Ramadan 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 15:25

Booooo schreef:
Maar dat is waar jij woont, in heel veel landen is dat niet.
Hoe maken ze dan onderscheidt tussen toeristen en mensen die er wonen? Daarnaast zie je niet aan de buitenkant of iemand moslim is of niet.

Je mag in een restaurant gewoon eten, of je nou moslim bent of niet, dat is je eigen zaak. Ik bedoel echt niemand mag op straat of in openbare ruimtes eten, dus als je in het winkelcentrum iets koopt bij een restaurant dan eet je het in het restaurant op. Als je bij de supermarkt iets koopt moet je wachten tot je thuis bent. Of je nou toerist bent of niet, dat is gewoon de wet hier en die keuze maak je als je hier op vakantie komt :j Als je in een hotel verblijft mag je daar natuurlijk gewoon eten en 90% van de mensen die ergens heen gaan, gaan met de hotelbus.

Dus ter conclusie; niemand mag tijdens de ramadan in het openbaar eten of drinken, toeristen niet en lokalen niet. Als je op reisbezoek oid. bent kan je in je auto eten, of in ruimten die beschikbaar gesteld zijn. Die zijn bijna overal wel, en daar komen de mensen die vasten dus niet.

Hier heb je van 7 tot 4 de tijd om te eten en drinken, en dat is in principe genoeg. Ja, je hebt honger en dorst tijdens de dag maar dat is nu net het punt.

Zelf maak ik smoothies met heel veel fruit erin, ik eet eigenlijk gewoon wat ik normaal zou eten maar sla ik de lunch over. Dus als ik aan Iftar begin, eet ik avondeten (pasta, dadels, soms zelfs hamburgers of zelfgemaakte patatjes, salades, rijst, soep, kip...) en voor ik ga slapen eet ik yoghurt met een banaan, nog een smoothie en nootjes. Soms maak ik roerei. Ik drink mijn 2 liter gewoon tijdens die tijd ipv overdag en kom niets te kort. Het enige verschil is de tijd waarop ik eet. Het heeft dus ook niets te maken met jezelf volproppen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:57

LadyMadonna schreef:
Als toerist pas je je aan aan het land wat je bezoekt imo....

Mwa gedeeltelijk. Maar je kunt niet van toeristen verwachten dat ze mee gaan doen aan de ramadan. Veel toeristen weten volgens mij niet eens dat het op dat moment ramadan is als ze maanden van de te voren een vakantie boeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:15

Booooo schreef:
LadyMadonna schreef:

Mwa gedeeltelijk. Maar je kunt niet van toeristen verwachten dat ze mee gaan doen aan de ramadan. Veel toeristen weten volgens mij niet eens dat het op dat moment ramadan is als ze maanden van de te voren een vakantie boeken.

Lands wijs lands eer, en als jij je niet naar de gebruiken van een land aan kunt/wil passen, moet je niet naar dat land gaan.
De meeste moslim landen zijn niet zo moeilijk, maar bijv een Saoudi Arabië....
Tja, daar zou ik dan dus niet heen gaan (sowieso niet, maar dat terzijde)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 16:32

In de bekende ‘vakantie’ landen zoals Turkije, Marokko, Egypte en Tunesië gaat het ‘gewone’ leven gewoon door in de toeristische gebieden. Toeristen hoeven zich daar sowieso niet aan te passen, die zullen überhaupt weinig merken van de ramadan.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 18:35

Booooo schreef:
LadyMadonna schreef:

Je hoeft ook niet mee te doen, je mag alleen op straat niet eten en drinken. Wel in eetgelegenheden.
Bovendien zijn de (ongeveer) data van Ramadan van te voren al bekend!

LindyH

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:14

Hoort bij de Ramadan eigenlijk ook een soort siësta? Lijkt me wel praktisch. Zeker nu de nachten kort zijn heb je 's nachts bijna geen tijd om te slapen. Of zit dat sowieso al in de cultuur van veel islamitische landen?

Dat lijkt mij persoonlijk het moeilijkst aan de Ramadan, het slaapgebrek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:18

LadyMadonna schreef:
Lands wijs lands eer, en als jij je niet naar de gebruiken van een land aan kunt/wil passen, moet je niet naar dat land gaan.
De meeste moslim landen zijn niet zo moeilijk, maar bijv een Saoudi Arabië....
Tja, daar zou ik dan dus niet heen gaan (sowieso niet, maar dat terzijde)

Dat vind ik eigenlijk wel een beetje gek om zo te zeggen. Ramadan, moslim zijn, is natuurlijk niet bepaald Nederlands en hier wordt (gelukkig!!) ook niet gezegd nouuuuuu dat doen wij hier niet, dus doen jullie dat dan ook maar niet he, 's lands wijs 's lands eer.
Met de toeristen wordt wel anders, makkelijker omgegaan dan met inwoners in de overwegend islamitische landen. Sommigen weten het echt niet. Het ligt er ook maar aan waar ze zitten. Volk op een all inclusive resort in een massatoerismegebied zal er amper iets van meekrijgen, terwijl de meer in cultuur geïnteresseerde toerist zich wel wat aan zal passen.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 22:28

LindyH schreef:
Hoort bij de Ramadan eigenlijk ook een soort siësta? Lijkt me wel praktisch. Zeker nu de nachten kort zijn heb je 's nachts bijna geen tijd om te slapen. Of zit dat sowieso al in de cultuur van veel islamitische landen?

Dat lijkt mij persoonlijk het moeilijkst aan de Ramadan, het slaapgebrek.

Siesta... niet echt, maar in de wet hier staat dat iedereen 2 uur eerder van werk naar huis moet. Ik ben dus om 2 uur klaar en vaak doe ik dan wel een dutje. Verder begin ik 45 min later op werk. Soms blijf ik wakker (zoals nu, het is nu 00:30) en ga dan slapen, soms ga ik om half 10 naar bed en zet om half 3 een wekker om wat te eten. Slaapgebrek, niet echt, wel een ander ritme.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 00:02

Maar jij hebt daar nog wel een redelijk lange nacht toch? Hier is fajir op dit moment om 21:15, en machrib alweer om 4:21. (Heb de termen en tijden even opgezocht. :D )
Ze doen hier zelfs om middernacht sporthallen open zodat jongeren de energie van de iftar kwijt kunnen en geen rotzooi gaan lopen trappen op straat. Maar ik denk dan, als die jongeren zo rond 2:00 uur een beetje uitgeraasd zijn en gaan slapen, moeten ze binnen twee uur alweer opstaan. Dan eten, en dan kunnen ze nog twee uurtjes slapen. Echte pure hel lijkt me dat.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 05:10

Opzich wel :j Van 18:55 tot 04:09. Jongeren hier zijn wel een stuk luier dan Nederlandse jongeren en rotzooi trappen op straat is sowieso niet echt een begrip.

Ik denk dat veel mensen ook vergeten dat het echt te maken heeft met mindset en eer. Het is een eer voor moslims om te vasten en ik denk dat 90% sowieso geen rotzooi gaat trappen omdat je je extra gedraagt in Ramadan. Al heb je altijd rotte appels.

Ik zou ook op een normale dag niet de hele dag m'n eten over kunnen slaan, maar het is een mindset die je hebt en dat helpt heel erg.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:34

Interessant om te lezen dit topic. Welk land woon jij TS?

Mijn man komt uit Syrië, maar behoort tot een andere bevolkingsgroep dus geen moslim. Wel veel kennis over de islam (is als minderheid nodig om in zo'n land te kunnen functioneren) en ook in NL wel islamitische vrienden. Hij gaf aan dat het hem opvalt dat veel migranten moslims zich zo anders gedragen tijdens Ramadan in NL. Ineens héél toegewijd terwijl ze de rest van het jaar van de NLse vrijheden genieten (drank, seks, drugs etc) en anderen juist minder aan Ramadan doen dan in Syrië omdat hier meer vrijheid is.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 11:13

marrlinde schreef:
Interessant om te lezen dit topic. Welk land woon jij TS?

Mijn man komt uit Syrië, maar behoort tot een andere bevolkingsgroep dus geen moslim. Wel veel kennis over de islam (is als minderheid nodig om in zo'n land te kunnen functioneren) en ook in NL wel islamitische vrienden. Hij gaf aan dat het hem opvalt dat veel migranten moslims zich zo anders gedragen tijdens Ramadan in NL. Ineens héél toegewijd terwijl ze de rest van het jaar van de NLse vrijheden genieten (drank, seks, drugs etc) en anderen juist minder aan Ramadan doen dan in Syrië omdat hier meer vrijheid is.

Dat is bijzonder! Misschien doen ze zo overtuigd mee omdat er inderdaad meer vrijheid is en het makkelijker is om 'fouten te maken', en ze het zo proberen recht te trekken?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:45

Het is dan meer een soort boetedoening lijkt wel.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:50

Hij zegt zelf dat het san waarschijnlijk "kijk mij eens" gedrag is. Moet zeggen dat ik me ook wel steeds weer verbaas over her hypocriete gedrag dat sommigen vertonen hier hoor, buiten de deur op alle fronten losgeslagen en dan thuis de strenge religieuze man uithangen bijvoorbeeld.

Denk dat bij sommigen ook meespeelt dat de mannen hier een tijd al zijn en de rest van het gezin vaak pas kort door gezinshereniging, dus nog minder ingeburgerd in de vrijheid.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:26

Ik was voor vanavond uitgenodigd voor een iftar, dus ik doe ook mee vandaag... maar ik tel de minuten af hoor, ik wil gewoon een lekker kopje thee hebben :') Nog drie uurtjes te gaan...

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 18:34

Narya schreef:
Ik was voor vanavond uitgenodigd voor een iftar, dus ik doe ook mee vandaag... maar ik tel de minuten af hoor, ik wil gewoon een lekker kopje thee hebben :') Nog drie uurtjes te gaan...

Gezellig! En sterkte, wij zijn al 1,5 uur klaar

marrlinde schreef:
Hij zegt zelf dat het san waarschijnlijk "kijk mij eens" gedrag is. Moet zeggen dat ik me ook wel steeds weer verbaas over her hypocriete gedrag dat sommigen vertonen hier hoor, buiten de deur op alle fronten losgeslagen en dan thuis de strenge religieuze man uithangen bijvoorbeeld.

Denk dat bij sommigen ook meespeelt dat de mannen hier een tijd al zijn en de rest van het gezin vaak pas kort door gezinshereniging, dus nog minder ingeburgerd in de vrijheid.

Ach, iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij of zij doet, vasten is iets tussen jezelf en God, niet voor de mensen om je heen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:47

Ja, hier gaat de zon wat later onder... aan de andere kant, bij jou is het een stukje warmer, dat heft elkaar weer op :P

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 19:27

Ja je zal minder dorst hebben :') Toch een beetje eerlijk dus. Weet je al wat je gaat eten met Iftar?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:46

Dat was wel een beetje een tegenvaller, pasta met tomatensaus kan ik op elk willekeurig moment ook krijgen :') Kurbissoep vond ik wel heel geslaagd!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:13

Ik ben zelf nogal bezig met diëten voor betere gezondheid, en dan voornamelijk voor de hersenen. Het is op dit moment erg hip om het keto-dieet of 'intermittent fasting' te doen voor meer 'mental clarity'. De ketogene staat kun je bereiken door te vasten en/of door bepaalde dingen wel of niet te eten. Ik doe dat laatste op dit moment. Ook behoorlijk zwaar soms.

Gister legde ik, mede door dit topic, opeens de link met het vasten in verschillende godsdiensten. Met name de manier van vasten zoals de moslims het doen kan ketonen in het lichaam vrijmaken, welke een betere brandstof voor de hersenen vormen. Dit schijnt te maken te hebben met het evolutionair voordeel dat je hebt als je in tijden van honger extra scherp kunt denken en handelen om toch weer aan eten te komen. Je maakt je hersenen als het ware op een andere manier wakker. Voor mensen met bepaalde hersenaandoeningen kan het zelfs helend zijn. Ik merk zelf ook duidelijk verschil.

Dit effect vindt al plaats na 14 uur vasten. Ook op andere manieren, maar vasten is één manier. Zodra je weer koolhydraten gaat eten is het weer weg, maar ik kan me best voorstellen dat als je dit een tijdje elke dag doet dat dat bepaalde voordelige effecten op je hersenen heeft.

Totaal logisch dus dat bijna alle religies een vorm van vasten hebben en vooral name moniken (denkers) dit vaak toepassen, met name in oosterse religies. Het kan je echt letterlijk een beter mens maken, en meer 'mental clarity' geven. Iets wat heel dicht bij 'verlichting' ligt, wat in veel religies belangrijk is.

Nu ben ik wel benieuwd of mensen die de Ramadan doen ook een dergelijk effect ervaren. Kom je anders in je energie te zitten? Is dat misschien ook een reden om het te willen doen, omdat je je er beter door gaat voelen?
Ik begrijp dat mensen zulke veranderingen misschien liever toeschrijven aan een goddelijke kracht, of aan het samenzijn en het helpen van anderen. Maar waar je het ook aan wijdt, merk je iets, en zo ja, wat?

(Ik vind dit zo'n rete-interessant terrein hè... waar biologie en religie samenkomen. Ze lijken zo tegenstrijdig, maar zijn dat vaak helemaal niet. :D)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:59

Ik denk eerlijk gezegd dat behalve je lichaam ontzien van (veel verzadigde) vetten, alcohol en e-nummers het juist niet gunstig is om jezelf te ontzien van voedingsstoffen als bijvoorbeeld koolhydraten.

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het gezond is, intermittent fasting. Ik weet dat het voor veel aspecten juist goed zou zijn, maar ik denk dat je beter gewoon kunt eten als je honger hebt. Gezond en gevarieerd eten en niet jezelf een halve dag uithongeren om vervolgens de andere helft weer flink te gaan eten. :=

Net zoiets als ontbijt overslaan, ik weet dat veel mensen niet kunnen eten sochtends maar dat is juist zo belangrijk! Ik zelf probeer eigenlijk altijd te ontbijten en merk dat wanneer ik dit oversla echt 3 keer zo lang doe over ´opstarten´ sochtends.

Overigens ga ik wel met jou mee, Lindy, ik vind dat ook interessant hoe religie en eetpatronen samenkomen.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 18:19

LindyH schreef:
Ik ben zelf nogal bezig met diëten voor betere gezondheid, en dan voornamelijk voor de hersenen. Het is op dit moment erg hip om het keto-dieet of 'intermittent fasting' te doen voor meer 'mental clarity'. De ketogene staat kun je bereiken door te vasten en/of door bepaalde dingen wel of niet te eten. Ik doe dat laatste op dit moment. Ook behoorlijk zwaar soms.

Gister legde ik, mede door dit topic, opeens de link met het vasten in verschillende godsdiensten. Met name de manier van vasten zoals de moslims het doen kan ketonen in het lichaam vrijmaken, welke een betere brandstof voor de hersenen vormen. Dit schijnt te maken te hebben met het evolutionair voordeel dat je hebt als je in tijden van honger extra scherp kunt denken en handelen om toch weer aan eten te komen. Je maakt je hersenen als het ware op een andere manier wakker. Voor mensen met bepaalde hersenaandoeningen kan het zelfs helend zijn. Ik merk zelf ook duidelijk verschil.

Dit effect vindt al plaats na 14 uur vasten. Ook op andere manieren, maar vasten is één manier. Zodra je weer koolhydraten gaat eten is het weer weg, maar ik kan me best voorstellen dat als je dit een tijdje elke dag doet dat dat bepaalde voordelige effecten op je hersenen heeft.

Totaal logisch dus dat bijna alle religies een vorm van vasten hebben en vooral name moniken (denkers) dit vaak toepassen, met name in oosterse religies. Het kan je echt letterlijk een beter mens maken, en meer 'mental clarity' geven. Iets wat heel dicht bij 'verlichting' ligt, wat in veel religies belangrijk is.

Nu ben ik wel benieuwd of mensen die de Ramadan doen ook een dergelijk effect ervaren. Kom je anders in je energie te zitten? Is dat misschien ook een reden om het te willen doen, omdat je je er beter door gaat voelen?
Ik begrijp dat mensen zulke veranderingen misschien liever toeschrijven aan een goddelijke kracht, of aan het samenzijn en het helpen van anderen. Maar waar je het ook aan wijdt, merk je iets, en zo ja, wat?

(Ik vind dit zo'n rete-interessant terrein hè... waar biologie en religie samenkomen. Ze lijken zo tegenstrijdig, maar zijn dat vaak helemaal niet. :D)

Ik ben tussen de middag minder moe (niet zo'n indut moment dat je normaal hebt na je lunch) en voel me in principe niet zwakker of minder energiek. Ik maak me minder druk om dingen maar dat kan ook zijn omdat iedereen om mij heen ook meer relaxed is.

Wel interessant zo'n link tussen religie en biologie! Leuk om te weten en bedankt voor het delen in dit topic, ik vind het erg fascinerend.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:51

Ja precies, die dip heb ik ook niet. Je eet waarschijnlijk 's ochtends ook veel eiwit en vet?

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 19:05

Hoe is het met iedereen? :)
@LindyH, dat klopt! Gebakken aardappeltjes, ei, kip, yoghurt...

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:12

Hier nog een vastende (niet zo actieve) bokker :)
Ik ben NLs en nu ruim 10 jaar moslim.
Ik heb zelf een prikkelbare darm en wanneer ik vast heb ik daar helemaal geen last van omdat er niks naar binnen gaat wat prikkelt, erg fijne bijkomstigheid vind ik haha.
Verder indd op de KH letten en genoeg drinken. Dit jaar is het gelukkig niet zo warm.
Oja en ik las ergens de vraag over vrijgestelden, hier horen ook nog borstvoedende en menstruerende vrouwen bij ;)