Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Ik eet het toch maar zelf op
120 (37%)
Mijn gezinsleden weten er wel raad mee
29 (9%)
Ik gooi wat ik niet wil in de kliko
13 (4%)
Ik geef wat ik niet wil weg aan anderen
140 (43%)
Anders, namelijk...
19 (5%)

Totaal aantal stemmen: 321

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:15

Opeten :D

En wat ik niet lust, lust iemand anders wel.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:20

Dromertje, als je idd even leest, zie je dat Safina dus exact dat heeft gedaan. Sterker nog: ze heeft het zelf nog aangevuld met een bon en nog meer gezonder producten.

Ik moet zeggen: ik zou me daar echt niet mee bezig houden. Ik vind dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor hoe hij leeft. En tja..als je daarmee geen 80 wordt, dan maar niet...als ik sommige mensen hoor klagen vraag ik me sowieso af of ze 80 willen worden.

Safina doet dit dus wel. En bedenkt een mooie oplossing waar zij zelf ook een goed gevoel aan overhoudt. Niks mis mee lijkt me.

Steenbok12

Re: Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:29

Ik zou het zelf opeten en dingen voorschotelen aan bezoek wanneer ze komen. Komt altijd wel op bij een koffie, borrel etc. Overigens snap ik dat je niet alles in 1 week weg wilt werken. Weg gooien zou ik sowieso niet doen. In dat geval weg gooien :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:33

Wat ik zelf/mijn gezin lekker vinden eten we op. De rest geven we weg.

Qu gezond eten “zondig” in de feest maand echt wel een aantal keer. Januari weer gezond en verantwoord.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:40

Aangezien ik altijd maar een paar dingen uit mijn kerstpakket lust hou ik dat en de rest gaat naar ouders.
Dit jaar was het zelfs zo dat op wat chips na en dingen als theedoek pannelappen en keukendoek er verder niets voor mij in zat.
Ouders zijn er blij mee en lusten alles dus gaat het daar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:49

dromertje2 schreef:
Als je dan het volledig originele pakket met gezondere en ongezondere zaken er in weggeeft, wat is dan het probleem? Dan kunnen mensen toch zelf kiezen.

Er zat eigenlijk überhaupt verhoudingsgewijs al niet erg veel in dat echt iets bijdraagt aan een gezonde én feestelijke kerst. Ik moet het weggeven en ik wil graag iets weggeven met veel variatie, versheid en feestelijkheid.

Als jij je kerstpakket weggeeft zou ik je aanraden dat ook op een manier te doen waar je achter staat. En waarschijnlijk zou jij dat weer heel anders doen dan ik, of niet? We zijn daar elkaar verder geen verantwoording over schuldig hè? Dat zou pas betutteling zijn. ;)

Ik vind het leuk dat ik verschillende meningen en ideeën heb mogen lezen en op basis daarvan iets heb gevonden wat voor mij als iets goeds voelt. En wie weet inspireert het anderen ook weer om geen eten in de kliko te mikken en iets zinvols of leuks te doen met hun kerstpakket. Of om het lekker zelf op te eten en er goed van te genieten natuurlijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:02

Hier zou alles opgegeten worden. Moesten we een kerstpakket krijgen, zouden we dat ook doen of integraal weggeven, juist met de gedachte dat mensen die het moeilijk hebben ook is een extra mogen hebben dat niet perse gezondheidsgewijs perfect is. Geen haar op mijn hoofd dat ik daar aan denk om daarover voor hun te beslissen. Ik ga er dus daarom ook geen extra gezonde dingen bij toevoegen.
Maar inderdaad ieder zijn ding.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:06

Wij noemen dit het 'grachtengordelsyndroom' :')

Wel mensen willen helpen, maar alleen als het op jou voorwaarden kan en jij kan bepalen hoe en wat.

Sorry ts, maar ik sta echt met mijn mond vol tanden van dit topic.
Wat een hautaine instelling.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:28

En zoveel gedoe over 1 pakket. Het zou meer opbrengen om dit ene pakket weg te gooien en gewoon geld te doneren aan een goed doel volgens mij. Dit is het typische feelgood helpen wat mij betreft: jij bent er enorm lang mee bezig, vind je zelf heel Nobel en goed maar de impact is erg klein. Ik vind de gedachte op zich mooi maar het is wel heel inefficiënt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:33

poes schreef:
En zoveel gedoe over 1 pakket. Het zou meer opbrengen om dit ene pakket weg te gooien en gewoon geld te doneren aan een goed doel volgens mij. Dit is het typische feelgood helpen wat mij betreft: jij bent er enorm lang mee bezig, vind je zelf heel Nobel en goed maar de impact is erg klein. Ik vind de gedachte op zich mooi maar het is wel heel inefficiënt.

Blij dat ts het niet gewoon heeft weggegooid. Zonde van alle lekkere dingen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:44

Sunnda schreef:
Wij noemen dit het 'grachtengordelsyndroom' :')

Wel mensen willen helpen, maar alleen als het op jou voorwaarden kan en jij kan bepalen hoe en wat.

Ik vind het juist een hele respectvolle manier van willen helpen. Ze wil iets weggeven waar ze zelf ook achter kan staan en de ontvanger niet als een "veredelde" kliko gebruiken.

Misschien niet helemaal on topic, maar ik woon in Roemenie en heb inmiddels al heel veel hulpverlening gezien. Roemenië en de Roemenen werden (en worden nog steeds) gezien als een dumpplaats van alles wat wij westerlingen niet meer konden of wilden gebruiken. Kapotte of vieze kleding, verouderde computers, apparaten waar van alles aan mist of deels stuk is (als ze er even een kleine reparatie aan uitgevoerd wordt is het nog prima bruikbaar). Engelsen die een gebouw renoveren en overal Engelse stopcontacten instoppen. Nou ja, noem het maar op.

Wat de link met TS is, zij kiest ervoor om iets weg te geven wat ook bijdraagt aan een goede gezondheid. Omdat ze iets weg wil geven waar zij maar ook de ontvanger een goed gevoel aan overhoud. Want reken maar dat de meeste mensen wel door hebben dat ze gewoon als "dump" gebruikt worden van overtollige zaken. De Roemenen hebben dat in ieder geval wel drommels goed door.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:53

Goh, denk dat het persoonlijk is waar je een goed gevoel aan overhoud, voor de een is dat een appel, voor de ander een pak chips.

Gezond of ongezond, beide kunnen afdankers zijn...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:54

Opeten! *\o/*

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:57

safina schreef:
Mijn man kwam weer thuis met een kerstpakket vol ongezond eten. Allemaal bewerkt fabrieksvoedsel vol vet, koolhydraten, suikers, zout etc. Denk aan marshmallows, zoute stengels, cake, knakworst, chocomel, chips.... Nou gaan we heus wat lekkers eten met kerst, maar als ik dat doe dan wil ik dingen eten waar we ook écht van genieten. Liever een bijzonder frans kaasje dan zo'n lamme bak chips. Liever een zelfgebakken taart dan zo'n kleffe fabriekscake. Maar eten weggooien staat me ook zo tegen. En eten dat ik te ongezond vind afdanken aan mensen die het niet breed hebben of aan mn kippen voeren voelt ook niet helemaal oké.

Het maakte me nieuwsgierig: Wat doen jullie eigenlijk?

Maar veel mensen kopen dit wel gewoon...
Dus waarom niet gewoon geven aan mensen die het wel eten en er blij mee zijn.

Wie ben jij om te bepalen of het geschikt is voor andere mensen.
Gezien de spullen in de supermarkt, vinden veel mensen het nog steeds de moeite waard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:19

Maaike: goed punt. Het is zeker mooi als zo’n pakket dan aangevuld wordt, dat getuigt van moeite doen. Maar het blijft wel een gekregen pakket dat je voor jezelf te min vindt.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:26

Nee, het gaat niet om te min, het gaat om het besef dat het om ongezond eten gaat. Als je zelf nastreeft om gezond te eten past dit niet in je menu.
Ik snap best dat mensen dit als “hautain” of “grachtengordelsyndroom” vertalen, maar dan mag je ook met een kritisch oog naar ontwikkelingshulp en onderwijs gaan kijken: omdat jij je er goed bij voelt om dingen over te dragen zoals jij ze belangrijk vindt doe je dat, de vraag is of de ontvangers er daadwerkelijk beter van worden of alleen in jouw beleving.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:28

poes schreef:
Maaike: goed punt. Het is zeker mooi als zo’n pakket dan aangevuld wordt, dat getuigt van moeite doen. Maar het blijft wel een gekregen pakket dat je voor jezelf te min vindt.

Dat blijft maar je hebt dus niet in de hand wat je krijgt, wel wat je weggeeft. En de manier waarop je iets weggeeft.

Ik krijg ook wel eens van de mensen hier eten wat ik zelf echt vies of ronduit ongezond (zoals varkensvlees) vind. Als ik op bezoek ben eet ik uit beleefdheid wat. Krijg ik het, dan deel ik het uit aan ons personeel. Die zijn er gek op. En dat voelt voor mij ontzettend hypocriet. Ik deel het liefste dingen uit waar ik zelf ook blij van zou worden als ik het krijg. Daarnaast krijgt ons personeel ook eten wat wij zelf ook eten en waar ik wel achter kan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:55

Sunnda schreef:

Weet je, ook als ik het afgedankte spul dat ik zelf niet hoef bij een ander over de schutting kieper onder het mom van liefdadigheid en hulp, bepaal ik voor die ander hoe of wat. Met een gevarieerd pakket heeft iemand tenminste nog keuze. En inderdaad niet het gevoel slechts een dumpplaats voor mijn afdankertjes te zijn. Want dát is pas echt hautain, vind ik.

En ach...sommige mensen vinden het blijkbaar verwend dat ik alleen ongezond eet als het dingen zijn die ik écht heel lekker vind. Voor mij is het een manier van zuinig omspringen met mijn lijf. Ik heb goede redenen om dat te doen, waarover ik me verder niet uit ga wijden. Want zelfs al had ik die redenen niet: ik vind dat er niks mis is met goed voor jezelf zorgen en bewuste keuzes maken. Het maakt niemand een beter mens dan een ander. Maar het maakt voor mij persoonlijk mn leven wel prettiger.
Ik voel me trouwens wel verwend in die zin dat mijn leven op dit moment zo is dat ik meer dan genoeg te kiezen heb.

Pakket is trouwens aangevuld en morgen brengen we het naar iemand uit mijn eigen kennissenkring die het goed kan gebruiken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:21

Gewoon lekker opeten. Het is tenslotte maar 1 maand per jaar een echte feestmaand.
En als je het nou echt niet wilt opeten geef het dan lekker aan de mensen die het niet breed hebben.

En dat mensen te dik zijn hoeft niet altijd door ongezonde leefstijl te komen. Ziekten of medicatie gebruik kan ook een rol spelen

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:41

ts, jouw kerstpakket klinkt heerlijk. Die zou ik dus lekker zelf opsmikkelen. Juist omdat ik dit soort dingen weinig eet kan ik er extra van genieten.

Ik probeer altijd een kerstpakket zelf in gebruik te nemen. Pas als ik het echt niet kan gebruiken/eten ga ik het weggeven naar mensen die iets minder hebben. Maar in al die jaren (+10) heb ik nog nooit een kerstpakket weg hoeven doen. :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:24

wittepit schreef:
Nee, het gaat niet om te min, het gaat om het besef dat het om ongezond eten gaat. Als je zelf nastreeft om gezond te eten past dit niet in je menu.
Ik snap best dat mensen dit als “hautain” of “grachtengordelsyndroom” vertalen, maar dan mag je ook met een kritisch oog naar ontwikkelingshulp en onderwijs gaan kijken: omdat jij je er goed bij voelt om dingen over te dragen zoals jij ze belangrijk vindt doe je dat, de vraag is of de ontvangers er daadwerkelijk beter van worden of alleen in jouw beleving.

Klopt. Daarom ben ik ook heel kritisch over ontwikkelings’hulp’. Vaak helpt het namelijk niet de juiste persoon.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:48

Gewoon, opeten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:50

safina schreef:
Sunnda schreef:

Weet je, ook als ik het afgedankte spul dat ik zelf niet hoef bij een ander over de schutting kieper onder het mom van liefdadigheid en hulp, bepaal ik voor die ander hoe of wat. Met een gevarieerd pakket heeft iemand tenminste nog keuze. En inderdaad niet het gevoel slechts een dumpplaats voor mijn afdankertjes te zijn. Want dát is pas echt hautain, vind ik.

En ach...sommige mensen vinden het blijkbaar verwend dat ik alleen ongezond eet als het dingen zijn die ik écht heel lekker vind. Voor mij is het een manier van zuinig omspringen met mijn lijf. Ik heb goede redenen om dat te doen, waarover ik me verder niet uit ga wijden. Want zelfs al had ik die redenen niet: ik vind dat er niks mis is met goed voor jezelf zorgen en bewuste keuzes maken. Het maakt niemand een beter mens dan een ander. Maar het maakt voor mij persoonlijk mn leven wel prettiger.
Ik voel me trouwens wel verwend in die zin dat mijn leven op dit moment zo is dat ik meer dan genoeg te kiezen heb.

Pakket is trouwens aangevuld en morgen brengen we het naar iemand uit mijn eigen kennissenkring die het goed kan gebruiken.

Ik vind het zo ongelofelijk jou instelling..

Dat je denkt dat mensen die helemaal geen geld hebben voor wat voor luxe, die soms niet eens drie maaltijden per dag hebben, zulke luxe als een kerstgeschenk zien als jou afdankertjes..
Dat je zo vreselijk arrogant bent dat je dat verschil niet eens kunt zien..
Ik wordt niet zo snel boos van iets wat ik lees op internet, maar hier gaat mijn bloed van koken..
Wees blij dat je nooit het besef zult hebben van een cake die een kado is, en dat iemand die alle keus heeft ook nog voor jou bepaald dat je het niet mag die goedkope rommel want dat is niet goed voor je..

Echt ik kan er niet over uit.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:51

Ik vrees dat je alle ongezonde dingen prima bij mij kwijt kunt (de gezonde gelukkig ook). Ik houd van eten, snoepen en snacken. :) Wat ik niet graag eet geef ik weg aan wie het wel kan gebruiken.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:12

Alles wat wij niet eten, recycle ik tot kip en lekkere eitjes.. door het aan mijn kudde kippen te voeren :D