Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Prrrr schreef:De lol van de advocatuur vind ik wel dat als je weet dat een confrère of collega ook een liefhebber is je je daar in elk geval nog een beetje op kan uitleven. En soms heb je ook zulke cliënten. Je moet A2 tot en met C1 beheersen en weten wanneer je wat toepast. Mooi vak.
uitgelegd: https://paktaal.nl/taalniveaus 
Suzanne F. schreef:En nu ga ik weer vervelend doen maar het is geen gebiedende wijs. Er staat namelijk ‘het’ tussen en daarom is het wel met een -t erachter. Als je er lopen van maakt dan hoor je het: Loopt het mij niet euvel. Als het woordje ‘het’ er niet stond dan was het: Duid mij niet euvel dus Loop mij niet euvel. Maar dan klopt de zin ook niet meer.
harriehoef schreef:Ik werd ook eens raar aangekeken toen ik het woord “slof” gebruikte in het kader van een “slof koekje”. Dus een koekje dat niet lekker meer is en zacht is geworden. Was verbaasd dat blijkbaar lang niet iedereen dat in dit verband gebruikt.
Suzanne F. schreef:En nu ga ik weer vervelend doen maar het is geen gebiedende wijs. Er staat namelijk ‘het’ tussen en daarom is het wel met een -t erachter. Als je er lopen van maakt dan hoor je het: Loopt het mij niet euvel. Als het woordje ‘het’ er niet stond dan was het: Duid mij niet euvel dus Loop mij niet euvel. Maar dan klopt de zin ook niet meer.
Suzanne F. schreef:Ibbel schreef:Een vriend van onze buren, die ik nog wel eens tegenkom bij feestjes, pleegt nog wel eens de volgende zinsnede te uiten: "duid het mij niet euvel, maar..."
Ik vind dat soort archaisch taalgebruik wel aardig - de man is echt een vreselijke snob trouwens, maar dat terzijde.
*uiteraard heb ik een poging gedaan ook wat onbekender idioom te hanteren in de rest van mijn vlugschrift
En nu ga ik weer vervelend doen maar het is geen gebiedende wijs. Er staat namelijk ‘het’ tussen en daarom is het wel met een -t erachter. Als je er lopen van maakt dan hoor je het: Loopt het mij niet euvel. Als het woordje ‘het’ er niet stond dan was het: Duid mij niet euvel dus Loop mij niet euvel. Maar dan klopt de zin ook niet meer.
Alwiene schreef:Snorlex schreef:Oh en dan vergeet ik helemaal mijn favoriet: geconfisqueerd
Oh is dat een raar woord? Die gebruik regelmatig bijvoorbeeld als hond weer eens iemands plek heeft ingepikt toen die persoon even opstond
oomens schreef:Suzanne F. schreef:En nu ga ik weer vervelend doen maar het is geen gebiedende wijs. Er staat namelijk ‘het’ tussen en daarom is het wel met een -t erachter. Als je er lopen van maakt dan hoor je het: Loopt het mij niet euvel. Als het woordje ‘het’ er niet stond dan was het: Duid mij niet euvel dus Loop mij niet euvel. Maar dan klopt de zin ook niet meer.
Nee.
Waar dat woordje 'het' staat, maakt alleen uit als dat ook het onderwerp zou zijn geweest. Bij deze zin is er, omdat het een gebiedende wijs is, geen onderwerp aanwezig.
Het gaat hier om de uitdrukking 'iemand iets euvel duiden', ofwel iemand iets negatief aanrekenen.
Gebiedend zou het dus zijn:
'duid het mij niet euvel', of 'duidt u het mij niet euvel'.*
*En eigenlijk ook nog de meervoudsvorm van de gebiedende wijs, maar die is helaas ten onrechte afgeschaft.
fransje23 schreef:harriehoef schreef:Ik werd ook eens raar aangekeken toen ik het woord “slof” gebruikte in het kader van een “slof koekje”. Dus een koekje dat niet lekker meer is en zacht is geworden. Was verbaasd dat blijkbaar lang niet iedereen dat in dit verband gebruikt.
Dan zeg ik dat het koekje bol is![]()
Bij slof denk of aan gebak, aardbeienslof, of aan sigaretten.
Ik gebruik vaak het woord nozem , als bijnaam voor mijn paard, dat hoor je ook nog zelden.

verootjoo schreef:Wat is er mis met subiet
Ik gebruik regelmatig ‘kats’.
Of patjakker, dat vind ik zo’n mooi woord