Kleding retour webshop, hoe zit het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:41

Ik geef webwinkels groot gelijk dat ze acties ondernemen tegen de grote hoeveelheid retouren. Er wordt veel te gemakkelijk gedacht over op rekening bestellen en terugsturen wat je niet leuk vindt. Kost bedrijven klauwen met geld (ivm gratis retourservice, maar de verzendkosten moeten ook gewoon betaald worden. En ook al het extra personeel dat nodig is om de retouren te beoordelen en op te ruimen). Wat mij betreft stoppen bedrijven met gratis retourservice, dan gaat iedereen wel 2x nadenken voordat ze gaan bestellen. Mensen doen zo vaak onnodige impulsaankopen om het vervolgens ongezien weer terug te sturen zonder er bij na te denken wat dit kost (financieel en milieu).

En bedrijven als Amazon gooien soms gewoon retouren weg/laten het product niet retour komen omdat dit goedkoper is dan alles na te lopen.
Naar mijn mening moeten mensen meer nadenken voordat ze iets kopen, hoef je ook minder retour te sturen. Bonprix doet het trouwens erg leuk, daar wordt je beloond als je een tijd niets terugstuurt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:42

MightyMike schreef:
Heb de reactie van Rien idd gemist op de vorige pagina, sorry Rien10, maar de toon van het topic wordt weer lekker gewijzigd in wijzen waarom iemand zoveel besteld. Mijn vraag is alleen waarom het niet uit kan, waarom kan de kleding dan niet meer verkocht worden, vind dat enorme verspilling nl. Ik moet me dan alleen gelijk verdedigen waarom ik 3 of 4 paar schoenen bestel en er maar 1 houd. Zo winkel ik en velen met mij, maar prima, geef al aan in mijn openingspost dat wanneer dit voor de webshop niet uit kan, ik weer naar de stenen winkel ga. Begrijp best dat er meer administratie is en het punt van heen en weer verzenden, maar vraag mij gewoon af wat het verschil tussen kleding passen thuis zo'n verschil moet maken. Ik hang het nl in de winkel ook terug in het rek, of het nu om terug betalen of vooruit betalen gaat.

Het grote verschil zit 'm in de kosten die Wehkamp voor jou maakt, enkel omdat jij kleding achteraf wilt betalen én retour wilt sturen:
- verzendkosten (en als dit mis gaat doordat een pakket zoekt raakt oid draaien zij daar ook voor op)
- ophaalkosten (ja, ze komen serieus thuis het pakje weer ophalen, je hoeft niet zelf naar de postnl)
- retour verwerkingskosten
- eventuele schoonmaak/was kosten wanneer een item vies is of er een geurtje aan zit
- de 'lening' die ze jou verschaffen wanneer je achteraf betaald
- het geld percentage dat ze moeten afdragen aan hun payment stichting
- en dan nog niet gesproken over de kosten voor de webshop/presentatie van de kleding zelf

Wat jij doet in dit verhaal, is het probleem bij de webshop leggen. Jij zegt letterlijk: 'een webshop kiest er toch voor om online te verkopen?'

Draai hem eens om, jíj kiest ervoor om online je kleding te kopen dus het is jóuw pakkie-an of dat die kleding mooi past. Niet die webshop. Je kan namelijk ook gewoon de stad in en de kleding in real-life gaan bekijken, voelen en passen.
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 08-10-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:43

MTinker schreef:
Bonprix doet het trouwens erg leuk, daar wordt je beloond als je een tijd niets terugstuurt.

Beetje jammer dat ze zelf wel enorme boekwerken aan catalogus sturen waar je niet om hebt gevraagd :+ Heb ik pas nog een behoorlijke discussie met ze over gehad :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:45

MightyMike schreef:
Dat mag zeker, maakt de webshop ook geen punt van, maar een aantal mensen hier in dit topic die niet begrijpen waarom je iets terug zou sturen.

Ik snap dat je soms twijfelt tussen 2 maten, maar zelfs als je dan alles in tweevoud zou bestellen en de helft terug zou sturen, kom je nog maar aan 50%. Als je alles in drievoud bestelt en dan telkens 2 van de 3 terugstuurt wordt dat 66,6%. Ik vraag me dus eigenlijk oprecht af hoe je aan 80% komt?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:45

TS, waarschijnlijk zit je nu nét boven die grens van 80%. Dus als je een paar kleine bestellingen doet waarvan je (bijna) alles houdt kom je weer onder die grens en kan je gewoon weer achteraf betalen. Probleem opgelost. :) En daarna misschien ietsiepietsie kritischer kijken naar wat je bestelt? Ik heb ook een kind maar ik hoef nooit iets te retourneren, weet van mijn favoriete merken wel hoe het valt. En zelfs als je alles in 2 maten bestelt kom je nog hooguit aan 50% retour, dus misschien stuur je toch vaker dingen terug wegens 'niet zo leuk' oid dan je denkt?

Edit: wat Gini ook zegt, dus. :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 15:46

Kinke schreef:
Volgens mij wil je perse gelijk krijgen TS.
Heel fijn dat je snel retourneert, maar het feit blijft nog steeds dat de webshop: de koerierdienst moet betalen, alles uitgepakt, gecontroleerd, opgevouwen, opnieuw verpakt, opnieuw naar het magazijn en alle administratieve handelingen moet doen, dat is veel werk en kost flink wat geld

Ik hoef helemaal geen gelijk te krijgen, krijg alleen onvriendelijke reacties waarom ik veel bestel en dingen terug zou sturen. Ik vraag oprecht naar waarom, je hoort dat webshops het moeilijk hebben en dat er dingen mogelijk vernietigd worden. De discussie hier neemt alleen een heel andere toon aan dan de originele vraag, met wijzende vingers waarom ik in godsnaam kleding zou bestellen en dan weer terug zou doen. Maar prima, ik lees her en der reacties van mensen die de vraag wel gelezen hebben en verschillende antwoorden daarin. Daar doe ik het wel mee, ga lekker shoppen in de stenen winkels naar passende en leuke kleding en laat dit topic voor wat het is.. Ik begrijp prima dat het meer werk is, daar logistiek een probleem achter zit, maar vind serieus dat dit voor een winkel die kiest om een webshop te willen zijn en geen stenen winkel, ook een normaal gevolg is.

@Oscar, kleding dragen en terug zenden is niet legaal, dat bedoel ik er mee, ik schrijf heel lang houden EN mensen die regels misbruiken, niet in één zin dat diegenen die het lang houden illegaal bezig zouden zijn..

Anoniem

Re: Kleding retour webshop, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:46

Je wilt dus gewoon gelijk hebben ;)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:47

MightyMike schreef:
Mars schreef:
MightyMike schreef:
Ik hoef zeker ook niet online te bestellen Relaxed, fijn dat je er nog even op wijst.. Ik vraag me alleen af waarom, wat er gebeurd met de kleding naderhand dat het voor een webshop zo'n probleem zou zijn. De hele overige discussie die nu ontstaat en het vinger wijzen hoeft niet..

Kleding die netjes en heel is wordt gewoon verkocht lijkt mij.

Dat lijkt mij dus ook, vandaar dat ik de vraag stel, waarom het dan toch vernietigd zou moeten worden, want dat is wat er gebeurd volgens de media. Lees hier in het topic ook, dat Wehkamp er een outlet voor heeft. Maar vind dat lastig, ik kan hetzelfde doen in de stenen winkel, hang het dan weer in het rek terug en dan wordt de kleding gewoon weer verkocht. Dat verschil is voor mij de vraag, de rest wat in dit topic ontstaat niet.. Geef al aan dat ik dan voortaan bij de stenen winkel wel shop, na zeker meer dan 10-15 jaar Wehkamp.

Maar in een stenen winkel weet je zeker dat het niet een dag gedragen is en daarna weer terug geretourneerd is. (wat schijnbaar ook heel veel gebeurd, maar wat ik me ook niet voor kan stellen) In een stenen winkel pas je het 5 min en hang je het weer terug. Thuis is het zoveel makkelijker om even aan te houden enzv, Ik zeg hierbij niet dat jij het doet, maar wel wat er gebeurd.

Daarbij heeft een winkel geen financiële achterstand als jij iets past. Heb jij je kindje niet bij je (in een stenen winkel) Moet je ook allebei betalen en later kun je dan weer 1 terug brengen en krijg je je geld terug, maar met achteraf betalen is dat makkelijker voor de klant maar kost online bedrijven heel veel geld. Wat jij in huis hebt, hebben zij niet verkocht, maar kunnen ze ook niet verkopen aan een ander omdat jij het al hebt.

Ik heb daar ooit een documentaire over gezien hoe zoiets werkt geloof ik, of iig een filmpje. Ik ga wel even zoeken of ik dat vinden kan

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:47

Als Wehkamp een fysieke winkel zou hebben, zou je dan klant zijn/worden?

Ik bedoel, kies je voor Wehkamp, of kies je voor internet gemak.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 08-10-19 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:48

40-50% is voor een kleding webshop een normaal gevolg. 80% niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:49

MightyMike schreef:
Ik begrijp prima dat het meer werk is, daar logistiek een probleem achter zit, maar vind serieus dat dit voor een winkel die kiest om een webshop te willen zijn en geen stenen winkel, ook een normaal gevolg is.

Lees de laatste zin van mijn post eens..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:49

MTinker schreef:
Ik geef webwinkels groot gelijk dat ze acties ondernemen tegen de grote hoeveelheid retouren. Er wordt veel te gemakkelijk gedacht over op rekening bestellen en terugsturen wat je niet leuk vindt. Kost bedrijven klauwen met geld (ivm gratis retourservice, maar de verzendkosten moeten ook gewoon betaald worden. En ook al het extra personeel dat nodig is om de retouren te beoordelen en op te ruimen). Wat mij betreft stoppen bedrijven met gratis retourservice, dan gaat iedereen wel 2x nadenken voordat ze gaan bestellen. Mensen doen zo vaak onnodige impulsaankopen om het vervolgens ongezien weer terug te sturen zonder er bij na te denken wat dit kost (financieel en milieu).

En bedrijven als Amazon gooien soms gewoon retouren weg/laten het product niet retour komen omdat dit goedkoper is dan alles na te lopen.
Naar mijn mening moeten mensen meer nadenken voordat ze iets kopen, hoef je ook minder retour te sturen. Bonprix doet het trouwens erg leuk, daar wordt je beloond als je een tijd niets terugstuurt.

Amazon gooit het ook wel in een grote doos op pallet en verkoopt die weer als "gok maar of je via bv ebay de kosten er uit haalt" doos. Staan wel filmpjes van op yt van mensen die er een aardig inkomen uit halen (maar die hebben dan wel een flinke garage en nodige handelskanalen om dat weer kwijt te kunnen).

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:51

Ik heb de eerste paar pagina's gelezen dus ik weet niet of dit al gezegd is. Maar hoe kom je op 80%? Als je altijd twee maten bestelt en er eentje van houdt zit je op 50% retourneren toch? En als je drie maten bestelt en er eentje houdt zit je alsnog maar op 67% retourneren. Met die 80% retourneer je dus veel meer dan alleen één of twee van de maten die niet past.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 15:54

Ach, Relaxed hou toch op.. Volgens mij heb jij niets beters te doen de hele dag. Kom je in meer topics zanikend tegen, heerlijk, wat zal je je beter voelen..

Dank je Ladybird, mocht je het vinden, ben gewoon benieuwd. Ik bedoel wat betreft je eerste stukje dat er ook mensen zijn die het kopen en een paar dagen later met bon en kaartje aan de kleding terug brengen.

Dani, zo kan het ook, maar goed, we zien wel, ga voorlopig wel eerst in de gewone winkels shoppen. Wehkamp verwerkt retouren altijd zo laat en wil dan gewoon niet zo lang wachten.

Gini, tja, zo doe ik het, maar kies ook wel eens dus 2 of 3 verschillende spijkerbroekjes in 2 maten, daar zal het hem wel in zitten. Ik houd dus niet van alles maar één artikel, wat niet leuk staat of zit, gaat in beide maten dan terug.

Rien10, ligt eraan, als het in de buurt zou zijn, zou ik wellicht gaan. Groot assortiment op dezelfde plek, prima, maar idd is internetgemak een bijkomend voordeel. Ik merk gewoon met winkelen dat ik niet alles op dezelfde plek vind, heb een hekel aan winkel in en uit, dus combinatie van beiden.

Bedankt iedereen die mijn vraag geprobeerd heeft te beantwoorden, ik was oprecht benieuwd of het zo zou zijn dat wanneer ik alles retour stuur, dit vernietigd zou worden. Ik lees nog wel mee, maar door reacties als die van Relaxed, totaal onnodig, reageer ik niet meer verder..

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:55

Kaus schreef:
Ik heb de eerste paar pagina's gelezen dus ik weet niet of dit al gezegd is. Maar hoe kom je op 80%? Als je altijd twee maten bestelt en er eentje van houdt zit je op 50% retourneren toch? En als je drie maten bestelt en er eentje houdt zit je alsnog maar op 67% retourneren. Met die 80% retourneer je dus veel meer dan alleen één of twee van de maten die niet past.

Wat niet leuk staat, stuurt ze ook terug ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:55

MightyMike schreef:
Gini, tja, zo doe ik het, maar kies ook wel eens dus 2 of 3 verschillende spijkerbroekjes in 2 maten, daar zal het hem wel in zitten. Ik houd dus niet van alles maar één artikel, wat niet leuk staat of zit, gaat in beide maten dan terug.

Maar dat is toch superchill dat dat kan. Dat is toch echt leuk en je kan kosteloos retourneren, echt vet. Waarom ben je dan zo geërgerd?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:58

Ik vind Relaxed altijd wel Relaxed eigenlijk hoor.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:00

Gini schreef:
MightyMike schreef:

Maar dat is toch superchill dat dat kan. Dat is toch echt leuk en je kan kosteloos retourneren, echt vet. Waarom ben je dan zo geërgerd?

Omdat ze het eerst nu zelf moet betalen en achteraf moet wachten op de terugbetaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:00

MightyMike schreef:
Ach, Relaxed hou toch op.. Volgens mij heb jij niets beters te doen de hele dag. Kom je in meer topics zanikend tegen, heerlijk, wat zal je je beter voelen..

Ach heel volwassen dit.. Ik zie niet een topic waar we beide in zitten, maar goed ;)
Je wilt gewoon niet horen dat het niet normaal is dat je 80% retour stuurt, dat zegt de meerderheid hier, maar ik ben degene die zanikt.. Juist :')

En als je voor 3000 euro kleding hebt betaald (dus 15K hebt besteld! 8)7 ) wat zit je dan in hemelsnaam moeilijk te doen over het feit dat je gewoon je bestelling meteen moet afrekenen.. Wie zeikt hier nu?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:03

dromertje2 schreef:
Gini schreef:

Omdat ze het eerst nu zelf moet betalen en achteraf moet wachten op de terugbetaling.

Dus omdat je moet betalen voor de dingen die je bestelt. En je geld terug krijgt voor de dingen die je retourneert.

TS, ik kan je alleen maar aanraden even flink te relativeren. :(:)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:04

Heb even getemd....

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:06

Het is gewoon een logische consequentie vanuit de webshop als je zoveel retour stuurt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:07

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 16:08

Nog één keer dan Gini, beloofde net niet meer te reageren. Ik ben geërgerd door reacties van mensen hier in dit topic, die hun mening op kinderachtige wijze duidelijk willen maken met een wijzende vinger naar waarom ik zo winkel in een webshop als ik zou doen in een stenen winkel. Ik ben niet geérgerd door de webshop waar ik de regel nu heb gekregen, dat is jammer, heb liever achteraf betalen, dus mijn keuze om dan naar een stenen winkel te gaan, prima, mogen ze vragen, mag ik kiezen wat ik doe. Ik betaal liever niet vooraf en wacht dan 2 of 3 weken tot ze de retour verwerkt hebben. Ik geef alleen aan dat het zo liep vanuit het bedrijf, maar daar gaat mijn vraag verder helemaal niet over. Ik hoor in de media dat webshops het moeilijk hebben met de vele retouren en dat dit met name komt doordat ze terugkomende kleding bijv zouden vernietigen. Verzenden, administratie etc is mijns inziens logisch, daar kiest een bedrijf zelf voor wanneer ze online willen verkopen in kleding, maar was benieuwd naar de overige redenen, met name wat er dan met kleding zou gebeuren ten opzichte van de stenen winkel. Ik vond online winkelen heerlijk, maar doe dit dus wellicht idd hetzelfde als shoppen bij de gewone winkel, net als velen met mij, maar de onbegripvolle reacties van mensen die het blijkbaar anders doen maken dat ik geen behoefte meer heb aan verder reageren. Een discussie is prima, maar hoef me niet te verdedigen waarom ik kleding bestel zoals ik het doe, dat was mijn vraag niet. Een antwoord op wat een webshop er mee doet, is natuurlijk prima, maar commentaar op waarom ik bestel is helemaal niet nodig.

Relaxed, ik lees vaak mee, dit was een oprechte vraag, maar jouw naam is me zeker vaker opgevallen. Ik zeik helemaal niet over dat ik achteraf moet betalen, doe ik liever niet, maar prima, ga ik naar de stenen winkel, geen enkel probleem.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:09

Ik weet nog dat ik er zelf een poosje naar gezocht heb. In het voorjaar was dit namelijke en relatief groot item in het nieuws. Omdat ik filmpjes zo snel niet vinden kon heb ik wel wat krantenartikelen gevonden die aanzienlijk meer uitleg geven.

https://www.ad.nl/economie/waarom-deze- ... ~aa54862a/

https://www.volkskrant.nl/economie/webw ... gle.com%2F

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/227036 ... nkels.html (hier wel met wat filmpjes)

https://app.nos.nl/op3/pakjes/index.html

Oke, in deze linkjes krijg jen iet helemaal je antwoord over WAT er met die kleding is gebeurd, maar wel waarom kledingshops er zoveel kosten aan hebben en waarom Wehkamp dus die regel heeft.