Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Speirs schreef:Wat fijn, dit topic.
Wat ik me nu steeds afvraag.. Gaat de verspreiding echt alleen via menselijk contact, dus kan je naar buiten als je met een boogje om iedereen heen loopt/fietst? Of is het echt het beste om alleen voor de hoognodige zaken naar buiten te gaan?
raket schreef:Hilary schreef:Ja, daar ga ik wel vanuit. Die cijfers zeggen volgens mij ook meer over immuniteit, maar dat weet ik niet geheel zeker.
Had ik dat onderzoekje gedeeld over de sensitiviteit van de huidige testmethoden?
Nee en lijkt me wel boeiend. Ik probeer te ontdekken hoe ik, met altijd wisselende pulmonale klachten kan ontdekken wanneer ik weer kan werken als verpleegkundige. Ik heb niet meer gevonden dan dat opnieuw kweken zinloos is. Alhoewel dat volgens het eerste bericht van de GGD toen nog wel gedaan werd om negatief bevonden te worden....
beert schreef:Speirs schreef:Wat fijn, dit topic.
Wat ik me nu steeds afvraag.. Gaat de verspreiding echt alleen via menselijk contact, dus kan je naar buiten als je met een boogje om iedereen heen loopt/fietst? Of is het echt het beste om alleen voor de hoognodige zaken naar buiten te gaan?
Het kan ook gaan via dingen die anderen aangeraakt hebben. Dus als ik mijn snotneus af veeg aan de lantaarnpaal en jij pakt vervolgens die lantaarnpaal vast.
Ik weet alleen niet hoe lang het virus dan blijft leven? Even opgezocht, dat is een paar uur onder normale omstandigheden.
Zie:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... g-covid-19
beert schreef:Speirs schreef:Wat fijn, dit topic.
Het kan ook gaan via dingen die anderen aangeraakt hebben. Dus als ik mijn snotneus af veeg aan de lantaarnpaal en jij pakt vervolgens die lantaarnpaal vast.
Ik weet alleen niet hoe lang het virus dan blijft leven? Even opgezocht, dat is een paar uur onder normale omstandigheden.
Zie:
Speirs schreef:Wat fijn, dit topic.
Peetstap schreef:beert schreef:
Zie:
Besmetting via voorwerpen staat bij alle virus ziektes bovenaan de lijst, en das logisch.
En gaat ietwat subtieler als via een lantaarnpaal.
Denk aan iemand die niest , of hoest en via zijn handen of rechtstreeks de deurgrepen, liftknopjes , leuningen, winkelwagentje etc, etc besmet.
Daar kom jij kort daarna langs, krijgt virus aan jou handen, en bij neus, mond of oog contact is het bij je binnen.
Daarom is de hygiene zo belangerijk en veel schoonmaken van publieke voorwerpen die veel worden aangeraakt.
En dat gebeurd dat nog veel te weinig.
Maar als de liftdeur opengaat , doordat ik de knopjes net heb schoon gemaakt en er staan drie oudjes in met hondje die me vragen: waar moet je heen?? Maw: kom erbij...
Dan ben ik verbaast hoe slecht we omgaan met simpele hygiene.
Het serieuse risico wat men neemt is bij heel veel nog niet echt geland.
JewEmm schreef:.
Ja, je kan een virus aan je handen krijgen via voorwerpen, maar zolang je niet aan je gezicht komt, en na het aanraken je handen wast (dus het virus niet met lichaamseigenvloeistoffen in aanraking komt), is de kans op besmetting nagenoeg 0. Tenminste, zo heb ik dat geleerd. Misschien dat iemand dat beter weet?
Hilary schreef:raket schreef:
Nee en lijkt me wel boeiend. Ik probeer te ontdekken hoe ik, met altijd wisselende pulmonale klachten kan ontdekken wanneer ik weer kan werken als verpleegkundige. Ik heb niet meer gevonden dan dat opnieuw kweken zinloos is. Alhoewel dat volgens het eerste bericht van de GGD toen nog wel gedaan werd om negatief bevonden te worden....
Evaluating the accuracy of different respiratory specimens in the laboratory diagnosis and monitoring the viral shedding of 2019-nCoV infections
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20021493v2
Samenvatting:
Er zijn keelswabs, neusswabs, sputumkweken afgenomen en BAL-spoelingen gedaan bij bevestigde gevallen.
- zware en milde gevallen konden worden aangetoond dmv sputum (74.4%~88.9% positief) en neusswab (53.6%~73.3% positief) binnen 14 dagen na ‘start’ van de ziekte
- bij monsters verzameld langer dan 15 dagen na start van de ziekte werd ca 42.9%~61.1% van de sputumkweken en neusswabs positief bevonden
- het aantal positieve monsters bij keelswabs genomen op of na dag 8 van de start van de ziekte was laag, vooral bij milde ziekte.
- over BAL-spoeling lees ik geen hele concrete getallen, behalve dat er virusRNA gedetecteerd kon worden, maar minder goed in milde gevallen.
Bij het artikel staat een waarschuwing dat het artikel nog niet peer-reviewed is en dus niet als leidraad mag gelden in clinical practice.
secricible schreef:Femke_Tweety schreef:Even, voor ik mijn bed in duik, heldere overzichtscijfers uit België.
Ik heb, tegen mijn gewoonte in, de tekst niet volledig gelezen, maar wel de grafieken bekeken.
Aantal op opnames, aantal daarvan IC, aantal ontslagen uit ziekenhuis, aantal overleden.
Ik vind het redelijk overzichtelijk weergegeven, dus even een 'linkdrop'.
Nu eerst bedtijd, morgen lees ik verder bij.
Ligt het aan mij of vergeet je nou de link?
Femke_Tweety schreef:Hilary schreef:
Evaluating the accuracy of different respiratory specimens in the laboratory diagnosis and monitoring the viral shedding of 2019-nCoV infections
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20021493v2
Thnx Hillary,
Ik vind dat er dan nog opvallend veel foutief negatief door de tests heenkomen?
Die dus in feite wél besmet zijn, maar die als niet besmet uit de tests komen.
Of lees ik het nu zo verkeerd, dat kan natuurlijk?
Popstra schreef:Het virus dringt binnen via de luchtwegen. Niet via bloed.
secricible schreef:Femke_Tweety schreef:Even, voor ik mijn bed in duik, heldere overzichtscijfers uit België.
Ik heb, tegen mijn gewoonte in, de tekst niet volledig gelezen, maar wel de grafieken bekeken.
Aantal op opnames, aantal daarvan IC, aantal ontslagen uit ziekenhuis, aantal overleden.
Ik vind het redelijk overzichtelijk weergegeven, dus even een 'linkdrop'.
Nu eerst bedtijd, morgen lees ik verder bij.
Ligt het aan mij of vergeet je nou de link?
kiki1976 schreef:Misschien heel dom wat ik zat te bedenken hoor.
Ze gaan nu kijken bij de bloeddonoren op antistoffen.
Is het niet mogelijk om deze antistoffen eruit te halen en bv weer als een soort vaccin te gebruiken of het zoiets?
Of kunnen dat soort dingen (nog) niet?
Femke_Tweety schreef:kiki1976 schreef:Misschien heel dom wat ik zat te bedenken hoor.
Ze gaan nu kijken bij de bloeddonoren op antistoffen.
Is het niet mogelijk om deze antistoffen eruit te halen en bv weer als een soort vaccin te gebruiken of het zoiets?
Of kunnen dat soort dingen (nog) niet?
Die onderzoeken lopen al.
https://m.medicalxpress.com/news/2020-0 ... ients.html
Antibodies from COVID-19 survivors could be used to treat patients, protect those at risk
March 16, 2020 by Katie Pearce, Johns Hopkins University
Korte samenvatting, men is bezig met testen of bloedplasma van mensen die Corona te boven zijn gekomen, kan helpen bij patiënten die ziek zijn.
In China en Japan zijn de eerste echte tests geweest, en die zijn hoopgevend.