Hoe vader vertellen dat ik uit huis ga

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:36

Ik zou ook niet afwachten. Als ik het zo lees denk ik dat het je (op termijn) heel veel rust gaat geven dat je uit deze situatie bent en dan zal je het werken ook beter volhouden. Dit zal niet meteen zijn want je vader zal vast nog wel wat dingen proberen maar als jij rustig adem kan halen in je eigen huisje denk ik dat dat al heel veel verschil zal maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:37

De (slechte) situatie waar je nu inzit duurt al 10 jaar.Volgens je profiel heb je ook een paard.Dat is toch iets fijns wat niet iedereen heeft.En wat ook moeilijk te bekostigen is vaak. Dat gaat nu allemaal wel,nu je bij je vader woont.Het loopt dus al een hele tijd. Nu heb je sinds kort een vriendje,en nu wil je de situatie laten exploderen om bij hem te gaan wonen.Gaat die dan alles (o.a. je paard) voor je betalen? Ik zou echt geen overhaaste beslissingen gaan nemen.Als die vriend de ware voor je is dan heeft hij begrip voor deze toestand en geeft jullie tijd.Anders loop je nu thuis weg,trekt bij een vriend in die je nog maar kort kent,en dan kan het helemaal een drama worden.Zoals ik eerder al zei,ga even lekker op vakantie met die vriend.En kijk dan of je met hem niet van de regen in de drup zou komen.Overhaaste beslissingen zijn nooit goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:41

Diddykong schreef:
Heb je de werksituatie al met je vriend besproken? Ik kan natuurlijk jullie financiele situatie niet inschatten. Maar mijn advies zou zijn om samen te kijken wat haalbaar is. Kan je vriend jullie een poosje samen onderhouden als de baan niets zou worden? En wil hij dat ook? Heb je recht op uitkering en valt de schade daardoor mee als de baan niks wordt? (Hoef je hier niet te beantwoorden hoor, dit zijn meer vragen voor jezelf/jullie 2, gaat ons geen fluit aan :+ ). Samenwonen en een nieuwe baan kan natuurlijk prima samen gaan.
Of gebruik je de nieuwe baam stiekem als excuus om de confrontatie (nog) niet aan te gaan :D. Het mag allemaal he, tis allemaal heftig genoeg geweest ook. Maar puur wat ik van jouw posts gelezen heb, zou die baan voor mij van ondergeschikt belang zijn op dit moment in je leven. Tis een manier om de huur te betalen en boodschappen te kunnen doen. Dus ik zou proberen dat niet groter te maken dan het is. Maar dat is mijn gevoel, ik kan dat niet voor jou invullen. Kies waar jij je goed bij voelt. En dan echt vanuit je hart, niet vanuit angst.

Ik zou dus niet vanuit de ene afhankelijke positie in de andere afhankelijke positie duiken.
Ik zou idd ook adviseren eerst alleen te gaan wonen. TS zal niet de eerste zijn die zo’n situatie ontvlucht recht in de armen van de volgende.

Anoniem

Re: Hoe vader vertellen dat ik uit huis ga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:45

Ik ken iemand die van situatie 1, redelijk vlot in situatie twee is gegaan. Zou ik niemand aanraden. Eerst op eigen benen staan en eventueel wonen bij vrienden. Daarna bij je vriend in gaan wonen als het nog steeds klikt.

Bah, wat zit jij al 10 jaar in een rotsituatie. Knuffel van mij!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:47

Probeer te voorkomen dat er elke keer een reden is waarom je nog niet het huis uit kan gaan. Nu is dat nieuwe baan, straks wennen aan routine, daarna het volgende etc. Er is elke keer wel wat wat als reden kan dienen om het nog een maandje uit te stellen.

Mijn advies om alles goed voor te bereiden, dus belangrijke spullen bij vriend en gaan! Dan heb je het moeilijkste gehad, kan je even tot rust komen bij je vriend en uitgerust beginnen aan je nieuwe baan.

Het juiste moment om weg te gaan bestaat namelijk niet. Je moet het gewoon doen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:13

Overigens, ook al zijn er mensen die twijfelen over het samenwonen en dergelijk (wat ik ook snap :) )
Wat heb jij een topvriend dat hij je wil helpen uit de situatie te komen <3
Het is geen makkelijke situatie om een relatie in op te bouwen natuurlijk

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:29

Gillbo schreef:
Ik denk dat je nieuwe baan het perfecte moment is om uit huis te gaan.
Bespreek met je vader dat nu je een nieuwe baan hebt ook toe bent aan een volgende stap en dat is op jezelf gaan wonen.
Je vader zal het moeilijk vinden want ook deze stap had hij samen met je moeder willen beleven. Dit soort mijlpalen zijn super pijnlijk voor hem maar dat kan jij niet voor hem oplossen.
Je kan dit ook met je huisarts bespreken dat die een oogje in het zeil kan houden wanneer jij het huis uit gaat.

Misschien helpt het je vader door af te spreken dat wanneer je op jezelf woont ....

....hij een vaste dag bij jou en je vriend kan komen eten. En dat je hem uiteraard regelmatig zult bellen etc.

Ga je voor hem of bij hem koken dan kun je erop wachten een wagonlading aan klachten over je heen te krijgen.

Regel evt. iemand die voor hem komt schoonmaken, en als hem dat niet bevalt dan mag hij het verder zelf verder oplossen. Het is een situatie die niemand gewenst heeft, maar het is geen reden om jouw leven op te offeren. Dat mag geen ouder wensen of willen voor en van zijn kind.
Hup, doorpakken en weg. En geen schuldgevoel houden, je vader moet zijn leven eindelijk eens oppakken zonder jou. Hoe moeilijk loslaten ook is.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:42

Ik zou ook uit huis gaan als ik jou was.

Ik vraag me wel af wat vader gaat doen als je uit huis wil gaan?
Denk je dat hij agressief wordt?
Misschien iemand mee nemen met je spullen verhuizen om de rust te bewaren?

Hoe denk je dat je vader gaat reageren TS?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:45

Poeh TS :oo
Wat een nare 10 jaar heb jij achter de rug! Misschien stomme vraag, maar ik snap dat je vaders familie misschien je vader boven alles zet, maar de familie van je moeder haar kant dan? Of heb ik daar overheen gelezen?
Hoe durft een familie te zeggen dat een dochter nu voor haar vader moet gaan zorgen?? Bizar.

Ik zou inderdaad zo kort mogelijk van te voren aankondigen dat je weggaat.
Het feit dat hij met zelfmoord dreigt als jij hem alleen laat is echt TE triest voor worden en emotionele mishandeling. Bah bah.

Eigenlijk moet je zsm weg uit deze ongezonde situatie. Maar ik vraag me dus af of je niet met behulp van familie van je moeder haar kant iets kunt regelen? Nu al samenwonen met je nieuwe vriend is misschien wat te snel..

Sterkte meis!
Laatst bijgewerkt door Djilna op 30-07-19 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:46

Gillbo schreef:
Misschien helpt het je vader door af te spreken dat wanneer je op jezelf woont je bijvoorbeeld, elke dinsdagavond voor hem kookt en samen eet.
Zo hoeft hij niet bang te zijn, en vanuitdie gedachten boos te worden, dat hij je niet meer ziet

Lindsey_99 schreef:
...hij een vaste dag bij jou en je vriend kan komen eten. En dat je hem uiteraard regelmatig zult bellen etc.

Nee, nee, nee niet doen!!!!

Het patroon wat TS heeft beschreven is dat vader die grenzen meer en meer oprekt, en ze uiteindelijk niet meer bestaan. Dat zal hiermee ook gebeuren!!! Niet doen! Je riskeert dat hij alle dagen voor de deur staat, altijd mee wil eten, altijd aan de telefoon hangt...... en dan heb je nog je eigen leven niet......

Het advies van Cowboy55 is veel beter: don't call us, we'll call you. Is veel duidelijker, ook naar je vader toe.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:47

Nou, wat Avelanche zegt. Die man gaat zichzelf gewoon meeverhuizen anders!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:16

LukieBradley schreef:
Overigens, ook al zijn er mensen die twijfelen over het samenwonen en dergelijk (wat ik ook snap :) )

Ik ken die mensen niet dus misschien vergis ik me. Maar wat jij hier zegt ben ik het niet mee eens. Ts heeft waarschijnlijk wel iemand nodig die haar helpt uit de slechte situatie te komen. Maar dat moet dan een professioneel hulpverlener zijn,maatschappelijk werker of zo. En niet een vriendje, daar moet je een liefdesrelatie mee hebben en geen hulpverlener\hulpbehoevende relatie.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:17

Avalanche81 schreef:
Gillbo schreef:
Misschien helpt het je vader door af te spreken dat wanneer je op jezelf woont je bijvoorbeeld, elke dinsdagavond voor hem kookt en samen eet.
Zo hoeft hij niet bang te zijn, en vanuitdie gedachten boos te worden, dat hij je niet meer ziet

Lindsey_99 schreef:
...hij een vaste dag bij jou en je vriend kan komen eten. En dat je hem uiteraard regelmatig zult bellen etc.

Het patroon wat TS heeft beschreven is dat vader die grenzen meer en meer oprekt, en ze uiteindelijk niet meer bestaan. Dat zal hiermee ook gebeuren!!! Niet doen! Je riskeert dat hij alle dagen voor de deur staat, altijd mee wil eten, altijd aan de telefoon hangt...... en dan heb je nog je eigen leven niet......

Het advies van Cowboy55 is veel beter: don't call us, we'll call you. Is veel duidelijker, ook naar je vader toe.

waarom niet? Deze man zit diep in zijn verdriet en dan is het toch niet gek dat hij steun zoekt van zijn dochter?
Waarom alle banden verbreken?
Ik vind het nogal wat om hem te omschrijven als "die man" het is wel haar vader. Die zijn verdriet en rouw misschien op een vreemde manier verwerkt maar wie weet wel hoe hij of zijn zal reageren als dat je overkomt.

Juist door afspraken te maken stel je grenzen maar kom je hem ook te gemoed. Wanneer je geen structurele afspraak heb bestaat juist te de kans dat hij dagelijks op de stoep staat want hij weet niet waar hij aan toen is.
Dan is het voor ts ook prettiger want je weet dat je hem 1x per week ziet en dan is het ook goed.
Maar zoals ik al eerder zei; bespreek dit ook eens met je huisarts, ook hij kan je helpen want een rouwproces is niet iets wat zomaar is opgelost

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:21

anjali schreef:
LukieBradley schreef:

Ik ken die mensen niet dus misschien vergis ik me. Maar wat jij hier zegt ben ik het niet mee eens. Ts heeft waarschijnlijk wel iemand nodig die haar helpt uit de slechte situatie te komen. Maar dat moet dan een professioneel hulpverlener zijn,maatschappelijk werker of zo. En niet een vriendje, daar moet je een liefdesrelatie mee hebben en geen hulpverlener\hulpbehoevende relatie.

Ik denk dat je die opmerking helemaal verkeerd oppakt ;)
Ja ik vind het lief dat hij wil helpen en daarom vind ik het een topper.
Dat wil niet zeggen dat ze geen professionele hulp nodig heeft.
Staat er totaal los van

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:23

Waarom begin je niet wat kleiner? Dat je 2 weken bij je vriend vakantie gaat vieren.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:26

Gillbo schreef:
waarom niet? Deze man zit diep in zijn verdriet en dan is het toch niet gek dat hij steun zoekt van zijn dochter? Waarom alle banden verbreken?

Je hebt gelijk alleen zijn vrouw is al 11 jaar geleden overleden en sindsdien leeft TS zijn leven en hij doet letterlijk niets meer. Hij verzaakt zelfs om voor zijn eigen dochter te zorgen, de rollen zijn al 11 jaar omgedraaid.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:30

Citaat:
Die zijn verdriet en rouw misschien op een vreemde manier verwerkt maar wie weet wel hoe hij of zijn zal reageren als dat je overkomt.
De verwerking van verdriet en het rouwen staan echt los van de manier waarom de vader met zijn dochter omgaat. Als het klopt hoe zij het omschrijft is er sprake van uitbuiting en emotionele verwaarlozing of zelfs psychische mishandeling. Ik lees er geen greintje liefde of medeleven voor zijn dochter in terug. Dat vind ik wel iets heftiger dan alleen een 'vreemde manier' van rouwverwerking.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:30

@ Gillbo. Heb je wel goed de openings post gelezen?
Na 10 jaar nog zo in je verdriet? Dat hoor je niet te botvieren op notabene je bloedeigen dochter.
Die man gaat echt niet veranderen en de familie deugt ook al niet dus daar heeft ts ook geen steun aan.

Wat ik mij wel afvraag waar woont de vriend? Is dat vlakbij de nieuwe baan of juist veel verder.
En ik denk als TS bij haar vader blijft wonen in combi met de nieuwe baan dat ze binnen no-time weer met een burn-out zit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:32

FennaK schreef:
Waarom begin je niet wat kleiner? Dat je 2 weken bij je vriend vakantie gaat vieren.

Vakantie heb ik ook al een paar maal geopperd.Maar ik heb nog geen feedback van ts gezien,dat maakt het moeilijk om een raad te geven die bij haar past.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:36

antje_vip schreef:
Gillbo schreef:
waarom niet? Deze man zit diep in zijn verdriet en dan is het toch niet gek dat hij steun zoekt van zijn dochter? Waarom alle banden verbreken?

Je hebt gelijk alleen zijn vrouw is al 11 jaar geleden overleden en sindsdien leeft TS zijn leven en hij doet letterlijk niets meer. Hij verzaakt zelfs om voor zijn eigen dochter te zorgen, de rollen zijn al 11 jaar omgedraaid.

Zo zie je wat verdriet met iemand kan doen. De situatie is zo gegroeid. Is nu ook geen meisje van 15 meer maar een vrouw van 27. De situatie is niet ideaal en niet zoals het misschien had moeten gaan maar afgelopen 10 jaar wel zo gegroeid.
Super goed van je TS dat je nu er aan toe bent om de stap te gaan maken. Is niet niks om je vader dan zo achter te laten ook al is hij heel naar tegen je maar als jij op eigen benen gaat staan zal je je vader ook helpen. Hij zal het zelf moeten gaan doen. Vraag de huisarts om je te ondersteunen want het is best een zware stap maar het gaat je zoveel opleveren.
Ik zou het overigens wel eerst opzoek gaan naar een huis en pas als je weet wanneer je erin kan het tegen je vader vertellen. Misschien als back-up de mogelijkheid houden dat je direct bij je vriend in kan trekken maar daarna wel in je eigen huisje, Je vader zal nl goed boos kunnen worden en je alles verwijten maar laat dat van je afglijden, dat is zijn angst om je kwijt te raken die dan spreekt

En Cowgirl; aan verdriet hangt geen tijd, zelfs niet na 10 jaar
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 30-07-19 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:38

Avalanche81 schreef:
----------------

Dat is toch simpel op te lossen. In het begin zal hij vast wel wat proberen, maar zelf strak zijn, helder en je niet schuldig voelen is beter.
Telefoon niet opnemen, zeggen dat je op het punt staat weg te gaan als hij te vaak komt naar de zin, of niet thuis zijn. Daar ben je zelf bij. Je kunt hem toch niet de toegang ontzeggen of een contactverbod geven. Voor hem is het ook wennen en aanpassen aan de nieuwe situatie. Hij zal een eigen leven weer moeten oppakken, maar dan los van die van zijn (te) zorgzame dochter.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:40

Sorry Gillbo, ik ga nu even heel bot zijn maar wat deze "vader" zijn dochter heeft aangedaan is simpelweg inexcusabel. Hij heeft haar 10 jaar lang haar leven onthouden, haar vastgehouden, klein gehouden en beperkt in haar ontwikkeling. Ze heeft geen HBO diploma. Hij heeft haar jarenlang gemanipuleerd voor zijn eigen gewin. Geen enkele vorm van verdriet, verlies of rouw weegt daar tegenop.

TS hoeft zich dan i.m.o. ook op geen enkele manier schuldig te voelen jegens haar vader. Hij heeft haar laten zakken, zoals de rest van haar familie haar ook heeft laten zakken. Een ouderrol moet NOOIT op een kind terecht komen. Of hij/zij nou 16 is of 27.

Dit is geen steun zoeken meer. Dit is misbruik maken van de situatie ten koste van zijn eigen vlees en bloed. TS heeft elke reden en recht om hieruit te stappen zoals dat voor HAAR het beste werkt. Niet voor hem. Ze heeft al 10 jaar alles voor hem opgegeven. Het is nu tijd voor haar toekomst.

Als ik fel ben, sorry. Maar mijn vader is gediagnosticeerd narcist (ja, door een psychiater) en ik weet hoeveel pijn die mensen je kunnen doen. Ik heb al jaren geen contact meer met mijn vader en het is een van de zwaarste lasten die ik van mijn schouders heb kunnen laten vallen. Ik heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:53

xPabloBokt schreef:
Sorry Gillbo, ik ga nu even heel bot zijn maar wat deze "vader" zijn dochter heeft aangedaan is simpelweg inexcusabel. Hij heeft haar 10 jaar lang haar leven onthouden, haar vastgehouden, klein gehouden en beperkt in haar ontwikkeling. Ze heeft geen HBO diploma. Hij heeft haar jarenlang gemanipuleerd voor zijn eigen gewin. Geen enkele vorm van verdriet, verlies of rouw weegt daar tegenop.

TS hoeft zich dan i.m.o. ook op geen enkele manier schuldig te voelen jegens haar vader. Hij heeft haar laten zakken, zoals de rest van haar familie haar ook heeft laten zakken. Een ouderrol moet NOOIT op een kind terecht komen. Of hij/zij nou 16 is of 27.

Dit is geen steun zoeken meer. Dit is misbruik maken van de situatie ten koste van zijn eigen vlees en bloed. TS heeft elke reden en recht om hieruit te stappen zoals dat voor HAAR het beste werkt. Niet voor hem. Ze heeft al 10 jaar alles voor hem opgegeven. Het is nu tijd voor haar toekomst.

Als ik fel ben, sorry. Maar mijn vader is gediagnosticeerd narcist (ja, door een psychiater) en ik weet hoeveel pijn die mensen je kunnen doen. Ik heb al jaren geen contact meer met mijn vader en het is een van de zwaarste lasten die ik van mijn schouders heb kunnen laten vallen. Ik heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van.

Ik ga hier idd in mee.
Het is echt een te zware belasting. Zeker voor een kind van 15 jaar.
Daarnaast heeft het kind zelf ook verdriet. Verdriet wat er niet mocht zijn want vaders had steun nodig want hij was zijn vrouw verloren.
Iets waar helaas ook nu weer aan voorbij lijkt te worden gegaan

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:59

Inderdaad, snel het huis uit en je eigen leven op pakken. Dan kun je straks ook je energie in je nieuwe baan steken. Ben blij met je vriend die je steunt.

Als je straks met je nieuwe baan moet beginnen, ook nog wil verhuizen en de stress hebt omdat je dat nog tegen je vader moet zeggen, ben ik bang dat dat teveel tegelijk is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:00

anjali schreef:
FennaK schreef:

Vakantie heb ik ook al een paar maal geopperd.Maar ik heb nog geen feedback van ts gezien,dat maakt het moeilijk om een raad te geven die bij haar past.

Ze mag niet bij haar vriend blijven slapen dus vakantie vieren is dan volgens mij ook geen optie.

TS volgens mij kom je uit België, of niet?
Dat kan soms wel wat uitmaken voor advies over arbeidswetgeving etc.