Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Speirs

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:26

Wat fijn, dit topic.
Wat ik me nu steeds afvraag.. Gaat de verspreiding echt alleen via menselijk contact, dus kan je naar buiten als je met een boogje om iedereen heen loopt/fietst? Of is het echt het beste om alleen voor de hoognodige zaken naar buiten te gaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:57

Marie_Anne , je hebt gelijk, ik had duidelijker moeten zijn. Waar het mij om ging was vooral het verschil met Italië , Spanje en Nederland . Hier sterven ook mensen maar niet iedereen via de weg van vier weken aan de beademing . Daarvoor is er al een beslissing genomen dat dat geen optie is voor zwakke ouderen in samenspraak met die ouderen en hun arts en familie . Blijft even droevig .

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:15

Speirs schreef:
Wat fijn, dit topic.
Wat ik me nu steeds afvraag.. Gaat de verspreiding echt alleen via menselijk contact, dus kan je naar buiten als je met een boogje om iedereen heen loopt/fietst? Of is het echt het beste om alleen voor de hoognodige zaken naar buiten te gaan?

Het kan ook gaan via dingen die anderen aangeraakt hebben. Dus als ik mijn snotneus af veeg aan de lantaarnpaal en jij pakt vervolgens die lantaarnpaal vast.

Ik weet alleen niet hoe lang het virus dan blijft leven? Even opgezocht, dat is een paar uur onder normale omstandigheden.

Zie:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... g-covid-19

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:23

raket schreef:
Hilary schreef:
Ja, daar ga ik wel vanuit. Die cijfers zeggen volgens mij ook meer over immuniteit, maar dat weet ik niet geheel zeker.
Had ik dat onderzoekje gedeeld over de sensitiviteit van de huidige testmethoden?

Nee en lijkt me wel boeiend. Ik probeer te ontdekken hoe ik, met altijd wisselende pulmonale klachten kan ontdekken wanneer ik weer kan werken als verpleegkundige. Ik heb niet meer gevonden dan dat opnieuw kweken zinloos is. Alhoewel dat volgens het eerste bericht van de GGD toen nog wel gedaan werd om negatief bevonden te worden....

Evaluating the accuracy of different respiratory specimens in the laboratory diagnosis and monitoring the viral shedding of 2019-nCoV infections
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20021493v2

Samenvatting:
Er zijn keelswabs, neusswabs, sputumkweken afgenomen en BAL-spoelingen gedaan bij bevestigde gevallen.
- zware en milde gevallen konden worden aangetoond dmv sputum (74.4%~88.9% positief) en neusswab (53.6%~73.3% positief) binnen 14 dagen na ‘start’ van de ziekte
- bij monsters verzameld langer dan 15 dagen na start van de ziekte werd ca 42.9%~61.1% van de sputumkweken en neusswabs positief bevonden
- het aantal positieve monsters bij keelswabs genomen op of na dag 8 van de start van de ziekte was laag, vooral bij milde ziekte.
- over BAL-spoeling lees ik geen hele concrete getallen, behalve dat er virusRNA gedetecteerd kon worden, maar minder goed in milde gevallen.

Bij het artikel staat een waarschuwing dat het artikel nog niet peer-reviewed is en dus niet als leidraad mag gelden in clinical practice.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:33

beert schreef:
Speirs schreef:
Wat fijn, dit topic.

Het kan ook gaan via dingen die anderen aangeraakt hebben. Dus als ik mijn snotneus af veeg aan de lantaarnpaal en jij pakt vervolgens die lantaarnpaal vast.

Ik weet alleen niet hoe lang het virus dan blijft leven? Even opgezocht, dat is een paar uur onder normale omstandigheden.

Zie:

Besmetting via voorwerpen staat bij alle virus ziektes bovenaan de lijst, en das logisch.

En gaat ietwat subtieler als via een lantaarnpaal.
Denk aan iemand die niest , of hoest en via zijn handen of rechtstreeks de deurgrepen, liftknopjes , leuningen, winkelwagentje etc, etc besmet.
Daar kom jij kort daarna langs, krijgt virus aan jou handen, en bij neus, mond of oog contact is het bij je binnen.
Daarom is de hygiene zo belangerijk en veel schoonmaken van publieke voorwerpen die veel worden aangeraakt.
En dat gebeurd dat nog veel te weinig.

Maar als de liftdeur opengaat , doordat ik de knopjes net heb schoon gemaakt en er staan drie oudjes in met hondje die me vragen: waar moet je heen?? Maw: kom erbij...
Dan ben ik verbaast hoe slecht we omgaan met simpele hygiene.

Het serieuse risico wat men neemt is bij heel veel nog niet echt geland.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:48

beert schreef:
Speirs schreef:
Wat fijn, dit topic.

Zie:

Hoelang het virus nog detecteerbaar is, is afhankelijk van de ondergrond, zoals van de week is uigebracht. DOI: 10.1056/NEJMc2004973
Het langste is dat bijvoorbeeld op plastic, en kan dit tot 72 uur nog detecteerbaar zijn. Wat niet zegt dat het dan nog erg makkelijk overdraagbaar is. En het is in een labsetting, dus factoren als UV en temperatuur zijn niet meegerekend.

Ja, je kan een virus aan je handen krijgen via voorwerpen, maar zolang je niet aan je gezicht komt, en na het aanraken je handen wast (dus het virus niet met lichaamseigenvloeistoffen in aanraking komt), is de kans op besmetting nagenoeg 0. Tenminste, zo heb ik dat geleerd. Misschien dat iemand dat beter weet?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:25

Speirs schreef:
Wat fijn, dit topic.

Voor het gemak quote ik zo even een stuk van mijzelf uit het andere topic.

Kort en simpel antwoord:

Dat laatste is het best. Alleen voor hoognodig naar buiten, of anders zéker met een boogje om mensen heen.

Er is nog veel niet helemaal zeker, en in zo'n geval kun je in het algemeen eigenlijk niet té voorzichtig zijn.

Iets uitgebreider:
Het is níét per se nodig om een ander fysiek aan te raken, om toch besmet te worden.
Dat is nu net 1 van de redenen dat dit virus zo makkelijk om 'zich heen slaat'.

Uitgeademde of uitgehoeste lucht van een ander kan virusdeeltjes bevatten die jou vervolgens kunnen besmetten.

Hieronder een stuk over hoelang virusdeeltjes 'in leven' kunnen blijven buiten de mens.
Ik heb het artikel daarover in het andere topic een beetje proberen te uit te leggen:

__

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973?query=featured_home

Publicatie in New England medical journal.

Een redelijk kort en eenvoudig experiment nog, waarbij gekeken werd naar de 'halfwaarde' tijd van sars-CoV1 (bij de meesten beter bekend als Sars) en sars-Cov2 (bij de meesten beter bekend als Covid19 of corona)
Dat is de tijd waarop de hélft van alle virus deeltjes niet meer 'leeft'.
En er werd ook gekeken naar hoe het verloop was op verschillende ondergronden.
Er is gekeken op naar het verloop op die ondergronden onder 10 verschillende omstandigheden (die helaas niet verder benoemd worden)

Ik haal deze afbeeldingen er even uit.

Afbeelding

Bovenste rij, gemeten waarden.
De oranjebruine metingen zijn de huidige sars-CoV2, dus wat er nu heerst.

Je ziet het aantal 'levende' virusdeeltjes op de y-as (hoog laag)
En de tijd op de x-as (links rechts)

Je ziet dat naarmate de tijd vordert, er minder levende deeltjes zijn.

Lucht, koper, karton, roestvrij staal, plastic
(Voor de mensen die grafieken wat vaker zien, de spreiding van de resultaten zijn bij karton en plastic wat groter dan bij de andere oppervlakken)

Dan de middelste twee rijen, daarvan is de bovenste de interessantste, want de huidige uitbraak.

Je ziet daar een 'lijn' (of in dit geval meer een vak) die van links boven naar rechtsonder gaat, voor alle ondergronden.
Het is de verwachte lijn richting '0' dus geen 'levende' deeltjes meer.

Voor koper is dat grofweg 15
Voor karton wat meer spreiding, maar grofweg tussen de 20 en de 40 uur
Roestvrij staal grofweg 50 tot 80 uur
Plastic grofweg 70 tot iets langer 90 uur.
( 90 uur : 24 = 3,75 dag!)

Het volledig nauwkeurig aflezen laat ik mooi aan iedereen zelf over.

Dit puur ter uitleg wat je nu eigenlijk zíet in deze grafieken, iets versimpeld.

Afbeelding

∆∆ De onderste rij is de bepaalde halfwaardetijd, voor de mensen die dat interessant vinden.

Belangrijk om je te realiseren is dus dat hoe verder in de tijd, hoe minder 'levende' deeltjes.
10.000, 1000, 100, of 10 'levende' virussen maakt uit natuurlijk, in hoe 'gevaarlijk' het is om dat materiaal aan te raken.
Hoe verder in de tijd, hoe veiliger.

Ook belangrijk om je te realiseren is dat dit een nog vrij beperkt onderzoek was, met maar een paar ondergronden en omstandigheden.
Het zegt dus niet alles over alle ondergronden onder alle omstandigheden!

Ook belangrijk om je te realiseren is dat de omstandigheden wel iets uitmaken, maar ook niet alles.

Het is een kort en beperkt onderzoek, dat zal met de haast te maken hebben gehad.
Ik vermoed dat het ooit nog wel uitgevoerd wordt in meer dan triplo en onder meer omstandigheden.

Maar dit is dus wél een wetenschappelijke studie met de eerste echte resultaten over hoe lang het virus blijft 'leven'

Leven steeds tussen ' ' omdat er bij een virus niet echt sprake is van levend of dood.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:30

Peetstap schreef:
beert schreef:

Zie:

Besmetting via voorwerpen staat bij alle virus ziektes bovenaan de lijst, en das logisch.

En gaat ietwat subtieler als via een lantaarnpaal.
Denk aan iemand die niest , of hoest en via zijn handen of rechtstreeks de deurgrepen, liftknopjes , leuningen, winkelwagentje etc, etc besmet.
Daar kom jij kort daarna langs, krijgt virus aan jou handen, en bij neus, mond of oog contact is het bij je binnen.
Daarom is de hygiene zo belangerijk en veel schoonmaken van publieke voorwerpen die veel worden aangeraakt.
En dat gebeurd dat nog veel te weinig.

Maar als de liftdeur opengaat , doordat ik de knopjes net heb schoon gemaakt en er staan drie oudjes in met hondje die me vragen: waar moet je heen?? Maw: kom erbij...
Dan ben ik verbaast hoe slecht we omgaan met simpele hygiene.

Het serieuse risico wat men neemt is bij heel veel nog niet echt geland.

Heb je daar een bron van?
Volgens mij is dat namelijk pertinent níét juist.

Verspreiding kan, afhankelijk van het individuele virus, juist ook heel makkelijk via ademhalingslucht, hoesten etcetera.
Dus zónder voorwerp!!

Bij mijn weten zijn er ook virussen waar fysiek contact met de besmette persoon noodzakelijk is (Ebola bv)
En zijn er virussen die via de lucht verspreiden (influenzavirussen)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:38

JewEmm schreef:
.

Ja, je kan een virus aan je handen krijgen via voorwerpen, maar zolang je niet aan je gezicht komt, en na het aanraken je handen wast (dus het virus niet met lichaamseigenvloeistoffen in aanraking komt), is de kans op besmetting nagenoeg 0. Tenminste, zo heb ik dat geleerd. Misschien dat iemand dat beter weet?

Is per virus anders bij mijn weten.
Dus gaat deze vraag specifiek over Corona, sars-CoV2, of over virussen in het algemeen?

In het geval van het huidige virus blijft handen wassen een heel belangrijke richtlijn.

Ik meen -let op! Ik heb hier nú even geen publicatie of bron van, dus niet 100% zeker- dat in het geval van corona, sars-CoV2, het virus niet door de huid heen gaat.
En er dus inderdaad via neusslijmvlies, oogvocht, keel, rechtstreeks via longen bij inademing, contact met virusdeeltjes moet zijn om ziek te kunnen worden van dit virus.

Mocht iemand hier een bron van hebben, of misschien zelfs een bron die iets ánders aangeeft:
Alstjeblieft verbeter mij dan!
Graag zelfs,
Want persoonlijk zou ik dit topic graag zo feitelijk en correct mogelijk houden!
Dus als ik ergens mis zit of een fout maak: geef het vooral aan!

Zo houden we elkaar ook scherp!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:42

Hilary schreef:
raket schreef:

Nee en lijkt me wel boeiend. Ik probeer te ontdekken hoe ik, met altijd wisselende pulmonale klachten kan ontdekken wanneer ik weer kan werken als verpleegkundige. Ik heb niet meer gevonden dan dat opnieuw kweken zinloos is. Alhoewel dat volgens het eerste bericht van de GGD toen nog wel gedaan werd om negatief bevonden te worden....

Evaluating the accuracy of different respiratory specimens in the laboratory diagnosis and monitoring the viral shedding of 2019-nCoV infections

Samenvatting:
Er zijn keelswabs, neusswabs, sputumkweken afgenomen en BAL-spoelingen gedaan bij bevestigde gevallen.
- zware en milde gevallen konden worden aangetoond dmv sputum (74.4%~88.9% positief) en neusswab (53.6%~73.3% positief) binnen 14 dagen na ‘start’ van de ziekte
- bij monsters verzameld langer dan 15 dagen na start van de ziekte werd ca 42.9%~61.1% van de sputumkweken en neusswabs positief bevonden
- het aantal positieve monsters bij keelswabs genomen op of na dag 8 van de start van de ziekte was laag, vooral bij milde ziekte.
- over BAL-spoeling lees ik geen hele concrete getallen, behalve dat er virusRNA gedetecteerd kon worden, maar minder goed in milde gevallen.

Bij het artikel staat een waarschuwing dat het artikel nog niet peer-reviewed is en dus niet als leidraad mag gelden in clinical practice.

Thnx Hillary,

Ik vind dat er dan nog opvallend veel foutief negatief door de tests heenkomen?
Die dus in feite wél besmet zijn, maar die als niet besmet uit de tests komen.

Of lees ik het nu zo verkeerd, dat kan natuurlijk?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:46

secricible schreef:
Femke_Tweety schreef:
Even, voor ik mijn bed in duik, heldere overzichtscijfers uit België.

Ik heb, tegen mijn gewoonte in, de tekst niet volledig gelezen, maar wel de grafieken bekeken.

Aantal op opnames, aantal daarvan IC, aantal ontslagen uit ziekenhuis, aantal overleden.

Ik vind het redelijk overzichtelijk weergegeven, dus even een 'linkdrop'.

Nu eerst bedtijd, morgen lees ik verder bij.

Ligt het aan mij of vergeet je nou de link? :D

Goed, en daarmee is meteen bewezen dat het dus ook echt bedtijd was... :+ :')

En nu het zure, ik heb die bron niet meer onder mijn geopende tabbladen staan, en ik heb hem blijkbaar ook niet gekopieerd naar mijn eigen -inmiddels heel lang wordende- linken lijst.

Ik ga nog even kijken of ik hem terug kan vinden, ik geloof dat hij gedeeld werd op het hondenforum.

Sorry, gebeurt niet vaak dat ik mijn bronnen mis...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:02

Femke_Tweety schreef:
Hilary schreef:

Thnx Hillary,

Ik vind dat er dan nog opvallend veel foutief negatief door de tests heenkomen?
Die dus in feite wél besmet zijn, maar die als niet besmet uit de tests komen.

Of lees ik het nu zo verkeerd, dat kan natuurlijk?

Jouw conclusie was ook de conclusie van mijn collega’s, allen arts-onderzoekers of aios (ik ben zelf geen van beide). Eentje typte “waarom doen we het dan?”

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:08

Ik lees hier met genoegen mee. Feiten en onderzoeken.

Net voor eerst weer even frisse neus gepakt, bus en honden genomen naar een afgelegen dijk even uitwapperen. Koorts nu twee dagen weg en klachten gaan de goede kant op, slap maar te doen.

Maar daar ook meteen een vraag gekregen waar ik geen antwoord op kan vinden. Als een mug een besmet mens prikt en daarna naar een gezonde doorvliegt en daar ook prikt. Kan er dan een besmetting plaatsvinden net als bij malaria en gele koorts?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:10

Nee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:13

Dat is wel goed nieuws. Zeker nu muggenseizoen dat kennelijk al begonnen is

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:15

Het virus dringt binnen via de luchtwegen. Niet via bloed.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:24

mysa schreef:
Nee.

Omdat??

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:26

Popstra schreef:
Het virus dringt binnen via de luchtwegen. Niet via bloed.

Bron?

Zullen we dit topic alstjullieblieft proberen feitelijk en met bronvermelding te houden?

Alleen een antwoord als nee, of omdat het via de luchtwegen verspreid, geeft nog niets aan over of het al dan niet ook via bloed verspreid kan worden.

Ik zie echt graag bronnen!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:29

Misschien heel dom wat ik zat te bedenken hoor.

Ze gaan nu kijken bij de bloeddonoren op antistoffen.
Is het niet mogelijk om deze antistoffen eruit te halen en bv weer als een soort vaccin te gebruiken of het zoiets?
Of kunnen dat soort dingen (nog) niet?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:30

secricible schreef:
Femke_Tweety schreef:
Even, voor ik mijn bed in duik, heldere overzichtscijfers uit België.

Ik heb, tegen mijn gewoonte in, de tekst niet volledig gelezen, maar wel de grafieken bekeken.

Aantal op opnames, aantal daarvan IC, aantal ontslagen uit ziekenhuis, aantal overleden.

Ik vind het redelijk overzichtelijk weergegeven, dus even een 'linkdrop'.

Nu eerst bedtijd, morgen lees ik verder bij.

Ligt het aan mij of vergeet je nou de link? :D

En -uiteindelijk- teruggevonden!

https://m.standaard.be/cnt/dmf20200320_04896529

Krantenartikel, artikel zelf inmiddels ook gelezen.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20200320_04896529

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:32

kiki1976 schreef:

Is het niet mogelijk om deze antistoffen eruit te halen en bv weer als een soort vaccin te gebruiken of het zoiets?

Die onderzoeken lopen al.

https://m.medicalxpress.com/news/2020-0 ... ients.html
Antibodies from COVID-19 survivors could be used to treat patients, protect those at risk
March 16, 2020 by Katie Pearce, Johns Hopkins University
Korte samenvatting, men is bezig met testen of bloedplasma van mensen die Corona te boven zijn gekomen, kan helpen bij patiënten die ziek zijn.
In China en Japan zijn de eerste echte tests geweest, en die zijn hoopgevend.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:33

Femke_Tweety schreef:
kiki1976 schreef:

Die onderzoeken lopen al.

https://m.medicalxpress.com/news/2020-0 ... ients.html
Antibodies from COVID-19 survivors could be used to treat patients, protect those at risk
March 16, 2020 by Katie Pearce, Johns Hopkins University
Korte samenvatting, men is bezig met testen of bloedplasma van mensen die Corona te boven zijn gekomen, kan helpen bij patiënten die ziek zijn.
In China en Japan zijn de eerste echte tests geweest, en die zijn hoopgevend.

Ah dat klinkt positief, dank je wel voor je antwoord

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:33

Ja ben het met Femke eens
Feiten, voor al het andere over bv je honden uitlaten is het andere topic.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:38

Femke_Tweety schreef:
mysa schreef:
Nee.

Omdat??

Omdat ik daar twee keer een artikel over gelezen heb maar niet meer weet waar. Ik ben vanuit mijn vak heel kritisch op nieuwsbronnen dus het zullen vast betrouwbare bronnen zijn geweest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:40