niet mogelijk om iedereen verplicht aan de app of vaccinatie te krijgen maar Joost mag weten hoever dit doorgedreven gaat worden.

@Cer, je hebt gelijk wat de naam betreft; ik haalde 2 dingen door elkaar :o . Ik wil wel aangeven dat het Corona virus zelf al veel langer bestaat. Deze is een variant op SARS.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronapandemie

Citaat:
De coronapandemie, coronacrisis of COVID-19-pandemie is de wereldwijde verspreiding in 2020 van de ziekte COVID-19 en de ingrijpende gevolgen voor de samenleving. De veroorzaker is SARS-CoV-2, een voor de mens nieuw coronavirus afkomstig uit een dierlijke gastheer.

Het feit dat niemand weet hoeveel mensen er exact ziek zijn geweest en hoeveel er genezen zijn zal de angst vergroten; als alle ruim 17 miljoen Nederlanders bijv. het virus gehad hebben en er nu bijna 3000 zijn overleden is het procentueel gezien maar een heel klein aantal.........die duidelijkheid zou er wel eens mogen komen!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 15-04-20 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:35

Het gaat hier steeds maar over de aantasting van de privacy, wat zeker een belangrijk ding is, maar wat mij meer tegenstaat is de werking van de app.
Ik begrijp als je dus langer bij iemand in de buurt bent geweest die besmet is, je dan zelf twee weken in quarantaine zou moeten? Dus gewoon als dat bij een onbekend iemand is in een winkel of het o.v. of waar dan ook? Terwijl het dus helemaal niet vaststaat dat je zelf ook besmet bent. Dat ga ik dus echt niet doen. Als vaststaat dat ik besmet ben prima, maar niet als ik toevallig bij iemand in de buurt ben geweest. Maar vind iedereen dat dan maar wel kunnen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:38

Bloodymary schreef:
Het gaat hier steeds maar over de aantasting van de privacy, wat zeker een belangrijk ding is, maar wat mij meer tegenstaat is de werking van de app.
Ik begrijp als je dus langer bij iemand in de buurt bent geweest die besmet is, je dan zelf twee weken in quarantaine zou moeten? Dus gewoon als dat bij een onbekend iemand is in een winkel of het o.v. of waar dan ook? Terwijl het dus helemaal niet vaststaat dat je zelf ook besmet bent. Dat ga ik dus echt niet doen. Als vaststaat dat ik besmet ben prima, maar niet als ik toevallig bij iemand in de buurt ben geweest. Maar vind iedereen dat dan maar wel kunnen?

Dan kun je niets meer plannen, want als je dan met het ov reist bijvoorbeeld, dan is de kans op een toevallige 'treffer' vrij groot. Dan ben je de hele dag bezig met: mag ik straks nog naar huis, kan ik vanavond wel sporten, kan ik nog wel eten halen? Dat levert dan ontzettend veel stress op.

Als ik nu paardrijd of wandel heb ik vaak geen telefoon bij me. Met paardrijden gaat dat ook niet. Die past nergens in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:38

Bloodymary schreef:

nee joh
NIEMand weet nog hoe dat gaat werken, daar is eigenlijk nog niks van bekend...
Dus alles wat je hier zegt, is een aanname.... :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:41

Nee, het is inderdaad geen nieuw virus. Het virus is een Corona virus, zoals er meer Corona virussen zijn. De uitbraak is Covid 19.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:41

ElCid schreef:
Misschien is dat de reden dat er nu geruchten gaan dat meneer Gates mensen wil gaan voorzien van een chip.......dan ben je dus altijd overal te vinden ( wat niet wil zeggen dat ik dat meteen geloof maar er gaan dergelijke berichten rond, net als de verplichte app

:oo :')
Echt, ik snap dat mensen daar bang voor zijn, maar ik kan me heel weinig voorstellen bij zo'n doemscenario.. dus excuus als ik er iemand mee voor het hoofd stoot..
maar chip... ikweettniethoor... :')

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:42

Bloodymary schreef:

Uit dit artikel: https://joop.bnnvara.nl/opinies/corona- ... sHwSbBn5Xk

Citaat:
Ongezondheidsapp
Eerst even over waarom die app ons land niet gezond zal houden: allereerst zal er met bluetooth-technologie worden gewerkt, die weliswaar iets minder privacygevoelig is dan bijvoorbeeld GPS, maar ook relatief onnauwkeurig. Als jij en een buurman aan de andere kant van je woonkamerruit staan, sta je wel in elkaars buurt, maar besmet je een ander natuurlijk niet – je telefoon denkt daar anders over.

De app zal iemand die koorts heeft of hoest, maar geen corona, desondanks aanwijzen als ‘verdacht’. En mensen met milde coronaklachten zullen, hoewel ze evengoed besmettelijk zijn, juist niet worden opgenomen in het databestand. De app creëert daarmee een gevoel van veiligheid, maar geen werkelijke, betrouwbare informatie over besmettingshaarden.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 15-04-20 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:42

Cer schreef:
Bloodymary schreef:

nee joh

Nee hoor, op alle nieuwssites en ook het bericht van de overheid staat dat het zo gaat werken.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:45

Bloodymary schreef:
Cer schreef:
nee joh

Nee hoor, op alle nieuwssites en ook het bericht van de overheid staat dat het zo gaat werken.

Heb je hier een linkje van? Ik heb nog geen bericht van de overheid gelezen. Kan het ook niet vinden.

Volgens mij heeft Hugo de Jonge alleen een paar dingen gezegd in een persco, waarvan nog niets definitief is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:45

Ja, ben idd heel benieuwd :j

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 11:46

Cer schreef:
Pareltjes schreef:
Waarom is dit schaamteloos? Het gaat erom dat je als mens wordt ingedeeld in een groep die potentieel gevaarlijk is. Ik zie daar toch echt een vergelijking. En heb ik alle recht deze vergelijking te maken en een waarschuwing te doen laten uitgaan. Mijn ouders hebben gevochten voor onze vrijheid!! Dat hebben ze héél duur betaald.

Vrijheid om anoniem over straat te kunnen gaan! Niemand die hoeft te weten welke religie je hebt, welke ziekten, etc.etc. Als je deze parallelen niet ziet is er niets geleerd van het verleden!

Hoe weet jij dit zo zeker, en nu al?

Als je een telefoon bij je moet hebben die controleurs gaat vertellen of je A besmet bent B antistoffen hebben C nog niet bent blootgesteld dan is dat niet anoniem meer. Je wordt beoordeeld op basis van je gezondheidstoestand op dat moment. Wie heeft wel en wie heeft geen toegang meer tot whatever what.

Dat is wat ze met deze app willen. Inzicht in wie besmet is met wie je allemaal in contact bent geweest en wanneer. Via bluetooth....zogenaamd anoniem. Maar via de masten is precies na te gaan wie waar en wanneer was. Nu mag je dat volgens de wet niet zomaar opvragen. Maar we leven in een niet zomaar tijdperk. En dus is er wel een noodmaatregel die het gaat rechtvaardigen deze gegevens wel te gebruiken.

Wil je dat? Natuurlijk als je getroffen wordt in je nabijheid door dit virus is je eerste reactie JA. Gevoelsmatig is dat ook mijn eerste reactie. Je wilt geen doden.Maar zodra ik er langer over nadenk zeg ik NEE. Ik kan ook op andere manieren trachten te voorkomen niet te worden blootgesteld aan dit virus. Nl de maatregelen opvolgen!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 11:47

Cer schreef:
ElCid schreef:

:oo :')
Echt, ik snap dat mensen daar bang voor zijn, maar ik kan me heel weinig voorstellen bij zo'n doemscenario.. dus excuus als ik er iemand mee voor het hoofd stoot..
maar chip... ikweettniethoor... :')

Er lopen al mensen geheel vrijwillig rond met een chip.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:51

Ja maar "vrijwillig" lijkt mij in dit verhaal dus niet terzake doende..

want het gaat hier om 'verplicht'.. toch?

Ik heb overigens nog nergens gelezen dat je geen toegang krijgt tot dingen, indien je de app gebruikt en je Corona zou hebben?

Hoewel dat misschien niet zo verkeerd is.. moet je iemand met een besmettelijke ziekte overal toelaten? Hoe gaan we daarmee om eigenlijk?
Ik weet niet wat er nog meer heel besmettelijk én potentieel dodelijk is, is daar nog een voorbeeld van? Even voor het vergelijk...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 11:54

Cer schreef:
Ja maar "vrijwillig" lijkt mij in dit verhaal dus niet terzake doende..

want het gaat hier om 'verplicht'.. toch?

Ik heb overigens nog nergens gelezen dat je geen toegang krijgt tot dingen, indien je de app gebruikt en je Corona zou hebben?

Hoewel dat misschien niet zo verkeerd is.. moet je iemand met een besmettelijke ziekte overal toelaten? Hoe gaan we daarmee om eigenlijk?
Ik weet niet wat er nog meer heel besmettelijk én potentieel dodelijk is, is daar nog een voorbeeld van? Even voor het vergelijk...

En hier zit hem precies de angel. “Moet je iemand met een besmettelijk ziekte over toetalen?”

Wat als men ooit voor de keuze komt te staan alle patiïenten in een ziekenhuis in bescherming te nemen door degene die besmet is geen zorg te geven? Wat als dit je geliefde of jezelf betreft?

Dát zijn de problemen waar we dan tegenaan zullen lopen. We hebben die app, we hebben een diagnose, wat gaan we er mee doen?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:57

Dat werd van de week bij Jinek aangehaald, dat ze nog niet weten hoe dit geïmplementeerd zou moeten worden, maar dat verschillende landen verschillende aanpakken realiseren. Die man gaf aan dat hij het niet haalbaar achtte om de app verplicht te maken, maar dat zoals het in een paar andere landen gaat, waar het vrijwillig is, maar restaurants mensen zonder de app niet binnenlaten, wellicht een optie is. En ik zou dat van een restauranthouder ook wel kunnen begrijpen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 11:58

mylittlejoy schreef:
Dat werd van de week bij Jinek aangehaald, dat ze nog niet weten hoe dit geïmplementeerd zou moeten worden, maar dat verschillende landen verschillende aanpakken realiseren. Die man gaf aan dat hij het niet haalbaar achtte om de app verplicht te maken, maar dat zoals het in een paar andere landen gaat, waar het vrijwillig is, maar restaurants mensen zonder de app niet binnenlaten, wellicht een optie is. En ik zou dat van een restauranthouder ook wel kunnen begrijpen.

Dan is vrees ik het hek van de dam voor andere criteria...