Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Vanillia schreef:Ik heet officieel Ingeborg, roepnaam Inge. Mocht ik ooit zelf kinderen krijgen dan worden roepnaam en officiele naam echt hetzelfde, inderdaad ivm vliegtickets etc. Vooral in het buitenland is het lastig uitleggen dat de reservering op naam van 'Inge' staat terwijl er in mijn paspoort 'Ingeborg' staat.
Heb overigens ook wel eens scheve blikken gehad omdat ik totaal 4 namen heb in mijn paspoort (en dus 4 voorletters) en er op mijn creditcard maar 3 voorletters staan
Mijn naam wordt ook nooit korter gemaakt, dat klinkt niet.
En nog steeds, maar bij officiële documenten is het toch raar moet ik wel steeds nadenken. Vind zelf allebei de namen mooi, Maar niemand die eigenlijk weet wat mijn geboortenaam is.
Ik ben niet gedoopt maar heb bij mijn geboorte twee namen meegekregen en een andere roepnaam. Die roepnaam was ik nooit fan van, dus op mijn zestiende heb ik die nooit meer gebruikt en ben me aan 'nieuwe' mensen voor gaan stellen met mijn eerste officiële naam. Alleen verre familie noemt me nog wel eens bij mijn roepnaam maar die zie ik toch zelden. Onze eigen kinderen hebben allebei twee namen gekregen (niet gedoopt) omdat ik nou eenmaal meerdere initialen mooier vind, maar de eerste naam is bij beiden hun roepnaam, lekker makkelijk. miccamaaike schreef:Ik vind het wel praktisch als de 1e naam ook gewoon roepnaam is. Dat is toch de naam die door instanties wordt gebruikt. Dus als je de afkorting wilt gebruiken, zou ik overwegen om dat gewoon als 1e naam aan te nemen. Ik vind het altijd zo vaag als roepnamen heel anders zijn dan officiele namen.
beatje schreef:Waarom geven julie je kinderen al die namen? ik heb er zelf 3 en heb het voor mijn kinderen eenvoudig gehouden,lekker 1 naam. Je schrijft je op alle papieren te pletter met namen die je nooit gebruikt.Ik zie het nut er niet van.....
Schemerdier schreef:Rare Nederlanders![]()
Wat is in hemelsnaam de reden dat je een andere roepnaam zou nemen dan je eerste officiële naam? Als je daarachter nog oudbollige termen wil plakken, dan doe je die toch als 2e 3e ... Naam?
Hier heel simpel : 1 naam ( ben niet gedoopt) dus mijn 'roepnaam' is gewoon dezelfde.
Mijn ouders hebben wel nog doopnamen, maar hun eerste naam is ook hun roepnaam. Zelfde voor mijn grootouders eigenlijk.
Wat heb je eraan om een naam te geven wanneer je die naam niet gebruikt?
Ik vind het ook raar dat je zomaar andermans namen zou gaan afkorten? Ik zou echt not amused zijn. Vind ik een beetje onbeleefd eigenlijk.
Schemerdier schreef:Ik vind het ook raar dat je zomaar andermans namen zou gaan afkorten? Ik zou echt not amused zijn. Vind ik een beetje onbeleefd eigenlijk.
(het is ook maar een naam) oomens schreef:miccamaaike schreef:Ik vind het wel praktisch als de 1e naam ook gewoon roepnaam is. Dat is toch de naam die door instanties wordt gebruikt. Dus als je de afkorting wilt gebruiken, zou ik overwegen om dat gewoon als 1e naam aan te nemen. Ik vind het altijd zo vaag als roepnamen heel anders zijn dan officiele namen.
Vaag misschien, maar veel mensen noemen hun kind liever niet bij de officiële (vaak lange, onhandige en oubollige) naam/namen van de heilige(n) waarnaar het op papier genoemd is. Dan wordt voor dagelijks gebruik toch een wat makkelijkere, vlottere naam gekozen.
Cornelis wordt Kees/Cor/Niels, Johannes wordt Jan/Johan/Hans, Gerardus wordt Ger(t)/Gerrit/Gerard/Sjraar/Gait, etc.
Cowgirl83 schreef:Maar waarom zou je je kind dan zo'n lange, onhandige en oubollige naam geven? Als het echt belangrijk vindt om te vernoemen naar een familielid, dan neem je toch als eerste naam een naam die je echt zelf mooi vindt, en geef je als tweede en derde naam (die je in de praktijk nooit gebruikt) dan toch de naam van een familielid?
Eerst naam van oma/opa dan naam van moeder/vader en dan naam van schoonmoeder/schoonvader oid.