Zevendedagsadventist kerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:35

Mavelle schreef:
Ik ben het niet altijd met je eens anjali, maar hier sla je wel de spijker op zn kop :P Je wil toch niet je dagelijks leven delen met iemand die zo essentieel anders in het leven staat? Goed of fout buiten beschouwing gelaten.

Ja, je kan elkaars keuze respecteren en de ander vrij laten maar op den duur gaat het toch knagen. Geloven is geen mening, het is een levensstijl. Als jij een fanatiek sporter bent en je partner werkt dagelijks een zak chips en een fles cola weg en wil verder nooit wat uitvoeren.. dat werkt op den duur ook niet. Je kan het wel willen en theoretisch misschien wel goed praten, maar diep van binnen wil je toch op een lijn zitten met je partner over belangrijke zaken?

Precies!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:37

Overigens,zoals iemand eerder in dit topic ook al meldde,zijn er mannen die bij een streng geloof zijn waar sex voor het huwelijk verboden is,en waar hun geloofsgenotes daar dus niet voor te gebruiken zijn, die dan sex gaan hebben met ongelovige vrouwen. Maar daar trouwen ze niet mee. Zogauw ze willen gaan trouwen nemen ze een geloofsgenote,ja,die dan nog maagd moet zijn. Hypocriet zoiets. Maar het gaat zo,en als je zelf verliefd zou worden op zo'n man,dan kun je met een gebroken hart eindigen. Ik heb het nu niet over de Zevendedagsadventisten, daar weet ik te weinig vanaf.Maar het is heel belangrijk om iemand te kiezen die dezelfde normen en waarden heeft als jijzelf.

shilady

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:41

Ik denk dat dit in elk geloof wel aan bod komt
dat sex hebben met ongelovige.... en tja geef ze is ongelijk?? Het is een natuurlijk iets sexualiteit.. Maar of deze handeling volgens de regels is van de gemeente waar je bij zit.. denk toch altijd wel nee........

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:45

Het leuke is dat ik het komende jaar mij weer vrij veel bezig ga houden met theologie.

De link in kwestie die via pb kwam, komt van de site: All about God.
Ik ga hem hier niet plaatsen, maar je kunt hem vinden als je zoekt op homoseksualiteit.

Ik heb er de volgende kritiek op:
Het stuk citeert een aantal teksten uit de wetten van Mozes. Echter, als je de hele Bijbel leest, en dit in context plaatst van de geschiedenis, de cultuur en de bijbel zelf, stuit je op zeker moment op de brief aan de Galaten. Overigens in de brief aan de Romeinen in dit verband ook interessant.

Het thema van de brief aan de Galaten is christelijke vrijheid. Paulus legt erin uit, dat door het offer van Christus de wet van Mozes niet meer ter zake doet. Wat er voor in de plaats is gekomen, is de wet van de liefde: Heb God lief boven alles, en uw naaste als uzelf.
Dit biedt vrijheid te over. Er is maar een weg tot God, en dat is de wet van de liefde, de wet kan geen leven geven. Liefde kan dat wel, en door die liefde komt er vrijheid.

Vrijheid die niet mag ontaarden in losbandigheid, en daarom wijst Paulus aan het einde van de brief ook op de vruchten van de Geest: vriendelijkheid, goedheid, liefde, vreugde, trouw, eerlijkheid.

Dan nog dit: Jezus zelf sprak zich niet uit over homoseksualiteit. Blijkbaar was dat geen issue voor Hem. Jezus sprak wel over het voeden van hongerigen, het zorgen voor de weduwen en wezen (de outcasts in die tijd) de liefde voor elkaar, het bezoeken van de zieken en hen zo mogelijk genezen, en vooral de liefde voor elkaar.
Jezus sprak ook over de echt breken, en dit wordt vaak gebruikt als onderbouwing voor geen seks voor het huwelijk. Dat is echter niet correct. De echt breken, is vreemdgaan. Echtbreken is je niet houden aan de beloften die je je partner hebt gedaan, zoals zorgen voor de ander, het beste zoeken voor elkaar, elkaar niet afbreken, maar opbouwen.
1 korinthe 13 is in dat verband een fijn hoofdstuk:
De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
6 zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
7 zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nooit.

Jezelf naar je partner anders opstellen dan dat: dat is echtbreuk. Vreemdgaan valt daaronder, maar het is veel breder dan dat.

Zou ik "geen seks voor het huwelijk" en homofobie willen onderbouwen, dan moet ik werkelijk de halve Bijbel gaan schrappen.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 01-04-19 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:47

shilady schreef:
moonfish13 schreef:
Verootjoo, dat vind ik wel mooi gezegd.
Mijn binnenste is vrij, open mind, en ik voel me heel naar bij het idee dat mijn partner bijvoorbeeld tegen homoseksualiteit zou zijn.
Nu was zijn argument ook wel weinig onderbouwd:
“God heeft het zo bedacht dat het niet in elkaar past, dus hoort het niet.”
Zoiets was het, lekkere onderbouwing dat twee piemels of twee vagina’s niet werken en dus het niet ok is. :') :+

Ik zal hem wel voor je onderbouwen :Y)
Onze pastor zegt hierover dit.
God wil ons graag in het huwelijk zien.
Liefst als man en vrouw omdat koppels van dezelfde geslachten van nature geen kinderen kunnen krijgen
en dat is niet gods plan. Je werkt hiermee mee aan uitsterven van de mens.

Dat uitsterven is toch inmiddels wel achterhaald dacht ik, maar blijkbaar te optimistisch.
Dat zo'n stompzinnige loze opmerking nog steeds doorleeft, onbegrijpelijk.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:51

Hou je je bezig met theologie voor school doelen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:52

_/-\o_
Met jou kan ik praten avalanche :)

En bovenal gaat het in het christelijk geloof over de onvoorwaardelijke liefde van God. Deze hebben wij ontvangen van God en het is dus de bedoeling deze door te geven, en anderen lief te hebben zoals God ons liefheeft.
Hoe in vredesnaam past daar in om een kerk te beginnen, zelf regels op te stellen en vervolgens anderen afkeuren die zich niet aan de (menselijke!!) regels houden?
Jezus bekommerde zich júist om de mensen die niet in het standaard ideaalplaatje pasten, juist de mensen die overal met de nek aangekeken werden. Moeten we dan niet daaraan een voorbeeld nemen, en deze mensen van liefde voorzien ipv ze af te keuren op hoe ze zijn en wie ze zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:52

Ik ken genoeg fanatieke sporters waarvan hun partner daar niets mee heeft (qua levensstijl).
Die relaties gaan al jaren goed.

Als je het kan accepteren van elkaar is dat toch prima?

Wij waren fanatieke kerkgangers; hadden zelfs een eigen jeugdclub.
Hebben belijdenis gedaan en zijn kerkelijk getrouwd.
Onze kinderen zijn alle 3 gedoopt en toen stonden wij daar ook helemaal achter.
Baden voor het eten, lazen voor uit de kinderbijbel...

En nu?
Wij zijn al 10+ jaren niet meer in de kerk geweest (alleen bij af en toe een begrafenis).
Lezen niet meer uit de bijbel en bidden niet voor het eten.

Heel soms zit de "angst" nog wel ergens van binnen.
Wat als hij wel bestaat en wij naar de hel gaan.
Zo zijn wij geïndoctrineerd dat je toch wat in je achterhoofd hebt zitten.
Maar geloven doen wij niet meer en willen niet naar de kerk gaan omdat het misschien wel zo is.
Dat is schijnheilig en werkt ook niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:54

anjali schreef:
Overigens,zoals iemand eerder in dit topic ook al meldde,zijn er mannen die bij een streng geloof zijn waar sex voor het huwelijk verboden is,en waar hun geloofsgenotes daar dus niet voor te gebruiken zijn, die dan sex gaan hebben met ongelovige vrouwen. Maar daar trouwen ze niet mee. Zogauw ze willen gaan trouwen nemen ze een geloofsgenote,ja,die dan nog maagd moet zijn. Hypocriet zoiets. Maar het gaat zo,en als je zelf verliefd zou worden op zo'n man,dan kun je met een gebroken hart eindigen. Ik heb het nu niet over de Zevendedagsadventisten, daar weet ik te weinig vanaf.Maar het is heel belangrijk om iemand te kiezen die dezelfde normen en waarden heeft als jijzelf.

Ik zou daar geen gebroken hart aan overhouden hoor ;) Ik zou medelijden hebben met degene met wie hij gaat trouwen, dat ze met zo'n leugenaar en hypocriet door het leven zal moeten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:59

Brainless schreef:
Ik ken genoeg fanatieke sporters waarvan hun partner daar niets mee heeft (qua levensstijl).
Die relaties gaan al jaren goed.

Als je het kan accepteren van elkaar is dat toch prima?

Wij waren fanatieke kerkgangers; hadden zelfs een eigen jeugdclub.
Hebben belijdenis gedaan en zijn kerkelijk getrouwd.
Onze kinderen zijn alle 3 gedoopt en toen stonden wij daar ook helemaal achter.
Baden voor het eten, lazen voor uit de kinderbijbel...

En nu?
Wij zijn al 10+ jaren niet meer in de kerk geweest (alleen bij af en toe een begrafenis).
Lezen niet meer uit de bijbel en bidden niet voor het eten.

Heel soms zit de "angst" nog wel ergens van binnen.
Wat als hij wel bestaat en wij naar de hel gaan.
Zo zijn wij geïndoctrineerd dat je toch wat in je achterhoofd hebt zitten.
Maar geloven doen wij niet meer en willen niet naar de kerk gaan omdat het misschien wel zo is.
Dat is schijnheilig en werkt ook niet.

Ik vond dit heel mooi om dit te lezen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:01

shilady schreef:
Hou je je bezig met theologie voor school doelen?

Yes :) ik ga het komende jaar weer studeren :)
verootjoo schreef:
_/-\o_
Met jou kan ik praten avalanche :)

En bovenal gaat het in het christelijk geloof over de onvoorwaardelijke liefde van God. Deze hebben wij ontvangen van God en het is dus de bedoeling deze door te geven, en anderen lief te hebben zoals God ons liefheeft.
Hoe in vredesnaam past daar in om een kerk te beginnen, zelf regels op te stellen en vervolgens anderen afkeuren die zich niet aan de (menselijke!!) regels houden?
Jezus bekommerde zich júist om de mensen die niet in het standaard ideaalplaatje pasten, juist de mensen die overal met de nek aangekeken werden. Moeten we dan niet daaraan een voorbeeld nemen, en deze mensen van liefde voorzien ipv ze af te keuren op hoe ze zijn en wie ze zijn?

Precies, die hypocrisie is eigenlijk precies waarom ik dit ben gaan doen :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:02

Ik denk niet dat je kunt spreken van "de kerk, de gelovigen, het geloof" etc.

Oftewel, het is niet allemaal zwart/wit (zoals ik in sommige reacties lees)

Je merkt het al op dit forum, de een zou nooit voor zo'n relatie kiezen, de ander heeft er geen problemen mee. We zijn allemaal individuen, en ook al stelt je vriend God voorop, dan nog is het de vraag hoe hij daar invulling in gaat geven. Tenslotte is er niemand die hem de keuze stelt met het mes op de keel. ;)

Ik heb samengewoond met iemand die niet geloofde, en geen problemen gehad. Nu moet ik zeggen dat mijn partner ruimdenkend was, niet iemand die het geloof verketterde. Hij zei alleen: ik ben niet gelovig opgevoed, dus hoe kan ik ineens geloven in iets waar ik het bestaan niet van kan zien?
Maar hij vond het prima dat ik wel naar de kerk ging.

Binnen de kerk waren wel leden die mijn beslissing afkeurden en dat ook tegen mij zeiden, prima, blijft toch mijn keus. De dominee was wel ruimdenkender, had zelf 3 kinderen die samenwoonden. Hij zei daarbij dat het ging om de keuze die je maakte, niet om het trouwbriefje wat erbij hoort.

Dus zou voordat je de relatie definitief verbreekt kijken of het samen zou matchen en wat hij van jou (en eventuele kinderen) verwacht.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:04

Oh klinkt heel leuk Avalanch :)

Het is niet perse afkeuren hoor
maar het is gewoon niet echt volgens de richtlijnen van de meeste kerken/moskee"s etc...

Anders meschien een topic openen over dit onderwerp?
topic van ts is nu aardig vol me berichten over homosexualiteit

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:07

Pinto ben je uiteindelijk wel met hem getrouwd?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:09

verootjoo schreef:
In de Bijbel staat Gods woord, maar mensen gaan ermee aan de haal en maken hun eigen regels en slaan anderen ermee om de oren. Alsof je je nog niet ellendig genoeg is als je homoseksueel blijkt te zijn in zo’n kerk :

Je kunt je idd afvragen of er geen conflict ontstaat door het lijden van mensen op die manier te maximaliseren. Een conflict met de wet van de liefde.

shilady schreef:
Oh klinkt heel leuk Avalanch :)

Het is niet perse afkeuren hoor
maar het is gewoon niet echt volgens de richtlijnen van de meeste kerken/moskee"s etc...

Anders meschien een topic openen over dit onderwerp?
topic van ts is nu aardig vol me berichten over homosexualiteit

Ik vind het prima hoor :) Start maar een topic.

Theologie is idd heel boeiend, maar het is ook iets wat je leven min of meer op de kop zet, op een goede manier. Mijn relatie met God is enorm verdiept, maar ik heb inmiddels vrij weinig meer met religie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:12

Juist de angst waar sommige geloven op drijven is zo verkeerd. En ja, ik ben gelovig(hervormd) opgevoed, ouders gingen naar de kerk, zondagsschool enz. Toen ik een jaar of 10, 12 was is er iets voorgevallen in de kerk waardoor mijn ouders en een aantal anderen niet meer naar de kerk gingen en ook nooit meer zijn geweest en wij mochten zelf weten of we nog heen wilden. En ik niet dus maar ik ben wel met een katholiek getrouwd, zwaar gelovige schoonouders, vooral mijn schoonvader. Een schoonzus eind jaren 60 , verloofd zwanger en niet trouwen. Ze is niet door haar ouders verstoten zoals vaak gebeurde maar aan alle kanten geholpen. Later heb ik mijn schoonpa daar naar gevraagd, hij zei en dat vond ik een zo goede opmerking: Ik ben zwaar gelovig maar wie ben ik om mijn eigen kind te verstoten en dus ook mijn kleinkind, natuurlijk vond ik het niet fijn maar dat kwam meer om de schaamte naar anderen toe in die tijd dan dat ik niet blij kon zijn met het kindje. Ik had haar kunnen dwingen om te trouwen maar ook dat doet een ouder niet , ook al zou het van het geloof moeten. God houd van iedereen, ook van de mensen die zonden begaan dus waarom moeten mensen hun ook nog eens veroordelen. Hij is al jaren weg maar mis die man nog steeds, een oude maar zeer wijze man die iedereen in zijn waarde liet, gelovig of niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:19

Mooi, bigone. Dat is hoe het zou moeten zijn :+:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:31

Avalanche81 schreef:
Mooi, bigone. Dat is hoe het zou moeten zijn :+:

Jazeker, en wanneer het zo gaat heb ik ook totaal geen moeite met geloven. Ik was, ondanks mijn niet geloven en nogal uitgesproken mening en toch wel wat rebelse gedrag, de jongste maar meest "verwende" schoondochter. Zonder dat hij de anderen te kort deed hoor maar we hadden een band die zeker net zo ver ging als met mijn eigen ouders, misschien nog wel iets verder want we konden echt over alles praten, mijn eerste miskraam? Hij wist al dat ik zwanger was zonder dat we het gezegd hadden, als natuurmens wist hij het gewoon.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 13:45

shilady schreef:
DeMolenhoek schreef:
Shilady: Doe maar gerust openbaar hoor

Nee want dan gaan we teveel offtopic ben ik bang

Ik vind hem wel ontopic :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:49

bigone schreef:
Jazeker, en wanneer het zo gaat heb ik ook totaal geen moeite met geloven

Dan is het ook geen kille, dode religie, maar een warme en levende relatie.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:02

shilady schreef:
Pinto ben je uiteindelijk wel met hem getrouwd?

Nee, die relatie heeft geen standgehouden. Maar de breuk kwam niet door het verschil in godsdienst. ;)

Overigens ben ik nu getrouwd met een man die katholiek is, maar niet praktiserend, dus weinig verschil met mijn relatie van toen. ;)

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:51

bigone schreef:
Juist de angst waar sommige geloven op drijven is zo verkeerd. En ja, ik ben gelovig(hervormd) opgevoed, ouders gingen naar de kerk, zondagsschool enz. Toen ik een jaar of 10, 12 was is er iets voorgevallen in de kerk waardoor mijn ouders en een aantal anderen niet meer naar de kerk gingen en ook nooit meer zijn geweest en wij mochten zelf weten of we nog heen wilden. En ik niet dus maar ik ben wel met een katholiek getrouwd, zwaar gelovige schoonouders, vooral mijn schoonvader. Een schoonzus eind jaren 60 , verloofd zwanger en niet trouwen. Ze is niet door haar ouders verstoten zoals vaak gebeurde maar aan alle kanten geholpen. Later heb ik mijn schoonpa daar naar gevraagd, hij zei en dat vond ik een zo goede opmerking: Ik ben zwaar gelovig maar wie ben ik om mijn eigen kind te verstoten en dus ook mijn kleinkind, natuurlijk vond ik het niet fijn maar dat kwam meer om de schaamte naar anderen toe in die tijd dan dat ik niet blij kon zijn met het kindje. Ik had haar kunnen dwingen om te trouwen maar ook dat doet een ouder niet , ook al zou het van het geloof moeten. God houd van iedereen, ook van de mensen die zonden begaan dus waarom moeten mensen hun ook nog eens veroordelen. Hij is al jaren weg maar mis die man nog steeds, een oude maar zeer wijze man die iedereen in zijn waarde liet, gelovig of niet.

Toen mijn ouders moesten trouwen, mijn vader was katholiek ( hij haatte het geloof) en mijn moeder was niet gelovig. De moeder van mijn vader was niet zo gecharmeerd van mijn moeder.
Mijn ouders zijn niet voor de kerk getrouwd. Mijn oma was dan ook niet bij het huwelijks voortrekking.
Toen mijn zus werd geboren, wilde mijn oma niks met haar kleindochter te maken hebben want ze was niet gedoopt. Het heeft ruim 6 maanden geduurd dat zij haar kleindochter pas zag, dat was dat haar dochters het opdrong. Dat heeft bij mijn vader veel verdriet gedaan, dus hij trok steeds meer naar zijn schoonouders. Hij zag zijn schoonvader als zijn vader, hij leerde veel van mijn opa.
Toen ik werd geboren wilde mijn oma haar schande in halen, want ze bij mijn zus te kort heeft gedaan.
Ze vond mij speciaal omdat ik donkergroene ogen heb en als baby had ik zwart haar.
Maar op ene van de manier ben ik nooit dol op haar geweest.
Mijn zus en ik hebben ooit bij haar gelogeerd en we kwamen niks te kort,
Maar wij vonden de Jesus beelden aan de muur, beetje eng
Daarom heb ik dus ook niks met Pasen.
Hoe ken je een moord vieren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:12

Met Pasen vier je geen moord hoor :+

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:17

Volgens mij is Pasen juist opstanding :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:21

Precies, christenen vieren dan juist dat Jezus de dood overwonnen heeft. Niet dat ie is vermoord, want in principe leeft ie dus nog steeds, en is ie opgestaan nadat hij is gekruisigd.
Zo’n wonder, en vooral de intentie waarmee het wonder is gedaan, vind ik wel een heel groot feest waard :)