Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Horsenart95 schreef:Interessant topic! Ik heb niet alles doorgelezen, maar misschien helpt mijn ervaring een beetje met zoeken!
Ik heb ongeveer een jaar moeten zoeken naar een woning. Zelf ben ik zzper(Nog niet zo lang bezig dus laag-gemiddeld inkomen) en wilde toch wel op mezelf aangezien ik toch al 23 ben. Sociale huur ging hem niet worden vanwege de wachttijd en kopen al helemaal niet. Uiteindelijk is het particuliere huur geworden en ik heb echt veel geluk gehad! Ik betaal nu €519 kale huur voor een 3-kamer appartement van 62 m2. Facebook bleek de uitkomst en via-via ben ik aan de woning gekomen. Het is wel een oude woning met een verouderde keuken en badkamer in een 'slechte' wijk. Het is zeker mogelijk om particulier aan een betaalbare huurwoning te komen, maar wees wel bereid om een aantal eisen los te laten:)
In de randstad trouwens werd ik overal afgewezen. Het is een stressvol proces geweest en de huurprijzen vind ik echt belachelijk hoog. Vandaar dat ik ook uit de randstad ben verhuisd.
De komende jaren zit ik hier prima, maar als mijn vriend en ik een wat hoger inkomen hebben gaan we toch wel op zoek naar iets anders.
ChantalSmook schreef:Hier ook wel de wens om te kopen maar ondanks dat we dachten dat we best wat gespaard hadden blijkt alles direct in de kk te verdwijnen. Aangezien we ook een kinderwens hebben met bijbehorende kosten en wens van een nieuwe auto e.d. blijven we toch maar langer plakken in onze sociale huur woning. Sparen kan daardoor makkelijker. Soms zie ik een leuk huis voorbijkomen maar goed ik wil niet blut zijn als ik iets koop. Dus nog maar even geduld. Jammer want we werken beide, en ons flatje kan nu ook niet door stromen naar mensen die graag een goedkope huurwoning hebben.
Faelynn schreef:melissa_93 schreef:Ga hier even meelezen, intressant om ervaringen van anderen te delen.
Ik ben rustig aan het rondkijken voor een koopwoning. Komende woensdag een vrijblijvend gesprek bij de bank om te kijken wat ik uberhaupt kan. Dan kan ik ook een beetje gericht gaan zoeken.
Intussen al iets gevonden?
Ik heb besloten een eigen huis komende jaren maar even uit mijn hoofd te zetten, of tenminste, op een laag pitjeBlijf wel rondkijken natuurlijk, maar er is niks dat ook maar in de buurt komt van haalbaar helaas, dus dat zal ik voorlopig even moeten accepteren, ondertussen blijf ik hard doorsparen.
Wel stiekem aan het rondkijken bij opleidingen en vacatures, wie weet dat ik een keer wat tref wat goed klinkt en beter betaald, al hoop ik het tegelijkertijd stiekem ook niet, want heb het erg naar mijn zin bij mij huidige werkgever, zou daar eigenlijk gewoon graag blijven en meer verdienen, maarja
Faelynn schreef:ChantalSmook schreef:Hier ook wel de wens om te kopen maar ondanks dat we dachten dat we best wat gespaard hadden blijkt alles direct in de kk te verdwijnen. Aangezien we ook een kinderwens hebben met bijbehorende kosten en wens van een nieuwe auto e.d. blijven we toch maar langer plakken in onze sociale huur woning. Sparen kan daardoor makkelijker. Soms zie ik een leuk huis voorbijkomen maar goed ik wil niet blut zijn als ik iets koop. Dus nog maar even geduld. Jammer want we werken beide, en ons flatje kan nu ook niet door stromen naar mensen die graag een goedkope huurwoning hebben.
Lastig is dat he, ik heb af en toe ook het idee dat ik wel een aardig bedrag gespaard heb de afgelopen 7-8 jaar, maar eigenlijk, als je gaat kijken naar het kopen van een huis is het inderdaad helemaal niks.. Wat dat betreft duurt sparen heel lang, maar het geld is zo uitgegeven
yeentll schreef:Ik heb heel erg geluk gehad 2 maanden geleden met mijn huisje onder de rook van Rotterdam. 10.000 euro onder de vraagprijs en taxatiewaarde kunnen kopen, waardoor ik mijn kosten koper kon verwerken in het hypotheekbedrag over de taxatiewaarde. Ik heb op deze manier 0,0 eigen geld mee hoeven nemen. Het is alleen een unicum als je in deze tijd onder de taxatiewaarde kan kopen, maar het kan dus wel!
daffie1986 schreef:Andere optie, mits je bereid bent om thuis te blijven wonen, is kijken of je een huis kunt kopen ergens anders voor die €80.000 die je kunt lenen en dan voor de verhuur. Ik weet niet of dit nog steeds kan, maar voorheen kon je ook je huis als onderpand aanbieden voor een grotere hypotheek.
Optie 2, bereid tot langere reistijden naar werk(En thuis blijven wonen totdat verbouwing klaar is), opknapper kopen en die met eigen middelen verbouwen.
Heb je geen goede vriendin met wie je optie 2 eventueel zou kunnen uitvoeren? En dan weer verkopen na de verbouwing en zo kapitaal opbouwen om dichterbij/groter/hypotheek vrij te kunnen wonen.
Faelynn schreef:daffie1986 schreef:Andere optie, mits je bereid bent om thuis te blijven wonen, is kijken of je een huis kunt kopen ergens anders voor die €80.000 die je kunt lenen en dan voor de verhuur. Ik weet niet of dit nog steeds kan, maar voorheen kon je ook je huis als onderpand aanbieden voor een grotere hypotheek.
Optie 2, bereid tot langere reistijden naar werk(En thuis blijven wonen totdat verbouwing klaar is), opknapper kopen en die met eigen middelen verbouwen.
Heb je geen goede vriendin met wie je optie 2 eventueel zou kunnen uitvoeren? En dan weer verkopen na de verbouwing en zo kapitaal opbouwen om dichterbij/groter/hypotheek vrij te kunnen wonen.
Of het eerste dat je zegt haalbaar is weet ik niet eerlijk gezegd, klinkt wel risicovol?
-
smit_ilse schreef:Weet niet of het al opgenoemd is maar je zou is bij je gemeente kunnen horen wat hun doen met startershypotheken. Misschien dat het voor jou dan wel interessanter word.
denice schreef:Misschien al geopperd, maar kunnen je ouders niet garant staan of een gedeelte van de hypotheek afsluiten, die jij later overneemt?
Weet je zeker dat 80.000 alles is wat je kunt lenen?
denice schreef:Misschien al geopperd, maar kunnen je ouders niet garant staan of een gedeelte van de hypotheek afsluiten, die jij later overneemt?
Janine1990 schreef:denice schreef:Misschien al geopperd, maar kunnen je ouders niet garant staan of een gedeelte van de hypotheek afsluiten, die jij later overneemt?
Garant staan heb ik 3 jaar geleden over gesproken bij mijn hypotheekadviseur.
Er waren op dat moment nog maar een handjevol banken die dat deden, maar dan zonder Nationale Hypotheek Garantie (NHG), met dubbele rentes van wat op dat moment normaal was (toen rond de 2, die banken zaten snel rond de 4,5, ter vergelijk een jaartje later sloot ik mijn hypotheek af met 1,79%).
Eigenlijk werd het gewoon aan alle kanten afgeraden. Het is véél duurder en véél risicovoller.
lucifertje schreef:Het is mij even ontschoten of deze optie al genoemd is en of het überhaupt financieel haalbaar is.
Je ouders kopen een huis met een hypotheek een jij betaald aan hun de huur. Ze staan dus niet garant, het huis is van je ouders maar jij huurt het van je ouders.