Contact met buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:15

Hier een rijtjeshuis waar het ene buurhuis van leeg staat en ik mijn andere buurvrouw weinig ziet. Ze werkt in ploegendiensten en dus ook vaak in de nacht.

"Gelukkig" is ze ook doof en zegt geen last te hebben van mij (ze was juist in het begin wel blij met mij omdat ik niet met de deur gooi. Dat deden de vorige bewoners regelmatig).

Helaas met de andere mensen uit de straat minder contact. Vind het ook best eng om contact te leggen omdat ik weinig overeenkomsten heb. Woon alleen zonder kinderen, dan heb je dus weinig om over te praten om of contact over te maken. Tijdens het verbouwen/verhuizen wel flinke doos chocolade de eerste 3 deuren links en rechts gebracht. Maar heeft geen extra contacten gebracht.

Gelukkig woont op de hoek een collega van mijn moeder, daar maak ik wel wat vaker een praatje mee en zij past ook op mijn kat indien mijn familie dit niet kan.

Nu mijn kat 24 uur zoek is heb ik maar briefjes bij de andere buren in de bus gedaan met mijn gegevens en of ze willen uitkijken naar mijn kat en het verzoek om schuurtjes te controleren. Voor aanbellen ben ik toch te schijterig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:23

miss_lizje schreef:
Hier een rijtjeshuis waar het ene buurhuis van leeg staat en ik mijn andere buurvrouw weinig ziet. Ze werkt in ploegendiensten en dus ook vaak in de nacht.

"Gelukkig" is ze ook doof en zegt geen last te hebben van mij (ze was juist in het begin wel blij met mij omdat ik niet met de deur gooi. Dat deden de vorige bewoners regelmatig).

Helaas met de andere mensen uit de straat minder contact. Vind het ook best eng om contact te leggen omdat ik weinig overeenkomsten heb. Woon alleen zonder kinderen, dan heb je dus weinig om over te praten om of contact over te maken. Tijdens het verbouwen/verhuizen wel flinke doos chocolade de eerste 3 deuren links en rechts gebracht. Maar heeft geen extra contacten gebracht.

Gelukkig woont op de hoek een collega van mijn moeder, daar maak ik wel wat vaker een praatje mee en zij past ook op mijn kat indien mijn familie dit niet kan.

Nu mijn kat 24 uur zoek is heb ik maar briefjes bij de andere buren in de bus gedaan met mijn gegevens en of ze willen uitkijken naar mijn kat en het verzoek om schuurtjes te controleren. Voor aanbellen ben ik toch te schijterig.

Laat dat je niet uit het veld slaan! Ik woon ook alleen, maar heb ook gewoon contact met mijn buren.
Ik heb geen kinderen, maar ik kan wel vragen hoe het met hun kinderen gaat op school (recent vakantie gekregen, hebben ze een goed rapport?) mijn 80+ buren kletsen je de oren toch wel van de kop of hun kwaaltjes. De buren die wat simpel zijn kletsen ook gewoon wel door.

Eigenlijk is er altijd wel iets om over te kletsen. Mijn directe buren waar ik wel veel contact mee heb, heb ik ook niet heel veel overeenkomsten mee. En toch kunnen we heel erg goed met elkaar.
Oké, buurvrouw en ik houden allebei van leuke kleding en hippe dingen, dus misschien overdrijf ik het. Maar toch... Juist andere mensen verbreden je wereld! Je leert er veel meer van dan wanneer je binnen je eigen interesses blijft. Niet dat dat verkeerd is, maar je moet het je niet laten tegenhouden bij het maken van contacten! :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:38

Daar heb je zeker gelijk in!

Echter hebben de omstandigheden die bezig waren terwijl ik mijn huis aan het verbouwen/klussen/verhuizen was niet echt meegedragen aan het eerste contact. Kort maar krachtig, ik was bijna volledig overspannen en emotioneel stuk (inclusief paniek aanvallen, uitstelgedrag, vluchtachtig gedrag) toen ik de sleutels van mijn huis kreeg. Zonder alle hulp van mijn familie had ik er nog niet gezeten.

Ik denk ook niet dat ik dus een goede eerste indruk heb kunnen maken. En die eerste indruk is toch wel belangrijk.
Heb mij nu wel aangemeld voor een buurtapp en ben alert op dingen als buurt BBQs etc. om maar onder de mensen te komen, helaas wordt er weinig georganiseerd.

Niet dat ik op zoek ben naar buurtcontact waarbij we elkaars deur plat lopen, maar het idee dat je een beetje bij de straat hoort zou toch wel leuk zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:51

miss_lizje schreef:
Daar heb je zeker gelijk in!

Echter hebben de omstandigheden die bezig waren terwijl ik mijn huis aan het verbouwen/klussen/verhuizen was niet echt meegedragen aan het eerste contact. Kort maar krachtig, ik was bijna volledig overspannen en emotioneel stuk (inclusief paniek aanvallen, uitstelgedrag, vluchtachtig gedrag) toen ik de sleutels van mijn huis kreeg. Zonder alle hulp van mijn familie had ik er nog niet gezeten.

Ik denk ook niet dat ik dus een goede eerste indruk heb kunnen maken. En die eerste indruk is toch wel belangrijk.
Heb mij nu wel aangemeld voor een buurtapp en ben alert op dingen als buurt BBQs etc. om maar onder de mensen te komen, helaas wordt er weinig georganiseerd.

Niet dat ik op zoek ben naar buurtcontact waarbij we elkaars deur plat lopen, maar het idee dat je een beetje bij de straat hoort zou toch wel leuk zijn.

Oh neem het je zelf alsjeblieft niet kwalijk!

Toen ik hier twee jaar geleden aan het klussen was, heb ik kennis gemaakt met mijn buurman en buurvrouw. Vorig jaar kwam de buurvrouw hier pas wonen (woonde in het zuiden) en heb ik een paar keer met haar gekletst. Buurman had me al een paar keer gevraagd of ik eens langs kwam om kennis te maken, maar ik was zooo druk.

Pas sinds maart dit jaar hebben wel veel meer contact (met dank aan dat ik ziek ben geweest en daardoor veel thuis was), vrijwel alle dagen wel even appcontact. En constant gewoon lekker vrijblijvend.

Soms hebben dingen gewoon even tijd nodig :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:25

Marie_Anne schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik ben net verhuist.
Daardoor wel flink aan het verbouwen geweest.
Veel herrie veroorzaakt. Buren aan de ene kant heb ik nog niet gezien.
De andere kant is op vakantie dus die hebben geen last van mij. Nu heb ik net bij de buren een mandje met wat lekkers voor de deur gezet. Met een briefje waarin ik mij excuseer voor de overlast die ik veroorzaakt heb.

Wat lief, dat zou ik enorm waarderen.

Ik heb prima buren gelukkig. Binnenkort verhuist mijn onderbuurman, dat vind ik wel spannend. Ik heb in het verleden geluidsoverlast van buren gehad, dat vond ik echt een hel, thuis geen rust meer hebben. En we zitten hier dus echt hutjemutje op elkaar in oude gehorige woningen.

Nou mijn buren waarderen het ook.
Ik was vandaag niet thuis, dus hebben ze een briefje in mijn bus gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:39

Mijn achterbuur ontmoet toen hij net kwam aangereden met de fiets (hun huis staat achter ons perceel zeg maar, ze moeten dus langs ons huis/tuin/garage rijden om bij hun voordeur te komen) en toen viel hij over een bedradingskabel omdat ik de haag aan het scheren was :Y)
Gelukkig kon hij er mee lachen, :D

Mijn andere buur is een oude man waarvan ik zijn hond meer zie en hoor dan hemzelf _O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:49

Hier een rijtjeshuis verder dan hoi komt het meestal niet, de ene is er een half jaar terug komen wonen, heb ik een cake gebracht toen ze aan het klussen waren en meermaals gevraagd of ze een keer op de koffie wil komen maar nog steeds niet gebeurd. Wel lieve mensen trouwens weinig last van. Ook als we pakketjes hadden van mensen die we niet kenden zeiden we steeds kom en keertje langs anders, maar niemand komt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:22

daantjuhhh schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik heb prima buren gelukkig. Binnenkort verhuist mijn onderbuurman, dat vind ik wel spannend. Ik heb in het verleden geluidsoverlast van buren gehad, dat vond ik echt een hel, thuis geen rust meer hebben. En we zitten hier dus echt hutjemutje op elkaar in oude gehorige woningen.

[ [url=m/fdJ6WQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/a16tAB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha, ook lief! Nu al een goed begin en jullie hebben elkaar nog niet eens ontmoet.

daantjuhhh

Re: Contact met buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:14

Nou echt hè! Goede ijsbreker :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:31

In mijn vorige appartement redelijk contact met mijn rechter buurvrouw. Al was ze soms luidruchtig en wilde ze dat niet toegeven.
Buurvrouw links was een Syrische vluchteling, dus stroef maar wel altijd hartelijk en vriendelijk contact.
Onderbuurvrouw sprak ik weinig maar ook altijd vriendelijk naar elkaar.

Aan de andere kant van de gaanderij woonde een man waar je niks bij goed kon doen.. die gaf nooit even netjes aan wat hem dwars zat. Nee, die stond meteen schreeuwend aan je deur.. blij dat ik van die man af ben.

Nu in het nieuwbouwcomplex goed contact met de buren, vooral met onze linker buurvrouw. We hebben elkaar ook al regelmatig met wat dingetjes geholpen, ook onze boven- en onderburen en de rechter buurman. Heel fijn om zo gemoedelijk contact met elkaar te hebben.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:31

Marie_Anne schreef:
daantjuhhh schreef:

[ [url=m/fdJ6WQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/a16tAB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel erg lief.

Dat zou ik zeker waarderen. Wij hebben inmiddels aan de linkerkant drie keer nieuwe buren gekregen. De eerste “nieuwe” bouwden boven nog even een stuk erbij op. Leuk dat ze meer ruimte hebben gekregen maar deel het even van te voren mee :) nu zaten we en in de herrie en in 1 keer minder lichtinval in de slaapkamer. Nu inmiddels zijn we aan de minder licht inval gewend en valt het wel mee maar even communiceren had ik zeker op prijs gesteld :D

Met de buren hiervoor prima contact gehad. Vroegen ook of wij hinder hadden van hun tweede kindje die best veel heeft gehuild. Nee dus :) niets gehoord maar stelde het wel erg op prijs dat ze er naar vroegen.

Met de nieuwe buren inmiddels contact gelegd en nog geen greintje overlast gehad. Heerlijk

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:32

Om eerlijk te zijn heb ik ook niks meegedeeld hoor.
Maar ik heb ook niet iets uitgebouwd.
Heb de vloer binnen verwijderd (incl tegels)
Vloerbedekking van de trap. En dat moest daarna geschuurd worden wat veel herrie geeft.
En buiten de tuin gestraat en daarvoor zn tril ding gebruikt.
Dat maakt wel wat herrie allemaal.

Maar iedereen wist dat er een gat van 10 kuub in zat. De koikarper vijver die er in zat heeft de vorige eigenaar met een mega kraan over het huis getakeld. Dus ze konden er wel vanuit gaan.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:18

daantjuhhh schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik ook niks meegedeeld hoor.
Maar ik heb ook niet iets uitgebouwd.
Heb de vloer binnen verwijderd (incl tegels)
Vloerbedekking van de trap. En dat moest daarna geschuurd worden wat veel herrie geeft.
En buiten de tuin gestraat en daarvoor zn tril ding gebruikt.
Dat maakt wel wat herrie allemaal.

Maar iedereen wist dat er een gat van 10 kuub in zat. De koikarper vijver die er in zat heeft de vorige eigenaar met een mega kraan over het huis getakeld. Dus ze konden er wel vanuit gaan.

Maar als er nieuwe buren komen weet je toch ook dat er wat geluidsoverlast kan komen?
Het is met name het uitbouwen en dus ook inkijk in onze slaapkamer waar het voornamelijk om gaat :( en dan is het toetje geluidsoverlast wat minder prettig. Want dat komt dan bovenop de ergernis

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:25

Wij maken altijd wel even een praatje met veel mensen uit de straat. Wij wonen in Scheveningen-dorp en daar kent bijna iedereen elkaar. Is heel gezellig. :j Maar wij zijn best op onze privacy gesteld (hoef niet aan de lopende band buren over de vloer bijvoorbeeld) en dat wordt ook wel echt gerespecteerd gelukkig. Ben heel blij met onze straat. Onze directe buren zijn Duitsers en het huis naast ons is hun vakantiehuis voor familie, dus daar is bijna nooit iemand. Lekker rustig!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:46

Zo'n uitbouw moet altijd gemeld worden bij de gemeente en wordt gepubliceerd in weekkrantjes. Als het al geen vergunning was, die daar ook in komen. Dat had je wel kunnen weten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:50

Neonlight schreef:
Zo'n uitbouw moet altijd gemeld worden bij de gemeente en wordt gepubliceerd in weekkrantjes. Als het al geen vergunning was, die daar ook in komen. Dat had je wel kunnen weten.

Ik weet niet om wat voor uitbouw het gaat...
Maar dat is in het geval van mijn bijkeuken niet zo geweest hoor :n

Je hoeft niet altijd een vergunning te hebben.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:50

Hier heel simpel, geen contact :+

Had met mijn bovenbuur contact tot ze het een goed idee vond om met me te vechten tijdens een avondje stappen :') en de rest van de buren zijn allemaal heel erg op zichzelf.

Is dat iets normaals in Belgie trouwens? Overal waar ik tot nu toe heb gewoond hier is er amper contact tussen buren. Vind dat altijd wel jammer!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:51

Het ging om een bovenverdieping, dat is meestal wel boven de 3 meter hoog. ;) Dan heb je minimaal meldplicht maar volgens mij ook vergunningsplicht.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:00

Neonlight schreef:

Dan moet je maar net wijkkrantjes lezen.
Even communiceren blijft vriendelijker

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:01

Neonlight schreef:
Het ging om een bovenverdieping, dat is meestal wel boven de 3 meter hoog. ;) Dan heb je minimaal meldplicht maar volgens mij ook vergunningsplicht.

Het ging idd om een stuk boven de al bestaande uitbouw vd woonkamer plaatsen waardoor je ook een grotere bovenverdieping krijgt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:20

Hier op het platteland heb je nog het ouderwetse 'buren maken'. Vroeger was dit de gewoonte, je nodigde de mensen uit voor het buurt maken. En met diegenen was je ook in het geval van rouw en trouw bezig. Alhoewel het al wel iets minder strikt is, is het hier nog gewoon. Zo kun je dus naast mensen wonen die officieel geen 'buren' zijn :D
Ondanks dat mijn man dus officiele buren heeft, zouden wij gewoon iedereen helpen. Even een handje helpen bij het hooien, of even de trekker uitlenen, heel normaal en ook heel fijn. Lopen echt de deur niet plat bij elkaar, 1x per jaar buurtfeest, maar als er iets is staat men voor elkaar klaar.