Help mijn dochtertje wil niet naar school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Re: Help mijn dochtertje wil niet naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:29

Hier net terug van vakantie waar dus het ene kind roept: leuk maandag weer naar school, ik hou van school. en haar broertje roept ik ga daar niet heen school is stom.....
geloof me ik heb echt wel eens aan je gedacht..... ik hoop dat het helpt en ik ga zeker je updates/verslag lezen....want nummer 2 is hier niet hoogsensitief nog autistisch maar haat gezag ,het is een enorme vrijheidsaanbidder!( ik hou mijn hart vast als hij volgend jaar naar de kleuterschool mag) :x

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:05

Ik wilde nog even toevoegen dat de overweging misschien ook moet zijn of je je kind wilt vormen aan het systeem of dat je het systeem vormt naar je kind. Iedereen is anders en die "éénheidsworst" kan nu eenmaal niet iedereen passen.

In plaats van zorgen over hoe het nou moet of hoe dit in goede banen te leiden is kan je je kind toch ook de keuze geven of ze wil gaan of niet. Nee is nee en ook dan komt ze er wel. Uiteindelijk is "moeten" de slechtste motivator die er is en ik wil mijn kind meegeven dat het leven geleefd mag worden zoals zij dat, op haar unieke manier wil doen binnen de grenzen van ons gezin en mogelijkheden. Maar buiten het gezin en onze mogelijkheden mag ze kiezen of ze meedoet.

Zo wilde ze de afgelopen weken niet naar de PZS (ze ging ook niet want we waren niet thuis) en steeds als ik het vroeg, of ze wilde gaan zei ze nee. En ineens, zonder dat ik het vroeg zei ze een aantal dagen geleden dat ze wel wilde gaan.

We gaan het zien volgende week hoe het gaat :-)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 22:22

Ik lees even mee, mijn dochter is 3,5 jaar, flink gevoelig en met sterke eigen wil, en ik ben erg benieuwd hoe het straks op school gaat...
Ik lees wel meerdere keren over thuis houden, maar dat moet wel kunnen... Ik werk zelf bijv 20 uur, dat wordt dan al een hele uitdaging. Als het teveel blijkt te zijn kan ik op donderdag en vrijdag daar flexibel in zijn, maar de andere dagen kan ik ook niet zomaar thuis zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 22:39

Supervixen schreef:
Op onze kijkwijzer om te zien of kinderen naar groep 3 kunnen staat onder meer: kan tellen tot 20, terugtellen vanaf 10, heeft een goede luisterhouding, kan zijn naam schrijven, heeft zelfvertrouwen, kan samen spelen, kan auditieve oefeningen goed doen, neemt initiatief, kent 15 letters, is taakgericht, enzovoort.

Bij veel kinderen zijn dit dingen die bijna vanzelf gaan, maar dit is lang niet altijd vanzelfsprekend.

Nee, het spreeekt niet vanzelf.
Leren kan hardnwerk zijn, maar kennis over leren is belangrijk.

Staan er ook dingen in deze kijkwijzer als:
kan 5 seconden op 1 been staan,
kan veters strikken,
kan met linkerhand het rechteroor pakken en met recherhand het linkeroor..?
Kan makkelijk met de duimtopjes de andere vingertoppen aanraken, liefst met 2 handen tegelijkertijd..?
Kan met beide handen de middellijn van het lichaam oversteken...?

Kan een kind van 5 dit soort dingen, komt het snel in orde met letters en cijfers en rekenen en schrijven, ook al kan een kind dit niet bij het verlaten van groep 2.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 15:37

safina schreef:
Nagano schreef:
[ [url=m/P4hfWw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier het moppie waar het om gaat

Ah, wat een onzettend leuke meid!!!!

Fijn dat de schoolarts je bijstaat.

Misschien een hele domme vraag, maar wat is fiso?
ze zit op fysiotherapie bedoel ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:40

Nagano schreef:
safina schreef:

Ah, wat een onzettend leuke meid!!!!

Fijn dat de schoolarts je bijstaat.

Misschien een hele domme vraag, maar wat is fiso?
ze zit op fysiotherapie bedoel ik

Ach ja, duidelijk, dat bedoelde je natuurlijk! :o

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 20:16

Hoi allemaal
Er zijn testen gedaan bij Nina en het blijkt
Dat Nina heeft sensorische informatieverwerking probleem heeft
Voor al bij haar gehoor en aanraking ook vermijd ze prikkels als het haar te veel word daarom kan ze het op school niet goed aan te druk
En te veel prikkels daarom blijkt dus dat ze blokkend en dus steun zoekt bij die haar het dicht bij staat we gaan nu verder met speelterapie voor haar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:18

Oh, wat fijn dat je een antwoord hebt. Hopelijk kun je met de oefeningen wat bereiken voor dat ze weer naar school mogen/moeten :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:31

Janneke2 schreef:
Supervixen schreef:
Op onze kijkwijzer om te zien of kinderen naar groep 3 kunnen staat onder meer: kan tellen tot 20, terugtellen vanaf 10, heeft een goede luisterhouding, kan zijn naam schrijven, heeft zelfvertrouwen, kan samen spelen, kan auditieve oefeningen goed doen, neemt initiatief, kent 15 letters, is taakgericht, enzovoort.

Bij veel kinderen zijn dit dingen die bijna vanzelf gaan, maar dit is lang niet altijd vanzelfsprekend.

Nee, het spreeekt niet vanzelf.
Leren kan hardnwerk zijn, maar kennis over leren is belangrijk.

Staan er ook dingen in deze kijkwijzer als:
kan 5 seconden op 1 been staan,
kan veters strikken,
kan met linkerhand het rechteroor pakken en met recherhand het linkeroor..?
Kan makkelijk met de duimtopjes de andere vingertoppen aanraken, liefst met 2 handen tegelijkertijd..?
Kan met beide handen de middellijn van het lichaam oversteken...?

Kan een kind van 5 dit soort dingen, komt het snel in orde met letters en cijfers en rekenen en schrijven, ook al kan een kind dit niet bij het verlaten van groep 2.

Nou hier een beweeg talent....( fietste zonder zij wieltjes met 2,5, turnde met net 5 al mee met kinderen van 6,7 ook de balk en brug oefeningen,deed ze beter dan de motorisch zwakkere kinderen )maar wel met dyslectie dus dat zegt ook niets. Ieder doet dingen op zijn eigen vermogen en tempo! Daar zullen vast dingen zijn die iets zeggen, maar dat is altijd relatief!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:54

Kwita: mijn dochter praatte heel laat maar was motorisch ook erg snel en sterk. Ik had toen al kunnen zien dat het een turnstertje zou worden. Leuk dat jouw dochter ook turnt. Hoe oud is ze nu?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:28

Nagano schreef:
Hoi allemaal
Er zijn testen gedaan bij Nina en het blijkt
Dat Nina heeft sensorische informatieverwerking probleem heeft
Voor al bij haar gehoor en aanraking ook vermijd ze prikkels als het haar te veel word daarom kan ze het op school niet goed aan te druk
En te veel prikkels daarom blijkt dus dat ze blokkend en dus steun zoekt bij die haar het dicht bij staat we gaan nu verder met speelterapie voor haar

...is dat speeltherapie, gericht op sensorische integratie?

(Er zijn wel honderd verschillende vormen van speeltherapie en haar 'leren om op eigen benen te staan' lijkt mij niet handig, dat komt vanzelf wel als de oorzaak is aangepakt.)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:36

Mijn zoontje van 4 mag halve dagen, voor hem zijn hele dagen echt veel te pittig. Probeer te achterhalen waarom ze niet wilt. Mijn kind vind het bijvoorbeeld heel lastig met veel kindjes zich staande te houden, hecht zich daarom graag aan de juf of aan een stagiaire. Hij heeft 2 verschillende juffen waardoor hij 2 dagen heel gemakkelijk naar school gaat en 2 dagen heel lastig.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:24

Suzanne F. schreef:
Kwita: mijn dochter praatte heel laat maar was motorisch ook erg snel en sterk. Ik had toen al kunnen zien dat het een turnstertje zou worden. Leuk dat jouw dochter ook turnt. Hoe oud is ze nu?

Ze is nu zes en over 2 weken al 7 jaar, Het gaat zo snel! :D