In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:56

Skippy01 schreef:
daffie1986 schreef:
Je zegt binnen 10 jaar en in je profiel zie ik dat je "al" 30 bent. Hou er rekening mee dat je leeftijd ook mee speelt voor punten

Dat geldt toch niet voor álle landen. Binnen de EU mag je gewoon reizen en wonen zoals je wilt, niet voor niets dat veel mensen gaan pensioneren in bijv. Spanje of Zuid-Frankrijk.

Daar zitten ook haken en ogen aan. Een kennis van mij kan zich in Spanje niet voldoende verzekeren omdat ze 10 jaar geleden in NL kanker heeft gehad. Dat één Europa plukken we als Nederlander niet bepaald de voordelen van.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:02

Skippy01 schreef:
daffie1986 schreef:
Je zegt binnen 10 jaar en in je profiel zie ik dat je "al" 30 bent. Hou er rekening mee dat je leeftijd ook mee speelt voor punten

Dat geldt toch niet voor álle landen. Binnen de EU mag je gewoon reizen en wonen zoals je wilt, niet voor niets dat veel mensen gaan pensioneren in bijv. Spanje of Zuid-Frankrijk.

Ts spreekt ook over Australië en Canada. Van Australië weet ik het zeker dat het zo is en van Canada weet ik niet.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:03

elnienjo schreef:
Daar zitten ook haken en ogen aan. Een kennis van mij kan zich in Spanje niet voldoende verzekeren omdat ze 10 jaar geleden in NL kanker heeft gehad. Dat één Europa plukken we als Nederlander niet bepaald de voordelen van.

Dat is l*llig inderdaad!
Toch zal het voor veel mensen écht wel voordelen hebben, veel mensen die erheen gaan met bijv reuma, zullen zich toch wel voldoende kunnen verzekeren...
En eigenlijk is het meer het 'nog niet voldoende één Europa' waar we dus niet de vruchten van plukken... Als er écht volledige integratie zou zijn, zou dat niet meer mogen uitmaken. (Maar verzekeren is een business natuurlijk, en veel bedrijfsregels vallen buiten het acquis communautaire)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:05

daffie1986 schreef:
bobje26 schreef:
Het lastige is dat het meer dan de helft van wat ik nu verdien, verdient. Paard kan mee, dat is geen probleem maar ik twijfel een beetje over de inkomsten en of ik er rond van kan komen.

Wat je wel moet bedenken is dat je waarschijnlijk ook in buitenlands geld betaald krijgt en ook al je uitgaven in buitenlands geld plaats vinden. Omrekenen heb je dus weinig aan. Ik weet niet om welk land het gaat, maar kijk eens of je uit kunt vinden wat huurprijzen zijn. Probeer online eens een supermarkt te vinden of je online kunt shoppen zodat je de kosten weet.

..

Ik ben opgegroeid in het dorp waar de werkgever zich bevindt, mijn oma woonde daar en kwamen elke vakantie alle volle dagen daar haha. Het gaat om Spanje, zeker goedkoper wonen en leven maar knappe huur zit je toch al gauw aan de 650€, tja.. dan blijft er nog zo'n 500€ voor de rest (verzekering, licht gas water, shoppen, sparen)..

Ik ga in september 2 weken op vakantie en mochten ze dan interesse hebben nog, ga ik wel even langs..

Safiera

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:27

Hoi! Ik lees ook mee, mijn vriend woont in Duitsland en het zou best kunnen dat ik daar heen ga :)
We willen in elk geval graag samenwonen en hij heeft ook de droom naar Scandinavië te emigreren.

Nu zijn we wel al een heel aantal keer naar Zweden geweest omdat mijn schoonfamilie een vakantiewoning daar heeft. Zelf sta ik open voor emigreren, maar zie wat op tegen het donker in de winters.

Samen in Nederland wonen gaat hem niet worden, mijn vriend voelt zich hier echt niet thuis.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:45

Ik woon nu bijna 3 maanden in Melbourne (Australië) en heb nog 3 maanden te gaan. Ik loop hier momenteel stage dus vandaar dat ik hier woon. Het is echt een geweldig mooi land qua natuur maar ik zou hier niet permanent willen wonen. Ik mis de normale dingen uit Nederland, vooral het fietsen. Iedereen neemt hier overal de auto naar toe, ook al is het 2 minuten lopen. Kan daar echt niet aan wennen haha. Maar ze zijn hier wel echt super beleefd. Overal vragen ze hoe het met je gaat, hoe je dag is etc. Kunnen ze in Nederland echt nog wat van leren.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:48

Oh ik las ook dat je je misschien permanent in Australië wilt vestigen. Vgm is dat echt heel lastig te regelen, vooral met een visum. Dan moet je beide zowat al een sponsorship hebben voor je baan. Australië is echt een heel gesloten land voor buitenlanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:50

elnienjo schreef:

Alsof een Nederlandse verzekeraar zit te wachten op een Spanjaard die kanker heeft (gehad). :roll:

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:51

Safiera, het donkere is inderdaad lastig hier in Zweden. 'Gelukkig' ligt er in de wintermaanden sneeuw waardoor het toch niet helemaal zwart is buiten om het zo maar te zeggen, en ook is het land er veel meer op gebouwd door bijv recreatiepaden te verlichten zodat je toch na het werk veilig buiten kunt sporten (hardlopen, skiien). Ik woon een uurtje boven Stockholm en in de winter gaat de zon rond 3 uur onder.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:00

Mkango schreef:
elnienjo schreef:

Alsof een Nederlandse verzekeraar zit te wachten op een Spanjaard die kanker heeft (gehad). :roll:

Daar gaat 't toch niet om? Als je 1 Europa promoot dan zorg je ervoor dat iedere Europeaan dezelfde rechten heeft ongeacht in welk EU land ie woont. Of verplicht mensen uberhaupt niet zich in te schrijven in een ander land maar laat ze lekker Nederlander blijven en wonen in Spanje. Dat is wat mijn kennis overigens doet, ingeschreven staan bij familie in NL en wel in Spanje wonen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:44

Probeer gewoon maar eens binnen nederland je verzekeraar te wisselen.
Een kennis van mij heeft sinds kindheid een tumor, die heeft binnen NL niet lekker keuze hoor.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 15:44

Qua leeftijd val ik in de groep 30-40 voor australie dus dat is voorlopig hetzelfde aantal punten waard :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:46

Elitedeux, dat waren voor mij ook redenen om er niet te blijven.
Prachtig land, maar ik voelde me een vorm van opgesloten in de stad zonder auto.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:11

Sizzle schreef:
Prachtig land, maar ik voelde me een vorm van opgesloten in de stad zonder auto.

Je moet er ook buiten de stad wonen en 'n auto hebben.
Vrienden van mij wonen er nu 10 jaar en na meermaals te verhuizen hebben ze nu een fantastische property van een paar honderdduizend acres.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:14

Bij ons speelt mijn gezondheid inderdaad mee. Maar ondanks ziektes ben ik in Nederland nog nooit geweigerd bij een verzekeraar en ben toch wel een aantal keren op 31 Dec nog overgestapt. Verschillende landen die vroeger echt niet geweldig waren op gezondheidsgebied, streven ons nu toch echt voorbij.

En daarbij helpt vaak klimaat en manier van leven toch bij aan gezondheid.

Ik heb meerdere mensen op fb die naar Zweden zijn gegaan en allemaal echt volop genieten van het land. Ik vind het ook prachtig, maar zie mezelf toch liever zuidelijker wonen.

Waar kosten laag zijn, liggen de lonen vaak laag en zitten ze ook niet erg op mensen van buitenaf te wachten merken wij. Dan ben je haast verplicht iets zelf te beginnen en kom je toch in toeristische sector uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:15

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:

Je moet er ook buiten de stad wonen en 'n auto hebben.
Vrienden van mij wonen er nu 10 jaar en na meermaals te verhuizen hebben ze nu een fantastische property van een paar honderdduizend acres.

Dat is het ook niet voor mij :)
Ik wil wel graag een beetje mensen zien maar ook makkelijk ervan weg kunnen. Dat is daar met de afstanden gewoon voor mij niet zo geschikt.

16969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:17

ik woon sinds 2013 in frankrijk. ben nu 23 jaar. en wil never nooit meer terug naar nederland. leuke vriendengroep opgebouwd, prachtige omgeving, werk, sport, ik mis helemaal niks hier, geen seconde spijt gehad van de verhuizing van de stad in zuidholland naar het kleine dorpje in Frankrijk

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 00:03

Elitedeux schreef:
Oh ik las ook dat je je misschien permanent in Australië wilt vestigen. Vgm is dat echt heel lastig te regelen, vooral met een visum. Dan moet je beide zowat al een sponsorship hebben voor je baan. Australië is echt een heel gesloten land voor buitenlanders.

Beide hoeft niet hoor. Mijn man had/heeft een sponsorship en hebben daarop een permanent visum gekregen. Onze dochter en ik gaan daar gewoon op mee. Ik ben vrij om te werken waar ik dat wil. Mijn man was overgins ook 40plus op het moment van aanvragen.

Je hebt gelijk wat autos betreft iedereen neemt de auto voor alles. Maar dat betekend niet dat jij dat ook hoeft te doen. Ik loop als ik dat wil. We wonen erg buitenaf maar als ik in de stad boodschappen ga doen loop ik rustig van de aldi naar de bakker en woollies en laat de auto daar achter.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 00:14

Heb ook wel eens zitten denken om naar de bergen te vertrekken. Daar heb ik geen last van astma en allergie. Maar ik ben echt een huismus en het idee dat ik na een vakantie van 3 weken naar huis terug kan is gewoon heeeeel fijn. Ik kan mijn omgeving niet loslaten. Er was ook eens een plan richting Friesland te vertrekken voor mijn droombaan.....na 3 dagen met gierende banden terug naar huis. Het zou dus niks voor mij zijn.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 00:15

Safiera schreef:
Hoi! Ik lees ook mee, mijn vriend woont in Duitsland en het zou best kunnen dat ik daar heen ga :)
We willen in elk geval graag samenwonen en hij heeft ook de droom naar Scandinavië te emigreren.

Nu zijn we wel al een heel aantal keer naar Zweden geweest omdat mijn schoonfamilie een vakantiewoning daar heeft. Zelf sta ik open voor emigreren, maar zie wat op tegen het donker in de winters.

Samen in Nederland wonen gaat hem niet worden, mijn vriend voelt zich hier echt niet thuis.

Het donker worden wen je wel aan hoor, ik heb er ook echt geen last van. Genoeg licht overal en genoeg kansen om in de avond nog te hardlopen bv. Wij gingen juist in de nacht lekker het bos in als er sneeuw lag. Het is dan echt licht :D

2 uur snachts :))

Afbeelding

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 00:32

wortel115 schreef:
Elitedeux schreef:

Beide hoeft niet hoor. Mijn man had/heeft een sponsorship en hebben daarop een permanent visum gekregen. Onze dochter en ik gaan daar gewoon op mee. Ik ben vrij om te werken waar ik dat wil. Mijn man was overgins ook 40plus op het moment van aanvragen.

Je hebt gelijk wat autos betreft iedereen neemt de auto voor alles. Maar dat betekend niet dat jij dat ook hoeft te doen. Ik loop als ik dat wil. We wonen erg buitenaf maar als ik in de stad boodschappen ga doen loop ik rustig van de aldi naar de bakker en woollies en laat de auto daar achter.

Ik las op verschillende fb groepen (Dutchies in Australia/Melbourne) dat het best lastig is om een sponsor te vinden voor een job, maar fijn dat het in jullie geval wel is gelukt! Ik denk dat het ook heel erg afhangt in welke sector je werkt. Met bepaalde studies lijkt het mij best lastig om een sponsorship te vinden.
Ik doe het zelf ook zeker niet, ik heb een fiets vanuit stage kunnen regelen. Maar ik kan merken dat het hier soms levensgevaarlijk is om te fietsen. Ik ga waar het kan wel op de stoep, maar krijg regelmatig de volle laag van mensen, omdat ik eigenlijk niet mag fietsen op de stoep. Begrijpelijk, maar ga liever op de stoep dan op een weg waar ze 100 mogen richting de city :+

Gelukkig is het ov ook erg goed geregeld, maar mensen vinden dat over het algemeen onhandig. Ze nemen liever de auto :+ Ik woon in een suburb, maar sta met 35 minuten in hartje centrum (Flinders Street) en dat voor 4 dollar. Maar snap dat je een auto soms wel nodig hebt als je ergens naar toe wilt, zijn over het algemeen best grote afstanden hier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 00:50

We zijn natuurlijk hier erg gewend om te fietsen in principe. Ik vind dat zelf ook fijn en pak niet graag voor alles de auto.
Maar als ik naar een ander land ga, zijn al die andere dingen ook de charmes van een land.

Je merkt sowieso binnen de paardenwereld al, dat we in Nederland niet zo goed gewend zijn grote afstanden af te leggen, of iig niet met regelmaat. Mezelf incl. Als ik naar mn merrie in Z Limburg wil, plannen we dat. Waar ik weet dat er Amerikanen zijn die dat dagelijks naar hun werk rijden of het een normale afstand vinden naar familie, een ziekenhuis etc.

Het mooiste zou zijn als je wat makkelijker zou kunnen emigreren. Als ik echt heel diep in mn hart zou kijken, zouden we misschien elk jaar een nieuw avontuur aangaan. Of een half jaar Nederland en een half jaar een ander land en dan elke keer een ander land. Er is zoveel moois.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 02:54

Ja dat is zeker waar. Mijn oude paard is naar Australie verkocht als para-paard. Ze had zich geselecteerd voor RIO, en toen moest ze eens per 2 weken het hele stuk van Perth naar Sydney rijden met de auto + trailer. En dat stuk is ongeveer 4000 km :+ Ze vond het geen probleem, het was 2/3 dagen "maar" reizen zei ze haha.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 06:15

Elitedeux ik zou inderdaad ook niet fietsen hier veel te gevaarlijk. Al rijd ik wel met mijn paarden bij ons over de weg. Wij wonen aan een smalle weg maar er mag wel 100 gereden worden. Vooral tractors and utes hier en tijdens oogsten vrachtwagens.

Mijn man heeft overgins een sponsorship als farm manager op een akkerbouw bedrijf en dat met een management opleiding in de varkenshouderij. Ik heb gemerkt dat je makkelijker een sponsorship vind als je daadwerkelijk in het land bent en op gesprek kan komen. Weet niet hoe het in andere secotoren zit.

Voor mij is er geen weg terug. Ik heb mij nooit thuis gevoeld in Nederland. Waarom weet ik niet. Hier is voor het eerst dat ik me echt thuis voel en veel meer ontspannen ben. Ook al zitten we ruim een uur uit de ‘stad’, niet aangesloten op water en vaak erg slecht bereik voor telefoon en internet. Paarden aan huis, dochter word aan de brievenbus opgehaald door de schoolbus. Voor mij is het dus echt heel goed geweest om te emigreren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 07:03

Ik heb het idee dat ik buitenom sommige producten en de supermarkt dichtbij weinig zal missen. Ik ga eerlijk gezegd nooit met de fiets, haha. En ben nu erg aan het experimenteren met een moestuin dus misschien heb ik de supermarkt dichtbij straks niet verplicht meer nodig. Voor m'n werk rij ik nu 40 minuten voorheen een uur tot anderhalf.

Ik wil vooral meer zonuren en een schonere lucht. Als het Engels talig is zal het vooral makkelijker zijn om ons huidige werk te blijven doen. Gisteren scheen een dag de zon niet en ik heb gelijk weer het gevoel weg te willen naar waar de zon wel is. Het hoeft niet 40+ graden te zijn, maar wel meer zonuren. Ik woon nu in en vrij rustige buurt, eigenlijk geen overlast van buren en toch lijkt het me heerlijk om gewoon vrij te wonen met een mooi uitzicht.

Ik twijfel wel eens als ik een mooi betaalbaar huis in Nederland zie, maar ik ben gewoon unhappy in dit klimaat. Heb met tien jaar als het ware de helft van mijn leven kunnen kijken naar groene platte weides en last gehad van winterdepressies, zou toch mooi zijn om de andere helft van mijn leven ergens anders te kunnen zijn. Het gaat allemaal zo ontzettend snel.