Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:37

Maar je roept nu al dat er meer belastingen gaan komen straks, maar wilt wel voor alles gecompenseerd worden? Dat klopt toch niet, als je overal compensatie voor wilt weet je zeker dat het ergens weer terugbetaalt moet worden. Er is geen oneindige voorraad geld bij de overheid.

En of het gezond is, geen idee. Ik doe dat al meer dan een jaar := Ik word er ook niet voor gecompenseerd en kan het ook niet betalen, want ik zit onder minimumloon. Dat compenseren kan gewoon niet samen met alle andere maatregelen en zonder dat we het uiteindelijk ergens terug moeten betalen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:39

Loretta schreef:
Wat ik mis in de discussie over economie dat is het klimaat.

Al jaren worden er allerlei vrijwel zinloze maatregelen genomen voor het klimaat zoals warmtepompen en subsidie voor elektrische auto's en nog een hele hoop maatregelen die veel geld kosten maar slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Volledig onzinnige maatregelen waar ik altijd van gegruweld heb.

Nu gebeurt er gewoon wat nodig is voor het klimaat. Het aantal vluchten is drastisch afgenomen. De vervuilende scheepvaart gaat ook een heel stuk minder. En auto's rijden minder vaak en minder ver. In China kan men opeens schone lucht in ademen.

Ik vind het heel erg treurig dat er een virus voor nodig is dat zo verschrikkelijk veel leed veroorzaakt. Zoveel doden en zoveel zieken. Mijn hart huilt voor al die mensen die nu besmet zijn of familie hebben die besmet is. Het is gewoon verschrikkelijk dat alleen dit virus in staat was om ons de klimaatdoelen te laten halen waar je al jaren mee doodgegooid wordt maar waarvoor tevens nooit iets meer is gedaan dan schijnmaatregelen.

Hoezo zinloze maatregelen? Ik ben van mening: alle kleine beetjes helpen. Nee, ik heb geen elektrische auto, maar sta er wel voor open...of een hybride.
Wel hebben we zonnepanelen en een warmtepomp. Wat energie betreft zijn we bijna zelfvoorzienend. Gas verbruiken we bijna niet meer, alleen als de warmtepomp het niet bij kan houden en daar was afgelopen jaar, met de milde winter, geen sprake van. En dan nog, kan ik altijd de houtkachel stoken in geval van nood.

Mijn paarden staan langs het vliegveld in Limburg en ik kan zeggen dat het gewoon opviel hoe rustig het was de afgelopen zaterdag. Normaal gesproken zie je minimaal 1, vaak 2 Corendon vluchten voorbij taxiën, een of meer vrachtvliegtuigen, maar nu helemaal niks. EN dat verbaasde me, dat zelf geen vrachtvliegtuigen voorbij kwamen. Terwijl, als je op flight radar kijkt, de lucht nog vol vliegtuigen zit. Ze hebben bij ons veel klachten gehad over geluidsoverlast van het vliegveld. Daar kan in afgelopen week nu eens een keer geen sprake van zijn geweest. Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of er nu ook iemand is die de luchtkwaliteit eens meet. Dit is een goed moment om te kijken of die echt verbeterd nu er vrijwel geen vluchten meer zijn. Als ik bij de paarden ben en er stijgt er een op of er staat er een warm te draaien, dan stinkt het vaak enorm naar de uitlaatgassen van het vliegtuig. Voor de mensen die nu op het vliegveld werken, is het natuurlijk niet leuk dat ze niks te doen hebben, maar elk nadeel heeft dus zijn voordeel (voor de omwonenden dan).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:43

MyWishMax schreef:
Maar je roept nu al dat er meer belastingen gaan komen straks, maar wilt wel voor alles gecompenseerd worden? Dat klopt toch niet, als je overal compensatie voor wilt weet je zeker dat het ergens weer terugbetaalt moet worden. Er is geen oneindige voorraad geld bij de overheid.

En of het gezond is, geen idee. Ik doe dat al meer dan een jaar := Ik word er ook niet voor gecompenseerd en kan het ook niet betalen, want ik zit onder minimumloon. Dat compenseren kan gewoon niet samen met alle andere maatregelen en zonder dat we het uiteindelijk ergens terug moeten betalen.

Ik ben niet voor extra belastingen hoor. Dus mij hoor je dat niet roepen. :+

Maar zoals men nu bezig is, maakt men echt alles kapot. Dat zie je nu al om je heen en de compensaties zijn niet genoeg. Daarnaast heb ik natuurlijk al die 'beloftes' van compensatie wegens de aardgasproblematiek in mijn achterhoofd, loze beloften worden er gedaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:44

Ik heb maar eens een mail gestuurd naar onze gemeente, ben benieuwd of de inkomenssteun voor ZZP-ers al up and running is. Ik was vorige week net begonnen bij een nieuwe klant, zou vandaag bij nog een nieuwe klant beginnen maar voor beide geldt helaas coronapindakaas :( Ben nu 3 van mijn 6 klanten voorlopig kwijt.
Die inkomenssteun is overigens maar voor 3 maanden, benieuwd hoe dat gaat lopen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:58

De economie krijgt nu zeker een knauw. En dan zie je weer dat waar de ene sector wat verliest (horeca) , de andere sector het weer opharkt (supermarkten).

Mijn man doet o.a. in zonnepanelen en kan gelukkig nog overal terecht, als de levering van de panelen weer op gang gaat komen. Het merendeel komt natuurlijk uit China en daar begint het leven nu weer enigszins op gang te komen. Hopelijk laten de materialen niet meer te lang op zich wachten, want dan heeft hij wel een probleempje.

Ik werk bij een bedrijf wat medische disposables (spullen voor eenmalig gebruik) levert, en zolang de ziekenhuizen open zijn, zitten wij dus ook niet in de gevarenzone. (helaas hebben wij geen mondkapjes , handschoenen of desinfecterende artikelen). Maar ook wij merken dat er dingen zijn die nu bijna niet verkocht worden, door uitstel van operaties. Onze buitendienstmedewerkers hebben we al meer dan een week thuis zitten, omdat we ze niet van het een naar het andere ziekenhuis willen laten gaan. Ze konden nog wat administratie bijwerken, maar dat houdt ook op een gegeven ogenblik op voor deze mensen.

Mijn dochter moest eigenlijk naar de orthodontist en zou haar beugel krijgen, maar die afspraak is ook afgezegd.

Mijn man kreeg een bericht van een horecagroentehandel, dat ze vandaag de groenten die ze nog hadden liggen en die ze nu dus niet aan de horeca kwijt kunnen, voor een habbekrats uit hun loods aan particulieren gaan verkopen. Heel veel horeca hier in de omgeving heeft zijn overgebleven groenten/vlees gedoneerd aan de voedselbank.

Maaltijdbezorgers krijgen het daarentegen weer drukker, omdat niemand meer kan gaan uiteten.

Gehamsterd werd zelfs bij de Jumper dieren/planten zaak. Daar verkopen ze dus ook broodbakspullen. Aangezien het brood overal op was, gingen mensen dus in bulk meel inkopen. Verkoper daar zei dat het niet normaal was, hoeveel broodmixen ze verkocht hadden, alles was op, maar zou de dag erna weer binnen komen (ik ging er overigens naar toe om een zakje konijnenvoer en vlees voor de hond te halen :) ).

Tja, ik denk wel dat de economie nu een knauw oploopt, maar andere sectoren lopen nu ook weer binnen.

Ik las ook al dat mensen die nu dus noodgedwongen rhuis zitten, maar weer eens beginnen aan achtergebleven klusjes in/om huis. Bouwmarkten hebben daar dus weer voordeel van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:58

Nee, je bent niet voor, dat zeg ik ook niet. Je hebt alleen wel gezegd dat het eraan komt en dat je dat niet wil. Maar je wil wel compensatie voor van alles.

ElCamino

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:41

Hier op het werk is nu ook per direct de ploegendienst eruit gegooid op het werk.
We draaien allemaal dagdienst in productie / TD. Kantoor is dicht.
bah bah.....

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:03

Is er geen mogelijkheid om deze periode voor zzpers, ondernemers en bedrijven te bevriezen? Erg out of the box denkend.

Geen hypotheek, huur, leaseverplichting, en belasting. Wel netto salarissen en daardoor kunnen we privé wel aan onze verplichtingen blijven voldoen.

Lijkt me weer zo’n gedoe als achteraf alles weer gecompenseerd moet worden met belastingverhogingen en ook fraudegevoelig.

In hoeverre zou een pauze in betalingen haalbaar kunnen zijn? Het zou iig veel faillissementen voorkomen en daarmee de economische crisis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:04

MAar jouw hypotheek als verhuurder loopt wel door. Dus geen huur laten betalen betekent dan weer een andere groep in de problemen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:46

GraceZarif schreef:
Is er geen mogelijkheid om deze periode voor zzpers, ondernemers en bedrijven te bevriezen? Erg out of the box denkend.

Geen hypotheek, huur, leaseverplichting, en belasting. Wel netto salarissen en daardoor kunnen we privé wel aan onze verplichtingen blijven voldoen.

Lijkt me weer zo’n gedoe als achteraf alles weer gecompenseerd moet worden met belastingverhogingen en ook fraudegevoelig.

In hoeverre zou een pauze in betalingen haalbaar kunnen zijn? Het zou iig veel faillissementen voorkomen en daarmee de economische crisis.

Hoe zie je de uitwerking voor je? En is het dan wel eerlijk om mensen in loondienst die minder werken (mensen in de horeca bijvoorbeeld) en daardoor geen 100% loon ontvangen, om daar wel alles door te laten lopen? Dat werkt toch niet, kom zeg. Hoe moeten die bedrijven dan door? Je creëert een sneeuwbaleffect. Want er wordt minder hypotheek betaald, dus komt er minder geld binnen. Dus de medewerkers moeten minder gaan werken. Maar die moeten wel alles voor de volle 100% blijven betalen? 8)7 Kan je toch zelf ook wel verzinnen dat dat niet kan
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 18-03-20 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:47

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:09

Loretta schreef:
Historicus Han Van der Horst kan het heel mooi verwoorden. Ik denk zelf ook dat dit de potentie heeft om het huidige systeem te breken.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/het-beg ... atschappij

Interessant stuk, maar wat brengt hij het met een negatieve toon. Of lees ik dat alleen maar erin?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:24

Hier een ZZP'er (fotograaf), mij raakt het wel degelijk. Heel direct in dat ik annuleringen heb voor portret shoots, evenementen en als het langer aanhoud zullen er ook trouwerijen geannuleerd worden vrees ik. De afgelopen dagen heb ik wel veel werk kunnen doen voor kranten. Dat scheelt nog iets, maar is geen vetpot. Ik ben erg blij met het steunpakket en hoop dat ik daar snel gebruik van kan maken.

Net uitstel van betaling aangevraagd bij DUO voor mijn studieschuld :=, en een regeling getroffen met de ANWB voor mijn lidmaatschapskosten. Super lief, ze hebben heel goed meegedacht daar. Hopelijk is DUO ook flexibeler nu.

Verder ben ik nu op zoek naar antikraak woningen om iig mijn vaste lasten drastisch omlaag te brengen. (Heb met de organisatie gebeld en op dit moment zijn ze niet van plan mensen eruit te zetten door de situatie). Ik moest toch al weg hier, dus dan maar een goedkope (tijdelijke) oplossing zoeken.

Wat een drama dit he, ik houd mijn hart vast voor alle ondernemers (grote en kleine bedrijven). Ik heb verder familie die bij KLM werkt en ook hun leven staat ineens op zijn kop. Ook zij gaan er financieel ineens heel hard op achteruit. Mijn huisgenoot werkt in een hotel wat deze week dicht gaat, dus ook zijn financiële situatie gaat drastisch veranderen.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:42

Ik zie helaas nog helemaal geen totale uitwerking voor me was ik daar maar slim genoeg voor. Ik snap bijvoorbeeld Autumn al niet wanneer ik schrijf dat de salarissen wel gewoon doorbetaald worden maar dat de ondernemer niet de bijbehorende loonbelasting en premies hoeft te dokken?

Ik opper iets met de bedoeling meer mensen met positieve ideeën komen en daardoor een golf aan faillissementen en ontslag voorkomen kan worden.

Want de situatie die daardoor ontstaat is huisuitzettingen, veel mensen in de bijstand, armoede, hoge werkeloosheid, failliete ondernemers dus leegstaande winkels en horeca en nog veel meer ellende.

Zouden de banken dan weer dreigen om te vallen of komt er daardoor te weinig in de staatskas?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:46

Ook de gewone mens gaat het raken, bij de Jumbo in Dordrecht waren 10 scharreleieren nu 3,99 euro.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:56

germie schreef:
Ook de gewone mens gaat het raken, bij de Jumbo in Dordrecht waren 10 scharreleieren nu 3,99 euro.

Klopt ik las ergens anders ook al dat de prijzen omhoog gaan. Uiteindelijk gaat iedereen het merken. Maar de eerste klappen vallen nu bij de 0 uren contracten, ondernemers en zelfstandigen. God dank lijkt het erop dat dat nu word opgevangen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:01

Aroha schreef:
germie schreef:

Klopt ik las ergens anders ook al dat de prijzen omhoog gaan. Uiteindelijk gaat iedereen het merken. Maar de eerste klappen vallen nu bij de 0 uren contracten, ondernemers en zelfstandigen. God dank lijkt het erop dat dat nu word opgevangen.

Ben benieuwd waar die extra centen naar toe gaan.
Vast niet naar de boer. :(

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:02

Vrees het ook niet, misschien naar het magazijn etc. waar ze nu overuren draaien door de hamsteraars?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:04

Grote winkelketens zoals C&A, P&C en WE sluiten ook. Kleinere ketens of winkels zullen dan wel snel volgen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:08

germie schreef:

Ik doe mijn boodschappen aan het einde van de dag en ook hier zijn de normaal geprijsde eieren ook allemaal al weggehamsterd als ik kom. Dan toch een weekje geen eieren?
Genoeg alternatieven.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 18-03-20 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:09

Aroha schreef:
germie schreef:

Er is toch ook een redelijk grote groep mensen afhankelijk van bijv de voedselbank. Denk je niet dat die het al merken? Als je met dat kleine budget ook nog boodschappen moet doen die duurder worden, net als alle andere zaken die toch al duurder worden. Die komen nu al in de problemen, omdat de budgetopties allemaal op zijn door het hamsteren.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:11

MyWishMax schreef:
Aroha schreef:

Er is toch ook een redelijk grote groep mensen afhankelijk van bijv de voedselbank. Denk je niet dat die het al merken? Als je met dat kleine budget ook nog boodschappen moet doen die duurder worden, net als alle andere zaken die toch al duurder worden. Die komen nu al in de problemen, omdat de budgetopties allemaal op zijn door het hamsteren.

Natuurlijk denk ik dat, moet ik nu letterlijk elke groep gaan benoemen? Lijkt me voor zich spreken dat mensen die het al lastig hadden het nu nog lastiger gaan krijgen. Los van alle hamsteraars die de goedkopere boodschappen voor hun neus weg kopen.

Edit: Ik moest gister de stad in en zag veel daklozen en hield mijn hart vast. Die mensen kunnen nergens heen. Opvang etc is ook gelimiteerd nu. Om nog maar een groep te noemen die het moeilijk gaat krijgen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:13

MyWishMax schreef:

Voor de voedselbanken is er niets meer.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020031 ... -problemen

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:15

MyWishMax schreef:

De mensen die bij de voedselbank lopen hebben over het algemeen sowieso geen geld voor boodschappen. Daarom mogen ze bij de voedselbank komen..
bedoel je de doelgroep “tussen wal en schip”? Te weinig inkomsten voor reguliere boodschappen, teveel voor de voedselbank (selectie is helaas streng).

Overigens kan je direct bij de boer vaak nog prima kaas, eieren en melk kopen. Sowieso goedkoper dan bovengenoemde prijzen plus je steunt de boeren gelijk :)

@loretta daar zit wel een beduidend verschil per regio in. Er zijn veel horecagelegenheden die de voorraad doneren aan de voedselbanken. De supermarkten doneren inderdaad wel beduidend minder.
Laatst bijgewerkt door miramii op 18-03-20 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:18

Je benoemt de eerste klappen, dan hoort die groep er ook bij. Die merkten het al bij het eerste hamsteren toen nog niks dicht was. Dat gaat toch niet over letterlijk elke groep benoemen? Maar wel over een grote groep die er al last van heeft. Die klappen worden niet opgevangen.

Loretta, daarom benoem ik het. Hoewel er in sommige delen van het land voedsel gedoneerd wordt door restaurant die gesloten zijn. Dat vind ik wel mooi, maar is niet overal zo en niet genoeg.

Miramii, die hebben wel geld voor boodschappen náást het pakket, juist door het pakket. Alleen zonder pakket dus niet genoeg om te kunnen eten de hele maand. Het is geen pakket dat alle boodschappen vervangt, maar wel een groot gedeelte. En ik ken de selectie en weet hoe streng het is. :j Die groep tussen wal en schip is ook verschrikkelijk, vooral omdat sommige dingen niet meegenomen worden in de selectie die je wel moet betalen.