Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
PSvanLot schreef:Leg dat eens uit. Geen vaste vakanties meer maar vrij op te nemen dagen voor de scholen...
Kanzi schreef:PSvanLot schreef:Leg dat eens uit. Geen vaste vakanties meer maar vrij op te nemen dagen voor de scholen...
Dat leerlingen niet meer vaste schoolvakanties hebben, maar vakantie op kunnen nemen.
Dan kan je als gezin zelf een moment plannen dat je vakantie op neemt.
Dat betekent dat je school ook anders in zou moeten vullen, misschien minder klassikaal en meer individueel zodat iedere leerling wel alle stof krijgt. School zal dan het hele jaar door open zijn.
Voor leerkrachten zal er ook veel veranderen.
Als dit maar korte tijd zal duren zal het de moeite niet zijn om het hele systeem om te gooien.
Maar voor een langere periode kan het een goede manier van spreiding zijn.
ontherun schreef:Maar een lege bus kan ook niet blijven bestaan, dat is het probleem nu net. Vol kan niet, maar leeg ook niet. En als ik zie hoe enorm vol de bussen achter elkaar door waren richting mijn hogeschool... Succes als iedereen daar maar gewoon moet wachten, dat gaat niet werken. En thuis studeren vind ik heerlijk, als dat kon met mijn studie had ik het gedaan, echt waar. En ik heb het geluk dat ik bijna klaar ben, dus ik kan die paar keer rustig met de auto gaan. Veel hebben dat geluk echter niet, en studerende studenten zijn toch wel redelijk essentieel voor de samenleving. Bijkomend probleem bij het volle OV, is dat OV vóór Corona juist gestimuleerd werd, mensen moesten meer het OV pakken. Nu mogen we het ineens niet meer (om begrijpelijke redenen voordat ik weer iemand op mijn dak krijg), dat is lastig, heel lastig. Buiten dat, hoe duur wil je dat het OV wordt als bussen half leeg moeten gaan rond rijden? Dat lege rond rijden zijn lijnen voor geschrapt, moeten die ineens weer terug? Waar moeten die extra bussen vandaan komen, extra chauffeurs, dat duurt ook weer even. En dan, mogen we over 3 jaar, ik roep maar iets, weer binnen die 1,5 meter komen, zijn al die extra bussen en chauffeurs ineens weer overbodig... Het is allemaal niet zo makkelijk om een samenleving en maatschappij in korte tijd zo enorm aan te passen en te veranderen. De huidige veranderingen tov 50 jaar geleden hebben 50 jaar geduurd. Geen 5 weken of maanden.
En meer thuiswerken, meer opties om thuis te studeren (en dat dit ook een echt fatsoenlijk erkend wordt), daar ben ik alleen maar voor Echt, ik houd ervan. Dát is iets wat redelijk makkelijk te organiseren is. Pretparken met een max aantal bezoekers zou ook nog te realiseren zijn, max aantal bezoekers in restaurants, tafeltjes wat verder uit elkaar dan op elkaar gepropt, dat kan ook nog wel. En soit, als het dan iets duurder wordt is ook niet het einde van de wereld. Alleen, het moet wel betaalbaar blijven voor veel mensen. Betaalbaar voor iedereen was al niet zo, en zal nooit kunnen. Maar alles buiten de deur alleen nog betaalbaar voor de rijke stinkerds onder ons moet ook niet de bedoeling zijn.
ontherun schreef:Gaat wel enorm ten koste van reguliere zorg, vergeet dat niet. En die zorg kan imo niet zo makkelijk nóg eens 6 maanden of langer wachten. Iets met uitgestelde overledenen gaan we dan krijgen. Bussen zijn niet zomaar gemaakt ook he, dienstregeling moet ook weer aangepast worden, zeker als het lang duurt, kun je niet blijven en blijven draaien op noodplannen helaas.
Ik ben echt voor oplossingen, alleen is het niet zo makkelijk als sommige denken. Overal zitten nogal wat mitsen en maren aan. 'Gewoon' op de volgende bus wachten als die vol is? Er maken zoveel mensen gebruik van OV, áls je wilt uitbreiden omdat dit nog jaren gaat duren, dan zouden de OV bedrijven nu al moeten gaan rekruteren, mensen opleiden, bussen bestellen, anders gaat dat veel te lang duren.
Thuis onderwijs versoepelen, thuis studeren versoepelen en beter erkennen, ik denk dat daar écht heel, heel erg veel in te halen valt. Onderwijs op afstand zie je wel al dat dat in veel gevallen best goed verloopt. Ik zou dat ook als schoolgaand kind/puber echt wel goed gedaan hebben. Sowieso een beter op maat onderwijs in plaats van het strakke pad volgende onderwijs zonder individuele aandacht. Ik denk dat daar echt wel veel mee te behalen valt.
Thuis werken? Ik hoop echt dat daar nu meer werkgevers én werknemers de voordelen van zien. Niet allemaal verplicht zoals nu, maar net als het onderwijs, ik denk ook dat daar echt veel in te halen valt. Versoepeling naar meer uren thuis, 50% kantoor en 50% thuis bijvoorbeeld, zulke dingen.
Alleen, dit zijn dingen die zijn redelijk goed te doen. Dat zie je nu ook. Maar mijn vak is niet thuis te doen, of digitaal. Ik moet toch écht de patienten zien, in real life, niet via een scherm.
Zorgverspreiding zie ik juist wel zitten, maar, dan moet er wel meer capaciteit komen. Als dit lang gaat duren moet je ook wel. Dan moet je Corona zorg gaan spreiden van regulier. Je kunt regulier niet zolang on hold zetten. Wachtlijsten rezen al de pan uit, nu alleen nog maar meer. En wij werken buiten kantoortijden, maar in het ziekenhuis zou dat ook al een optie kunnen zijn. Spreiding in Corona in het ene gebouw, regulier in een ander. Personeel omscholen en rekruteren.
Er kan veel, maar dat vraagt ook veel van mensen. En het gros vind dat heel moeilijk.
Kanzi schreef:PSvanLot schreef:Leg dat eens uit. Geen vaste vakanties meer maar vrij op te nemen dagen voor de scholen...
Dat leerlingen niet meer vaste schoolvakanties hebben, maar vakantie op kunnen nemen.
Dat betekent dat je school ook anders in zou moeten vullen, misschien minder klassikaal en meer individueel zodat iedere leerling wel alle stof krijgt. School zal dan het hele jaar door open zijn.
Als dit maar korte tijd zal duren zal het de moeite niet zijn om het hele systeem om te gooien.
verootjoo schreef:Kanzi schreef:
Ik ben helemaal voor. Al jaren trouwens. Al die vaste schoolvakanties is ook niet echt meer van deze tijd vind ik.
Er zijn zoveel mogelijkheden, ook om de klassen kleiner te maken. Het vraagt alleen oplossingsgericht denken
PSvanLot schreef:Dan moet je naar her democratisch onderwijs. Daar deel je zelf je vakantie in en heeft kleine klassen.
Zit wel een prijskaartje aan van een paar duizend euro per jaar.
Kanzi schreef:Je zal dan af moeten van een standaard docent per klas maar hebt dan een team leerkrachten, docent kan dan ook gewoon vakantie opnemen net als de leerlingen.

Chocopasta schreef:Ik ben zeker voorstander van vastgeroeste gewoonten heroverwegen, maar niet door zomaar iets te roepen zonder na te denken over de verdere uitvoering en de (on)mogelijkheden daarvan
het is ook niet gelijk een pasklare oplossing natuurlijk.