6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 20:50

Ja mijn opa is bijna een jaar geleden plots overleden. S avonds een hart infarct gehad en na dotteren nog een en toen overleden. alle kids waren mee naar de begravenis. Ze mochten zelf kiezen of ze mee wouden en of ze hem wouden zien. Hij heeft samen met mijn vader de kist dicht gedraaid. Dat wou hij graag. Die dag leken ze erg rustig en nuchter. Hij had toen wel 100 vragen. dingen waar we zelf niet eens over nadachten hij denkt er veel over en praat er veel over.

Bij monsters dacht ik aan enge figuren en paarse beesten niet heel veel verder gevraagd... :\
Maar monsters zijn bij hem dus dode mensen/geesten.

Def

Re: 6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:11

Goed dat je hebt door gevraagd.
Zo zie je maar weer dat wij volwassenen van alles kunnen gaan invullen, maar dat het voor een kind soms heel anders in elkaar zit!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 21:56

Hij is vanavond gaan slapen zonder uit bed te komen. Regel gemaakt.
Ik kom geregeld kijken mits jij stil bent (anders ziet hij me en gaat hij praten en daar komt geen einde aan haha).
Afgesproken dat we ons daar beide aan houden en dat ging goed

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:14

Het klinkt als een hoogsensitief kind met paranormale gaves...daar zou ik echt (gepaste) hulp bij zoeken. Je moet hem hierin serieus nemen en alleen een ervaringsdeskundige kan je hiermee echt helpen denk ik. Dat hij zijn bed niet uit mag komen zal hem niet helpen met zijn angsten, gedachtes in zijn hoofd en dingen die hij ziet/hoort.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:23

Heel gek misschien maar is het mogelijk om hem in een andere kamer te laten slapen (alleen) of op een andere plek in zijn kamer?
Sommige paarden gaan heel slecht in een bepaalde stal en als je ze in een andere zet bloeien ze helemaal op.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 22:24

Zie hier niet meteen paranormale gaven in. Zijn opa is overleden in bed en dat weet hij. En hij heeft hen gezien in zijn kist. Achteraf misschien niet zo slim.
De angst die hij uitsprak was niet meteen de dood maar de angst ons te moeten missen

Dat hij gevoelig is geloof ik wel.

Steeds uit bed komen of niet slapen helpt hem ook niet. We hebben samen gepraat over wat hij fijn vind. En daar kwam uit dat hij het fijn vind als we geregeld komen kijken.

Dat hij niet mag praten is bewust. Hij heeft echt altijd wat te vertellen en als we geduldig alles aan gaan staan horen kan ik naast zijn bed blijven staan :=

Dat is echt geen grapje hij is altijd aan het woord. Aan tafel en in de auto etc moeten wij hem soms echt ff de mond snoeren zodat zijn broer en zus ook wat kunnen vertellen. Zijn broer merken we echt aan dat die daardoor op de achtergrond komt te staan. Aan tafel eet hij dus stil zijn bord leeg omdat zijn broertje altijd praat. (is er ingeslopen inmiddels zijn we daar natuurlijk ook druk mee want alle 4 kids moeten hun tijd en aandacht krijgen)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 22:25

Hutcherson schreef:
Heel gek misschien maar is het mogelijk om hem in een andere kamer te laten slapen (alleen) of op een andere plek in zijn kamer?
Sommige paarden gaan heel slecht in een bepaalde stal en als je ze in een andere zet bloeien ze helemaal op.

Jawel kan wel maar zie de meerwaarde daar niet van hij vertoont dit gedrag al heel lang en in tussen tijd heeft hij op andere plekken geslapen in zijn kamer en zijn we verhuisd ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:41

Ik weet nog dat ik ook zo bang was toen ik voor het eerst met de eindigheid van het leven werd geconfronteerd.
Daarvoor dacht ik dat iedereen gewoon altijd bleef leven zeg maar, maar toen mijn eerste opa plotseling in zijn slaap was overleden begreep ik ineens dat mensen ooit dood zullen gaan en was ik ook bang dat ik doodging of mijn ouders.

Lijkt me niet dat dat paranormaal is hoor, volgens mij is dit best een normale reactie op zo’n gebeurtenis, zeker als het de eerste keer is dat er iemand waar hij van houdt overlijdt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 22:44

Dood gaan opzich vind hij volgens mij niet eng maar idd het idee dat hij niet meer bij ons is dan.

Sneu is dat...

Ik heb tussen de oudste twee een baby'tje verloren (miskraam). Wij zijn heel open dus dat weten ze. Daar is hij ook met periodes druk mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:51

manubres schreef:
Het klinkt als een hoogsensitief kind met paranormale gaves...daar zou ik echt (gepaste) hulp bij zoeken. Je moet hem hierin serieus nemen en alleen een ervaringsdeskundige kan je hiermee echt helpen denk ik. Dat hij zijn bed niet uit mag komen zal hem niet helpen met zijn angsten, gedachtes in zijn hoofd en dingen die hij ziet/hoort.

Mijn eerste gedachte ook... Je hoort veel vaker dat kinderen dit soort dingen identificeren als monsters/spoken. Volwassenen neigen dit heel vaak te linken aan het aanschouwen van een opgebaard lichaam, naar mijn idee omdat we dit (nog!) niet kunnen verklaren en dat vinden we massaal heel eng.
Nog even tussen haakjes, omdat hier al jaren onderzoek naar wordt gedaan. Met name het fenomeen 'energie', voor de mensen die het interessant vinden om te lezen, neem even de tijd: https://theoptimist.nl/de-onwaarschijnl ... hMvqfLEUXY
Dit maakte hooggevoeligheid en het bestaan paranormale ervaringen (die ik persoonlijk helaas niet heb) een stuk begrijpelijker voor mij.

Ik heb mijn opa als meisje van 5 ook opgebaard zien liggen, ik heb er geen nachtmerrie van gehad. Hier zijn geen speciale boekjes aan te pas gekomen. Ik ben niet naar de begrafenis geweest, zusje en ik waren hier nog te jong voor vonden mijn ouders.

Maar, TS, heel goed mee omgegaan! En je plukt er nu al de vruchten van!
Je kan hem beter met de situatie leren omgaan, dan de situatie veroordelen naar hem toe.
Ongeacht of hij nu paranormaal begaafd zou zijn, of gewoon zoals jij en ik... Als je de situatie echt laat voor hem en hem helpt, dan gaat dit slechte slapen straks over :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:01

Je moet echt even deze aflevering kijken...misschien heb je er wat aan. Vooral eerste gedeelte van meisje die niet op haar kamer wil slapen.

https://youtu.be/UyEZx2YVwgg
Laatst bijgewerkt door manubres op 29-12-19 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:02

Hoe komt hij aan de angst van dieren in huis, heb je wel eens beesten in huis gehad (achter een schot, op de zolder etc) of het idee dat er iets zou zitten, wat hij meegekregen kan hebben?

Als ik je zo hoor over zijn angst voor de dood kan een gebeurtenis die op het oog niet zo ingrijpen leek in zijn hoofd een heel eigen leven gaan leiden.

De twee oudsten bij ons (11+12 jaar) hebben een heleboel meegemaakt, zijn ook lang bang geweest ondanks dat ze samen op één kamer lagen. De angsten waren soms gebaseerd op kleine dingen waarvan ik dacht haast dacht je hebt zoveel meegemaakt en hier ben je bang voor?! ;-)

Praten over de angsten hielp. Luisteren, oppervlakkig uitvragen van de angst en doorvragen op de onderliggende emotie. Niet op de angst zelf om versterking te voorkomen. Proberen rust te creëeren op de bewuste emotie en een rustgevende afsluiting van de dag inbouwen voor ze daadwerkelijk gaan slapen. Hier is dat nog eventjes gezellig kletsen, dan mogen ze de gewenste gebedspunten opnoemen en bidden we samen (vaak "dat ik geen enge dromen heb").

Voor de nacht als ze zelf wakker zouden worden gaf ik ze wat tips mee als zelf bidden, een liedje zingen (je hoeft niet bang te zijn was favoriet of juist een vrolijk liedje als "groot en geweldig", ken je misschien wel), eventueel lampje aan, slokje water en even plassen. Intussen zijn ze 2 jaar later bijna helemaal angst vrij.

Succes met alle tips die je krijgt, hopelijk heb je er wat aan!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:14

Ik zie hierboven overigens verschillende berichten rondom paranormale gaven bij kinderen.

Misschien is de mening van TS hierin anders, maar ik als christen geloof zeker dat kinderen meer open staan voor de geestelijke wereld (en dat daar deels ook op gedoeld wordt met Jezus' uitspraak rondom geloven als een kind). Kinderen zijn open, onbevangen en hebben nog niet zo'n kritische blik op wat menselijker wijs (on)mogelijk zou zijn. Want ook de Geest van God, engelen, visioenen et cetera vallen onder de zogeheten paranormale wereld.

Ik denk echter wel dat je héél erg op moet passen met een kind bestempelen als paranormaal begaafd vanuit het 'wereldse' oogpunt van spiritualiteit. Mijn ervaring is dat, wanneer er niet bedachtzaam mee omgegaan wordt, je heel gemakkelijk de deur op een kier zet voor de geestelijke wereld en daar met name bij Christen gretig gebruik van gemaakt wordt door de -voor christenen- slechte kant. Meer dan niet-christenen, daar heeft 'de duivel' namelijk niets te verliezen.

Rondom dit onderwerp heb ik tijdens mijn studie veel onderzoek naar gedaan, misschien vinden veel mensen het overdreven, angstig of kant noch wal raken, maar ik wilde toch even de side note plaatsen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:18

Ik heb als kind ook last gehad hiervan. Nu nog soms. Ik heb als kind last gehad van geesten. Ik voel heel sterk energie van mensen en hen ook aanrakingen gehad. Wat mij hielp is dat moeder zei dat het niet erg was want opa kwam ff bij me kijken. En dat je gewoon kan vragen of ze weg willen gaan. Dit helpt ook!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 23:19

Manubres ga die later ff kijken.

Marrlinde, ja in het oude huis last van marters en muizen gehad woonden we landelijk. Marters tussen dak en isolatie beplating geloof ik. Hadden we vooral stankoverlast

Muizen op zolder en achter de schotten en heel goor in hun kleding kast. (kasten waren onder de schuine daken gemaakt). We hadden wel klemmen staan en ja het is gebeurd dat er s avonds een keer een muis in zat... Maar gif vonden wij heen optie vanwegeb onze hond en kat en gevaar voor de kids. Marter en muizen konden nooit echt bij de kinderen komen.

Heb vanavond ook met hem gebeden. We bidden elke avond maar vaak een standaard gebed maar vanavond specifiek over zijn angst.

Liedjes ken ze idd.
Nadeel op school zingen ze wel eens het liedje monsters in mijn hoofd. Wat eigenlijk een liedje moet zijn waaruit kids kunnem leren dat God altijd bij ze is maakt hij er juist een bang liedje van. Raakt hij van in paniek. Toch nog eens op school aankaarten dat het hem bang maakt. (Is al eens besproken)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 23:23

Paranormaal geloof er wel in. Het is alleen iets waar ik graag ver van weg blijf. Hoop van harte dat hij dat niet is. Mijn vader heeft dromen gehad en misschien nog die uitkwamen vond me vader vreselijk. Hij wist niet wat echt en nep was. Voelde dingen als hij ergens langs kwam. Heeft zo een keer gevoel dat ergens een lijk lag en door gegeven aan de politie en het klopte... Gaf hem veel angst. Houd me liever ver van zulke dingen idd ook omdat ik het zie als iets wat de duivel zal gebruiken... Maar dat betekent niet dat ik niet geloof dat kids het kunnen hebben. Herken dat nog niet bij me zoontje

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:26

marrlinde schreef:
Ik zie hierboven overigens verschillende berichten rondom paranormale gaven bij kinderen.

Misschien is de mening van TS hierin anders, maar ik als christen geloof zeker dat kinderen meer open staan voor de geestelijke wereld (en dat daar deels ook op gedoeld wordt met Jezus' uitspraak rondom geloven als een kind). Kinderen zijn open, onbevangen en hebben nog niet zo'n kritische blik op wat menselijker wijs (on)mogelijk zou zijn. Want ook de Geest van God, engelen, visioenen et cetera vallen onder de zogeheten paranormale wereld.

Ik denk echter wel dat je héél erg op moet passen met een kind bestempelen als paranormaal begaafd vanuit het 'wereldse' oogpunt van spiritualiteit. Mijn ervaring is dat, wanneer er niet bedachtzaam mee omgegaan wordt, je heel gemakkelijk de deur op een kier zet voor de geestelijke wereld en daar met name bij Christen gretig gebruik van gemaakt wordt door de -voor christenen- slechte kant. Meer dan niet-christenen, daar heeft 'de duivel' namelijk niets te verliezen.

Rondom dit onderwerp heb ik tijdens mijn studie veel onderzoek naar gedaan, misschien vinden veel mensen het overdreven, angstig of kant noch wal raken, maar ik wilde toch even de side note plaatsen.

Ik begrijp je niet eerlijk gezegd :o

Ergens voor open staan betekent toch niet meteen dat je er gebruik van maakt?
Het gaat er nu toch om dat dit het wereldje is waar de zoon van TS zich in begeeft op het moment dat hij boven aan het spelen is of op bed moet...

Dat is waar TS mee heeft te dealen... Dan kan ze kiezen uit het wereldje van haar kind negeren, wat voor hem levensecht is en daarmee hem mogelijk beschadigen... Of haar kind aanhoren en helpen. Op dit moment zegt het jochie dat hij het fijn vindt als papa en mama af en toe even boven komen als hij daar is of slaapt. Daar lijkt me vrij weinig duivels aan... :+

Kinderen zijn in mijn ogen zo mooi puur en nog niet in een hokje gekleid, dat ik geloof dat paranormale ervaringen/ontwikkelingen vaker wel dan niet voorkomen. Alleen zodra het ingewikkeld wordt voor volwassenen stopt deze ontwikkeling doorgaans. Dat hoeft niet iets slechts zijn... Het betekent wel dat we het belachelijker vinden dat kinderen met dit soort ervaringen bij ons komen en we het graag bagatelliseren omdat we niet weten hoe we er mee om moeten gaan.
Ik denk daarbij dat TS dit gewoon een poosje moet proberen en kijken hoe het jongentje zich ontwikkelt en vooral daarbij moet kijken hoe zijn wereldje verandert.

Voor mij is overigens de duivel niet in een persoon te gieten... Die zit eerder in negatieve gedachten waardoor ik mij op laat jagen, die ik groter laat worden dan ze horen te zijn.
Die kan je gelukkig met een simpel trucje gewoon ombuigen en dan heb je nergens last meer van. Daar komt geen Yomanda aan te pas hoor...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:29

blokje schreef:
Paranormaal geloof er wel in. Het is alleen iets waar ik graag ver van weg blijf. Hoop van harte dat hij dat niet is. Mijn vader heeft dromen gehad en misschien nog die uitkwamen vond me vader vreselijk. Hij wist niet wat echt en nep was. Voelde dingen als hij ergens langs kwam. Heeft zo een keer gevoel dat ergens een lijk lag en door gegeven aan de politie en het klopte... Gaf hem veel angst. Houd me liever ver van zulke dingen idd ook omdat ik het zie als iets wat de duivel zal gebruiken... Maar dat betekent niet dat ik niet geloof dat kids het kunnen hebben. Herken dat nog niet bij me zoontje

Als je vader het had dan is de kans groter dat hij het ook heeft...volgens mij is het erfelijk. Je moet je (althans proberen) niet laten leiden door je eigen angst en daardoor hem tekort doen. Hij kan er ook niks aan doen als hij het zou hebben. Als je het filmpje ziet dan zie je ook dat het mogelijk is hem te helpen. De kinderen in het filmpje zijn gehoord en geholpen door een ervaringsdeskundige en kunnen daarna zonder angsten leven.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 23:31

Ga het zeker kijken maar nu niet moet zo nog naar bed :D :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:32

blokje schreef:

Ik weet niet of jij er iets aan hebt...
Maar waarom zou dit iets Duivels zijn? Ik zie zoiets dan eerder (en nu denk ik er niet zo bij na) als een gave van God waar je vader onder andere iets goeds mee heeft gedaan...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 23:35

Geestenwereld zie ik zelf niet als iets christelijks. Maar echt wat duivels. De duivel doet dingen die vaak zo mooi lijken maar alleen bedoeld is om mensen van God af te rukken. Maar dat is mijn gevoel en een hele andere discussie. Stel hij heeft dat dan zullen we daar zeker wat mee moeten hoop het alleen niet. Maar zou hem daar niet alleen mee laten. Maar nu op dit moment denk ik niet dat hij dat heeft

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:49

Ik denk niet dat dat een hele andere discussie is, blokje. Als je zoontje (denkt dat hij) geesten ziet en jij omschrijft ze als de duivel, dan kan ik me goed voorstellen dat hij er als de dood voor is (pun not intended).

Het zal hem misschien goed doen om er over te praten zonder dat er een oordeel geveld wordt over wat er nu precies gebeurd.

Misschien kan je aangeven dat je hem wilt helpen en dat je samen met hem een oplossing wilt zoeken.
Daarna zou met hem kunnen oefenen hoe hij de volgende keer in zijn slaap de monsters weg kan sturen "Monster, ik moet nu slapen, jij moet ergens anders naartoe!" (ofzo :P )

En misschien zelfs voor je dergelijke dingen doet hem even wat inspiratie en moed in de schoenen schuiven door verhaaltjes voor te lezen over stoere jongens die op avontuur gaan en dingen overwinnen!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:03

Janine1990 schreef:
marrlinde schreef:

Ik begrijp je niet eerlijk gezegd :o

Ergens voor open staan betekent toch niet meteen dat je er gebruik van maakt?
Het gaat er nu toch om dat dit het wereldje is waar de zoon van TS zich in begeeft op het moment dat hij boven aan het spelen is of op bed moet...

Misschien niet zo duidelijk verwoord. Ik bedoelde dat ik van mening ben dat weg blijven van de duistere kant en juist de angst wegnemen door op God te richten veiliger en effectiever is dan verdiepen in de geestelijke wereld met het risico hiermee meer schade aan te richten. Maar hierin zullen veel mensen een andere mening zijn toegedaan. ;-)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:04

Ik was toen ik een jaar of twee/drie was ook vaak bang met slapen.
Ik mocht altijd in het grote bed van mijn ouders gaan slapen en als zij dan naar bed gingen, bracht mijn vader me terug naar mijn eigen bed.
Als ik 's nachts wakker werd, kon ik altijd naar mijn ouders kamer toelopen, tikte ik mijn vader aan en die ging rechtop zitten, zodat ik tussen mijn ouders in kon liggen.
Dit was altijd een veilig gevoel.

Bij mij was inderdaad ook het liedje "je hoeft niet bang te zijn" favoriet :j
Heeft letterlijk een vers over
'je hoeft niet bang te zijn, al gaan de lichten uit.
God is er en Hij blijft, als jij je ogen sluit'

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 00:07

Anne. schreef:
Ik denk niet dat dat een hele andere discussie is, blokje. Als je zoontje (denkt dat hij) geesten ziet en jij omschrijft ze als de duivel, dan kan ik me goed voorstellen dat hij er als de dood voor is (pun not intended).

Het zal hem misschien goed doen om er over te praten zonder dat er een oordeel geveld wordt over wat er nu precies gebeurd.

Misschien kan je aangeven dat je hem wilt helpen en dat je samen met hem een oplossing wilt zoeken.
Daarna zou met hem kunnen oefenen hoe hij de volgende keer in zijn slaap de monsters weg kan sturen "Monster, ik moet nu slapen, jij moet ergens anders naartoe!" (ofzo :P )

En misschien zelfs voor je dergelijke dingen doet hem even wat inspiratie en moed in de schoenen schuiven door verhaaltjes voor te lezen over stoere jongens die op avontuur gaan en dingen overwinnen!

Dat zeggen we natuurlijk niet :j
Snap dat dat niet handig is