Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:06

Resistance schreef:
Ik vind mezelf niet eerlijk omdat ik mens ben. De mensheid is niet eerlijk, ons hele bestaan op deze aarde momenteel is niet eerlijk. Dus nee, eerlijk bestaat niet.

En zo sus je je geweten om zelf oneerlijk te zijn.

Urbanus

Helemaal eerlijk, nee dat bestaat niet. Maar zo iets groots houden zou zo over mijn grenzen zijn dat ik ook afstand van een vriendschap zou nemen.

chamion
Huisheks

Als ik een tas vol geld vind zal ik eerste kijken of ik een duidelijk hint kan vinden qua de eigenaar. Kan ik niks vinden? Dan gaat hij de kast in.

Waarom niet? Zou het echt niet naar de politie brengen. Geen idee waarom trouwens, en als het gebeurt zou het zo maar wezen dat ik anders handel. Maar zou ik morgenochtend bij de deur zo'n zak geld vinden zonder duidelijk eigenaar dan is het van mij.

Lekker veel dingen contact gaan betalen om er rustig aan vanaf te komen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:07

DiantaM schreef:
@ Ashley maar waarom dan? Het feit dat jij denkt dat iets niet traceerbaar is, moet toch niet uitmaken voor het antwoord of dat je het geld aangeeft?

zoals je misschien hebt kunnen lezen gaf ik aan dat ik een melding zou maken.

de enige manier om contact geld te traceren is als het een op een volgende nummering is. in deze tijd zal iemand die dat heeft of opgenomen heeft bij bank het in de media komen.
daarnaast is het ook wel een groot stuk zelf verantwoordelijkheid en kwijt is soms dikke pech. wat niet te bewijzen is als het van jou is.

hoe zie jij het voor je dat mensen bewijzen dat het bedrag van hun is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:07

soesita schreef:
Resistance schreef:
Ik vind mezelf niet eerlijk omdat ik mens ben. De mensheid is niet eerlijk, ons hele bestaan op deze aarde momenteel is niet eerlijk. Dus nee, eerlijk bestaat niet.

Als dat is wat jij denkt dat ik doe, dan is dat je goedrecht. :) Voor zover het als mens mogelijk is, ben ik oprechter dan menig ander, vind ik zelf. Maar een tas met geld die op straat ligt te slingeren, die neem ik mee. Ik vind het eerlijk gezegd oneerlijker om mensen te beoordelen op basis van of ze een tas met geld, waar geen eigenaar bij te vinden is, meenemen of niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-19 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:08

Resistance schreef:
Ik zou nooit iets stelen. :) Als het echter op straat rondslingert en er geen naam te vinden is of iemand in de buurt, dan vind ik dat zelf niet stelen. Maar dat is gewoon wat ik vind, kan dat een ander daar weer anders over nadenkt. Betrouwbaarheid en een tas met geld meenemen op straat zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen, en ik vind het zelf gek dat mensen het verschil niet zien. Maar zoals ik al zei: dat is waarschijnlijk gewoon hoe mijn hersenen werken.

Jij vindt dat eerlijkheid niet bestaat, en in mijn ogen gebruik je dat om dingen goed te praten die niet goed te praten zijn.

Als je betrouwbaar bent dan breng je het in mijn idee naar de politie/gemeente (waar je gewoon een aangifte kan doen en het thuis kan bewaren, als je denkt dat de politie bestaat uit intrinsiek slechte mensen). Doe je dat niet, ga je er zomaar van uit dat je het mag houden omdat iemand anders misschien wel een fout heeft gemaakt (of overvallen is of wat dan ook) dan ben je in mijn ogen niet betrouwbaar en ik vind dit net zo erg als stelen.

Als €15.000 van een vreemde je niet uitmaakt dan maakt €20,- van een bekende je ook niet uit. Dat maak je mij niet wijs

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:09

Maar dat is het ook he,
Er zijn nu ook mensen die zeggen ja ik hou het zelf maar als puntje bij paaltje komt het toch wegbrengen.
En zo zijn er mensen die zeggen ja ik zou het wegbrengen en het toch houden.

Ik zeg nu ook heel stoer ja jk hou het. Maar ik durf bijna 100% te zeggen dat ik het ws niet durf. Maar dan kan je nog wel fantaseren dat je het doet. In mijn hoofd geef ik elke dag 1000 euro uit joh. Maar als ik dan een keer geld heb lukt uitgeven ook niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:10

Vjestagirl schreef:
Resistance schreef:
Ik zou nooit iets stelen. :) Als het echter op straat rondslingert en er geen naam te vinden is of iemand in de buurt, dan vind ik dat zelf niet stelen. Maar dat is gewoon wat ik vind, kan dat een ander daar weer anders over nadenkt. Betrouwbaarheid en een tas met geld meenemen op straat zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen, en ik vind het zelf gek dat mensen het verschil niet zien. Maar zoals ik al zei: dat is waarschijnlijk gewoon hoe mijn hersenen werken.

Jij vindt dat eerlijkheid niet bestaat, en in mijn ogen gebruik je dat om dingen goed te praten die niet goed te praten zijn.

Als je betrouwbaar bent dan breng je het in mijn idee naar de politie/gemeente (waar je gewoon een aangifte kan doen en het thuis kan bewaren, als je denkt dat de politie bestaat uit intrinsiek slechte mensen). Doe je dat niet, ga je er zomaar van uit dat je het mag houden omdat iemand anders misschien wel een fout heeft gemaakt (of overvallen is of wat dan ook) dan ben je in mijn ogen niet betrouwbaar en ik vind dit net zo erg als stelen.

Als €15.000 van een vreemde je niet uitmaakt dan maakt €20,- van een bekende je ook niet uit. Dat maak je mij niet wijs

Maar waarom kan jij daar dan in je hoofd niet bij?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:12

Resistance schreef:
soesita schreef:

Als dat is wat jij denkt dat ik doe, dan is dat je goedrecht. :) Voor zover het als mens mogelijk is, ben ik oprechter dan menig ander, vind ik zelf. Maar een tas met geld die op straat ligt te slingeren, die neem ik mee. Ik vind het eerlijk gezegd oneerlijker om mensen te beoordelen op basis van of ze een tas met geld, waar geen eigenaar bij te vinden is, meenemen of niet.

Nou ja, ik citeer jouw eigen uitspraak die je in de context van dit topic doet. Als het niks met de tas met geld te maken heeft, waarom zeg je het dan?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:14

Ik zou het melden bij de politie en de gemeente maar het wel zelf houden.

Waarom? simpel ooit is een portemonnee (met ruim €200,- aan geld!) bij de politie gebracht.
Meneer kwam na het ophalen met bloemen langs, er zat een dierbare foto van zijn overleden vrouw in, dat het geld weg was vond hij niet erg, de foto was het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:14

Waarom ga jij er vanuit dat ik het zei om mijn geweten te sussen? :)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:15

Ik zou het mee naar huis nemen en dan waarschijnlijk houden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:16

Maar verplaats je nu eens in degene die het geld is verloren TS ?

Zoals hier boven al werd gesteld, wat gij niet wilt dat u geschiedt..

Ashleytjuhh

Vjestagirl dus als ik 25 euro van een vreemde hou (wat jij zelf ook zou doen) mag ik wel bij je binnen want dat betekend dat ik die 20 euro van jou niet mee zou nemen.

maar ik hou ik 15000 van een vreemd iemand mag ik niet bij je naar binnen want dan zou ik makkelijk 20 euro meenemen( terwijl ik toch geld genoeg heb)?

die logica ontgaan mij even...

waarom zou iemand van 25 het niet doen en iemand van 1500 wel?
Laatst bijgewerkt door Ashleytjuhh op 01-04-19 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

DiantaM schreef:
Resistance schreef:
Maar zie jij iemand die geld besluit te houden dan als slecht mens?

Ik vind diegene in ieder geval geen eerlijk mens.

Ik noem dat door schade wijzer geworden.

Helaas via een fb groep al zo vaak gezien dat men het aan bewaking gaf die het dan in hun eigen zak stoppen. Daarom altijd mee naar huis en als de eigenaar na een jaar niet gevonden is, is het van mij. Bij de €15.000 in een tas zou ik dus iets minder actief zoeken dan bij de telefoon of envelop met naam. Toevallig afgelopen maand nog met een groepje vreemden een portomonnee gevonden op een festival. Afgesproken dat zij op de eerder genoemde fb groep een oproepje zouden plaatsen en inderdaad, toen ik de volgende ochtend keek zag ik de oproep en eigenaar paar uur later al gevonden en portomonnee opgehaald dus ideaal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:18

Resistance schreef:
Vjestagirl schreef:

Omdat jij bij die vreemde er maar vanuit gaat dat het hun eigen stomme schuld was dat het geld daar ligt. En dat ze het dus niet missen als jij het meeneemt.
Als wij vrienden zijn heb je een idee van mijn inkomen, van mijn uitgaven, van hoe ik woon. Dan weet je dat ik €20,- waarschijnlijk niet zal missen. Zeker niet als het in de pot in de gang zit, waar geld in zit wat ik ik alleen maar gebruik voor 'leuke uitgaven'. Ik zie echt niet in waarom jij er dan moeite mee zou hebben om daar geld uit te pakken, als je al bewezen hebt onbetrouwbaar te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:18

DiantaM schreef:
Maar verplaats je nu eens in degene die het geld is verloren TS ?

Zoals hier boven al werd gesteld, wat gij niet wilt dat u geschiedt..

Op dat gezegde heb ik altijd een heel simpel antwoord: Ja, dat zou heel vervelend zijn als het mij zou gebeuren, maar gelukkig is dat in dit (speculatieve) geval niet zo.

En dat is echt niet om naar te zijn of wat dan ook. Het is gewoon wat ik zou doen, en ik zet hier niet iets anders neer om de mensen die het er niet mee eens zijn te pleasen. Als dat mij volgens sommigen een slecht mens maakt, dan is dat zo. Daar kan ik weinig aan veranderen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:19

Oh, nu snap ik hem. Ik dacht dat je geweten wel gesust zou moeten worden als je die tas met geld zou houden. Het kwam niet bij me op dat je geweten dan niet gaat spreken. :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:20

Ik heb heel eerlijk gezegd liever dat ik er financieel op vooruit ga, dan een ander.
Dat betekend niet dat ik te lam ben om een ander te helpen, want dat is niet zo.
Ik vertrouw mensen niet zo.
Ooit heeft oma een portomonee gevonden van iemand die ze kende. Ze wist niet waar die heer woonde dus gaf het af bij de politie. Er zat 200 gulden in.

Paar dagen later kwam oma hem tegen bij het koor en vroeg of hij zijn portomonee al terug had. Ja dat had hij, alleen het geld was eruit gehaald. Gelukkig had hij zijn passen nog wel.
Mijn oma had het geld keurig laten zitten.........

Ooit vond mijn exvriend in de primark een tas (die hing aan het tassenrek) met spullen erin. Er zat ook een portomonee in met €140. Hij heeft het geld eruit gehaald en heeft daarna de hele inhoud afgegeven bij de bewaking. Grootste punt is vaak dat mensen hun passen moeten blokkeren en nieuwe moeten aanvragen.

Ik zou geld ook houden en andere passen etc teruggeven. En dan duimen dat karma niet te hard inkickt.

Overigens, als ik een open tas zou zien met daarin heel veel geld en iemand heeft die tas bij zich en niet door dat he tvoor het grijpen ligt zou ik het nooooit durven pakken en echt stelen.
Ik zou die persoon aanspreken dat het geld voor t pakken ligt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:21

ik zou het denk ik ook aangeven bij de gemeente/politie maar vind ik morgen 2 in elkaar gevouwen briefjes van 50 dan gaan die mooi in eigen zak.

die 15.000 euro is erg verleidelijk maar ik denk dat het geweten gaat spelen maar ook wat al eerder is gezegd: crimineel geld.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:22

Ik vind het nu al een ongezellig topic worden..

Vjestagirl

Ashleytjuhh schreef:
Vjestagirl dus als ik 25 euro van een vreemde hou (wat jij zelf ook zou doen) mag ik wel bij je binnen want dat betekend dat ik die 20 euro van jou niet mee zou nemen.

maar ik hou ik 15000 van een vreemd iemand mag ik niet bij je naar binnen want dan zou ik makkelijk 20 euro meenemen( terwijl ik toch geld genoeg heb)?

die logica ontgaan mij even...

waarom zou iemand van 25 het niet doen en iemand van 1500 wel?

Omdat het niet logisch is dat iemand om €25,- de politie/gemeente gaat bellen om te vragen of het gevonden is.
Die €15.000 staat echt in geen enkele verhouding tot die €25,-. €25,- is een bedrag wat je uit de pinautomaat trekt en waar je nog geen spijkerbroek voor koopt. €15.000 is meer dan een totaal jaar bijstandsuitkering. Als je daar het verschil niet tussen ziet dan kan ik je daar echt niet mee helpen.

gerpiegorp

Vjestagirl schreef:

Dat is totaal niet met elkaar te vergelijken, vind ik. Nu zou ik waarschijnlijk (zeg ik nu natuurlijk) het geld naar de politie brengen. Maar omdat je dit gevonden hebt, steel je opeens ook van mensen? Lijkt me niet. Bij mij op het werk vinden collega's vaak genoeg geld, naast de gebruikelijke 20centjes, euro's ook wel eens briefjes van 10, soms 20. Zelfs eens van 50. Zou ik het dan houden? Jazeker, zonder twijfel. Zou ik van mensen bewust stelen? Nee, nooit van mijn leven. Zelfs niet als er 1000 euro aan geld open en bloot op tafel ligt, echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:23

Vjestagirl schreef:
Resistance schreef:

Omdat jij bij die vreemde er maar vanuit gaat dat het hun eigen stomme schuld was dat het geld daar ligt. En dat ze het dus niet missen als jij het meeneemt.
Als wij vrienden zijn heb je een idee van mijn inkomen, van mijn uitgaven, van hoe ik woon. Dan weet je dat ik €20,- waarschijnlijk niet zal missen. Zeker niet als het in de pot in de gang zit, waar geld in zit wat ik ik alleen maar gebruik voor 'leuke uitgaven'. Ik zie echt niet in waarom jij er dan moeite mee zou hebben om daar geld uit te pakken, als je al bewezen hebt onbetrouwbaar te zijn.

Maar ik hou me eerlijk gezegd niet zo bezig met of het iemands eigen stomme schuld is of niet. Ik zie enkel dat er een tas met geld op mijn pad komt. Als ik daar geen persoon bij zie dan beeld ik me gewoon niemand in. Dan breng ik het niet met elkaar in verband, als het ware. Ik speculeer niet in mijn hoofd van: Wellicht is die van iemand die het hard nodig heeft. Dat gebeurt gewoon oprecht niet in mijn hoofd.

Als ik echter iemand ken, dan is dat een heel ander verhaal. Stelen van iemand zou ik nooit doen, ongeacht wie het is. Maar iets wat "op mijn pad" komt, is in mijn ogen heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:25

soesita schreef:
Oh, nu snap ik hem. Ik dacht dat je geweten wel gesust zou moeten worden als je die tas met geld zou houden. Het kwam niet bij me op dat je geweten dan niet gaat spreken. :+

Nouja haha, dat is wellicht wel gewoon hoe het is. :) Mijn geweten gaat inderdaad niet spreken als ik een tas met geld tegenkom en er niet direct of indirect een persoon mee in verband wordt gebracht. Maar is dat zo erg? Dat ik dat van mezelf weet en toegeef? Ik zeg niet dat het iets goeds is. Ik vind het heel knap als iemand zo'n tas naar de politie brengt. Maar nee, ik heb dat niet, als er niemand mee in verband wordt gebracht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-19 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt