Wat heb jij nooit van je ouders geleerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:12

Schuur_ schreef:
Ik draag kleren ook vaker dan 1x hoor. Als ze niet vies zijn en ik heb niet gezweet. Who cares?

Ik ben wel blij dat ik die vieze vaatdoekjes niet heb overgenomen. Moeders laat ze gewoon vol kruimels in de bak liggen stinken.

Hier netjes uitspoelen als ik ze gebruik en over de kraan uithangen. Maar meestal gewoon keukenpapier

Oh, jakkes. Als ik al vaatdoekjes gebruik, dan gaan ze gelijk na gebruik de was in. Ik leg ze niet eens op het aanrecht of over de kraan. De grootste bacterie-bron die je je maar kunt voorstellen. Mijn moeder deed dat vroeger ook (en volgens mij nu nog wel). Normaal gebruik ik van die vochtige schoonmaakdoekjes die je weg kunt gooien. Niet helemaal 'milieu verantwoord', maar ik gebruik best veel van die dingen. Als ik het zo teruglees, dan denk ik dat ik een vorm van smetvrees heb. Alleen bij mensendingen, hoor, want ik eet rustig mijn broodje tussen de paardenmest. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:17

germie schreef:
Mes aflikken wil ik absoluut niet hebben, vind dat zo vies. Dat mes mag daarna echt niet meer in boter of andere smeersels. Ik kan dan het weggooien.

Dat heb ik met mensen die op bezoek komen en dan bijvoorbeeld een hap van hun stokbroodje nemen en vervolgens het aangegeten deel weer in iets dopen. Ik hoef gelijk niets meer. Mijn schoonzus had dat - toen ik net een relatie met mijn man had - met miniloempia's die ze in zo'n sausje doopte, een hap nam en vervolgens het overgebleven deel weer in de saus doopte. Ik heb die hele avond geen hap meer door mijn keel gekregen. Dat vind ik echt zó ranzig! :r

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:22

Genieten en in mezelf geloven.

Ouders potten maar geld op, geven het nooit uit en enkel als het echt niet anders kan. Gevolg is dat ik me iedere keer schuldig voel als ik eens iets voor mezelf uitgeef of aan dingen die ik leuk vind maar eigenlijk niet nodig heb.Warm water enkel op zaterdag, want anders stond de boiler voor niks te draaien, enz
doordat alles 'geld' kost, nooit voor een hogere masterstudie gegaan (want o wee als je niet door bent, dat kost veel geld) en de bachelorstudie die ik koos, kreeg ik toch wel de waarschuwing of ik het wel aan kon.

Verder moest ik mijn plan trekken qua hobbys (atletiekwedstrijden kon ik toch wel met anderen mee rijden, was niet nodig dat zij reden of kwamen kijken, want was niet dat ik voor een podium kon gaan)

och, ze zullen wel hun best gedaan hebben in hun ogen. Ik probeer het bij mijn kinderen toch anders aan te pakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:22

Beleefdheid. Mijn ouders vonden het prima dat ik als kind tegen elke volwassene liep te jij-en en jou-en. En dingen als netjes een hand geven, dankuwel zeggen etc. Ik wist als kind in het algemeen niet goed hoe je je in sociale situaties behoort te gedragen. Dat stuk 'heropvoeding' heeft het bejaarde echtpaar waar ik een paard voor bijreed uiteindelijk voor hun rekening genomen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:23

Shenavallie schreef:
Schuur_ schreef:
Ik draag kleren ook vaker dan 1x hoor. Als ze niet vies zijn en ik heb niet gezweet. Who cares?

Ik ben wel blij dat ik die vieze vaatdoekjes niet heb overgenomen. Moeders laat ze gewoon vol kruimels in de bak liggen stinken.

Hier netjes uitspoelen als ik ze gebruik en over de kraan uithangen. Maar meestal gewoon keukenpapier

Oh, jakkes. Als ik al vaatdoekjes gebruik, dan gaan ze gelijk na gebruik de was in. Ik leg ze niet eens op het aanrecht of over de kraan. De grootste bacterie-bron die je je maar kunt voorstellen. Mijn moeder deed dat vroeger ook (en volgens mij nu nog wel). Normaal gebruik ik van die vochtige schoonmaakdoekjes die je weg kunt gooien. Niet helemaal 'milieu verantwoord', maar ik gebruik best veel van die dingen. Als ik het zo teruglees, dan denk ik dat ik een vorm van smetvrees heb. Alleen bij mensendingen, hoor, want ik eet rustig mijn broodje tussen de paardenmest. :D

Mijn collega kwam met een briljante oplossing daarvoor: elke avond doekje mee de vaatwasser in en hij is weer hygiënisch schoon. Moet je alleen wel een vaatwasser hebben :+

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:26

germie schreef:
ondergoed en sokken elke dag nieuw, maar broeken kunnen wel 5 dagen aan en een trui of shirt vaak 2 dagen. Ligt wel wat aan het weer. Ik vind elke dag alles schoon aantrekken echt overdreven.

ik doe echt mn best maar met jonge kinderen een serieuse uitdaging (en mijn eigen onhandigheid draagt vast ook wel bij). er zal vast een periode in mn leven komen wanneer ik wel weer langer met mn schone kloffie kan doen :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:29

Mo_86 schreef:
Wat ik ook heb moeten leren: dat het oke is thuis in een joggingbroek te lopen af en toe. Hoor het m’n moeder meteen weer zeggen: “wat als er onverwacht iemand langskomt!” Nu denk ik: prima, het is soms gewoon lekker er als een slons bij te lopen. Doe ik ook weer niet te vaak, das zielig voor m’n vriend :D

Eh wat? Eenmaal thuis gaan de nette kleren uit en is het shortje met top, of onesie, of training, of wat dan ook. Geen idee waarom het zielig zou zijn voor elkaar?

Shenavillie: ah double dippers :D Grote bron van frustratie voor veel mensen. Ik kan het meestal verdragen maar niet van iedereen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:43

safina schreef:
Beleefdheid. Mijn ouders vonden het prima dat ik als kind tegen elke volwassene liep te jij-en en jou-en. En dingen als netjes een hand geven, dankuwel zeggen etc. Ik wist als kind in het algemeen niet goed hoe je je in sociale situaties behoort te gedragen. Dat stuk 'heropvoeding' heeft het bejaarde echtpaar waar ik een paard voor bijreed uiteindelijk voor hun rekening genomen.

Mijn ouders vonden dat ik continu u moest gebruiken. Vond dat maar stom en sinds iemand tegen mij als kind zei zeg maar jij heb ik u dus nooit meer gebruikt tegen meesters en juffen, leraren, dominees en dokters. Heel soms lees ik ergernis, dan leg ik er nog even de nadruk op, maar 99 van de 100 keer maakt het ze echt niet uit. Ik hoef ook niet met u aangesproken te worden.

Belgen gebruiken u als jij hier. Dat is wel raar soms, maar ok, dan accepteer ik het als ik met u aangesproken word. Ik zeg ook altijd dat wij gewoon je gebruiken, maar dat gij ook kan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:51

Ik vind u wel iets wat aangeleerd mag worden, maar tegen mijn opa en oma zeg ik geen u hoor. Dat is gewoon familie, ik vind het echt een soort afstand creëren om ze dan met u aan te spreken. Ik zeg alleen u tegen mijn leraren.

poes

Re: Wat heb jij nooit van je ouders geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:52

Ik spreek op mijn werk klanten wel standaard met 'u' aan. En altijd met twee woorden spreken :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:54

poes schreef:
Ik spreek op mijn werk klanten wel standaard met 'u' aan. En altijd met twee woorden spreken :D

Ja klanten vind ik ook heel belangrijk om met u aan te spreken. Tenzij ze me erop wijzen dat ze liever als jij wordt aangesproken. Heb ik ook regelmatig gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 15:57

Klanten ja u, maar zoals ik zei de dominee en dokter standaard nuet. Leraren ook nooit gedaan. Was ook niet nodig.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:00

Vriend en ik zijn onder elkaar double dippers :D. In ander gezelschap niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:01

Ik ben overal double dipper, meer kans op meer eten voor poes.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:22

Tink89 schreef:
tita schreef:
Aan de mensen die nooit geleerd hebben met geld om te gaan —-> hoe hadden jullie dat willen leren dan?
Hier een ouderwets kasboek mijn man lacht me uit maar ik zit 2-3x pw aan en is echt Up to date weet waar alles blijf....

Wijze les van oma
Wel denken niet zeggen —-> ga nu pas leren 40 jaar later.

Auto schoon maken
Ramen zemen
3-4x pw groenten eten deze dingen gelijk laten vallen toen ik op mezelf ging

Met uitleg, samen een keer gaan zitten om te kijken waar het blijft, hulp bij je eerste 'kasboekje', zakgeld, sparen voor een groot cadeau....dat is echt wel aan te leren.

Vooral het sparen. Ik gaf altijd alles meteen uit en mn ouders vonden het allemaal prima. Ik kreeg €5 per week zakgeld. En geen bijbaantje wegens omstandigheden/prive redenen. Dus met €5 in de week gaat dat er snel aan... Mn ouderd hebben geen een keer omgekeken. Tot ik anderhalve maand geleden 18 werd. Heb een klein bedrag op mijn rekening waar ik alles qua kleding en verzorgingsproducten van kan kopen, maar voor leuke dingen heb ik niks. Ben nog steeds werkloos (wordt hard aan gewerkt) en kan ook geen opleiding volgen. Uitkering worst geregeld alleen is degene van de gemeente die dit regelt op vakantie tot half september. Mijn ouders betalen nu wel mijn zorgverzekering maar die verwachten het geld op een ggeven moment wel weer terug..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:39

Pepperrr schreef:
Vooral het sparen. Ik gaf altijd alles meteen uit en mn ouders vonden het allemaal prima. Ik kreeg €5 per week zakgeld. En geen bijbaantje wegens omstandigheden/prive redenen. Dus met €5 in de week gaat dat er snel aan... Mn ouderd hebben geen een keer omgekeken. Tot ik anderhalve maand geleden 18 werd. Heb een klein bedrag op mijn rekening waar ik alles qua kleding en verzorgingsproducten van kan kopen, maar voor leuke dingen heb ik niks. Ben nog steeds werkloos (wordt hard aan gewerkt) en kan ook geen opleiding volgen. Uitkering worst geregeld alleen is degene van de gemeente die dit regelt op vakantie tot half september. Mijn ouders betalen nu wel mijn zorgverzekering maar die verwachten het geld op een ggeven moment wel weer terug..

Waarom kan je geen opleiding volgen en heb je geen werk? Er zijn op dit moment zoveel banen, wanneer je nu naar een uitzendbureau stapt, kun je morgen beginnen.
Je krijgt toch ook zorgtoeslag waar je grotendeels je zorgverzekering van kan betalen? Dit kun je gewoon zelf aanvragen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:41

Kaitlyn schreef:
Pepperrr schreef:

Waarom kan je geen opleiding volgen en heb je geen werk? Er zijn op dit moment zoveel banen, wanneer je nu naar een uitzendbureau stapt, kun je morgen beginnen.
Je krijgt toch ook zorgtoeslag waar je grotendeels je zorgverzekering van kan betalen? Dit kun je gewoon zelf aanvragen.

Ze zegt toch dat ze op zoek is naar werk :)? Een opleiding volgen gaat waarschijnlijk niet omdat ze geen werk heeft en niet wil lenen.

Ziekte kan ook meespelen.