Ben ik nu gierig? Of...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:43

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:
Ik las t in de eerste instantie als een betaalde opdracht, om eerlijk te zijn.

Denk dat e.e.a. lost in translation raakte?

Aangezien jouw reactie hierover het kortst is :') Quote ik jou maar even...

Ik begrijp niet goed hoe zo'n dingetje onduidelijk kan zijn tussen zussen... Echt, mijn zusje en ik zijn beslist geen beste vriendinnen. We zijn uitersten van elkaar in elk opzicht... Maar we begrijpen elkaar echt wel...

Zo had ze laatst een kapotte raamuitzetter, raam moest die avond echt dicht en betrof een oud raam die sowieso vervangen gaat worden op relatief korte termijn. Dus niet echt een nieuwe uitzetter waard, aangezien die dingen rond de 20 euro kosten. En dan niet te vergeten dat ze een peuter mee op sjouw moest hebben naar de bouwmarkt na zessen :+
Toevallig heb ik destijds een partijtje gescoord via marktplaats, dus ze kwam er eentje bij mij halen nadat ik het aanbood: "Wat krijg je van me?" vroeg ze... Het ging om een originele nieuwe Axa.
Haar vraag was absoluut oprecht, maar het komt niet eens in me op om voor zoiets kleins geld te vragen terwijl het hier toch wel ligt :+
En andersom zou dit ook absoluut niet gevraagd worden... :n

Ander voorbeeld, mijn auto had een lekke band. Haar man komt 'm hier repareren. Wil er niets voor hebben. Maar het viel allemaal wat tegen, was donker en ik MOEST nog kattenvoer hebben. Dus vraagt ze of ze dat voor me kan halen. Graag! En dan betaal ik zo'n boodschap wel gewoon, net als zij dat andersom ook zou doen. En dat is ook gewoon logisch voor ons kennelijk :')

Dit vind ik dus ook gewoon heel logisch, het zijn toch eigenlijk onuitgesproken regels..

Janine1990

Re: Ben ik nu gierig? Of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:44

Maar jij komt ook niet zover bij mij vandaag MirandaFuego :') Misschien is dat het :')

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:47

Hier gewoon standaard regel (nou ja geen regel maar zo denken we allemaal) aan familie vraag je nooit geen geld voor iets.. hier nog nooit problemen of ruzie om gehad.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:49

Janine1990 schreef:
Maar jij komt ook niet zover bij mij vandaag MirandaFuego :') Misschien is dat het :')

Nou ik ben ben geboren en getogen in Zaandam en ben op mijn 35 verhuisd naar Groningen. :D
Maar ik denk dat veel mensen het toch wel zo zien inclusief de ts.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:23

Ik denk dat het verschil zit aan dat jij het gevraagd hebt aan haar.
Als ze het zelf aangeboden had leek het me sterk dat ze geld zou vragen. Nu maakt ze er tijd voor die ze ook anders kan benutten. dan zou ik ook inhaken als mensen zeiden of ik er wat voor wilde. Soms ook niet, als ik het zelf aangeboden heb

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:27

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:
Ik las t in de eerste instantie als een betaalde opdracht, om eerlijk te zijn.

Denk dat e.e.a. lost in translation raakte?

Aangezien jouw reactie hierover het kortst is :') Quote ik jou maar even...

Ik begrijp niet goed hoe zo'n dingetje onduidelijk kan zijn tussen zussen... Echt, mijn zusje en ik zijn beslist geen beste vriendinnen. We zijn uitersten van elkaar in elk opzicht... Maar we begrijpen elkaar echt wel...

Zo had ze laatst een kapotte raamuitzetter, raam moest die avond echt dicht en betrof een oud raam die sowieso vervangen gaat worden op relatief korte termijn. Dus niet echt een nieuwe uitzetter waard, aangezien die dingen rond de 20 euro kosten. En dan niet te vergeten dat ze een peuter mee op sjouw moest hebben naar de bouwmarkt na zessen :+
Toevallig heb ik destijds een partijtje gescoord via marktplaats, dus ze kwam er eentje bij mij halen nadat ik het aanbood: "Wat krijg je van me?" vroeg ze... Het ging om een originele nieuwe Axa.
Haar vraag was absoluut oprecht, maar het komt niet eens in me op om voor zoiets kleins geld te vragen terwijl het hier toch wel ligt :+
En andersom zou dit ook absoluut niet gevraagd worden... :n

Ander voorbeeld, mijn auto had een lekke band. Haar man komt 'm hier repareren. Wil er niets voor hebben. Maar het viel allemaal wat tegen, was donker en ik MOEST nog kattenvoer hebben. Dus vraagt ze of ze dat voor me kan halen. Graag! En dan betaal ik zo'n boodschap wel gewoon, net als zij dat andersom ook zou doen. En dat is ook gewoon logisch voor ons kennelijk :')

Allemaal prima voorbeelden van dingen die je als familie voor elkaar doet.

Gaat dat ook op wanneer je ca 100 uur werkt aan een voorwerp/voorwerpen zodat je familie dat aan een ander cadeau kan doen?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:02

Maar TS , wat wil ze er nu voor hebben ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:29

_San87_ schreef:
Gaat dat ook op wanneer je ca 100 uur werkt aan een voorwerp/voorwerpen zodat je familie dat aan een ander cadeau kan doen?

In dit geval is die ander haar nichtje he ;)

Ik denk dat mijn vader hier al circa 250 uur in mijn huis aan het werk geweest is, als het niet meer is... Hij wil er geen cent voor hebben. Hij doet nu precies hetzelfde bij mijn zusje. Zulke dingen doe je voor je kinderen....
Als mijn zusje mijn hulp nodig heeft (schilderen bijvoorbeeld), dan wil ik daar ook niets voor hebben. Dit zijn dingen die je gewoon voor elkaar doet. Het maakt de wereld een klein beetje beter en mooier dan altijd alles op de weegschaal te leggen.

Als mijn zusje mij vraagt om een deken te haken voor de kleine die ze in oktober verwacht, dan doe ik dat ook gewoon. Ga ik echt geen cent voor vragen :n (als ik een uurtje vrij heb, dan haak ik ook)
Als zij mij de wol geeft omdat ze die zelf heeft uitgezocht, prima... Moet ik zelf wol kopen? Of kom ik een paar bollen te kort? Hoor je mij niet over. Laat staan over de uren die ik er in steek. :')

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:31

Ik vind dat ook vanzelfsprekend inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:32

En dat hangt allemaal er maar vanaf hoe de verhoudingen zijn...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:38

DeMolenhoek schreef:

Mijn zusje en ik lopen de deur bepaald niet plat bij elkaar, ik heb nog nooit op mijn neefje gepast... Ik zie hem erg weinig terwijl we ruim een jaar bij elkaar in het dorp hebben gewoond op minder dan 500 meter afstand. Als we elkaar zien hebben we elkaar niet veel te vertellen. Vinden het moeilijk om interesse in elkaar te tonen.

Is dat dan een verhouding op basis waarvan je niet dergelijke zaken van elkaar mag verwachten? Ik denk dat dergelijke dingen JUIST de relatie beter maken. Omdat je elkaar verrast, weer iets hebt om over te praten samen.

Als een mooie manier van omgaan met elkaar af moet hangen van verhoudingen, ben je nog steeds bezig met het weegschaal principe.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:41

Volgens mij bedoelt DeMolenhoek dat de manier van omgaan met elkaar de verhouding weergeeft. Je hoeft de deur niet bij elkaar plat te lopen om toch een goede verhouding met elkaar te hebben. Die hebben jij en je zus blijkbaar, omdat jullie dezelfde ongeschreven regels, fatsoensnormen, weet ik veel, hanteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:54

En soms moet die weegschaal er zijn uit zelfbescherming, helaas.

Hier zie en hoor ik familie enkel als ze wat nodig hebben. Als ik eens wat vraag kan het nooit. Dan stopt het op een gegeven moment.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:55

Janine1990 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Mijn zusje en ik lopen de deur bepaald niet plat bij elkaar, ik heb nog nooit op mijn neefje gepast... Ik zie hem erg weinig terwijl we ruim een jaar bij elkaar in het dorp hebben gewoond op minder dan 500 meter afstand. Als we elkaar zien hebben we elkaar niet veel te vertellen. Vinden het moeilijk om interesse in elkaar te tonen.

Is dat dan een verhouding op basis waarvan je niet dergelijke zaken van elkaar mag verwachten? Ik denk dat dergelijke dingen JUIST de relatie beter maken. Omdat je elkaar verrast, weer iets hebt om over te praten samen.

Als een mooie manier van omgaan met elkaar af moet hangen van verhoudingen, ben je nog steeds bezig met het weegschaal principe.

Als je zo met elkaar omgaat dan zal je wellicht het ook niet spontaan aan haar vragen: goh je neefje vindt dit erg leuk, ik weet dat jij het voor je hobby ook doet wil jij het maken of moet ik het elders kopen? Juist omdat je niet zo dicht bij elkaar staat vraag je het naar mijn idee juist niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:56

DeMolenhoek schreef:
En soms moet die weegschaal er zijn uit zelfbescherming, helaas.

Hier zie en hoor ik familie enkel als ze wat nodig hebben. Als ik eens wat vraag kan het nooit. Dan stopt het op een gegeven moment.

Maar dat komt dan weer omdat het éénrichtingsverkeer is geworden, dat houdt nooit lang stand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:03

Dus zoals ik zei: Veel hangt af van de manier van omgaan. Een weegschaal is soms nodig. En geen enkele weegschaal is hetzelfde.

Als jij bv beschikt over €10.000 per maand om te spenderen aan wat jij leuk vindt en een kennis/familielid telt elke maand de muntjes om toch nog een brood te kunnen kopen is het perfect normaal dat de verhouding wat scheef is. Jij kunt bv een zak kleren missen, of wat vaker rijden ipv elk om en om een rit. Maar als die persoon daar heel erg dankbaar voor is vind ik die scheve verhouding gewoon ok.

Als die persoon dat allemaal maar normaal vindt omdat jij toch geld genoeg hebt dan is die verhouding weer anders. Of dat nu familie is of niet.

Ik heb nogal wat problemen met de uitspraak: Maar het is familie. Het is niet omdat iemand familie is dat het maar ok is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:06

Het gaat niet perse om familie want die kies je niet. Allerlei mensen die je na staan kan hier betrekking op hebben. En in geval van ts haar zus, ondanks dat de meesten vinden dat ts niet de correcte vraag stelt , die zus moet zich de ogen uit de kop schamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:09

En toch zeggen veel mensen in dit topic dat het voor een familielid maar allemaal moet kunnen -> Met een familielid handel je niet. Maar goed, ik ga deze discussie laten voor wat het is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:09

meggiemeg schreef:
Janine1990 schreef:

Als je zo met elkaar omgaat dan zal je wellicht het ook niet spontaan aan haar vragen: goh je neefje vindt dit erg leuk, ik weet dat jij het voor je hobby ook doet wil jij het maken of moet ik het elders kopen? Juist omdat je niet zo dicht bij elkaar staat vraag je het naar mijn idee juist niet.

Oh dat vraagt ze gerust hoor... Ze heeft vaak een zetje nodig van mams, maar dan vraagt ze zeker wel om mijn hulp. Als het gaat om juridische zaken weet ze me inmiddels uit zichzelf wel te vinden. Andersom zou ik haar ook gemakkelijk hulp vragen. Nu minder snel, omdat ze een vermoeiende zwangerschap heeft :P

Denk dat we het beide prettig vinden op deze manier, want zo heb je ook heel makkelijk een onderwerp van gesprek natuurlijk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:11

Maar als je arm bent geef je júist dat cadeautje want het kost je geen geld, alleen moeite. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:12

DeMolenhoek schreef:
En toch zeggen veel mensen in dit topic dat het voor een familielid maar allemaal moet kunnen -> Met een familielid handel je niet. Maar goed, ik ga deze discussie laten voor wat het is.

Volgens mij zegt niemand dat het MOET kunnen bij een familielid...
Ze zeggen dat het vanzelfsprekender is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:22

Janine1990 schreef:
In dit geval is die ander haar nichtje he ;)

Ik denk dat mijn vader hier al circa 250 uur in mijn huis aan het werk geweest is, als het niet meer is... Hij wil er geen cent voor hebben. Hij doet nu precies hetzelfde bij mijn zusje. Zulke dingen doe je voor je kinderen....
Als mijn zusje mijn hulp nodig heeft (schilderen bijvoorbeeld), dan wil ik daar ook niets voor hebben. Dit zijn dingen die je gewoon voor elkaar doet. Het maakt de wereld een klein beetje beter en mooier dan altijd alles op de weegschaal te leggen.

Als mijn zusje mij vraagt om een deken te haken voor de kleine die ze in oktober verwacht, dan doe ik dat ook gewoon. Ga ik echt geen cent voor vragen :n (als ik een uurtje vrij heb, dan haak ik ook)
Als zij mij de wol geeft omdat ze die zelf heeft uitgezocht, prima... Moet ik zelf wol kopen? Of kom ik een paar bollen te kort? Hoor je mij niet over. Laat staan over de uren die ik er in steek. :')

Ik had het in mijn voorbeeld over mezelf. Op gegeven moment was ik voor 6 familieleden tekeningen/schilderijen aan het maken die zij vervolgens cadeau konden doen aan anderen :).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:23

Wat mij opvalt aan de openingspost is dat er gezegd wordt dat de zus het niet breed heeft, daar 'best iets aan kan doen' maar ervoor kiest dat niet te doen (hetgeen niet nader toegelicht wordt dus dat moeten we dan maar aannemen), maar dat ze dat 'natuurlijk' helemaal zelf moet weten.

Vind jij dat echt ts? Ik geloof er namelijk niets van. Op mij komt het over alsof jij je zus stiekem een beetje een luie profiteur vindt die een voorbeeld aan jou zou moeten nemen. Haar vragen om een pop te haken, als deze af is informeren wat ze ervoor wil hebben, en vervolgens verontwaardigd zijn als ze daar daadwerkelijk op ingaat, in plaats van de pop als bedankje aan jou cadeau te geven, komt op mij nogal dubbel en eigenaardig over.

Misschien moet je eens eerlijk tegen je zus durven zeggen wat je echt van haar keuzes inzake levensonderhoud vindt. Nu neem je haar namelijk niet serieus en wek je de indruk je nogal superieur te voelen jegens haar. Temeer omdat zuslief neem ik aan niet op de hoogte is van het feit dat je dit verhaal op Bokt plaatst.
Laatst bijgewerkt door Askja op 27-06-19 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:23

elizabeth85 schreef:
Janneke2 schreef:

Ik heb het gevoel dat jij halverwege wisselt van rol.

Ik las het als:
ze heeft weinig geld - ik wil haar helpen (...om iets te verdienen...)
en dat helpen doe ik dmv haar hobby:"maak maar een mooie knuffel" (die is in de winkel ook niet gratis, dus ik geef daar sowieso geld aan uit).

De andere rol is
'dat de knuffel voor haar nichtje is' (maar het was toch jouw cadeau?)
dat jij haar al vaak helpt met spullen (keurig netjes!)
en de opmerking die ik niet goed begrijp over 'haar helpen haar hobby uit te oefenen'.
(Dat kan ze toch wel zelf, haken zonder opdracht...?)

In de ene rol is het jouw opdracht en volstrekt logisch dat je betaalt.
In de 2e rol ligt het idd anders.

Als je die rollen duidelijk uit elkaar houd word je niet teleurgesteld.

Nee dat kan ze niet want ze heeft namelijk geen geld om haak spullen te kopen. Terwijl ze graag wil haken

Accoord, dan kan ze haar hobby zonder ondersteuning niet uitoefenen.
Blijft voor mij de vraag staan of jij vooral de weldoener bent
('dankzij mij kan ze...')
of dat je een opdracht gaf (veel opdrachtgevers betalen voor geleverde diensten),
dan wel aanstuurde op een duidelijke win/winsituatie (jij haakt en dan heb ik een goedkope knuffel).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:33

_San87_ schreef:
Ik had het in mijn voorbeeld over mezelf. Op gegeven moment was ik voor 6 familieleden tekeningen/schilderijen aan het maken die zij vervolgens cadeau konden doen aan anderen :).

Sorry, die had ik ff gemist!
Dat is natuurlijk geen stijl :n

Askja schreef:
Wat mij opvalt aan de openingspost is dat er gezegd wordt dat de zus het niet breed heeft, daar 'best iets aan kan doen' maar ervoor kiest dat niet te doen (hetgeen niet nader toegelicht wordt dus dat moeten we dan maar aannemen), maar dat ze dat 'natuurlijk' helemaal zelf moet weten.

Vind jij dat echt ts? Ik geloof er namelijk niets van. Op mij komt het over alsof jij je zus stiekem een beetje een luie profiteur vindt die een voorbeeld aan jou zou moeten nemen. Haar vragen om een pop te haken, als deze af is informeren wat ze ervoor wil hebben, en vervolgens verontwaardigd zijn als ze daar daadwerkelijk op ingaat, in plaats van de pop als bedankje aan jou cadeau te geven, komt op mij nogal dubbel en eigenaardig over.

Misschien moet je eens eerlijk tegen je zus durven zeggen wat je echt van haar keuzes inzake levensonderhoud vindt. Nu neem je haar namelijk niet serieus en wek je de indruk je nogal superieur te voelen jegens haar. Temeer omdat zuslief neem ik aan niet op de hoogte is van het feit dat je dit verhaal op Bokt plaatst.

Selecteer even op de posts van TS, daarin legt ze beter uit wat de situatie van haar zus is en in hoeverre TS daar al aan toe komt.
Dan begrijp je de frustraties van TS absoluut!