Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ik heb juist de impulsaankopen en sowieso ook geen ruimte om eens per maand groot inkopen te doen
enny schreef:Naast dat ik mijn spaargeld iedere maand naar een andere bank overboek en boodschappengeld voor de hele maand pin, heb ik naast mijn betaalrekening ook nog een spaarrekening waar ik niet meer mee spaar. Maar aan het begin van de maand kijk ik in m’n agenda wat er die maand allemaal gepland staat en wat dat ongeveer gaat kosten. Dat bedrag zet ik dan opzij op die “spaarrekening” en dan boek ik steeds het benodigde bedrag op het moment zelf weer terug; bijv als ik uit eten ga, pedicure, ed. Zo weet ik aan het begin van de maand eigenlijk aardig goed wat mijn vrij te besteden bedrag is.
Het zijn heel veel hulpmiddelen bij elkaar, maar zo kan ik wel mijn impulsaankopen redelijk beperken en is de maand niet steeds net iets te lang
Autumnn schreef:Precies, zoiets doe ik ook. Vooraf maak ik een inschatting hoeveel alle geplande extras mij kosten en daarnaast hou ik dan nog ongeveer €200 “over” voor benzine en andere extras. Werkt bij mij erg prettig en je weet gelijk waar je je aan moet houden.
Verder heb ik een aparte rekening voor de boodschappen waar ik elke maand geld naar overboek. Zo blijft het overzichtelijk
Had verwacht dat ik na m’n 30e wel geleerd zou hebben om perfect met m’n geld om te kunnen gaan, maar dat viel nogal tegen
word je ook nog eens een stuk bewuster van de prijzen
Relaxed schreef:Nou ik had net een momentje hoor.. Kwam uit de sauna en moest nog naar de winkel.. Met trek dus.. Ik had 15 euro mee, dat gepakt en telefoon met pinpas in de auto gelaten. Al rekenend de dingen gepakt die ik moest hebben, 14.50word je ook nog eens een stuk bewuster van de prijzen
Suzanne F. schreef:Ach beetje genieten mag ook wel he? Zeker als je het gewoon kan. Zolang je niet elke dag aan het impulskopen bent en je geen schulden hebt valt het nog wel mee. Bij mij zijn het periodes, soms koop ik maanden bijna niks voor mezelf en soms koop ik eens heel veel/teveel.
purny schreef:Contant geld uitgeven noemt men ook wel betaalpijn

ja doei dan koop ik wel spinazie, goedkoper (per saldo) en ook lekker in salade en op brood. Ook zie je je eindbedrag, als je ineens iets inscant van 5 euro schiet dat toch wel op.
Alwiene schreef:purny schreef:Contant geld uitgeven noemt men ook wel betaalpijn
Haha dat is wel heel kort samengevat, maar snap wat je bedoelt. Ik hou echt van boeken die daarover gaan, mijn favoriet is Psychologeld, en ben nog bezig in De kracht van geld. Heb ook Gek met Geld gelezen maar die vond ik iets minder, beetje slap aftreksel van Psychologeld. Vind het heel interessant die psychische kant van geld uitgeven, betaalpijn, hoe we de waarde van iets bepalen, je interne boekhoude, en je word je ook bewust van allerlei valkuilen.

Suzanne F. schreef:Ach beetje genieten mag ook wel he? Zeker als je het gewoon kan. Zolang je niet elke dag aan het impulskopen bent en je geen schulden hebt valt het nog wel mee. Bij mij zijn het periodes, soms koop ik maanden bijna niks voor mezelf en soms koop ik eens heel veel/teveel.
Relaxed schreef:En nu denk ik, leuk! Boek zoeken en kopen, maar zo staan er al zoveel boeken, max voor 1/3 gelezen
Maar vind de psychologie achter geld wel heel interessant