Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:06

Nikass schreef:
Ik vind het geen taboe. Er wordt uiterst zorgvuldig gekeken naar criteria voor uitzichtloos of ondraaglijk lijden. Los van of ik het inhoudelijk met die criteria eens ben, vind ik het op basis daarvan géén taboe.

Dus iemand kan volgens jou vrijuit en zonder oordelen van anderen spreken over een levenseindewens als diegene NIET volgens bepaalde criteria uitzichtloos of ondraaglijk lijdt?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:30

Ik denk dat op heel veel dingen wel een taboe ligt. Ik snap dat er mensen zijn die zeggen van 'ja maar er ligt nergens een taboe op' waarschijnlijk is dat om dat je dan alles normaal vindt. Maar dat kan een ander niet normaal vinden door bijvoorbeeld andere manier van denken.

Waar ik vind dat er taboe op ligt is toch wel seksualiteit bij mensen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking. Vaak is dit denk ik ook een stukje onwetendheid of dat mensen het raar vinden dat het bij die doelgroep ook gebeurd. Als je er in werkt is het normaal maar een buitenstaander zou het waarschijnlijk zeer ongemakkelijk vinden. Tevens vind ik dat er nog wel eens taboe zit op mensen met een beperking. Vaak vind ik dat uiten in raar kijken of nastaren en wat lachen of een vreemde opmerking maken. Al meerdere keren meegemaakt als ik met cliënten van mijn werk bijvoorbeeld naar de winkel ga. Aan de ene kant maakt het mij boos , maar aan de andere kant kan ik de mensen ook wel begrijpen die niks met de doelgroep hebben en ze vaak als eng beschouwen. Toch zou ik het bijvoorbeeld heel goed vinden van iemand als die op mij af wou stappen en dingen zou vragen. Zo heeft mijn stagebegeleidster een keer een groep kinderen uitgenodigd die het nodig vonden om de cliënten uit te schelden of na te roepen. Ze zijn een middag langs geweest en ze hebben toen kennis gemaakt met de cliënten. Nu gebeurd het dus ( zelf nog nooit meegemaakt) dat als ze langs fietsen en eentje doet het weer dat de anderen hem/haar aanspreken en zeggen van nee dat is geen mongool maar dat is gewoon pietje bij wijze van. Zo doorbreek je denk ik toch wel een hoop taboe's

En natuurlijk euthanasie plegen zit echt nog veel taboe op. Zelf ben ik er een voorstander van omdat onnodig lijden gewoon in mijn ogen ontzettend zielig is. Als een dier lijd kiezen we er vaak ook voor om het dier in te laten slapen. Waarom mag een mens dat niet over zijn eigen lijf beslissen wanneer het genoeg is geweest? Maar iemand die een geloof aanhangt zou het onzin vinden dat mensen hun leven vrijwillig willen laten beëindigen. Denk dat die discussie ook nooit stopt..... Maar ik hoop in de toekomst dat het wel door gaat zetten en het makkelijker is om je leven op zo'n manier te stoppen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:04

Nikass schreef:
Ik vind heel veel dingen die genoemd worden geen taboe. Vraag me af of iedereen weet wat een taboe is >;)
Ik vind het eerlijk gezegd absurd dat er gesuggereerd wordt dat je in Nederland niet (meer) voor je mening mag uitkomen. Of dat racisme een taboe is. Nou, dat zie ik niet zo, het gaat er bijna elke dag over.

Wat ik wel een taboe vind is (sociale) armoede. Mensen die financieel niet mee kunnen doen in de maatschappij.

En wat volgens mij ook een taboe is, is jongensprostitutie.

Dat is ook hoe je er zelf in staat.

Ik vind zelf niet snel iets een taboe, maar ik ben redelijk open minded.

Een taboe is iets waar mensen moeilijk over durven te beginnen of durven te praten EN eerlijk te zijn.

Je kan wel vinden dat je in Nederland overal over kan en mag praten, maar dan moet men dat wel durven en ook echt eerlijk durven te zijn.

De meeste mensen kletsen vooral nog met de massa mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:15

Nikass schreef:
Wat ik wel een taboe vind is (sociale) armoede. Mensen die financieel niet mee kunnen doen in de maatschappij.

Ja, mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:19

MyWishMax schreef:
Nikass schreef:

Ja, mee eens

Hoezo? Dat wordt toch juist steeds meer bespreekbaar gemaakt? Mensen zijn daar steeds opener over en daar wordt niet echt lelijk of raar over gedaan toch? Dus dat vind ik nou weer geen taboe.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:20

Muah, mijn beleving daarin is anders. Ik vind wel dat mensen die het financieel zwaar hebben er vaak op aan gekeken worden als ze wel wat leuks doen maar ondertussen bij de voedselbank lopen. Want een mens mag geen plezier hebben, blijkbaar. En dan zijn er ook types die dan ineens menen in iemand zijn portemonnee te mogen en kunnen kijken en daar een oordeel over te mogen hebben.

Op die manier ben ik het er wel mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:21

xPabloBokt schreef:
Muah, mijn beleving daarin is anders. Ik vind wel dat mensen die het financieel zwaar hebben er vaak op aan gekeken worden als ze wel wat leuks doen maar ondertussen bij de voedselbank lopen. Want een mens mag geen plezier hebben, blijkbaar.

Hmmzzzz dat vind ik een ander punt, dat is iets geks. Niemand kan weten of en hoe diegenen dat bekostigen. Daar zou inderdaad niemand zo over mogen (ver)oordelen.
Ik ken een voorbeeld van mensen die bij de voedselbank liepen en een cabrio reden. Die kregen een enorme bak ellende over zich heen. Maar niemand die ook maar eens goed keek dat die cabrio ook maar gewoon een oude (geschonken!) rammelbak was.

germie

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:02

Zonder BH een tshirt dragen als vrouw. Waarom is dat een probleem? Je ziet nog steeds niets, en bij een man mag je wel een tepeltje doorgedrukt zien. Waarom bij een vrouw niet? Dat zou in mijn ogen veranderd moeten worden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:50

germie schreef:
Zonder BH een tshirt dragen als vrouw. Waarom is dat een probleem? Je ziet nog steeds niets, en bij een man mag je wel een tepeltje doorgedrukt zien. Waarom bij een vrouw niet? Dat zou in mijn ogen veranderd moeten worden.

Dat mag gewoon hoor, het is juist een beetje een trend op dit moment om bh-loos tops te dragen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:51

germie schreef:

Of bij de sportschool die mannen met van die spaghetti shirts waarvan je ook de tepels aan de zijkant ziet uitsteken. Dat mag wel :')

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:00

Shaggy09 schreef:
germie schreef:

Dat mag gewoon hoor, het is juist een beetje een trend op dit moment om bh-loos tops te dragen.

Die trend zie ik hier echt nergens op straat...

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:03

Poeh, ik vraag me opeens af, wat als iemand zegt dat hij een vrouw heeft verkracht...
Dat zou ik wel heel heftig vinden....

Het toegeven en het niet toegeven, het is even erg.....

Alleen al erover denken brengt mijn gedachten in een spagaat :(

Of dat een vrouw een man in elkaar slaat, das ook taboe....
Mannenmishandeling schijnt heel moeilijk te zijn.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:07

Een flinke boer laten. Nog beter een scheet laten, die van mij is net een mitrailleur salvo. Toen ik nog werkte had ik jarenlang een kantoor met een collega, geen probleem hij scheet er ook op los. Maar wij kregen een kantoortuin en toen waren de rapen gaar. Pis nijdige collega’s omdat ik wat scheten liet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:08

Whale schreef:
Shaggy09 schreef:

Die trend zie ik hier echt nergens op straat...

Nee ik nu ook minder in de winter, maar 's-zomers zie ik hier genoeg meiden in de stad die bh-loos gaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:09

Nico12 schreef:
Een flinke boer laten. Nog beter een scheet laten, die van mij is net een mitrailleur salvo. Toen ik nog werkte had ik jarenlang een kantoor met een collega, geen probleem hij scheet er ook op los. Maar wij kregen een kantoortuin en toen waren de rapen gaar. Pis nijdige collega’s omdat ik wat scheten liet.

Moet je aandacht of ben je nu serieus?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:11

Shaggy09 schreef:
Nico12 schreef:

Moet je aandacht of ben je nu serieus?

Bloed serieus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:16

Anoniem schreef:
Nikass schreef:
Ik vind het geen taboe. Er wordt uiterst zorgvuldig gekeken naar criteria voor uitzichtloos of ondraaglijk lijden. Los van of ik het inhoudelijk met die criteria eens ben, vind ik het op basis daarvan géén taboe.

Dus iemand kan volgens jou vrijuit en zonder oordelen van anderen spreken over een levenseindewens als diegene NIET volgens bepaalde criteria uitzichtloos of ondraaglijk lijdt?

Ja iemand kan daar volgens mij vrij uit over spreken. Die persoon zal er misschien niet verder mee geholpen worden als hij niet aan de criteria voldoet, en daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar dat maakt het imo geen taboe.
Misschien heb jij een andere ervaring, dan hoop ik dat je hem wil delen. Mogelijk moet ik mijn mening dan bijstellen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:16

Een paar dingen waar beslist een taboe op rust:

- Incest, ook met wederzijdse instemming. Elke cultuur kent incesttaboes. In onze cultuur zijn die redelijk uitgebreid: je mag ook niets doen met je neef/nicht, wat in sommige culturen wel wordt geaccepteerd. Vaak wordt dat gerechtvaardigd met argumenten over inteelt en enge gebreken die je dan zou krijgen. (Klopt, maar alleen recessief erfelijke gebreken hebben een grotere kans bij inteelt; je wordt er niet per definitie ziek van.) Maar in de praktijk blijven mensen het even vies vinden als neef en nicht het met condoom gedaan hebben. (Voor de zekerheid: dit is niet mijn verhaal.)
- Gevoelens voor jonge meisjes. Ontstellend veel mannen hebben die, blijkt uit onderzoek. Wettelijk gezien natuurlijk geen probleem zolang je er niets mee doet. Sociaal gezien wel.
- Of voor écht jonge kinderen. Nog maar veertig jaar geleden werd er een brede discussie rond pedofilie gevoerd. Veel mensen vonden dat seks met kinderen geaccepteerd moest worden, als het kind het zelf wilde... Volkomen ondenkbaar anno 2019 - gelukkig maar als je het mij vraagt. Maar niet van alle landen en tijden, dus wel degelijk een cultuurgebonden taboe. (En met een minder gelukkige bijwerking: als je op kinderen valt en je wilt er niets mee doen, moet je toch je mond houden. Anders loop je het risico dat je ruiten worden ingegooid.)
- Als we toch bezig zijn: seks met dieren. We doen alles met dieren zonder het te vragen. We klimmen op hun rug, we houden ze vast in een stal, we fokken met ze, we eten ze zelfs op - maar seks met dieren, dat is verboden. Maar een koe of merrie fisten om haar kunstmatig te bevruchten, dát mag dan weer wel. Maakt dat voor die dieren iets uit? Geen donder. Dat verbod is er alleen voor de mensen: de meeste mensen vinden vlees eten normaal, maar dieren n**ken niet.
- Naaktlopen, natuurlijk. Waarom zou dat niet mogen? Omdat je spannende dingen kunt doen met die spullen die je verbergt? Als iedereen 's zomers naakt loopt, is die associatie gauw vervaagd, kan iedere nudist je vertellen. Er waarom mogen vrouwen hun borsten niet laten zien en mannen wel hun hele bovenlijf?
- Overbevolking. We zijn met acht miljard, dat is veel te veel. Als er van een diersoort zo'n overpopulatie komt, ga je afschieten of de prikpil geven. Maar verplichte geboortebeperking is onbespreekbaar, en verplichte euthanasie al helemaal. Voor de duidelijkheid: ik vind dat ook niet kunnen. Maar dat komt omdat ik ben opgevoed met waarden die zo'n manier van denken verbieden. Zo ontstaan taboes.

Ons leven zit dus vol taboes, en van sommige is het maar beter dat ze bestaan. Maar je moet je er wel van bewust zijn. Net als van de vele halve taboes die jullie noemen. Vaak zijn dat dingen die je in de ene filterbubbel moet zeggen, maar in de andere beslist niet mag zeggen. Dat heeft, behalve met de moderne techniek en "sociale" media, te maken met de polarisatie van de samenleving; dat is weer een probleem op zich.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:21

musiqolog schreef:
Een paar dingen waar beslist een taboe op rust:

- Incest, ook met wederzijdse instemming. Elke cultuur kent incesttaboes. In onze cultuur zijn die redelijk uitgebreid: je mag ook niets doen met je neef/nicht, wat in sommige culturen wel wordt geaccepteerd. Vaak wordt dat gerechtvaardigd met argumenten over inteelt en enge gebreken die je dan zou krijgen. (Klopt, maar alleen recessief erfelijke gebreken hebben een grotere kans bij inteelt; je wordt er niet per definitie ziek van.) Maar in de praktijk blijven mensen het even vies vinden als neef en nicht het met condoom gedaan hebben. (Voor de zekerheid: dit is niet mijn verhaal.)
- Gevoelens voor jonge meisjes. Ontstellend veel mannen hebben die, blijkt uit onderzoek. Wettelijk gezien natuurlijk geen probleem zolang je er niets mee doet. Sociaal gezien wel.
- Of voor écht jonge kinderen. Nog maar veertig jaar geleden werd er een brede discussie rond pedofilie gevoerd. Veel mensen vonden dat seks met kinderen geaccepteerd moest worden, als het kind het zelf wilde... Volkomen ondenkbaar anno 2019 - gelukkig maar als je het mij vraagt. Maar niet van alle landen en tijden, dus wel degelijk een cultuurgebonden taboe. (En met een minder gelukkige bijwerking: als je op kinderen valt en je wilt er niets mee doen, moet je toch je mond houden. Anders loop je het risico dat je ruiten worden ingegooid.)
- Als we toch bezig zijn: seks met dieren. We doen alles met dieren zonder het te vragen. We klimmen op hun rug, we houden ze vast in een stal, we fokken met ze, we eten ze zelfs op - maar seks met dieren, dat is verboden. Maar een koe of merrie fisten om haar kunstmatig te bevruchten, dát mag dan weer wel. Maakt dat voor die dieren iets uit? Geen donder. Dat verbod is er alleen voor de mensen: de meeste mensen vinden vlees eten normaal, maar dieren n**ken niet.
- Naaktlopen, natuurlijk. Waarom zou dat niet mogen? Omdat je spannende dingen kunt doen met die spullen die je verbergt? Als iedereen 's zomers naakt loopt, is die associatie gauw vervaagd, kan iedere nudist je vertellen. Er waarom mogen vrouwen hun borsten niet laten zien en mannen wel hun hele bovenlijf?
- Overbevolking. We zijn met acht miljard, dat is veel te veel. Als er van een diersoort zo'n overpopulatie komt, ga je afschieten of de prikpil geven. Maar verplichte geboortebeperking is onbespreekbaar, en verplichte euthanasie al helemaal. Voor de duidelijkheid: ik vind dat ook niet kunnen. Maar dat komt omdat ik ben opgevoed met waarden die zo'n manier van denken verbieden. Zo ontstaan taboes.

Ons leven zit dus vol taboes, en van sommige is het maar beter dat ze bestaan. Maar je moet je er wel van bewust zijn. Net als van de vele halve taboes die jullie noemen. Vaak zijn dat dingen die je in de ene filterbubbel moet zeggen, maar in de andere beslist niet mag zeggen. Dat heeft, behalve met de moderne techniek en "sociale" media, te maken met de polarisatie van de samenleving; dat is weer een probleem op zich.

Ik schrik oprecht van de dingen die jij aanhaalt.
Dat zijn geen taboes, dat zijn simpelweg gewoon strafbare feiten!
En het is alleen maar goed dat daar een 'taboe' op rust, het moet niet veel gekker worden zeg. Wil je nou echt zaken als pedofilie of zoofilie goedpraten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:24

Nico12 schreef:

Dat is gewoon gebrek aan fatsoen ;)

Ik vind het ook wat anders dan een taboe dat we het niet normaal vinden als mensen ernstige criminele vergrijpen opbiechten (verkrachting, ontucht werd hier een aantal keer genoemd). Laten we dat alsjeblieft niet normaal gaan vinden.
@Shaggy, dat dus inderdaad.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:27

Shaggy09 schreef:
Ik schrik oprecht van de dingen die jij aanhaalt.
Dat zijn geen taboes, dat zijn simpelweg gewoon strafbare feiten!
En het is alleen maar goed dat daar een 'taboe' op rust, het moet niet veel gekker worden zeg. Wil je nou echt zaken als pedofilie of zoofilie goedpraten?

Pedofilie: nee. Dat zeg ik ook expliciet. Beter lezen graag.

Zoöfilie: eigenlijk wel. Als je een koe mag opeten, mag je er ook seks mee hebben. Niet mijn hobby, maar wie ben ik om dat af te keuren?

Het feit dat jij ervan schrikt bewijst mijn gelijk: dit zijn echte taboes. Ik mag het niet eens zeggen, want jij gaat meteen denken dat ik het normaal vind. Dat is nou net de definitie van taboe: iets wat maatschappelijk als onbespreekbaar geldt.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 02-12-19 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:28

Nikass schreef:
Nico12 schreef:

Dat is gewoon gebrek aan fatsoen ;)

Nou inderdaad zeg, gatverdamme :')

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:30

Alleen gaat het er niet om of het gewoon is of niet maar of het bespreekbaar is of niet...
Dus of er een taboe op rust.

Maar wat zou je doen, als iemand een verkrachting of iets dergelijks opbiecht ( behalve naar de politie verwijzen )

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:31

Laaggeletterdheid. Niet goed kunnen lezen, schrijven en/of rekenen beperkt mensen enorm en er niet over durven te praten maakt het nog erger. Helaas komt het veel vaker voor dan de meeste mensen denken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:33

Nikass schreef:
Ik vind het ook wat anders dan een taboe dat we het niet normaal vinden als mensen ernstige criminele vergrijpen opbiechten (verkrachting, ontucht werd hier een aantal keer genoemd). Laten we dat alsjeblieft niet normaal gaan vinden.
@Shaggy, dat dus inderdaad.

Het feit dat iemand een taboe benoemt wil niet zeggen dat diegene het normaal wil gaan vinden. Taboe betekent gewoon: iets dat niet geaccepteerd wordt en waar je niet over mag praten. Of dat nou (in onze ogen) terecht is of niet.