De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:12

Nu nog volop eik planten snap ik niks van... hier leggen ze binnen de bebouwde kom mini bossen aan. Heb me nog niet verdiept in de soorten bomen die ze planten. Hoop dat het een mix is van diverse bomen.

Stal lig bij Elsenbos, en tussen de weilanden voornamelijk wilgen dus hoef me daar nog niet zo druk om te maken. Wel een wal met eiken maar daar loopt mijn paard niet en stalhouders zijn er alert op. Niet hun bomen.

Wat ik me ook afvraag is hoe het zit met hooi. Als die brandgaten zo lang actief blijven dan zou je hooi uit weilanden met eikenomzooming ook moeten gaan mijden.

senna21

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:31

Een vervelend probleem, maar hopelijk zorgt dit niet voor een extra probleem.

Straks zijn de rupsen weg en zit de natuur weer opgescheept met extra plastic.
Ik hoop van harte dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen en het plastic opruimen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:36

ja nare beesten zijn het!

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:44

Robijntjah schreef:
Mijn collega´s vinden dat ik naar de huisarts moet hier in het centrum, eindhoven...
Gisteren solex team uitje gehad en een aantal collega´s onder de bulten en ziekig, ik wat last van mijn oog, beetje tranig maar ja ik heb ook hooikoorts :+

Ik heb ook hooikoorts (grassen en bomen yay), maar extra last omdat die rupsen ook traanogen/niezen/ snotneus veroorzaken. Dus ik ben nu extra alert en slik elke avond braaf mijn pilletje en heb neuspray in mijn tas. Ben vooral nu veel aan het niezen en wordt gek van de jeuk....

Je kunt allicht de huisarts even bellen?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:24

bigone schreef:
Limburg is de enigste provincie waar ze het redelijk onder controle hebben. Blijkbaar dat middel wat eerder genoemd werd maar dat moet in het voorjaar , wanneer de rupsen nog eitjes zijn gespoten worden. Spul is na twee weken uitgewerkt en dan dus ook bijna niet schadelijk voor andere soorten. Maar komt dus heel precies. Volgens mij stond dit artikel op een regionale site.

Hier in Limburg is het helemaal niet onder controle. Althans niet in regio Venlo. Zie er nog overal genoeg zitten. En heb op m’n tweede mail ook het antwoord gekregen dat ze niet kunnen komen voor verwijderen, want ze kunnen de aanvragen niet meer aan. Dus volgend jaar gaan we in de wei wel weer spuiten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 14:52

In Limburgs Roosteren is het ook alles behalve onder controle. Mijn zwager zit helemaal onder de plekken en bij scholen is het ook een ramp.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:58

Ik heb het hier in Midden-Limburg ook nooit zo erg meegemaakt :n
Dit jaar zitten de bomen in ons weiland voor het eerst bomvol rupsen.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:18

Gemeente venray is het ook alles behalve onder controle. Ze reageren zelfs niet op de mail.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:49

Karin_deB schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik heb net de rupsen gespot in een van onze eigen eiken. Kon ook bijna niet anders met al die rupsen in buurtbomen. De boom staat pal naast stal en bak. Niet zo gek dat mijn ruin er last van heeft.

Heeft jouw ruin huiduitslag of andere klachten?

Ik zag mijn merrie vanavond opvallend veel schuren met haar mond en veel likken met de tong.
Zelf heb ik overal jeuk.
Man, kinderen, shet en de katten lijken vooralsnog nergens last van te hebben..

Mijn pony doet dit ook. Is dat een teken van brandhaartjes? Hij staat niet vlak langs de bomen dus dan zouden die haartjes het gras op gewaait moeten zijn. Kan dat? Bomen staan zo'n 200 meter van de wei.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:31

Anniekskie schreef:
Gemeente venray is het ook alles behalve onder controle. Ze reageren zelfs niet op de mail.

De bedrijven hebben het zo druk met aanvragen voor bestrijding dat ze niet komen. Ze kunnen het allemaal niet aan zoveel zijn het er dit jaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:39

was er al bang voor, vanmiddag zag ik ze ook in de eiken langs de weg. Je kunt dit soort dingen bij onze gemeente online melden....krijg binnen 6 weken antwoord....

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:43

@Shettepret, geen idee maar het viel mij ineens zo op.
In de paddock staan 2 eiken, 1 kunnen ze momenteel niet bij en de ander wel en daar zit een nest in.
Daar zag ik haar wel eens aan de boom schrapen vandaar dat ik er aan dacht.
Maar heb het niet meer gezien en mijn beide merries hebben tot op heden geen bulten/schuurplekken/gezwollen slijmvliezen oid. Gelukkig maar!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:43

Hier ook veel van die krengen in de omgeving gezien.
Gek van de jeuk dus met aloe vera aan de gang met smeren.
Doet gewoon zeer van de jeuk soms.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:54

Vanochtend stonden onze paarden ook allemaal hun neuzen te schuren. Eentje had zelfs jeuk aan zijn tong en werd er helemaal gek van. Ik heb hem een emmer water aangeboden waar hij zo met zijn kop in dook zo gek werd hij van de jeuk. De zomereczeem met burka had nog de minste last. Vrees dat ik het hele stel in moet gaan pakken -O-

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:58

Karin_deB schreef:
@Shettepret, geen idee maar het viel mij ineens zo op.
In de paddock staan 2 eiken, 1 kunnen ze momenteel niet bij en de ander wel en daar zit een nest in.
Daar zag ik haar wel eens aan de boom schrapen vandaar dat ik er aan dacht.
Maar heb het niet meer gezien en mijn beide merries hebben tot op heden geen bulten/schuurplekken/gezwollen slijmvliezen oid. Gelukkig maar!

Okay! Dank je wel! Ik hou het in de gaten hier. Maar zou dus wel goed door de rups kunnen komen begrijp ik?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:18

Ik heb er voor het eerst ooit last van |(
Op de gekste plekken, nek, haargrens, handpalm, armen. Her en der 1 zo’n klein rood plekje maar verder voelt het op sommige plekken diffuus branderig jeukend. Hopeloos :/ er zaten en zitten er hier een hoop dus ik kan het eigenlijk niet vermijden met de hond :/

Wat moet je dan he..

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:52

Vorig jaar heb ik jeuk van die rupsen onder mijn voeten gehad. Wat een hel. Een week lang amper geslapen en met mijn voeten in ijskoud water gezeten tot ze weer gevoelloos genoeg waren om weer heel even te kunnen slapen. Dat ritueel herhaalde zich zo’n 3 tot 4 keer per nacht. Dit jaar zit ik voornamelijk weer onder de muggenbultjes (helaas een allergische reactie voor gekregen) maar dat is echt nog lang niet zo erg als die vreselijke rupsen. Ervaring dit jaar tot nu toe minder klachten dan vorig jaar. De eiken langs het huis lijken vrij te zijn van nesten. Afgelopen winter de vogeltjes goed tevreden gehouden met allerhande voer.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:02

Ik las in een van de andere topics dat er iemand de plekjes met ducktape had bewerkt. Gewoon de tape er even licht opdrukken en weer eraf. Heb het gisteren geprobeerd en moet zeggen het werkte wel. De jeuk was in een mum weg. Dus ga dit even blijven proberen. Al klinkt het gek.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:06

Citaat:
Wat is een eikenprocessierups?
Eikenprocessierupsen zijn de larven van nachtvlinders die overwinteren in eikenbomen. Ze leggen hun eitjes in de boomtoppen. Na het uitkomen van de eitjes doorlopen de rupsen een aantal vervellingen, waarna ze in groepen samenkomen in grote nesten op de stam van de boom. De meeste nesten zitten op de zonkant van de stam. Een volwassen rups is wit behaard en circa drie centimeter groot. De nesten bestaan uit een dicht spinsel van draden, brandharen, vervellingshuidjes en uitwerpselen. Ze bewegen zich massaal voort, in colonnes, over bladeren en over boomstammen. Vandaar de naam eikenprocessierups.

De processierups kan je in de zomertijd op eikenbomen terugvinden. Vooral in de maanden mei, juni en juli vind je de eikenprocessierups terug op sommige eikenbomen. Zo’n eikenboom met eikenprocessierupsen herken je aan spinsels rondom de takken en de stam van de eikenboom.

Waarom zorgt een eikenprocessierups voor problemen?
Een enkele rups bevat 700.000 brandharen. Het zijn voor de mens onzichtbare, pijlvormige haren van 0,3 millimeter groot, voorzien van weerhaakjes. De rups schiet de brandharen letterlijk af, bij wijze van verdediging. Ze worden gemakkelijk verspreid door de wind en kunnen tot honderd meter rond het nest overlast geven. De brandharen dringen bij mensen in de huid, ogen en luchtwegen. Hierdoor krijg je wellicht een jeukende huid, geïrriteerde ogen en een benauwd gevoel.

In juli verpoppen de rupsen zich tot vlinders, maar de achtergelaten nesten vormen dan nog steeds een probleem voor mens en dier. De meeste nesten worden aangetroffen in eiken langs lanen, in erfbeplantingen en landgoederen. Soms komen ze ook voor op beukenbomen en berken. In bossen wordt de rups iets minder vaak waargenomen, vermoedelijk vanwege natuurlijke vijanden zoals de sluipwesp.

Welke klachten krijg je van de processierups?
De processierups heeft brandharen die je met het blote oog niet kunt zien, maar die voor vervelende klachten kunnen zorgen. De volgende symptomen wijzen mogelijk op contact met de brandharen van een eikenprocessierups:

Jeuk, bultjes, blaasjes of een rode huid
Rode, gezwollen ogen
Een loopneus
Kriebel in de keel
Moeite met slikken
Hoesten
Kortademigheid
Duizeligheid
Koorts
Overgeven
Algehele malaise
De klachten verschillen per persoon. De brandharen geven een lichaamsvreemd eiwit af (thaumetopoiene), waarop het menselijk lichaam reageert met de aanmaak van histamine. Bij mensen die eerder in contact zijn gekomen met brandharen van de eikenprocessierups kunnen de reacties heftiger zijn dan in voorgaande keren. Ook mensen met astma kunnen ernstige reacties hebben. De irritatie kan overgaan in ontstekingen. Bij herhaald contact kan een allergie ontstaan tegen brandharen. De allergie kan worden vastgesteld met huidtesten en een bloedonderzoek.

Hoe voorkom je problemen?
De eikenprocessierups is met geen enkel gif goed te bestrijden. De volgende tips kunnen helpen om klachten te voorkomen:

Voorkom elk contact met de rupsen en hun nest, ook in een oud nest kunnen nog miljarden brandharen zitten.
Wanneer je in een gebied komt waar de eikenprocessierups voorkomt, zorg dan dat je lichaam goed bedekt is.
Ga in een gebied waar de eikenprocessierups voorkomt niet op de grond zitten.
Waarschuw eventueel je kinderen voor het gevaar van de rups.
Wanneer eikenprocessierupsen in je woonomgeving zijn, voorkom dan dat de haartjes je woning binnenvliegen. Maak gebruik van een hor of laat ramen en deuren liever niet wagenwijd openstaan. Heb je kinderen? Probeer zandbakken zoveel mogelijk gesloten te houden en speelgoed niet buiten te laten liggen.
Op plaatsen waar eikenprocessierupsen hebben geleefd, kunnen de overgebleven brandharen nog wel zes tot acht jaar voor ongemak zorgen.

Hoe verlicht je klachten?
Mocht je toch in aanraking zijn gekomen met de processierups, krab of wrijf dan niet bij jeuk. Probeer de aangedane huid eerst te ‘strippen’ met plakband. Spoel de aangedane huid vervolgens goed met lauw water. Een zachte, verkoelende crème met menthol, aloë vera of calendula kan verlichting geven. Bij een ernstige huidontsteking kan de huisarts eventueel een ontstekingsremmende zalf voorschrijven. Besmette kleding vormt een bron van verspreiding van brandharen. Ze kunnen het beste meteen worden gewassen, het liefst op zestig graden.

Neem contact op met je huisarts bij:
Je kunt een oogontsteking krijgen waarvan je blind kunt worden. Je hebt een doorverwijzing van de oogarts nodig.
Een hevige allergische reactie. Je wordt bijvoorbeeld erg benauwd, en krijgt dikke oogleden, dikke lippen en een dikke tong.
De processierups in je tuin
Als je in je eigen tuin of grondgebied te maken krijgt met de eikenprocessierups, probeer het nest dan niet zelf te bestrijden. Het RIVM raadt particulieren aan om advies in te winnen bij de gemeente.

Vond dit wel een goed artikel.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:49

ik krijg net een foto van me vriend.
ze zijn daar nu met een vrachtwagen bezig met processierups bestrijding.
Wel wat laat, maar ik geloof wel dat ik dan als het goed ik volgend jaar wat minder zijn, als degene die er nu allemaal zitten in ieder geval niet verder leven nu :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:13

bigone schreef:
Ik las ergens een interview met mensen die er zoveel last van hadden, die beesten zaten overal , ramen deuren tuinpad en tuin. En gemeente deed niets want zij hadden er als enigste last van.

Ze moeten de rupsen vangen en loslaten bij het gemeentehuis :=

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:21

bigone schreef:
Limburg is de enigste provincie waar ze het redelijk onder controle hebben. Blijkbaar dat middel wat eerder genoemd werd maar dat moet in het voorjaar , wanneer de rupsen nog eitjes zijn gespoten worden. Spul is na twee weken uitgewerkt en dan dus ook bijna niet schadelijk voor andere soorten. Maar komt dus heel precies. Volgens mij stond dit artikel op een regionale site.

Noordoostpolder niks geen last hoor!
Mijn huis is omringd door eikenbomen maar zag pas laatst bij de grens van Duitsland voor het allereerst een groepje eikenprocessierupsen.
Hier nog nooit gezien. Het wemelt hier wel van de (tuin)vogels, dus we hebben natuurlijke bestrijding.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:30

Kwestie van tijd Matheno. Hier zaten ze ook niet, en het hele buitengebied wemelt van de eiken, maar nu zijn wij ook de Sjaak

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:31

Kinke schreef:
Kwestie van tijd Matheno. Hier zaten ze ook niet, en het hele buitengebied wemelt van de eiken, maar nu zijn wij ook de Sjaak

Oei, dan wachten we geduldig af.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:39

Heb al drie bedrijven gemaild en krijg overal hetzelfde antwoord. Echt balen en k.... die vieze krengen.
Maar heb in ieder geval iets tegen m’n jeuk gevonden.
Met ducktape over de rode plekken en dan goed insmeren met bodylotion.