Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 01:34

- bewust kindvrij ondanks dat ik er misschien wel een had gewild (gesteriliseerd)
- veganist
- geen verre vakanties
- minimaal plastic verpakkingen
- alleen gebruik van ov
- douche koud
- studeer iets in relatie met schone energie
- vervang alle wegwerpartikelen indien mogelijk met herbruikbare artikelen
- geen fast fashion

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:03

8nnemiek schreef:
Sclimpre schreef:
Zolang het aandeel groene stroom laag blijft is elektrisch rijden niet milieuvriendelijk.
Op het moment dat we bv aan 80% groene stroom zouden zitten en er is een oplossing voor de batterijen wordt het een ander verhaal.

De fiets zal altijd het milieuvriendelijkst blijven. Maar elektrisch is altijd beter dan brandstof.
Brandstofauto’s stoten zo’n 100 tot 150 gram CO2 uit per kilometer.
Voor een elektrische auto zit dat rond de 60 tot 80 gram, als je géén groene energie gebruikt. Via zonnepanelen zit je zelfs op 0 gram.
En dan is bij de brandstof nog niet de productie, vervoer, opslag etc meegerekend, want dan kom je uit boven de 400 gram per kilometer :=

Bron? Bij cijfers zie ik altijd graag hoe ze berekend zijn.
Citaat:
Via zonnepanelen zit je zelfs op 0 gram.

Dat zou zo zijn als die zonnepanelen spontaan op het dak gegroeid zijn. Je moet ook alles meerekenen wat er gebeurd is om tot de productie te geraken en ook wat er nog nodig zal zijn om de installatie af te breken en te verwerken. Dus '0 gram' is pure reclametaal.

De enige correcte berekening van vervuiling per km is de volledige productie, werking en afbraak van zowel de auto als van de energieproducerende installatie in rekening brengen. En dan niet alleen naar CO2 kijken maar naar de volledige vervuiling. Niet gemakkelijk, vandaar heel veel verschillende uitkomsten en het is heel moeilijk om een objectieve bron te vinden.

Chiren

Re: Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:15

Zonnepanelen besparen 0,46g per kWh CO2 in de atmosfeer, het productieproces is afhankelijk van het model na 2 a 3 jaar gecompenseerd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:30

Besparen is altijd in vergelijking met iets anders.
Als ik een auto heb die 7liter/100km verbruikt en ik vervang die door een auto die 5 liter/100km verbruikt bespaar ik 2 liter/100km.
Maar... er is in de nieuwe situatie nog altijd een verbruik van 5 liter/100km en niet van -2 liter/100km.
Zonnepanelen halen geen CO2 uit de lucht, ze doen het beter dan fossiele brandstoffen maar ze hebben nog altijd een CO2 afdruk, niet tijdens hun actieve leven, maar wel door productie en afbraak.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:41

Ik ben niet vegetarisch maar eet wrl minder vlees en wat ik eet komt bij bedrijven zoals koopeenkoe.nl vandaan. Daar word de koe pas geslacht als die 100% verkocht is en je weet waar de koe vandaan komt en hoe die geleeft heeft en dat vind ik wel belangrijk.
Verder heb ik shampoobars ipv flessen, gebruik ik zo weinig mogelijk plastic en pak ik als het kan de fiets

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:45

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:48

Sclimpre schreef:
Zonnepanelen halen geen CO2 uit de lucht, ze doen het beter dan fossiele brandstoffen maar ze hebben nog altijd een CO2 afdruk, niet tijdens hun actieve leven, maar wel door productie en afbraak.

Maar in dat geval zou je ook het bouwen van de olieplatformen en raffinaderijen en het bouwen van de vrachtwagens voor het vervoer van benzine enz enz moeten meerekenen bij de uitstoot van CO2 door fossiele brandstoffen ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:48

limilou schreef:
Ik ben niet vegetarisch maar eet wrl minder vlees en wat ik eet komt bij bedrijven zoals koopeenkoe.nl vandaan. Daar word de koe pas geslacht als die 100% verkocht is en je weet waar de koe vandaan komt en hoe die geleeft heeft en dat vind ik wel belangrijk.
Verder heb ik shampoobars ipv flessen, gebruik ik zo weinig mogelijk plastic en pak ik als het kan de fiets

Ik wil ook meedoen met koopeenkoe.nl, alleen voor alleenwonenden is dat helaas nog niet zo makkelijk. Volgend jaar als ik samenwoon ga ik dat ook doen. Mooi initiatief.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:55

8nnemiek schreef:
Sclimpre schreef:

Maar in dat geval zou je ook het bouwen van de olieplatformen en raffinaderijen en het bouwen van de vrachtwagens voor het vervoer van benzine enz enz moeten meerekenen bij de uitstoot van CO2 door fossiele brandstoffen ;)

Uiteraard moet je als je 2 dingen vergelijkt beide op dezelfde manier berekenen, anders loopt de hele vergelijking krom. Dat maakt het nu net zo moeilijk.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:56

_San87_ schreef:
limilou schreef:

Ik wil ook meedoen met koopeenkoe.nl, alleen voor alleenwonenden is dat helaas nog niet zo makkelijk. Volgend jaar als ik samenwoon ga ik dat ook doen. Mooi initiatief.

Het is echt een aanrader. Het is zulk heerlijk vlees, zo anders dan in de winkel. En ik kreeg een mailtje wanneer de koe verkocht was, wanneer en waar ze naar de slacht ging (onze koe ging in nijkerk naar een kleinschalig slachthuis en voor dat ze geslacht werd mocht ze daar eerst 3 dagen wennen aan de nieuwe plek).

Wij zijn inderdaad met zn 2en en eigenlijk alles gaat meteen in de vriezer. En het vlees is allemaal in porties verpakt dus je haalt er een portie uit om te ontdooien en klaar

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:58

limilou schreef:
_San87_ schreef:

Het is echt een aanrader. Het is zulk heerlijk vlees, zo anders dan in de winkel. En ik kreeg een mailtje wanneer de koe verkocht was, wanneer en waar ze naar de slacht ging (onze koe ging in nijkerk naar een kleinschalig slachthuis en voor dat ze geslacht werd mocht ze daar eerst 3 dagen wennen aan de nieuwe plek).

Wij zijn inderdaad met zn 2en en eigenlijk alles gaat meteen in de vriezer. En het vlees is allemaal in porties verpakt dus je haalt er een portie uit om te ontdooien en klaar

Ja, klinkt echt veel beter. Helaas heb ik niet de vriezer capaciteit om veel vlees op te slaan, dus het is nog even wachten tot ik dat wel heb of iig iemand heb die mee-eet :P.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:17

Ik eet alleen de malse biefstuk of gehakt, dus een hele koe zou 'm voor mij niet worden. Mijn slager heeft echter haar koeien in eigen beheer, ze staan lekker op de wei tot ze 1,5 zijn, dus daar weet je wat je eet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:28

Azmay schreef:
70% van de CO2 uitstoot komt van slechts 100 bedrijven af.
Als consument kan je wel wat je best doen maar wat dat betreft is het een druppel op de gloeiende plaat. Die bedrijven moeten aangepakt.

Een post met helaas vooral onderbuikgevoel, gemakzucht en gebrek aan feiten(kennis).
Feitencontrole, bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/37 ... ie-in-1990
In Nederland was in 2017 de bijdrage aan de totale CO2-emissie als volgt verdeeld:
Electriciteit: 30%
Grote industrie: 22%
Wegverkeer: 18%
Gebouwde omgeving: 15%
Landbouw: 5%
Overig: 10%
In het overzicht ontbreken scheep- en luchtvaart.

De CO2 uitstoot van electriciteit + grote industrie is in totaal dus 52%, en niet die 70%. Alleen al onder de "grote industrie" vallen meer dan 300 bedrijven.

"De consument": dat is (deels) het wegverkeer + gebouwde omgeving, samen toch ook nog 33%.
Maar uiteindelijk zorgt de consument voor 100% van de CO2-emissie. Want voor wie denk je dat die energie wordt opgewekt en die producten worden gemaakt? Die komen, direct of indirect, allemaal bij de consument terecht.

Dus wat jij als consument kan doen is geen druppel op een gloeiende plaat. Als consument heb je juist de hefboom in handen. Door waar mogelijk je huis te verduurzamen (saillant detail: dit zijn vaak producten van de energie-intensieve industrie), te consuminderen, door bewust in te kopen, door zoveel mogelijk te kiezen voor Europese ipv Chinese producten.
En dan zijn al die kleine druppeltjes samen een bui die brand kan blussen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:10

En je kunt besluiten bij bedrijven te kopen die duurzaam werken.

Dus friet in puntzakken kopen en niet bij de zaak die ze in plastik verkoopt.
Waar je je brood in de broodzak van jezelf kunt laten verpakken, leuke blog er over http://www.lauraenjames.com/een-alterna ... -broodzak/
Ik koop deo bij vriendin die het voor zichzelf maakt en dan meteen wat meer maakt voor vrienden en regelmatig maakt ze ook andere heerlijke dingen.
Kleren tot op de draad en als ik koop, koop ik bij winkels met duurzame produktiemethodes.
De gratis accounts van facebook in de gaten houden, marktplaats voor de tweedehandsjes.

Uiteindelijk kun je als je anderen enthousiasmeert er voor zorgen dat bedrijven er op in gaan spelen, wel blijven checken of duurzaam ook inderdaad duurzaam is.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:01

- Vaak vegetarisch eten
- Plantjes kweken :)
- Veel fietsen (Maar ik hou absoluut niet van autorijden)
- Vaak OV ipv auto

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 07:46

@Roodvos: zeker waar! Zonder consument is een bedrijf niks.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:56

Ik koop veel tweedehands. En verkoop ook veel tweedehands.
Wat ik nieuw koop, koop ik van duurzaam geproduceerde merken.
Ik koop eten van onze eigen Nederlandse boeren.
We hebben bewust 1 auto ipv 2.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:18

Mijn oudejaarsbonus wordt verhoogd, dus ik denk dat ik een nieuw fornuis ga kopen, wat is nou het duurzaamste, keramisch of inductie?... of mischien toch ouderwets electrisch?....of andere keuze maken?
En wat kookt het fijnste, op mijn werk hebben we iets wat meteen uitgaat als er wat vocht op komt....vreselijk....

Eigenlijk zit ik te loeren op een AGA maar daar kook ik te weinig voor en moet aan de zonnepanelen.....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:21

Inductie denk ik meest duurzame. Gaat het snelst dus minder energie nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:34

Rakkie123 schreef:
Mijn oudejaarsbonus wordt verhoogd, dus ik denk dat ik een nieuw fornuis ga kopen, wat is nou het duurzaamste, keramisch of inductie?... of mischien toch ouderwets electrisch?....of andere keuze maken?

Het duurzaamst is je oude fornuis houden en niets nieuws kopen: consuminderen.

Dan hoeft de gemeente geen vrachtauto te sturen om dat oude ding op te halen, hoeft het niet verwerkt te worden, hoeven grondstofleveranciers niet te graven en alles te verwerken tot basismateriaal, hoeft china geen nieuw fornuis te produceren en dat de wereld over te verschepen, hoeft het niet van de haven naar de winkel en van de winkel naar jouw huis. Hoeft de klusjesman niet langs te komen met de auto om alles aan te sluiten. Dat gaat allemaal nooit opwegen tegen dat kleine beetje besparing in electriciteit waar je nu naar kijkt.

Helaas, het milieu besparen is veel meer oude spullen volledig opmaken, ondanks dat ze er niet meer uitzien en nog maar gedeeltelijk werken, dan mooie nieuwe glimmende spullen kopen met een iets beter energielabel.

En het geld dat je nu niet uitgeeft kan misschien naar een organisatie die grond koopt en daar bossen plant.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:54

Dat is niet de vraag.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:59

Wij eten een paar dagen in de week geen vlees, ik doe (bijna) alles met het OV, scheiden afval, wonen helaas niet in een zuinig huis, maar proberen niet de verwarming veel en hoog aan te zetten.
En verder, geen idee eigenlijk. Maak me soms wel schuldig aan vliegen of een langere rit met de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:04

Rakkie123 schreef:
Dat is niet de vraag.

Jawel, want je zei " of andere keuze maken". Nou, het duurzaamst is dus om een andere keuze te maken.

Dat het niet het antwoord is dat je wilt is heel want anders.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:11

Rakkie123 schreef:
En wat kookt het fijnste, op mijn werk hebben we iets wat meteen uitgaat als er wat vocht op komt....vreselijk....

Inductie, absoluut :j Enorm hoog rendement, je verwarmt alleen de bodem van de pan en de inhoud, en niet de kookplaat zelf, dat verwarmen gaat enórm snel (het is binnen enkele seconden loeiheet) en het kookt echt heel fijn. Water is binnen no-time aan de kook. En de meeste hebben een timer, ook erg fijn. Die van mij gaat niet uit als er vocht op komt. Wel gaat hij uit als ie geen pan detecteert, dat is erg handig.
Als je de oude dan als tweedehandsje verkoopt of naar de kringloop brengt dan is dat nog eens extra duurzaam :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 09:14

enzino schreef:
Rakkie123 schreef:
Dat is niet de vraag.

Jawel, want je zei " of andere keuze maken". Nou, het duurzaamst is dus om een andere keuze te maken.

Dat het niet het antwoord is dat je wilt is heel want anders.

Klopt. Hoewel ik volledig voor EV’s ben is het ook hier niet verstandig om iedereen ala minute over te laten stappen (stel er was voor iedereen een goed EV alternatief). Je huidige producten eerst opmaken is in de meeste gevallen inderdaad duurzamer.

Over keramisch vs inductie: inductie is volgens mij inderdaad zuiniger. Veiliger ook volgens mij: ik dacht dat inductie vrijwel meteen afgekoeld (of opgewarmd) is, keramisch blijft vrij lang warm als je de pit uitzet en heeft ook even de tijd nodig om op te warmen (wij hebben thuis keramisch). De mijne gaat niet meteen uit als er water op komt (laat vaak genoeg iets overkomen :)) ) maar als ik het te lang over laat koken en er te veel water op komt dan wel. Maar dat is met gas niet anders: komt er te veel water op gaat de vlam uit.
Hoe dit met inductie zit weet ik niet, maar verwacht dat bij een goede plaat het bij een beetje water ook niet meteen uit gaat!