Man wil niet helpen in het huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:13

Ladygiroc schreef:
anjali schreef:
Wat zijn er toch veel punten waar je op moet letten bij de keuze van een levenspartner.Wel denk ik dat als je smetvrees hebt, dat het dan beter is om een lat-relatie te hebben. dat hadden de vriendin van ts en haar man toch ook oorspronkelijk, zelfs toen ze al getrouwd waren.

Precies de rede waarom ik alleen woon :Y) .

Ik snap vriendin van TS wel.
Huishoudster doet vaak de grotere klussen zoals stofzuigen, dweilen, stoffen, ramen lappen, wc, keuken, badkamer etc.
Zij gaat écht je was niet in de machine stoppen en je mes met boter in de vaatwasser doen. Dan kan ook een ZA'se vent heel goed zelf. Opvoeding of cultuurverschil of niet.

Jawel hoor, je kan gewoon iemand aannemen om ook je was te doen. Is best normaal. Een wasmachine is minder normaal, zijn soms niet eens aansluitingen voor.

En als de man van TS vriendin dat gewend is en nooit heeft geleerd een huis op orde te houden snap ik best dat ie het niet kan.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 09:47

Wauw, ik ben even wezen werken en nu zijn er zoveel pagina's bij! Zal het op mijn gemak lezen en op mijn tips-lijstje bijschrijven!

silverdapple schreef:
Hier in ons koude kikkerlandje betekent een huishoudster iemand die je vloer stofzuigt en dweilt, de badkamer sopt en de kastjes afneemt. Met een beetje geluk ruimt ze ook nog de vaatwasser uit en in. Maar uit de reacties van TS en anderen die bekend zijn met de Afrikaanse (of Indiase) cultuur, is gebleken dat een huishoudster daar letterlijk ALLES achter je kont opruimt. Dus je hoeft niet eens na te denken over waar je je vieze onderbroek neergooit of waar je je gebruikte koffiekopje laat staan. De huishoudster regelt dat!

Als een Nederlandse man niet snapt dat hij zijn vieze bord in de vaatwasser moet zetten dan vinden we dat een nietsnut. Logisch, want iedereen groeit hier op met het idee dat dat normaal is om te doen. Maar als een Afrikaan dat niet "snapt", komt dat simpelweg omdat dat nooit tot zijn takenpakket heeft behoord. De vrouw in kwestie heeft dit, ondanks de huishoudsters waar zij ook mee is opgegroeid, wél geleerd. M.a.w. de verwachtingen van het takenpakket is gewoonweg anders. En man zal vast denken: ach, loopt wel los...

Deze meneer vergelijken met een Nederlandse man slaat dus de plank compleet mis.

Dus alle dreigementen en trucjes terzijde. Man en vrouw moeten met elkaar gaan zitten en simpelweg bespreken wat ze in het huis verwachten en hoe ze elkaar tegemoet kunnen komen. Niet: ik wil dat jij stofzuigt en X doet en Y doet en het liefst vóór deadline............... maar: wat vindt zij normaal in het huishouden? Wat vindt híj normaal in het huishouden? Waar kunnen ze allebei mee leven, wat gaat zij doen, wat gaat hij doen en wat laten ze over aan de huishoudster?
Misschien wil zij wel dat het huis iedere dag gestofzuigd wordt i.v.m. de dieren → koop lekker een roomba, de huishoudster stoft en dweilt wel
Dat vuile was en vaat naar de wasmand en de keuken wordt gebracht → laat hem een rondje door het huis doen terwijl zij kookt
Was wegwerken (wassen, drogen, strijken) → huishoudster
De afwas doen ze 's avonds samen.
Zo kunnen ze hun verwachtingen beter op elkaar afstemmen.

Ze wonen nog maar pas samen, zijn allebei al bijna 30 jaar iets heel anders gewend. Niet vreemd om wat tijd nodig te hebben om aan elkaar te wennen. Dat mogen ze best erkennen. ;)

Ik denk dat dit een hele goede is, vooral de manier hoe het gesprek kan verlopen.
Sizzle schreef:
anjali schreef:
Ik zou gewoon de werkster een keer extra laten komen, als ik me hieraan zou ergeren.

Een werkster lost toch geen mentaliteitsprobleem op?
Als het huis schoon is dan zal het gaan over kinderen, dieren eten geven, rekeningen betalen, post openmaken, belastingpapieren etc etc.
Iemand die zo laks is is vaak in alles laks.

Ik heb vernomen dat dit ook wel een beetje zo is ja…
Brainless schreef:
marleen_88 schreef:
Blijkbaar heeft meneer het nooit zelf hoeven doen, dus doet hij het nu nog steeds niet. Ik vind het gewoon lui, ook in NL lopen zulke figuren rond.
Ik zou er niet mee willen en kunnen leven, de wasmand en vaatwasser zijn er niet voor niks.
Mijn tip: wegwerp servies, bestek en bekers, blijft de afwas alvast niet staan. :+

En praten, geef hem inzicht in het opruimen van zijn zooi. Al betwijfel ik of hij dat ooit krijgt.

Wat al gezegd is kun je hem niet vergelijken met Nederlandse mannen/cultuur.

Hier in Nederland wordt verwacht dat mensen zich aanpassen aan "onze" cultuur, maar zodra ze in hun eigen land wonen moeten ze zich ook aanpassen aan "onze" cultuur?!

Dit is een beetje lastig, want ik heb ‘onze’ cultuur in ons huis ingebracht, en wellicht dat zij ziet hoe dit bij ons gaat en dit ook verlangt? Ook al hebben zij verder niks met de Nederlandse cultuur te maken? Ik zal het met haar bespreken
Dieuwke_ schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp, met twee fulltime banen kunnen ze geen fulltime huishoudster bekostigen maar wel een kast van een huis met het oog op kinderen. Hoe worden die tzt dan bekostigd? Wordt er dan bezuinigd op de parttime huishulp? Want dan wordt het helemaal een ghetto.

Ik hoop voor je vriendin dat ze er samen uitkomen, lastige situatie lijkt mij.

Vriendin’s salaris zal binnenkort een spurt nemen.

verootjoo schreef:
Ladygiroc schreef:
Precies de rede waarom ik alleen woon :Y) .

Ik snap vriendin van TS wel.
Huishoudster doet vaak de grotere klussen zoals stofzuigen, dweilen, stoffen, ramen lappen, wc, keuken, badkamer etc.
Zij gaat écht je was niet in de machine stoppen en je mes met boter in de vaatwasser doen. Dan kan ook een ZA'se vent heel goed zelf. Opvoeding of cultuurverschil of niet.

Jawel hoor, je kan gewoon iemand aannemen om ook je was te doen. Is best normaal. Een wasmachine is minder normaal, zijn soms niet eens aansluitingen voor.

En als de man van TS vriendin dat gewend is en nooit heeft geleerd een huis op orde te houden snap ik best dat ie het niet kan.

Gelukkig is dat in de stad waar wij wonen geen probleem, alle huizen hebben aansluitingen voor wasmachines en vaatwassers gelukkig!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 09:54

Om nog even terug te komen op het parttime en fulltime huishulp-verhaal. Ik zal mijn sitatie schetsen om het wat duidelijker te maken;

Wij hebben dezelfde woonsituatie als zij hebben. 1 keer per twee weken een tuinman en 2 keer per week een huishulp.
Na al onze vaste lasten en betalingen van het personeel houden wij zo'n R5000 per maand over om te sparen, wat nodig is. Zouden wij een fulltime huishoudster hebben zal dit maar R2000 per maand zijn. In zo verre 'kunnen' wij dus ook geen fulltime huishoudster veroorloven (er moet volgend jaar echt een nieuwe auto komen). Bij ons is het gelukkig nog niet nodig, want als mijn huis niet netjes is haal ik gewoon mijn schouders op en denk 'ja doei, Rita komt morgen weer!'.

Hetzelfde is dus in vriendin haar huis aan de gang. Zij zullen waarschijnlijk wel een fulltime iemand aan kunnen nemen, maar dan blijft er geen geld over om te sparen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:45

Het is misschien deels cultuur, maar ook deels echt "gewoon niet zien" en dat is een mannenkwaaltje in het algemeen.

Zou het werken als je vriendin bv na het eten direct zegt: kom, neem je bord en bestek mee, zetten we het meteen even in de vaatwasser?

Laat 'm rustig z'n vuile onderbroek naast z'n bed gooien, als het wasdag is, neemt ze manlief mee naar de slaapkamer: kom, laten we even de vieze kleding bij elkaar rapen, dan proppen we het meteen in de wasmachine.

Samen doen geeft hem de kans niet om te zeggen: oh, ik moet even nódig dit of dat elders doen, en leert 'm misschien geleidelijk aan het zelf te gaan zien.
De volgende stap is dan mogelijk de wasmand in de slaapkamer te zetten zodat-ie z'n onderbroek daarin mikt ipv naast z'n bed op de grond, tot het ding uiteindelijk op z'n plek naast de wasmachine of in de badkamer staat.

Mocht er ook zelf gestofzuigd worden, kan ze hem vragen: joh, schuif jij de bank even opzij, de zwiep ik de stofzuiger er onderdoor.

Gewoon dus sámen dingen doen, ipv ieder zelfstandig vaste taken doen (want dat doet-ie toch niet)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 09:16

Ibbel schreef:
Het is misschien deels cultuur, maar ook deels echt "gewoon niet zien" en dat is een mannenkwaaltje in het algemeen.

Zou het werken als je vriendin bv na het eten direct zegt: kom, neem je bord en bestek mee, zetten we het meteen even in de vaatwasser?

Laat 'm rustig z'n vuile onderbroek naast z'n bed gooien, als het wasdag is, neemt ze manlief mee naar de slaapkamer: kom, laten we even de vieze kleding bij elkaar rapen, dan proppen we het meteen in de wasmachine.

Samen doen geeft hem de kans niet om te zeggen: oh, ik moet even nódig dit of dat elders doen, en leert 'm misschien geleidelijk aan het zelf te gaan zien.
De volgende stap is dan mogelijk de wasmand in de slaapkamer te zetten zodat-ie z'n onderbroek daarin mikt ipv naast z'n bed op de grond, tot het ding uiteindelijk op z'n plek naast de wasmachine of in de badkamer staat.

Mocht er ook zelf gestofzuigd worden, kan ze hem vragen: joh, schuif jij de bank even opzij, de zwiep ik de stofzuiger er onderdoor.

Gewoon dus sámen dingen doen, ipv ieder zelfstandig vaste taken doen (want dat doet-ie toch niet)

Dit is een tip die ik op mijn lijstje heb staan :)!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:43

Met 2x in de week hulp in het huishouden is je huis niet vies, onmogelijk.
Ik zou verder niks doen behalve mijn kopjes en borden in de afwasmachine zetten en de wasmachine volproppen en aanzetten.

Verder mijn eigen kast netjes houden.

Niet zeuren, gelukkig zijn met alles wat je hebt.

Napie

Re: Man wil niet helpen in het huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:47

Ik heb niet alles gelezen maar ben verbaasd over mensen die zeggen: niet helpen dan geen seks. Dat is toch zeker geen betaalmiddel in een relatie? Daarbij, daar heb je niet alleen hem mee maar ook jezelf mee. Ik neem in ieder geval aan dat vrouwen ook behoefte hebben aan seks.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:10

Ik heb niet alles gelezen, maar als je 2 x per week een schoonmaakster hebt die de grote klussen kan doen, een tuinman hebt, dan wat is het probleem???

Ik ben niet van, ik doe dit en dan moet jij dat doen. Ik vind dat echt walgelijk.
Doe gewoon je ding, pak die stofzuiger en zuig iedere dag alles haar vrij en laat de schoonmaakster je badkamer, keuken etc en alles dweilen.

ik snap niet dat mensen hier problemen van maken. Ik werk zelf ook fulltime en mijn man ook. Hij hoeft van mij niets te doen in huis. Hij eheft zwaar fysiek werk en ik niet. Ik vind het heerlijk om voor hem alles schoon en gewassen te hebben en zijn eten klaar op tafel te hebben staan als hij na een zware dag thuis komt.Ik gun hem zijn momentje van rust, en ik vind het geen probleem om alles te moeten doen,. Serieus, hoeveel tijd kost alles nou? Misschien vinden mensen dit raar maar ik vind het raar dat vrouwen hier zo moeilijk over doen.
Ik ga er echt geen ruzie over maken. En daarbij, 2 kapiteins om 1 schip werkt niet,. Ik regel alles thuis en heb hem daar niet bij nodig.
Ik kan ook niet overdag op de bank gaan liggen een serie kijken of iets, misschien komt het daar ook wel door.

Ik zou zeggen tegen die vriendin, maak er geen probleem van. Je hebt een schoonmaakster en doe zelf de kleine klusjes. :j

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:22

Rakkie123 schreef:
Met 2x in de week hulp in het huishouden is je huis niet vies

Wij moeten zeker 2x per dag stofzuigen en dweilen hoor, met twee honden en drie katten. Kan me voorstellen dat het bij de vriendin van TS ook zo is, met twee honden en twee katten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:51

Ik word helemaal gestoord van iemand die voortdurend loopt te stofzuigen (rotherrie) en te poetsen.Er mag toch best iets liggen,wat geeft dat. Pas als het echt onhygienisch wordt ga ik er iets aan doen.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:01

Ik kan me best voorstellen dat als je huis elke dag stoffig wordt van het zand wat van buiten naar binnen waait. Daarnaast denk ik dat de vriendin van ts gewoon wil dat haar man iets doet, dus de vaat in de vaatwasser zetten en helpt de vuile was bij elkaar te zoeken en in de wasmand gooien o.i.d. Lijkt mij niks raars aan, vind dat daarin haar man ook iets voor zijn vrouw moet over hebben om haar daarin wat meer te respecteren en helpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:37

Het lijkt mij het beste dat degene die zich eraan ergert er dan wat aan gaat doen.Ik zie de meeste dingen niet eens die in dit topic genoemd worden. En ja, ik heb wel eens een vriend gehad die zich eraan geergerd had dat ik bijv. na het eten van een broodje in de woonkamer niet direct het lege bordje dan naar de keuken bracht. Ik deed dat dan pas als ik toch die kant op ging. deze ergernis vertelde hij me pas toen hij het na een hele lange "vriendschap"plotseling en voor mij uit het niets uitmaakte.Ik had nooit gemerkt dat hij zoiets hinderlijk vond.Nee, we woonden niet samen maar ik logeerde daar wel geregeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:15

Qua sex; Misschien is ze zo moe, dat ze hem al het werk laat doen en is hij daarom weer te moe om te helpen :p

Maar serieus..........Ik denk dat het een relatie probleem is. Hoe goed kenden ze elkaar? Het komt een beetje over of ze verliefd waren en iets te snel getrouwd zijn. Met afstand is alles leuk en aardig, maar samen leven is andere koek.

Als ze samen verder willen, kost het gewoon tijd. Samenwonen is niet niks.

Mijn man en ik zijn door de jaren heen beiden wel in dingen verandert en soms moet je ergens over discussieren en soms gaat iets vanzelf. In een aantal dingen kan je een beetje naar elkaar toe groeien.

Om me heen vaak mensen zien scheiden en je weet nooit de echte reden. Maar als ik vrouwen hoor klagen over hun man, denk ik wel vaak; waar maak je je druk om?? Het zijn vaak zulke kleine onbenullige dingen.
Het lastige is alleen dat die dingetjes zich wel opstapelen en een echt probleem kunnen worden als je er zo in blijft hangen.

Ik moet na bijna 27jr nog steeds weleens iets vragen of mijn man ergens op attenderen. En soms is hij ook gewoon echt moe of vergeet iets. Dan ruim ik iets op en is het klaar. Is het iets dat zich herhaalt, zeg ik het een keer. Maar soms vergeten ze het gewoon na een tijdje weer of zijn er andere dingen te doen etc etc.

Een mens is maar een mens. Ik vraag me dan af wat hij verder met zijn tijd doet? Gaat hij alleen op pad en alleen leuke dingen doen of wil hij zijn vrije tijd met haar besteden? Of hangt ie lui op de bank?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:27

Er is geen probleem, mevrouw maakt een probleem. Als mevrouw dan ook zelf de klusjes doet dan klaar is kees. Ik wil daarbij nooit in de weg lopen en ga het liefst even naar stal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:53

Nico12 schreef:
Er is geen probleem, mevrouw maakt een probleem. Als mevrouw dan ook zelf de klusjes doet dan klaar is kees. Ik wil daarbij nooit in de weg lopen en ga het liefst even naar stal.

Precies dat ook.

Er zijn dingen die ik liever zelf doe, omdat ik meeste in huis doe en veel dingen samen doen is alleen maar lastiger.

Maar zoals ik lees, gedraagt hij zich als een klein kind en laat echt alles slingeren. Dus onderbroek uit, valt op grond en blijft daar liggen tot iemand anders hem opruimt.
Na het eten staat ie op en laat alles zo staan. Je bord oppakken is natuurlijk een kleine moeite. En soms is 1 iemand degene die alles afruimt, maar doet een ander wel iets anders zoals koffie zetten bijv.

Ik kook altijd, maar mijn man zet vrijwel altijd thee voor ons daarna. Geen afspraak, is vanzelf gegaan.

3 maanden is super kort en communicatie is alles.