bigone schreef:Juist de angst waar sommige geloven op drijven is zo verkeerd. En ja, ik ben gelovig(hervormd) opgevoed, ouders gingen naar de kerk, zondagsschool enz. Toen ik een jaar of 10, 12 was is er iets voorgevallen in de kerk waardoor mijn ouders en een aantal anderen niet meer naar de kerk gingen en ook nooit meer zijn geweest en wij mochten zelf weten of we nog heen wilden. En ik niet dus maar ik ben wel met een katholiek getrouwd, zwaar gelovige schoonouders, vooral mijn schoonvader. Een schoonzus eind jaren 60 , verloofd zwanger en niet trouwen. Ze is niet door haar ouders verstoten zoals vaak gebeurde maar aan alle kanten geholpen. Later heb ik mijn schoonpa daar naar gevraagd, hij zei en dat vond ik een zo goede opmerking: Ik ben zwaar gelovig maar wie ben ik om mijn eigen kind te verstoten en dus ook mijn kleinkind, natuurlijk vond ik het niet fijn maar dat kwam meer om de schaamte naar anderen toe in die tijd dan dat ik niet blij kon zijn met het kindje. Ik had haar kunnen dwingen om te trouwen maar ook dat doet een ouder niet , ook al zou het van het geloof moeten. God houd van iedereen, ook van de mensen die zonden begaan dus waarom moeten mensen hun ook nog eens veroordelen. Hij is al jaren weg maar mis die man nog steeds, een oude maar zeer wijze man die iedereen in zijn waarde liet, gelovig of niet.
Toen mijn ouders moesten trouwen, mijn vader was katholiek ( hij haatte het geloof) en mijn moeder was niet gelovig. De moeder van mijn vader was niet zo gecharmeerd van mijn moeder.
Mijn ouders zijn niet voor de kerk getrouwd. Mijn oma was dan ook niet bij het huwelijks voortrekking.
Toen mijn zus werd geboren, wilde mijn oma niks met haar kleindochter te maken hebben want ze was niet gedoopt. Het heeft ruim 6 maanden geduurd dat zij haar kleindochter pas zag, dat was dat haar dochters het opdrong. Dat heeft bij mijn vader veel verdriet gedaan, dus hij trok steeds meer naar zijn schoonouders. Hij zag zijn schoonvader als zijn vader, hij leerde veel van mijn opa.
Toen ik werd geboren wilde mijn oma haar schande in halen, want ze bij mijn zus te kort heeft gedaan.
Ze vond mij speciaal omdat ik donkergroene ogen heb en als baby had ik zwart haar.
Maar op ene van de manier ben ik nooit dol op haar geweest.
Mijn zus en ik hebben ooit bij haar gelogeerd en we kwamen niks te kort,
Maar wij vonden de Jesus beelden aan de muur, beetje eng
Daarom heb ik dus ook niks met Pasen.
Hoe ken je een moord vieren?