De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:38

Maar wat moet er dan? Een volle bus kan niet

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:47

Geld dat uit de lucht komt vallen |o

Ik denk dat alles en iedereen het in zn portemonnee gaat voelen en eerlijk, hopelijk ook de grote bazen en top ambtenaren.

Vervoersmaatschappijen zullen het een tijdje zonder enige winst moeten doen, en waarschijnlijk verlies.

Als reiziger zal je iets extra's gaan betalen.

En hopen dat de benzine niet extreem duur gaat worden, want veel mensen zullen over een auto na gaan denken als het ov niet meer kan. Of zo duur wordt dat het kosten technisch niet meer uit maakt of je met het ov reist of met de auto.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:53

Whale schreef:
Nou, wij een 1,5-metersamenleving, Italië een 1-metersamenleving. Ik ga verhuizen :+

Dan niet naar de USA want die hebben t over 6 foot. :+

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:54

PSvanLot schreef:
Leg dat eens uit. Geen vaste vakanties meer maar vrij op te nemen dagen voor de scholen...

Dat leerlingen niet meer vaste schoolvakanties hebben, maar vakantie op kunnen nemen.
Dan kan je als gezin zelf een moment plannen dat je vakantie op neemt.
Dat betekent dat je school ook anders in zou moeten vullen, misschien minder klassikaal en meer individueel zodat iedere leerling wel alle stof krijgt. School zal dan het hele jaar door open zijn.
Voor leerkrachten zal er ook veel veranderen.

Als dit maar korte tijd zal duren zal het de moeite niet zijn om het hele systeem om te gooien.
Maar voor een langere periode kan het een goede manier van spreiding zijn.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:57

Maar een lege bus kan ook niet blijven bestaan, dat is het probleem nu net. Vol kan niet, maar leeg ook niet. En als ik zie hoe enorm vol de bussen achter elkaar door waren richting mijn hogeschool... Succes als iedereen daar maar gewoon moet wachten, dat gaat niet werken. En thuis studeren vind ik heerlijk, als dat kon met mijn studie had ik het gedaan, echt waar. En ik heb het geluk dat ik bijna klaar ben, dus ik kan die paar keer rustig met de auto gaan. Veel hebben dat geluk echter niet, en studerende studenten zijn toch wel redelijk essentieel voor de samenleving. Bijkomend probleem bij het volle OV, is dat OV vóór Corona juist gestimuleerd werd, mensen moesten meer het OV pakken. Nu mogen we het ineens niet meer (om begrijpelijke redenen voordat ik weer iemand op mijn dak krijg), dat is lastig, heel lastig. Buiten dat, hoe duur wil je dat het OV wordt als bussen half leeg moeten gaan rond rijden? Dat lege rond rijden zijn lijnen voor geschrapt, moeten die ineens weer terug? Waar moeten die extra bussen vandaan komen, extra chauffeurs, dat duurt ook weer even. En dan, mogen we over 3 jaar, ik roep maar iets, weer binnen die 1,5 meter komen, zijn al die extra bussen en chauffeurs ineens weer overbodig... Het is allemaal niet zo makkelijk om een samenleving en maatschappij in korte tijd zo enorm aan te passen en te veranderen. De huidige veranderingen tov 50 jaar geleden hebben 50 jaar geduurd. Geen 5 weken of maanden.

En meer thuiswerken, meer opties om thuis te studeren (en dat dit ook een echt fatsoenlijk erkend wordt), daar ben ik alleen maar voor Echt, ik houd ervan. Dát is iets wat redelijk makkelijk te organiseren is. Pretparken met een max aantal bezoekers zou ook nog te realiseren zijn, max aantal bezoekers in restaurants, tafeltjes wat verder uit elkaar dan op elkaar gepropt, dat kan ook nog wel. En soit, als het dan iets duurder wordt is ook niet het einde van de wereld. Alleen, het moet wel betaalbaar blijven voor veel mensen. Betaalbaar voor iedereen was al niet zo, en zal nooit kunnen. Maar alles buiten de deur alleen nog betaalbaar voor de rijke stinkerds onder ons moet ook niet de bedoeling zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:59

Kanzi schreef:
PSvanLot schreef:
Leg dat eens uit. Geen vaste vakanties meer maar vrij op te nemen dagen voor de scholen...

Dat leerlingen niet meer vaste schoolvakanties hebben, maar vakantie op kunnen nemen.
Dat betekent dat je school ook anders in zou moeten vullen, misschien minder klassikaal en meer individueel zodat iedere leerling wel alle stof krijgt. School zal dan het hele jaar door open zijn.

Als dit maar korte tijd zal duren zal het de moeite niet zijn om het hele systeem om te gooien.

Ik ben helemaal voor. Al jaren trouwens. Al die vaste schoolvakanties is ook niet echt meer van deze tijd vind ik.
Er zijn zoveel mogelijkheden, ook om de klassen kleiner te maken. Het vraagt alleen oplossingsgericht denken :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:09

ontherun schreef:
Maar een lege bus kan ook niet blijven bestaan, dat is het probleem nu net. Vol kan niet, maar leeg ook niet. En als ik zie hoe enorm vol de bussen achter elkaar door waren richting mijn hogeschool... Succes als iedereen daar maar gewoon moet wachten, dat gaat niet werken. En thuis studeren vind ik heerlijk, als dat kon met mijn studie had ik het gedaan, echt waar. En ik heb het geluk dat ik bijna klaar ben, dus ik kan die paar keer rustig met de auto gaan. Veel hebben dat geluk echter niet, en studerende studenten zijn toch wel redelijk essentieel voor de samenleving. Bijkomend probleem bij het volle OV, is dat OV vóór Corona juist gestimuleerd werd, mensen moesten meer het OV pakken. Nu mogen we het ineens niet meer (om begrijpelijke redenen voordat ik weer iemand op mijn dak krijg), dat is lastig, heel lastig. Buiten dat, hoe duur wil je dat het OV wordt als bussen half leeg moeten gaan rond rijden? Dat lege rond rijden zijn lijnen voor geschrapt, moeten die ineens weer terug? Waar moeten die extra bussen vandaan komen, extra chauffeurs, dat duurt ook weer even. En dan, mogen we over 3 jaar, ik roep maar iets, weer binnen die 1,5 meter komen, zijn al die extra bussen en chauffeurs ineens weer overbodig... Het is allemaal niet zo makkelijk om een samenleving en maatschappij in korte tijd zo enorm aan te passen en te veranderen. De huidige veranderingen tov 50 jaar geleden hebben 50 jaar geduurd. Geen 5 weken of maanden.

En meer thuiswerken, meer opties om thuis te studeren (en dat dit ook een echt fatsoenlijk erkend wordt), daar ben ik alleen maar voor Echt, ik houd ervan. Dát is iets wat redelijk makkelijk te organiseren is. Pretparken met een max aantal bezoekers zou ook nog te realiseren zijn, max aantal bezoekers in restaurants, tafeltjes wat verder uit elkaar dan op elkaar gepropt, dat kan ook nog wel. En soit, als het dan iets duurder wordt is ook niet het einde van de wereld. Alleen, het moet wel betaalbaar blijven voor veel mensen. Betaalbaar voor iedereen was al niet zo, en zal nooit kunnen. Maar alles buiten de deur alleen nog betaalbaar voor de rijke stinkerds onder ons moet ook niet de bedoeling zijn.

Tja, de IC's konden het ook: plotseling op 200 tot 300% gaan draaien. En dan is de opleiding tot IC-verpleegkundige ingewikkelder dan die van buschauffeur denk ik zo.

Wat wordt hier plotseling alleen nog maar in problemen gedacht ipv in oplossingen. Waar is de hoop en de creativiteit gebleven?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:18

Misschien kunnen hogescholen ook een beetje van kantoortijden af, dan kunnen de bussen de druk wat beter aan.
Of 1 dag in de week college volgen via internetverbinding, meer deeltijdopleidingen.
Je kan zoveel bedenken om te spreiden.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:20

Gaat wel enorm ten koste van reguliere zorg, vergeet dat niet. En die zorg kan imo niet zo makkelijk nóg eens 6 maanden of langer wachten. Iets met uitgestelde overledenen gaan we dan krijgen. Bussen zijn niet zomaar gemaakt ook he, dienstregeling moet ook weer aangepast worden, zeker als het lang duurt, kun je niet blijven en blijven draaien op noodplannen helaas.

Ik ben echt voor oplossingen, alleen is het niet zo makkelijk als sommige denken. Overal zitten nogal wat mitsen en maren aan. 'Gewoon' op de volgende bus wachten als die vol is? Er maken zoveel mensen gebruik van OV, áls je wilt uitbreiden omdat dit nog jaren gaat duren, dan zouden de OV bedrijven nu al moeten gaan rekruteren, mensen opleiden, bussen bestellen, anders gaat dat veel te lang duren.
Thuis onderwijs versoepelen, thuis studeren versoepelen en beter erkennen, ik denk dat daar écht heel, heel erg veel in te halen valt. Onderwijs op afstand zie je wel al dat dat in veel gevallen best goed verloopt. Ik zou dat ook als schoolgaand kind/puber echt wel goed gedaan hebben. Sowieso een beter op maat onderwijs in plaats van het strakke pad volgende onderwijs zonder individuele aandacht. Ik denk dat daar echt wel veel mee te behalen valt.
Thuis werken? Ik hoop echt dat daar nu meer werkgevers én werknemers de voordelen van zien. Niet allemaal verplicht zoals nu, maar net als het onderwijs, ik denk ook dat daar echt veel in te halen valt. Versoepeling naar meer uren thuis, 50% kantoor en 50% thuis bijvoorbeeld, zulke dingen.
Alleen, dit zijn dingen die zijn redelijk goed te doen. Dat zie je nu ook. Maar mijn vak is niet thuis te doen, of digitaal. Ik moet toch écht de patienten zien, in real life, niet via een scherm.
Zorgverspreiding zie ik juist wel zitten, maar, dan moet er wel meer capaciteit komen. Als dit lang gaat duren moet je ook wel. Dan moet je Corona zorg gaan spreiden van regulier. Je kunt regulier niet zolang on hold zetten. Wachtlijsten rezen al de pan uit, nu alleen nog maar meer. En wij werken buiten kantoortijden, maar in het ziekenhuis zou dat ook al een optie kunnen zijn. Spreiding in Corona in het ene gebouw, regulier in een ander. Personeel omscholen en rekruteren.
Er kan veel, maar dat vraagt ook veel van mensen. En het gros vind dat heel moeilijk.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:42

ontherun schreef:
Gaat wel enorm ten koste van reguliere zorg, vergeet dat niet. En die zorg kan imo niet zo makkelijk nóg eens 6 maanden of langer wachten. Iets met uitgestelde overledenen gaan we dan krijgen. Bussen zijn niet zomaar gemaakt ook he, dienstregeling moet ook weer aangepast worden, zeker als het lang duurt, kun je niet blijven en blijven draaien op noodplannen helaas.

Ik ben echt voor oplossingen, alleen is het niet zo makkelijk als sommige denken. Overal zitten nogal wat mitsen en maren aan. 'Gewoon' op de volgende bus wachten als die vol is? Er maken zoveel mensen gebruik van OV, áls je wilt uitbreiden omdat dit nog jaren gaat duren, dan zouden de OV bedrijven nu al moeten gaan rekruteren, mensen opleiden, bussen bestellen, anders gaat dat veel te lang duren.
Thuis onderwijs versoepelen, thuis studeren versoepelen en beter erkennen, ik denk dat daar écht heel, heel erg veel in te halen valt. Onderwijs op afstand zie je wel al dat dat in veel gevallen best goed verloopt. Ik zou dat ook als schoolgaand kind/puber echt wel goed gedaan hebben. Sowieso een beter op maat onderwijs in plaats van het strakke pad volgende onderwijs zonder individuele aandacht. Ik denk dat daar echt wel veel mee te behalen valt.
Thuis werken? Ik hoop echt dat daar nu meer werkgevers én werknemers de voordelen van zien. Niet allemaal verplicht zoals nu, maar net als het onderwijs, ik denk ook dat daar echt veel in te halen valt. Versoepeling naar meer uren thuis, 50% kantoor en 50% thuis bijvoorbeeld, zulke dingen.
Alleen, dit zijn dingen die zijn redelijk goed te doen. Dat zie je nu ook. Maar mijn vak is niet thuis te doen, of digitaal. Ik moet toch écht de patienten zien, in real life, niet via een scherm.
Zorgverspreiding zie ik juist wel zitten, maar, dan moet er wel meer capaciteit komen. Als dit lang gaat duren moet je ook wel. Dan moet je Corona zorg gaan spreiden van regulier. Je kunt regulier niet zolang on hold zetten. Wachtlijsten rezen al de pan uit, nu alleen nog maar meer. En wij werken buiten kantoortijden, maar in het ziekenhuis zou dat ook al een optie kunnen zijn. Spreiding in Corona in het ene gebouw, regulier in een ander. Personeel omscholen en rekruteren.
Er kan veel, maar dat vraagt ook veel van mensen. En het gros vind dat heel moeilijk.

Dat weet ik. Dat zie ik nl iedere dienst. Maar je gaat nu ook niet een chemo starten bij iemand die niet meer kan genezen, maar er hopelijk nog een paar werken bij krijgt met chemo. Want als diegene dan tijdens een kuur COVID krijgt is het helemaal over en sluiten. Dat kan dus pas weer als het risico op COVID kleiner is.
Curatieve behandelingen gaan natuurlijk wel door voor zover dat kan en moet.

Zorg die geleverd kan worden wordt geleverd, maar het is vrij lastig opereren wanneer de verkoever grotendeels een IC is geworden en qua ok-apparatuur er ook van alles op een andere plek harder nodig is.

Wat is jouw professie Ontherun? In mijn werk is ook veel veranderd. Het enige wat ik kan doen is meebewegen en me inzetten waar nodig. Natuurlijk kun je bepaalde handelingen niet uitvoeren op anderhalve meter afstand, maar waar dat wel kan hou je zoveel mogelijk die afstand.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:07

Kanzi schreef:
PSvanLot schreef:

Dat gaat toch nooit lukken? Ik heb een klas met 27 mentorleerlingen en geef 8 klassen 2 of 4 uur les per week. Wanneer ze vakantie nemen wanneer ze zelf willen dan gaan er een heel aantal kinderen het echt niet trekken qua lesstof.

En daarbij, moet je dan tegen ouders zeggen: ho ik mag er maar 15 in het lokaal uw kind moet vrij nemen want ik heb geen plaats?

Ik kan niet eens 15 kinderen kwijt in mijn practica lokaal.

En kleinere klassen is onbetaalbaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:09

verootjoo schreef:
Kanzi schreef:

Ik ben helemaal voor. Al jaren trouwens. Al die vaste schoolvakanties is ook niet echt meer van deze tijd vind ik.
Er zijn zoveel mogelijkheden, ook om de klassen kleiner te maken. Het vraagt alleen oplossingsgericht denken :)

Dan moet je naar her democratisch onderwijs. Daar deel je zelf je vakantie in en heeft kleine klassen.
Zit wel een prijskaartje aan van een paar duizend euro per jaar.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:11

Paramedisch, dus ik mag momenteel alleen hoog noodzakelijke zorg die echt niet kan wachten uitvoeren. Daarbij zitten we ook nog eens in een gezondheidscentrum, waar niemand meer binnen mag, dus dat wat moet, dat moet ook nog eens aan huis gebeuren. Het is voor nu te doen, gelukkig hebben we alles mobiel, maar het is verre van ideaal en er komt niks meer binnen nu.

Dat is gewoon het lastige in de zorg nu. Het zorgt voor zo'n druk, daar ben je helaas nog niet zomaar vanaf. Die chemo voor een paar weken extra ga je zeker niet doen inderdaad, maar er ligt vanalles stil. Het moeilijke is ook dat het een het ander tot gevolg heeft, en het ander weer een ander gevolg kan hebben. En waar doe je nu goed aan op dit moment.
Dat is wat ik bedoel met de spreiding die er dan zou moeten komen, nu zijn recovery afdelingen omgebouwd tot cohort, dat gaat ten koste van andere capaciteit die groei van de IC. Wat enorm knap is dat dat zo snel is omgebouwd, echt petje af daarvoor! Maar er zijn verschillende poliklinische locaties, waar alleen poliklinisch gezien wordt en waar nu ook geen corona gezien wordt en binnen komt. Ik denk dat er best al wat te halen valt als daar weer opgestart zou kunnen worden zodra er ergens opgestart gaat worden. Die spreiding doel ik eigenlijk een beetje op als dit echt nog maanden aan zou houden. Maar goed, ook personeel van die locaties is nu voor een groot deel op cohort afdelingen denk ik, dus ook dat vergt wel nog enige logistieke planning.

Edit: die kosten, ik denk dat ook daar een omslag in plaats moet vinden. Alles wat anders zou moeten wordt een stuk duurder. Ik denk dat ook daar naar gekeken zou moeten kunnen worden, hoe kunnen we noodzakelijke dingen veranderen zonder vast te houden aan financiele situaties nu. Als alles verandert moet ook dat meeveranderen, dat financiele is niet het enige wat 'bij het oude' moet blijven, ook dat moet mee veranderen, óók in die hele breedte waarin de hele samenleving moet veranderen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:34

PSvanLot schreef:
Dan moet je naar her democratisch onderwijs. Daar deel je zelf je vakantie in en heeft kleine klassen.
Zit wel een prijskaartje aan van een paar duizend euro per jaar.

Een beetje als het Montessori-onderwijs denk ik? Dat leerlingen hun eigen leerpad hebben.
Daar zal vast niet iedere leerling bij passen, maar voor een groot aantal zal dat moeten kunnen werken.

Ik bedoelde meer de spreiding buiten school eigenlijk.
Hoe de leerlingen in de huidige scholen moeten passen als er minder kinderen per klaslokaal aanwezig mogen zijn is wel een dingetje ja.
Een dag in de week thuisonderwijs door de ouders/afstandsonderwijs?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 01:21

En wanneer mag de docent dan weg? :))

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 04:18

Je zal dan af moeten van een standaard docent per klas maar hebt dan een team leerkrachten, docent kan dan ook gewoon vakantie opnemen net als de leerlingen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 06:59

Het zijn allemaal leuke ideeën maar de uitvoering zal onmogelijk zijn. Er zullen ook heel veel docenten en leraren afscheid gaan nemen van het onderwijs ben ik bang.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:04

Kanzi schreef:
Je zal dan af moeten van een standaard docent per klas maar hebt dan een team leerkrachten, docent kan dan ook gewoon vakantie opnemen net als de leerlingen.

Hoe dan? Slechts een deel van mijn collega’s kan mijn bovenbouw h/v klassen opvangen. En moeten die collega’s dan ‘s avonds les gaan geven gezien hun rooster vol zit met hun eigen klassen?
Of krijgen ze klassen van 40 - 65 leerlingen?
En wordt dat vrijwilligerswerk om die uren op te vangen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:09

Voor sommige kinderen is thuisonderwijs een hele goeie optie.
In Nederland is dat bijna niet mogelijk, maar dat is best iets waar naar gekeken kan worden.
Dat haalt de druk al uit de klassen.
Ik besef heel goed dat het zeker niet voor ieder kind of ieder ouder Te realiseren is.
Maar het is wel een mogelijkheid om, zeker na deze periode waarin mensen er mee om hebben moeten leren gaan, in gedachten te houden.
Laat de regelingen die nu zo vastgeroest zijn eens los :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:12

Ik ben zeker voorstander van vastgeroeste gewoonten heroverwegen, maar niet door zomaar iets te roepen zonder na te denken over de verdere uitvoering en de (on)mogelijkheden daarvan :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:17

De meeste brainstormsessie beginnen toch met een beetje roepen, of op zn minst het opgooien van ideeen, zodat je met meerdere mensen ergens over na kan denken in oplossingen ipv problemen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:18

Chocopasta schreef:
Ik ben zeker voorstander van vastgeroeste gewoonten heroverwegen, maar niet door zomaar iets te roepen zonder na te denken over de verdere uitvoering en de (on)mogelijkheden daarvan :D

Waarom moet de hele uitvoering al uitgewerkt zijn?

Je moet toch eerst een idee verzinnen en daarna pas onderzoeken of het haalbaar is?
Zomaar roepen dat iets niet kan kan je hetzelfde op zeggen :)

Ik ben ervoor om de mogelijkheden voor een ander systeem in kaart te brengen :j het is ook niet gelijk een pasklare oplossing natuurlijk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:26

Maar voor hoelang wil je de veranderingen door gaan voeren?

Want als straks over zeg 6 maanden of uiterlijk 2 jaar (hopelijk 6 maanden.! ) COVID-19 onder controle is...

Ik moet er niet aan denken dat dit 5 jaar ofzo gaat duren. 5 jaar geen grote evenementen, 5 jaar dit gekloot in de supermarkt, nou nee dank je!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:31

Ik denk dat 5 jaar wel mee zal vallen... maar het zal wel een poosje zijn..
En 'nee dank je'? .. wat ga je doen dan?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:36

Cer schreef:
Ik denk dat 5 jaar wel mee zal vallen... maar het zal wel een poosje zijn..
En 'nee dank je'? .. wat ga je doen dan?

Waarschijnlijk niets.

Maar daar nog maar niet over nadenken want ik word echt serieus droevig van het vooruitzicht dat dit nog heel lang gaat duren.