En wat ik niet lust, lust iemand anders wel.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
dromertje2 schreef:Als je dan het volledig originele pakket met gezondere en ongezondere zaken er in weggeeft, wat is dan het probleem? Dan kunnen mensen toch zelf kiezen.
poes schreef:En zoveel gedoe over 1 pakket. Het zou meer opbrengen om dit ene pakket weg te gooien en gewoon geld te doneren aan een goed doel volgens mij. Dit is het typische feelgood helpen wat mij betreft: jij bent er enorm lang mee bezig, vind je zelf heel Nobel en goed maar de impact is erg klein. Ik vind de gedachte op zich mooi maar het is wel heel inefficiënt.
Sunnda schreef:Wij noemen dit het 'grachtengordelsyndroom'![]()
Wel mensen willen helpen, maar alleen als het op jou voorwaarden kan en jij kan bepalen hoe en wat.
Sorry ts, maar ik sta echt met mijn mond vol tanden van dit topic.
Wat een hautaine instelling.
safina schreef:Mijn man kwam weer thuis met een kerstpakket vol ongezond eten. Allemaal bewerkt fabrieksvoedsel vol vet, koolhydraten, suikers, zout etc. Denk aan marshmallows, zoute stengels, cake, knakworst, chocomel, chips.... Nou gaan we heus wat lekkers eten met kerst, maar als ik dat doe dan wil ik dingen eten waar we ook écht van genieten. Liever een bijzonder frans kaasje dan zo'n lamme bak chips. Liever een zelfgebakken taart dan zo'n kleffe fabriekscake. Maar eten weggooien staat me ook zo tegen. En eten dat ik te ongezond vind afdanken aan mensen die het niet breed hebben of aan mn kippen voeren voelt ook niet helemaal oké.
Het maakte me nieuwsgierig: Wat doen jullie eigenlijk?
poes schreef:Maaike: goed punt. Het is zeker mooi als zo’n pakket dan aangevuld wordt, dat getuigt van moeite doen. Maar het blijft wel een gekregen pakket dat je voor jezelf te min vindt.
Sunnda schreef:Wel mensen willen helpen, maar alleen als het op jou voorwaarden kan en jij kan bepalen hoe en wat.
wittepit schreef:Nee, het gaat niet om te min, het gaat om het besef dat het om ongezond eten gaat. Als je zelf nastreeft om gezond te eten past dit niet in je menu.
Ik snap best dat mensen dit als “hautain” of “grachtengordelsyndroom” vertalen, maar dan mag je ook met een kritisch oog naar ontwikkelingshulp en onderwijs gaan kijken: omdat jij je er goed bij voelt om dingen over te dragen zoals jij ze belangrijk vindt doe je dat, de vraag is of de ontvangers er daadwerkelijk beter van worden of alleen in jouw beleving.
safina schreef:Sunnda schreef:Wel mensen willen helpen, maar alleen als het op jou voorwaarden kan en jij kan bepalen hoe en wat.
Weet je, ook als ik het afgedankte spul dat ik zelf niet hoef bij een ander over de schutting kieper onder het mom van liefdadigheid en hulp, bepaal ik voor die ander hoe of wat. Met een gevarieerd pakket heeft iemand tenminste nog keuze. En inderdaad niet het gevoel slechts een dumpplaats voor mijn afdankertjes te zijn. Want dát is pas echt hautain, vind ik.
En ach...sommige mensen vinden het blijkbaar verwend dat ik alleen ongezond eet als het dingen zijn die ik écht heel lekker vind. Voor mij is het een manier van zuinig omspringen met mijn lijf. Ik heb goede redenen om dat te doen, waarover ik me verder niet uit ga wijden. Want zelfs al had ik die redenen niet: ik vind dat er niks mis is met goed voor jezelf zorgen en bewuste keuzes maken. Het maakt niemand een beter mens dan een ander. Maar het maakt voor mij persoonlijk mn leven wel prettiger.
Ik voel me trouwens wel verwend in die zin dat mijn leven op dit moment zo is dat ik meer dan genoeg te kiezen heb.
Pakket is trouwens aangevuld en morgen brengen we het naar iemand uit mijn eigen kennissenkring die het goed kan gebruiken.