Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:26

Ja nee stofzuiger vlak voordat hij komt werkt heel hard tegen. Je kunt beter de dag tevoren stofzuigen en de katten alvast een uurtje of wat naar boven of buiten doen voordat hij komt..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 00:15

Hoe is het met jullie huizen?

Ik zit nog niet helemaal in een schoonmaakritme merk ik, maar ik vind toch dat ik al best goed bezig ben :) Ik laat de (af)was niet opstapelen, probeer na het koken direct op te ruimen en heb sinds kort een stofzuiger die ik eens per week door het huis haal (al valt het nu nog heel erg mee met de hoeveelheid stof enzo, de katten zijn er nog niet). Het is overigens wel zo'n draadloze geworden! Tweedehands via Marktplaats, een ouder model en de accu gaat niet zo lang mee maar ik ben in amper 10 minuutjes het huis door (5 als ik niet zo grondig doe) dus het voldoet prima.
Momenteel moet ik wat meer focussen op het afmaken van klusjes en verhuisrommel opruimen dan echt schoonmaken... Maar het gaat al best goed al zeg ik het zelf :)
Oja en ik gooi nu GFT-afval in de vriezer zodat ik geen fruitvliegjes krijg en dat werkt ook erg goed. (Je mag hier maar 1x per week je restafval aanbieden, dus als ik op woensdagmiddag fruitschillen weggooi ligt dat lekker te schimmelen tot de week erop :r )

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:11

Hier gaat het best goed. Ik doe elke dag iets en dat helpt wel! Werkt nog niet zo aanstekelijk dat vriendlief mee doet helaas. Als ik dit volhoud kom ik er wel :)
Ik heb een mooi overzicht gemaakt in mijn bujo om het wat in bij te houden.

Jij bent ook al lekker bezig hoor!! Gewoon doorgaan.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:25

Hier gaat het ook nog steeds goed, afgelopen dagen wel iets minder gedaan maar doordat ik het verder nu beter bijhoud is het nu nog steeds best netjes... Ga zo ook even aan de gang om alles weer schoon te maken...
ga wel even een schema maken voor in m’n bullet journal want er zijn nog steeds wel dingetjes die blijven liggen, gewoon als reminder...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:45

Wat ik beter doe als voorheen is het bed verschonen en keukendoekjes elke dag wisselen. Nu was ik tot juli wel doordeweeks alleen in huis en nu is mijn partner full time thuis. Verder door bijhouden ben ik elke dag even bezig en niet meer 1 keer per week een halve dag. Ik heb een draadloze steelstofzuiger die ik dagelijks even pak en de gewone stofzuiger wekelijk voor boven het tapijt en de spinnenwebben uit de hoeken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:28

Ik ben op het moment niet zo geweldig bezig. Gedoe met verhuizen, m'n voet en m'n verzorgpaard trainen.. Tijdens m'n dag voel ik me wel goed maar eenmaal thuis plof ik in. Ik heb ook de fout gemaakt om van de week met paarden kleren door het hele huis te lopen, niet goed door gehad en nu lijkt het wel een stal verdorie. En dan wil je braaf gaan stofzuigen, moet je eerst de zak van de stofzuiger vervangen.. En na afloop kan het zo ongeveer wéér. Zucht

Nog even volhouden denk ik maar!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 10:58

Ja hier zijn de katten inmiddels gearriveerd en ik ben een beetje bang om te gaan stofzuigen om ze niet weer bang te maken := Dus misschien dat het dan maar vegen wordt. Het ding is nu ook dat ik het eigenlijk veel te druk heb om mijn huis aan kant te houden :o wel heb ik gisteren nog tussendoor even de afwas kunnen doen dus daar ben ik wel blij mee

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:09

Swiffer kopen als je niet elke dag kan stofzuigen, dan haal je elke dag die over de vloer en verder stofzuigen 2x per week.

Robotzuiger hoeft trouwens niet veel te kosten hoor, die van ons was onder de 100 euro en doet het al jaren.

Wij doen elke dag: aanrecht/tafels/vaat/opruimen

1x per week alles aflappen (meubels/vensterbanken enz)
1x per week de badkamer en toilet
1x per week alles stofzuigen en dan tussendoor of even met de draadloze de keuken en eethoek of de robot aan.
1x per week bed verschonen

Wassen doen we als het nodig is (wasmand vol), zo'n 3 wassen per week gemiddeld.
Ik haal af wat er dan hangt, dat strijk ik en pak ik in de kast en hang het nieuwe dan weer op.
Alleen op zaterdag als ik die kamer schoonmaak, wil ik ook wel opruimen en strijken zonder dat er een nieuwe was opgehangen moet worden.

1x per maand ongeveer buiten alles lappen qua ramen, boven en beneden
2x per jaar binnen de ramen en gordijnen boven en beneden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 12:05

Ja ik heb een soort swiffer maar dan met een dweil, snap je? Dus ipv die wegwerpdoekjes is het een soort herbruikbare mophoes die je in de wasmachine doet. Die werkt ook wel goed maar de vloer blijft er altijd nogal nat van (ook al knijp ik hem goed uit). Maar da's voor nu wel een goed alternatief, de katten verstoppen zich nu nog in de slaapkamer, dan ga ik de rest van het huis straks wel even stofzuigen en de slaapkamer even met de dweil.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:09

Magrathea schreef:
Ja ik heb een soort swiffer maar dan met een dweil, snap je? Dus ipv die wegwerpdoekjes is het een soort herbruikbare mophoes die je in de wasmachine doet. Die werkt ook wel goed maar de vloer blijft er altijd nogal nat van (ook al knijp ik hem goed uit). Maar da's voor nu wel een goed alternatief, de katten verstoppen zich nu nog in de slaapkamer, dan ga ik de rest van het huis straks wel even stofzuigen en de slaapkamer even met de dweil.

Bij dweilen gebruik ik zo'n microvezel doek en spray de vloer met schoonmaakmiddel ipv dweil nat te maken. Veel makkelijker, omdat alles meteen droog is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:26

Snap precies wat je bedoelt, ik heb ook zoiets maar met 2 hoezen, 1 voor droog/stof en 1 voor nat dweilen.

Jezelf een vast schema aanleren is wel nuttig trouwens, als je het niet ziet liggen of jezelf er niet toe kan zetten anders.
Je kan altijd als je eenmaal het ritme hebt, dat schema wat meer los laten en het op ' lossere' momenten doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:33

Ik doe nu elke dag 1 ding in mijn huis. Gister de planten water gegeven en de was opgeruimd. Vandaag de was gedaan en morgen de afwas. :)

En zondag is mijn enige vrije dag en dan de badkamer, stofzuigen etc. Keuken heb ik eigenlijk altijd schoon. :P

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:17

Wij hebben 1x per week een schoonmaakster. Fan-tas-tisch.
Ze doet de grote klussen zodat wij alleen nog bij hoeven te houden.
Vind ik al een drama op zich :')
Elke dag de keuken netjes houden, zooi vd kinderen in bedwang houden en een doekje over de wc.
De schoonmaakster dweilt het hele huis, dat doen wij dan niet meer. Nog zo'n 2x stofzuigen en dan klaar.
Voor in de keuken wil ik ook nog zo'n steelstofzuiger, lijkt me ideaal.
Nu heb ik er zo'n soort motblik en veger staan maar dan met lange steel. Ook best handig trouwens.

Maar elke dag hetzelfde terugkerende gezeur..
Bedden netjes, vaatwasser, keuken, wc, tassen vd kinderen etc. Buhh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:57

Leuk om andere schema's te lezen :)

Hoe ik het probeer te doen:

WAS
vrijdag bedden verschonen + alle beddengoed meteen wassen
Vrijdag ook alle was verzamelen + sorteren + klaarzetten bij de wasmachine

Zaterdag begint het wassen en drogen. Maar met paarden ben je vaak weg in het weekend dus dat wil nog weleens vertraging oplopen :)

Maandagochtend voor het werk het laatste opvouwen en strijken. Ik probeer zo weinig mogelijk kleren in de strijkmand terecht te laten komen, ik vouw alles op of hang het meteen weg.

KEUKEN
Elke avond volledig schoonmaken: aanrecht en kookvuur schoon, afwasmachine, kookpotten met de hand afwassen, vuilbakken leegmaken, vloer dweilen,...

Na elke maaltijd tafel afruimen en alles in elk geval in de kast/vuilbak/bij de afwas + tafel schoonmaken.

PLANTEN & DIEREN
In de zomer elke avond alle planten water geven, in de winter om de 3 dagen ongeveer.

Hamster elke ochtend even voer + water checken, alles netjes leggen.

Vanwege de honden proberen we elke dag te stofzuigen :+ dit doet mijn vriend meestal. Honden probeer ik 1x per week te borstelen maar eerlijk toegegeven komt dit er vaak gewoon niet van.

SCHOONMAAK
1x per week, meestal zaterdag, probeer ik te poetsen. Heb ik veel tijd doe ik veel grondig, heb ik weinig tijd beperkt het zich tot stof afnemen en dweilen.

Zowel in de badkamer als de wc beneden liggen van die vochtige schoonmaakdoekjes waarmee de wc eigenlijk wel meerdere keren per dag wordt schoongemaakt (ivm jong kind).
1x per week probeer ik wc's grondig te poetsen.
Ook in de badkamer gebruik ik deze doekjes vaak om het zicht te redden.

OPRUIMEN
Proberen toch 1x per dag alles op ge ruimen, vooral het speelgoed. Tips over hoe om te gaan met speelgoed zijn altijd welkom :)

OVERIGE KLUSSEN
* Trappen stofzuigen 1x per week.
* Ramen wassen doe ik echt veel te weinig :o om de zoveel maanden. Sommige zelfs maar 1 of 2x per jaar :o
* Auto's minstens 1x per maand
* Hondenpoep buiten opruimen elke dag
* Onkruid en erfonderhoud ook veel te weinig, in de herfst paar x bladeren vegen, winter niets, lente en zomer af en toe wat onkruid. Daar wil ik nog meer tijd aan gaan besteden.

BOODSCHAPPEN
Momenteel doen we dat nog bijna dagelijks, voor of na het werk. Wat idioot is vind ik zelf... wat een tijdverlies. Maar ik koop graag de dag zelf afhankelijk van waar we zin in hebben etc.. wil er naartoe dat we maar 2x per week naar de winkel moeten.

Er is nog veel ruimte voor verbetering maar het gaat de goede kant op :)
Toen ik op mezelf woonde met enkel mijn honden had ik alles netjes onder controle ... met een gezin is het echt zoeken geweest geef ik eerlijk toe. Ik vind het pittig maar een schema helpt zeker wel :)

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:28

De afgelopen weken zijn hier wat hectisch geweest en dat zie je bij mij gelijk terug. Alles is redelijk bij maar de structuur is even weg. Ik ga de 1ding per dag politiek weer invoeren en op de zaterdagochtend heb ik altijd tijd om extra dingen te doen als het nodig is. Probeer wel zo veel mogelijk ook doordeweeks te doen dan is het weekend ook echt weekend.

Het gaat nog niet helemaal vanzelf helaas. Als we alle grote uitgaves gehad hebben (tuin, rijbak etc) dan komt er een schoonmaakster dat lijkt me heerlijk! Nu wil ik gewoon nog even extra sparen.

Hoe gaat het daar?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:42

Hier gaat het nog steeds wel aardig al schiet het er soms wel bij in bij erge drukte... En waar me dat eerst niet veel uitmaakte (want komt wel weer) irriteert me dat nu mateloos (want baby in huis dus wil het gewoon netjes en schoon hebben)

Ik kan dus goed nog om 10 uur savonds gaan staan stofzuigen terwijl mn vriend me voor gek verklaart en vraagt of ik aub gewoon even op de bank wil komen zitten... afgelopen dinsdag had ik smorgens om 5 uur de was al opgevouwen...

Denk dat er toch een poets gaat komen wanneer ik weer 4 dagen ga werken....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:09

Bij mij ook hoor, er gebeurt hier nogal veel waardoor ik ook loop te verslonzen :o
Als ik alleen al de afwas een beetje bij kan houden ben ik nu al blij := En als ik dan ook nog eens 2x per week stofzuig vind ik mezelf helemaal een winnaar haha

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:36

Ik doe het huishouden zelf het valt best mee. Ik heb dan geen kinderen maar vind het zonde van het geld. Zoveel werk is het niet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:44

Stofzuigen om 10 uur 's avonds vind ik asociaal naar de buren, dus dat doe ik absoluut niet. Zo veel werk vind ik het huishouden ook niet, kwestie van bijhouden

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:05

Ligt er ook maar aan waar je woont.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 20:25

Oke maar het gaat hier dus om mensen voor wie het wél net veel werk is en/of voor wie het allemaal niet zo makkelijk gaat :j

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:36

Melia schreef:
Ligt er ook maar aan waar je woont.

Wij wonen buiteruit maar hebben schoenen niet aan in huis scheelt een eind heb wel een papegaai die van rommel maken houd

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:54

Ik stofzuig gerust in de avond haha. Ik woon in een studentencomplex dus hoor regelmatig nog geluiden tot diep middernacht. Ook doordeweeks haha. Ga vanavond ook nog even stofzuigen want ik ga morgen op vakantie. Wil dan de boel opgeruimd hebben.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:17

Fijn dat ik meteen als asociaal gezien word... onze buren wonen inderdaad 1,5km verderop dus die hebben weinig last van mijn stofzuigen }:0

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 22:07

Ik woon zelf op de begane grond, links een kantoor en rechts een gang dus ook geen overlast hier :j wel bovenburen maar kan me echt niet indenken dat dat echt een probleem is.