Resistance schreef:Ik vind mezelf niet eerlijk omdat ik mens ben. De mensheid is niet eerlijk, ons hele bestaan op deze aarde momenteel is niet eerlijk. Dus nee, eerlijk bestaat niet.
En zo sus je je geweten om zelf oneerlijk te zijn.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
DiantaM schreef:@ Ashley maar waarom dan? Het feit dat jij denkt dat iets niet traceerbaar is, moet toch niet uitmaken voor het antwoord of dat je het geld aangeeft?
soesita schreef:Resistance schreef:Ik vind mezelf niet eerlijk omdat ik mens ben. De mensheid is niet eerlijk, ons hele bestaan op deze aarde momenteel is niet eerlijk. Dus nee, eerlijk bestaat niet.
En zo sus je je geweten om zelf oneerlijk te zijn.
Voor zover het als mens mogelijk is, ben ik oprechter dan menig ander, vind ik zelf. Maar een tas met geld die op straat ligt te slingeren, die neem ik mee. Ik vind het eerlijk gezegd oneerlijker om mensen te beoordelen op basis van of ze een tas met geld, waar geen eigenaar bij te vinden is, meenemen of niet. Resistance schreef:Ik zou nooit iets stelen.Als het echter op straat rondslingert en er geen naam te vinden is of iemand in de buurt, dan vind ik dat zelf niet stelen. Maar dat is gewoon wat ik vind, kan dat een ander daar weer anders over nadenkt. Betrouwbaarheid en een tas met geld meenemen op straat zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen, en ik vind het zelf gek dat mensen het verschil niet zien. Maar zoals ik al zei: dat is waarschijnlijk gewoon hoe mijn hersenen werken.
Ik vind mezelf niet eerlijk omdat ik mens ben. De mensheid is niet eerlijk, ons hele bestaan op deze aarde momenteel is niet eerlijk. Dus nee, eerlijk bestaat niet.
Vjestagirl schreef:Resistance schreef:Ik zou nooit iets stelen.Als het echter op straat rondslingert en er geen naam te vinden is of iemand in de buurt, dan vind ik dat zelf niet stelen. Maar dat is gewoon wat ik vind, kan dat een ander daar weer anders over nadenkt. Betrouwbaarheid en een tas met geld meenemen op straat zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen, en ik vind het zelf gek dat mensen het verschil niet zien. Maar zoals ik al zei: dat is waarschijnlijk gewoon hoe mijn hersenen werken.
Ik vind mezelf niet eerlijk omdat ik mens ben. De mensheid is niet eerlijk, ons hele bestaan op deze aarde momenteel is niet eerlijk. Dus nee, eerlijk bestaat niet.
Jij vindt dat eerlijkheid niet bestaat, en in mijn ogen gebruik je dat om dingen goed te praten die niet goed te praten zijn.
Als je betrouwbaar bent dan breng je het in mijn idee naar de politie/gemeente (waar je gewoon een aangifte kan doen en het thuis kan bewaren, als je denkt dat de politie bestaat uit intrinsiek slechte mensen). Doe je dat niet, ga je er zomaar van uit dat je het mag houden omdat iemand anders misschien wel een fout heeft gemaakt (of overvallen is of wat dan ook) dan ben je in mijn ogen niet betrouwbaar en ik vind dit net zo erg als stelen.
Als €15.000 van een vreemde je niet uitmaakt dan maakt €20,- van een bekende je ook niet uit. Dat maak je mij niet wijs
Resistance schreef:soesita schreef:En zo sus je je geweten om zelf oneerlijk te zijn.
Als dat is wat jij denkt dat ik doe, dan is dat je goedrecht.Voor zover het als mens mogelijk is, ben ik oprechter dan menig ander, vind ik zelf. Maar een tas met geld die op straat ligt te slingeren, die neem ik mee. Ik vind het eerlijk gezegd oneerlijker om mensen te beoordelen op basis van of ze een tas met geld, waar geen eigenaar bij te vinden is, meenemen of niet.
DiantaM schreef:Resistance schreef:Maar zie jij iemand die geld besluit te houden dan als slecht mens?
Ik vind diegene in ieder geval geen eerlijk mens.
Resistance schreef:Vjestagirl schreef:Als €15.000 van een vreemde je niet uitmaakt dan maakt €20,- van een bekende je ook niet uit. Dat maak je mij niet wijs
Maar waarom kan jij daar dan in je hoofd niet bij?
DiantaM schreef:Maar verplaats je nu eens in degene die het geld is verloren TS ?
Zoals hier boven al werd gesteld, wat gij niet wilt dat u geschiedt..

Ashleytjuhh schreef:Vjestagirl dus als ik 25 euro van een vreemde hou (wat jij zelf ook zou doen) mag ik wel bij je binnen want dat betekend dat ik die 20 euro van jou niet mee zou nemen.
maar ik hou ik 15000 van een vreemd iemand mag ik niet bij je naar binnen want dan zou ik makkelijk 20 euro meenemen( terwijl ik toch geld genoeg heb)?
die logica ontgaan mij even...
waarom zou iemand van 25 het niet doen en iemand van 1500 wel?
Vjestagirl schreef:Als €15.000 van een vreemde je niet uitmaakt dan maakt €20,- van een bekende je ook niet uit. Dat maak je mij niet wijs
Vjestagirl schreef:Resistance schreef:
Maar waarom kan jij daar dan in je hoofd niet bij?
Omdat jij bij die vreemde er maar vanuit gaat dat het hun eigen stomme schuld was dat het geld daar ligt. En dat ze het dus niet missen als jij het meeneemt.
Als wij vrienden zijn heb je een idee van mijn inkomen, van mijn uitgaven, van hoe ik woon. Dan weet je dat ik €20,- waarschijnlijk niet zal missen. Zeker niet als het in de pot in de gang zit, waar geld in zit wat ik ik alleen maar gebruik voor 'leuke uitgaven'. Ik zie echt niet in waarom jij er dan moeite mee zou hebben om daar geld uit te pakken, als je al bewezen hebt onbetrouwbaar te zijn.
soesita schreef:Oh, nu snap ik hem. Ik dacht dat je geweten wel gesust zou moeten worden als je die tas met geld zou houden. Het kwam niet bij me op dat je geweten dan niet gaat spreken.
Mijn geweten gaat inderdaad niet spreken als ik een tas met geld tegenkom en er niet direct of indirect een persoon mee in verband wordt gebracht. Maar is dat zo erg? Dat ik dat van mezelf weet en toegeef? Ik zeg niet dat het iets goeds is. Ik vind het heel knap als iemand zo'n tas naar de politie brengt. Maar nee, ik heb dat niet, als er niemand mee in verband wordt gebracht.