(Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: (Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:35

Wij doen 1 keer in de maand grote boodschappen. Ik maak dan een.lijst met alles wat we nodig hebben. Dan hoeven we alleen tussen door nog naar de winkel om bijv brood en fruit weer aan te vullen. Ook halen wij veel huismerkartikelen, dat scheelt ook al veel in het geld. Impulsaankopen doen we eigenlijk niet zo snel. We kopen alleen wat we nodig hebben en als we het geld kunnen missen halen we eens een keertje chinees ofzo. Maar dat gebeurt niet vaak. We hebben genoeg voorraad in huis. Ook loot ik vaak mee op dingen in de weggeefhoeken op faceboek. Vanmiddag bijv voor de kinderen weer gratis een stuk of 60 ijsjes kunnen ophalen. Scheelt toch weer aardig wat centjes. En dat doe ik bijv ook met kookboeken, en andere dingen die ik kan gebruiken. Gratis of ruil. Een stuk goedkoper dan nieuw kopen. Ik loot wel alleen met dingen mee als ik het ook gebruiken kan. Ik heb zo bijv een mooie grote reismand voor 2 katten op de kop getikt voor 10 euro die nogmaal ruim 65 euro nieuw zijn. Helemaal goed nog. Zo kom je heel voordelig aan spullen als je die paginas in de gaten houd. En goed nadenken of je iets echt nodig hebt of dat het nog wel even kan wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:54

Leuk meisje2000, maar daar gaat het niet om :+ ik heb juist de impulsaankopen en sowieso ook geen ruimte om eens per maand groot inkopen te doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:10

Je kunt ook een budget op stellen wat je elke week mag uitgeven aan iets leuks. Dus elke week bv. €10 om te besteden aan ‘prul’. Ook heel drastisch maar jou week en daglimieten op jou pas naar beneden zetten. Cc zou ik sowieso thuis laten. Heb je eigenlijk nooit nodig :)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:29

Ik heb uitgezocht wat ik gemiddeld kwijt ben elke maand, hier zit ook ook een bedrag ‘sparen voor mijn huis bij’.

Daar komt dan nog een bedrag voor boodschappen bij en wat voor cadeautjes etc.

Dit is minder dan mijn loon.

Alles boven dit bedrag + wat ik eventueel over had van de vorige maand gaat naar mijn spaarrekening voor bijv. Reizen

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:25

Naast dat ik mijn spaargeld iedere maand naar een andere bank overboek en boodschappengeld voor de hele maand pin, heb ik naast mijn betaalrekening ook nog een spaarrekening waar ik niet meer mee spaar. Maar aan het begin van de maand kijk ik in m’n agenda wat er die maand allemaal gepland staat en wat dat ongeveer gaat kosten. Dat bedrag zet ik dan opzij op die “spaarrekening” en dan boek ik steeds het benodigde bedrag op het moment zelf weer terug; bijv als ik uit eten ga, pedicure, ed. Zo weet ik aan het begin van de maand eigenlijk aardig goed wat mijn vrij te besteden bedrag is.
Het zijn heel veel hulpmiddelen bij elkaar, maar zo kan ik wel mijn impulsaankopen redelijk beperken en is de maand niet steeds net iets te lang :')

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:15

Ik koop vooral veel eigenmerk artikelen bij de AH, en vind de 1+1 gratis ook erg fijn.
Ook thuis al via internet je boodschappen doen, scheelt ook al veel impulsaankopen.
Daarbij koop ik, als het kan, extra koopzegels, zo spaar je onbewust lekker weg.
Action en primary kom ik zo weinig mogelijk, inderdaad vanwege de extra aankopen.
Kleren koop ik liever bij de Wehkamp. Spijkerbroek, trui, T-shirt.
Passen en wat niet past gaat meteen terug. Scheelt heel veel kleding impuls aankopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:49

Ik ga pas weer kleding halen als iets kapot is. Heb stiekem ook een hekel aan shoppen.
Wel kwam ik erachter dat ik maar 4 paar timberlands heb. Deze dus eerst wegbrengen naar de schoenmaker en af dragen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:52

enny schreef:
Naast dat ik mijn spaargeld iedere maand naar een andere bank overboek en boodschappengeld voor de hele maand pin, heb ik naast mijn betaalrekening ook nog een spaarrekening waar ik niet meer mee spaar. Maar aan het begin van de maand kijk ik in m’n agenda wat er die maand allemaal gepland staat en wat dat ongeveer gaat kosten. Dat bedrag zet ik dan opzij op die “spaarrekening” en dan boek ik steeds het benodigde bedrag op het moment zelf weer terug; bijv als ik uit eten ga, pedicure, ed. Zo weet ik aan het begin van de maand eigenlijk aardig goed wat mijn vrij te besteden bedrag is.
Het zijn heel veel hulpmiddelen bij elkaar, maar zo kan ik wel mijn impulsaankopen redelijk beperken en is de maand niet steeds net iets te lang :')

Precies, zoiets doe ik ook. Vooraf maak ik een inschatting hoeveel alle geplande extras mij kosten en daarnaast hou ik dan nog ongeveer €200 “over” voor benzine en andere extras. Werkt bij mij erg prettig en je weet gelijk waar je je aan moet houden.
Verder heb ik een aparte rekening voor de boodschappen waar ik elke maand geld naar overboek. Zo blijft het overzichtelijk

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:12

Bij mij helpt het best boodschappen te doen met lijstjes(en die dan niet op tafel of in de auto te laten liggen)
Bij de action haal ik mijn wasmiddelen en schoonmaak middelen dat is gewoon goedkoper als in de supermarkt,ik was graag met ariel of persil en vind bleu wonder het beste schoonmaken.Tevens neem ik er snoepjes voor de honden mee en koop ik er wel eens een voerbak als ik die nodig heb.

Dat doe ik in de supermarkt ook,lijste mee naar binnen helpt het beste tegen impuls aankopen en dan ook echt op het lijstje kijken.
Zonder lijstje kom ik met een boel thuis waarvan ik denk wat heb ik in godsnaam allemaal mee gebracht en vervolgens eten we dan ook niet alles op.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:52

Ik pin aan het begin van de maand ook een aantal vaste bedragen en die verdeel ik over een aantal potjes. Een voor het paard, een voor een spaardoel en een voor leuke dingen voor mezelf zoals uitjes of kleding enz. Als het geld op is dan is het op. En zodra mijn loon gestort is zet ik een vast bedrag naar de spaarrekening, daar blijf ik netjes af tenzij er rekeningen betaald moeten worden die die maand niet uit mijn loon kunnen zoals een defect aan de auto oid.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:38

Ik heb niet alles gelezen van iedereen, sorry als dit dan al gezegt is of ik iets gemist heb.
Als je de mogelijkheid heb ga met het openbaar vervoer of nog beter (en gratis) op de fiets boodschappen doen. Op de fiets kun je gewoonweg niet te veel meenemen, en anders leer je dat snel genoeg af als je geen bochten meer kan sturen omdat je fiets overvol is en je omvalt.... (Ervaring...)

Of kijk van te voren wat je nodig heb voor bijvoorbeeld een gerecht. Zijn dit 6 items uit de winkel, hou je zelf aan die 6. En in het weekend mag je 1 extraatje kopen.

En probeer een doel voor ogen te houden, ik heb als doel, maandelijks minstens 300 euro op me spaarrekening storten en 35 euro voor leuke dingen. De rest is voor vaste lasten, school, huisdieren, het noodzakelijke dus. En ook echt bijhouden wat je uitgeeft aan leuke dingen. En als je aan het eind van de maand nog wat geld overheb, gewoon op je spaarrekening zetten of in een spaarpot gooien.

Wat ik ook leuk vind, ik heb een doorzichtige spaarpot, ik wil hem vol hebben met muntjes. Dus telkens als ik klein geld heb gooi ik het er in aan de eind van de week. Soms is dat 4 euro en soms 5 cent, maar mijn doel is om hem vol te krijgen en ik moet toegeven dat lukt aardig, want vind het leuk om het voller te zien worden haha.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:03

Autumnn schreef:
Precies, zoiets doe ik ook. Vooraf maak ik een inschatting hoeveel alle geplande extras mij kosten en daarnaast hou ik dan nog ongeveer €200 “over” voor benzine en andere extras. Werkt bij mij erg prettig en je weet gelijk waar je je aan moet houden.
Verder heb ik een aparte rekening voor de boodschappen waar ik elke maand geld naar overboek. Zo blijft het overzichtelijk

Fijn is dat hè! Ik ben blij dat ik dus niet de enige ben die het op deze manier moet doen :') Had verwacht dat ik na m’n 30e wel geleerd zou hebben om perfect met m’n geld om te kunnen gaan, maar dat viel nogal tegen O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:53

Nou ik had net een momentje hoor.. Kwam uit de sauna en moest nog naar de winkel.. Met trek dus.. Ik had 15 euro mee, dat gepakt en telefoon met pinpas in de auto gelaten. Al rekenend de dingen gepakt die ik moest hebben, 14.50 :') word je ook nog eens een stuk bewuster van de prijzen :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:24

Relaxed schreef:
Nou ik had net een momentje hoor.. Kwam uit de sauna en moest nog naar de winkel.. Met trek dus.. Ik had 15 euro mee, dat gepakt en telefoon met pinpas in de auto gelaten. Al rekenend de dingen gepakt die ik moest hebben, 14.50 :') word je ook nog eens een stuk bewuster van de prijzen :+

En dit is de eerste stap in de goede richting. Jezelf bewust maken hoeveel het kost.
Vaak zie je in programma's als een dubbeltje op z'n kant dat de grootste schuldenpost ligt bij het pinnen. Mensen die alleen maar pinnen en niet zien hoeveel ze nog hebben.

Contant geld uitgeven noemt men ook wel betaalpijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:29

Ja echt, ik heb ook vaak dat ik buiten niet eens meer weet hoeveel ik heb gepind.. Gaat zo gedachteloos..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:18

Ik weet soms niet eens tijdens het pinnen wat het bedrag is...

Ik pak tegenwoordig een mandje ipv kar. Die pak ik alleen als ik drink pakken haal
De koekafdeling sla ik over net als de ijs en toetjes afdeling.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:25

Ach beetje genieten mag ook wel he? Zeker als je het gewoon kan. Zolang je niet elke dag aan het impulskopen bent en je geen schulden hebt valt het nog wel mee. Bij mij zijn het periodes, soms koop ik maanden bijna niks voor mezelf en soms koop ik eens heel veel/teveel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:29

Suzanne F. schreef:
Ach beetje genieten mag ook wel he? Zeker als je het gewoon kan. Zolang je niet elke dag aan het impulskopen bent en je geen schulden hebt valt het nog wel mee. Bij mij zijn het periodes, soms koop ik maanden bijna niks voor mezelf en soms koop ik eens heel veel/teveel.

Tuurlijk mag je wel genieten. Ik zou ook de laatste zijn die over iemands uitgave patroon gaat beslissen.
Maar je ziet wel een patroon in mensen die alleen maar lukraak pinnen en er dan vervolgens achter komen dat ze in de schulden zitten alleen maar vanwege het feit en de gedachten dat ze kunnen en mogen genieten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:34

purny schreef:

Haha dat is wel heel kort samengevat, maar snap wat je bedoelt. Ik hou echt van boeken die daarover gaan, mijn favoriet is Psychologeld, en ben nog bezig in De kracht van geld. Heb ook Gek met Geld gelezen maar die vond ik iets minder, beetje slap aftreksel van Psychologeld. Vind het heel interessant die psychische kant van geld uitgeven, betaalpijn, hoe we de waarde van iets bepalen, je interne boekhoude, en je word je ook bewust van allerlei valkuilen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:35

@Suzanne: je kunt ook genieten van een ding dat wat duurder is en wat je écht graag wil hebben en wat je na het besparen van 'weggegooid' geld eindelijk kunt kopen :j
Eerlijk, ik snap niet hoe mensen genieten van het kopen van nutteloze zooi bij de Flying Tiger ofzo :o

Ik ga zelf vaak naar een winkel met handscanners. Die helpen mij echt om minder uit te geven. Zie je ineens dat een zakje sla 1.70 kost :oo ja doei dan koop ik wel spinazie, goedkoper (per saldo) en ook lekker in salade en op brood. Ook zie je je eindbedrag, als je ineens iets inscant van 5 euro schiet dat toch wel op.

Ik vraag me wel eens af als ik dit soort topic lees: hoe vaak heb je nou echt iets nodig qua spullen? Ik kom serieus nooit in de Action, 1x geweest vorig jaar voor touw en heb toen nog een paar andere dingen meegenomen. Daarna nooit meer gedacht "oh nu moet ik daar echt even iets halen".
Misschien helpt het om eens in je internetbankieren te kijken wat je ongeveer hebt uitgegeven aan nutteloze dingen de afgelopen tijd. (Dus stel dat we het over de Action hebben, misschien geef je altijd wel 2x zoveel uit. Dus dat kost je bij een bon van 10 euro eigenlijk 5 euro 'nutteloos' geld.)
Elke keer dat je de behoefte voelt om 'zomaar' te gaan shoppen kun je je bedenken "als ik nu niet naar binnen ga bespaar ik 5 euro". Bam. Makkelijk verdiend toch?

Ik ben ook heel erg bezig met besparen en het grootste ding is gewoon het doorbreken van gewoontes. Je moet uit de houding stappen van "jamaar dit gebeurt gewoon altijd en ik kan er niets aan doen" - onzin, je kunt altijd kiezen hoe je ergens mee omgaat. Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:52

Alwiene schreef:
purny schreef:

Haha dat is wel heel kort samengevat, maar snap wat je bedoelt. Ik hou echt van boeken die daarover gaan, mijn favoriet is Psychologeld, en ben nog bezig in De kracht van geld. Heb ook Gek met Geld gelezen maar die vond ik iets minder, beetje slap aftreksel van Psychologeld. Vind het heel interessant die psychische kant van geld uitgeven, betaalpijn, hoe we de waarde van iets bepalen, je interne boekhoude, en je word je ook bewust van allerlei valkuilen.

En nu denk ik, leuk! Boek zoeken en kopen, maar zo staan er al zoveel boeken, max voor 1/3 gelezen :+
Maar vind de psychologie achter geld wel heel interessant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:53

Suzanne F. schreef:

Oh zeker, ik bezuinig ook niet op uitjes ed hoor.. :n

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:00

Relaxed schreef:
En nu denk ik, leuk! Boek zoeken en kopen, maar zo staan er al zoveel boeken, max voor 1/3 gelezen :+
Maar vind de psychologie achter geld wel heel interessant :j

Eén van de redenen dat ik een Kobo Plus abonnement heb. Eerste maand gratis, daarna maandelijks opzegbaar. Kan uit het kobo plus assortiment zoveel lezen als ik maar wil en bevalt een boek na 1/3 toch niet, ga ik door naar het volgende. Ik doe overigens al máánden over De kracht van geld hoor haha. T is bij vlagen dat ik dat lees en dan weer heel wat anders, of even niet.

Nou is Psychologeld er niet digitaal en De kracht van geld heb ik gekocht want die zit niet in de kobo. Maar Gek met geld zit wel in de Kobo en bijvoorbeeld Geld en Gedrag van Dan Ariely ook. Mocht je dus openstaan voor digitaal lezen (kan met de kobo app ook op je telefoon) dan zou je eens kunnen overwegen een maand gratis en vrijblijvend een kobo abonnement bij bol.com te nemen om zulke boeken te lezen :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:08

Overigens heb ik mijzelf betrapt. Vandaag ging ik wegens m'n verjaardag boodschappen doen. We hadden alles al in huis, het was het einde van de serviesactie en ik had m'n pinpas op zak. Deze heb ik altijd op zak maar nu ging ik makkelijker geld uitgeven omdat ik toch morgen loon krijg. Dus met een gevulde pinpas op zak geef ik ook makkelijker geld uit

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:27

Maar ik vind het bijvoorbeeld ook lastig om voor mezelf te bedenken wanneer ik iets nodig heb.
Mijn foundation is nu op en ik moet eigenlijk nieuwe kopen. Die is 35 euro.

Ja ik kan natuurlijk ook geen foundation dragen. Maarja ik word daar niet echt gelukkig van :')

Dus ja wanneer heb je iets nodig? Ik vind dat nog altijd best een lastige vraag.