naamkind en roepnaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:36

Ik heb 2 doopnamen, en die lijken niks op mijn roepnaam. Ik ben vernoemd naar 1 van mijn vaders oma's, maar dat vonden ze als roepnaam niet mooi. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:39

Vanillia schreef:
Ik heet officieel Ingeborg, roepnaam Inge. Mocht ik ooit zelf kinderen krijgen dan worden roepnaam en officiele naam echt hetzelfde, inderdaad ivm vliegtickets etc. Vooral in het buitenland is het lastig uitleggen dat de reservering op naam van 'Inge' staat terwijl er in mijn paspoort 'Ingeborg' staat.
Heb overigens ook wel eens scheve blikken gehad omdat ik totaal 4 namen heb in mijn paspoort (en dus 4 voorletters) en er op mijn creditcard maar 3 voorletters staan :roll:

Maar op al je reserveringen en tickets moet je de eerste voornaam zoals in je paspoort invullen.
Vooral met tickets levert dat echt vaak gedoe op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:42

Ik heb doopnamen.En de echte naam is Judith.Maar op het geboortekaartje staat Judy.Altijd al een rot naam gevonden.Dus nu weer Judith(Juut).Ook omdat in de serrie Daktari een aap voor kwam die Judy heette.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:47

Mijn vaders doopnamen zijn anders dan zijn roepnaam. Hij gebruikt altijd en overal zijn roepnaam en zo kennen mensen hem ook, alleen bij officiële instanties komen zijn doopnamen naar voren. Mijn moeders roepnaam is haar eerste doopnaam, dus dat is makkelijker.

Mijn broer en ik hebben dubbele namen. Broer heeft dezelfde namen als mijn vaders doopnamen, dat was vooral wel eens lastig met de post. Zijn roepnaam zijn alsnog die 2 namen, alleen dan de 1e afgekort. Ik gebruikte alleen mijn 2 namen met de huistelefoon opnemen vroeger, verder gebruik ik alleen mijn 1e naam als roepnaam, dat deden mijn ouders al. Alleen als ze boos waren had ik weer 2 namen. O:) Mijn naam wordt ook nooit korter gemaakt, dat klinkt niet.

Ik zou alleen nooit mijn kind een andere naam geven, omdat ik een eventuele afkorting niet leuk vind. Dan noem je hem zelf niet zo? Wat anderen doen heb je toch niet in de hand. Als ik in mijn vriendengroep kijk zijn er maar weinig die hun echte naam gebruiken, een aantal die wel de roepnaam gebruiken, maar ook heel veel die afkortingen of compleet andere (bij)namen gebruiken. Dat is zo gelopen omdat ze dat zelf ook fijner vonden.

vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:50

Mijn ouders waren aan het kibbelen over mijn naam (jaren 70) nu wou mijn vader mij Debora noemen en mijn moeder Debby tot aan de bevalling aan toe nog geen duidelijkheid over mijn naam. maar ja mijn vader gaf me op bij de gemeente dus jaja het werd Debora. Was moeders niet zo blij mee. Na een half jaar ongeveer gingen ze uit elkaar, En werd ik door mijn moeder gewoon Debby genoemd ;-) En nog steeds, maar bij officiële documenten is het toch raar moet ik wel steeds nadenken. Vind zelf allebei de namen mooi, Maar niemand die eigenlijk weet wat mijn geboortenaam is.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:50

Mijn man zijn roepnaam is een afkorting van zijn eerste van twee doopnamen. Daar stond op het geboortjekaartje 'je' achter, maar dat achtervoegsel is toen hij ouder werd gelukkig verdwenen := Ik ben niet gedoopt maar heb bij mijn geboorte twee namen meegekregen en een andere roepnaam. Die roepnaam was ik nooit fan van, dus op mijn zestiende heb ik die nooit meer gebruikt en ben me aan 'nieuwe' mensen voor gaan stellen met mijn eerste officiële naam. Alleen verre familie noemt me nog wel eens bij mijn roepnaam maar die zie ik toch zelden. Onze eigen kinderen hebben allebei twee namen gekregen (niet gedoopt) omdat ik nou eenmaal meerdere initialen mooier vind, maar de eerste naam is bij beiden hun roepnaam, lekker makkelijk.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:52

Mijn naam is Steffanie, maar ga vooral door als Steff of Steffie.
Heb er zelf geen moeite mee.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:55

In de katholieke traditie waar ik uit kom, was het gewoon heel normaal om een roepnaam te hebben naast de minstens twee doopnamen.

Mijn moeder vond Monique mooi (wie niet in de jaren ´60?), maar formeel wilden ze daar dan toch nog iets heiligs van maken of zo. Ik heet dus Monika, wat heel grappig is nu, want nu ik in Spanje woon, klinkt dat voor de Spanjaarden én de Engelsen om ons heen, veel makkelijker dan Monique. Ik gebruik dus na 50 jaar mijn eerste doopnaam ineens heel veel. Ik moet in Spanje alleen altijd erbij zeggen dat het met een ´k´ is, want hier heten heel veel vrouwen Mónica. En ja, thuis, maar eigenlijk alleen door mijn man en zijn dochter wordt het afgekort tot Mo of Mootje.

Mijn tweede doopnaam is Stijntje, totaal niet katholiek, maar naar mijn protestantse oma. Als kind nooit beseft hoe belangrijk die naam was, maar mijn vader is thuis weggelopen en heeft het contact met zijn ouders verbroken omdat de relatie met een katholieke vrouw not-done was. Ik ben dus wel naar haar vernoemd en later is het gelukkig allemaal nog goed gekomen. De drukker vond het waarschijnlijk niks, want op mijn geboortekaartje staat Stijnira, echt zo stom. Mijn derde doopnaam, Maria, is de enige die nooit voor verwarring heeft gezorgd.

Mijn kinderen hebben ook drie doopnamen, hun eigen roepnaam en vernoeming naar de opa´s en oma's aan beide kanten.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:56

Ik heb 3 namen, de eerste is tevens mijn roepnaam en de andere 2 zijn mijn doopnamen.
Mijn man heeft ook 2 namen,waarvan zijn eerste ook zijn roepnaam is

Wij hebben 4 kinderen, 3 van hun hebben 1 officiële naam wat tevens hun roepnaam is, alleen onze dochter heeft 2 namen, waarvan haar eerste naam haar roepnaam is.

Zij heeft 2 namen gekregen om verwarring met de post te voorkomen daar haar roepnaam zowel als die van haar oudste broer beiden met een T beginnen.

MoniqueT

Re: naamkind en roepnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:44

Dat laatste vind ik ook iets om rekening mee te houden. Ons jongste kleinkind heeft dezelfde initialen als zijn vader gekregen. Zo onhandig!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:52

Onze kinderen hebben allemaal twee namen waarvan de eerste ook de roepnaam is. Dat zijn eenlettergreepnamen , die werden vroeger wel eens verkleint met tje er achter maar nu ze volwassen zijn is het gewoon hun normale naam.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:59

Ik vind het wel praktisch als de 1e naam ook gewoon roepnaam is. Dat is toch de naam die door instanties wordt gebruikt. Dus als je de afkorting wilt gebruiken, zou ik overwegen om dat gewoon als 1e naam aan te nemen. Ik vind het altijd zo vaag als roepnamen heel anders zijn dan officiele namen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:05

miccamaaike schreef:
Ik vind het wel praktisch als de 1e naam ook gewoon roepnaam is. Dat is toch de naam die door instanties wordt gebruikt. Dus als je de afkorting wilt gebruiken, zou ik overwegen om dat gewoon als 1e naam aan te nemen. Ik vind het altijd zo vaag als roepnamen heel anders zijn dan officiele namen.

Vaag misschien, maar veel mensen noemen hun kind liever niet bij de officiële (vaak lange, onhandige en oubollige) naam/namen van de heilige(n) waarnaar het op papier genoemd is. Dan wordt voor dagelijks gebruik toch een wat makkelijkere, vlottere naam gekozen.
Cornelis wordt Kees/Cor/Niels, Johannes wordt Jan/Johan/Hans, Gerardus wordt Ger(t)/Gerrit/Gerard/Sjraar/Gait, etc.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:23

Mijn eerste naam begint zelfs niet eens met de letter van mijn roepnaam.... Ik ben vernoemd naar mijn oma en vroeger was dat zo, opzich mooi hoor dat vernoemen en helemaal omdat ze jong overleden is maar ik vind het irritant. Alles moet met vakantie op je eerste naam..... en je roepnaam is dan anders... lekker irritant :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:40

beatje schreef:
Waarom geven julie je kinderen al die namen? ik heb er zelf 3 en heb het voor mijn kinderen eenvoudig gehouden,lekker 1 naam. Je schrijft je op alle papieren te pletter met namen die je nooit gebruikt.Ik zie het nut er niet van.....

Ik vind het wel leuk om meerdere voornamen te hebben, heb ik een extra laagje, iets wat niet iedereen weet en net wat officieler en specialer is dan mijn roepnaam. Ik zou het niet anders willen voor mijzelf.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:45

Rare Nederlanders :+
Wat is in hemelsnaam de reden dat je een andere roepnaam zou nemen dan je eerste officiële naam? Als je daarachter nog oudbollige termen wil plakken, dan doe je die toch als 2e 3e ... Naam?

Hier heel simpel : 1 naam ( ben niet gedoopt) dus mijn 'roepnaam' is gewoon dezelfde.
Mijn ouders hebben wel nog doopnamen, maar hun eerste naam is ook hun roepnaam. Zelfde voor mijn grootouders eigenlijk.

Wat heb je eraan om een naam te geven wanneer je die naam niet gebruikt?

Ik vind het ook raar dat je zomaar andermans namen zou gaan afkorten? Ik zou echt not amused zijn. Vind ik een beetje onbeleefd eigenlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:58

Ik ben gestopt met mijn 2e voorletter te gebruiken omdat hier mensen er anders er vanuit gaan dat je ook met beide namen aangesproken hoort te worden.
Dan staan dus al je namen voluit overal in je login, e-mail en visite kaartjes en weet ik veel wat. Rete irritant. Op de meeste documenten en pasjes heb ik nu enkel nog mijn eerste letter behalve paspoort en rijbewijs.

Verder is hier de post vrij nauwkeurig.
Als jij dan op de brief Ignatius Boer heet en op de brievenbus staat Henk Boer, dan vinden ze dat heel irritant en schrijven dan vaak nog een vraagteken op de envelop.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:05

Schemerdier schreef:
Rare Nederlanders :+
Wat is in hemelsnaam de reden dat je een andere roepnaam zou nemen dan je eerste officiële naam? Als je daarachter nog oudbollige termen wil plakken, dan doe je die toch als 2e 3e ... Naam?

Hier heel simpel : 1 naam ( ben niet gedoopt) dus mijn 'roepnaam' is gewoon dezelfde.
Mijn ouders hebben wel nog doopnamen, maar hun eerste naam is ook hun roepnaam. Zelfde voor mijn grootouders eigenlijk.

Wat heb je eraan om een naam te geven wanneer je die naam niet gebruikt?

Ik vind het ook raar dat je zomaar andermans namen zou gaan afkorten? Ik zou echt not amused zijn. Vind ik een beetje onbeleefd eigenlijk.

In veel families/woonplaatsen is het hier nog best gebruikelijk dat je je kind vernoemd naar je moeder/vader/oma/opa of allemaal. :)

Mijn man is niet vernoemd naar een familielid maar heeft wel een heel andere roepnaam dan zijn echte naam. Maar dat is gewoon zo gegroeid in de loop der tijd met vrienden. Zijn moeder en mijn moeder noemen mijn man wel bij zijn echte voornaam en zo stelt hij zich ook voor. Maar al onze vrienden en mijn man zijn vader + stiefmoeder noemen hem bij zijn roepnaam. Zijn voornaam is Harmen maar iedereen noemt hem Bar. Geen idee hoe dat zo gekomen is.

Vwb afkorten is dat in mijn omgeving eigenlijk ook heel gewoon. Zoals ik dus Kymberley heet noemt iedereen mij Kym en zo stel ik mij in 90% van de gevallen ook voor. Alleen bij formele gelegenheden noem ik mijn hele naam, zoals bij klanten via werk.
Mijn collega's en vrienden hun naam kort ik ook altijd af eigenlijk, dat is bij ons vrij normaal/standaard en als iemand het liever niet heeft dan kan diegene dat gewoon aangeven.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:11

Schemerdier schreef:

Huh nee, je noemt iemand gewoon bij de naam waarmee hij zich voorstel. Mijn vader heet bijvoorbeeld Adrianus, maar stelt zich altijd voor als Ad, dus noemt iedereen hem ook zo. Maar als iemand zich voorstel als Johannus ofzo ga je hem niet meteen Johan noemen.

Ik zou zelf gewoon voor de lange voornaam gaan, dan kan je kind zelf kiezen later wat hij leuker vind. Ik ken zowel mensen die alleen hun roepnaam gebruiken, maar ook mensen die alleen hun volledige naam gebruiken. En dan zijn er ook nog mensen die gewoon een hele andere naam verzinnen die zich daarmee voorstellen, het kan allemaal :+ (het is ook maar een naam)

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:21

oomens schreef:
miccamaaike schreef:

Vaag misschien, maar veel mensen noemen hun kind liever niet bij de officiële (vaak lange, onhandige en oubollige) naam/namen van de heilige(n) waarnaar het op papier genoemd is. Dan wordt voor dagelijks gebruik toch een wat makkelijkere, vlottere naam gekozen.
Cornelis wordt Kees/Cor/Niels, Johannes wordt Jan/Johan/Hans, Gerardus wordt Ger(t)/Gerrit/Gerard/Sjraar/Gait, etc.

Maar waarom zou je je kind dan zo'n lange, onhandige en oubollige naam geven? Als het echt belangrijk vindt om te vernoemen naar een familielid, dan neem je toch als eerste naam een naam die je echt zelf mooi vindt, en geef je als tweede en derde naam (die je in de praktijk nooit gebruikt) dan toch de naam van een familielid?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:26

Cowgirl83 schreef:
Maar waarom zou je je kind dan zo'n lange, onhandige en oubollige naam geven? Als het echt belangrijk vindt om te vernoemen naar een familielid, dan neem je toch als eerste naam een naam die je echt zelf mooi vindt, en geef je als tweede en derde naam (die je in de praktijk nooit gebruikt) dan toch de naam van een familielid?

Misschien zijn de tweede en derde naam ook van een familielid?
Bij ons in de familie was dat in elk geval wel zo. :j Eerst naam van oma/opa dan naam van moeder/vader en dan naam van schoonmoeder/schoonvader oid.

Er zijn nou eenmaal mensen/families die daar veel waarde aan hechten en hun kind dan liever een wat vlottere roepnaam meegeven. Dat is toch ook prima? :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:36

@frummels: maar die namen van grootouders kan je dan toch als 2e of 3e naam geven in plaats van als eerste?
Vb ik wil mijn kind vernoemen naar mijn oma en ik wil dat ze aangesproken wordt als Emma.
Dan ga ik haar aangeven als Emma Jacqueline toch?

Ik zou het heel raar vinden om officieel anders te heten, dan voelt je identiteitskaart toch niet aan aan als de jouwe?

@muntdrop
Mensen zeiden hier dat je je erop moest voorbereiden dat iedereen lange namen ging afkorten als je aan het denken was aan namen voor je toekomstige kinderen.
Het is idd geen probleem als je zelf je eigen naam wil afkorten en je jezelf ook zo voorstelt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:52

Ik snap dat ook echt niet de andere roepnaam dan officiële naam. Ik ben Belg en werk als student op het postkantoor. Hoe vaak ik al wel niet Nederlanders hun aangetekende zendingen niet hem kunnen uitreiken. Want daarop staat “kees” en op hun paspoort staat “johannus paulus Gerard”....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:59

onze kinderen hebben allebei maar 1 naam, ik ook trouwens.

Geef n kind aub gewoon zn 1e naam ,die ke gewoon gebruikt en plak desnoods fe rest er achteraan. Maar dat "ze heet Charlotte Amy Mia, maar we noemen haar Tessa", slaat toch helemaal nergens op :roll:
Laatst bijgewerkt door Getup op 28-03-19 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:00

Ik hou er ook niet van als de roepnaam totaal anders is dan je officiële naam.
Mijn zoontje heeft 1 naam en twee doopnamen.
Zijn voornaam zou je kunnen afkorten maar ik vind de lange naam juist zo mooi. :j
Als hij of vrienden het later afkorten vind ik dat prima maar geen gehele andere naam.